chigeen'a
Kapteeni
Menee täysin OT:ksi ja Aati on hyvä ystäväni 26 vuoden ajalta, joten olen selkeästi puolueellinen, mutta silti muutama asia kannattaa selventää:
1) Aati ei ole kaatanut 15 000 hirveä, kukaan ihminen ei ole, mutta satoja niitä on ja kaikista on kaatopäiväkirjat
2) Bullpup-mallisesta JaloPetrasta (= rakentaja Jyri JALOnen + Valmet PETRA) oli minun kirjoittamani yksi juttu Ase & Erä -lehden numerossa 3/1992. Pyssy & Tussu on lehtenä minulle tuntematon, "oman väen" s.o. kirjoittajien joukossa käytettiin tutummin nimeä Paskalehti, mihin oli omat taloudelliset syynsä
3) Aseen tyhjäpaino oli reilut kuusi kiloa, ei siis yhdeksän, lähinnä turhan järeän tukin ja pumpputoiminnon takia; arktikkelin jälkeen pumpputoiminto poistettiin ja tukkia kevennettiin, myöhemmin Jyri Jalonen teki parannusten pohjalta muutaman pähkinäpuutukkisen, keveän & vain itselataavan aseen
4) Ase ei missään nimessä ole ergonominen katastrofi, minkä voin itsekin sillä ampuneena vahvistaa; ase on suora kuin kainalosauva, eikä siten pompi minnekään rekyylistä ja sen tähtäimet ovat luonnostaan silmälinjalla
5) Mistä tuo "suora lainaus" jalkakyykykyn osalta on peräisin, ei ole tiedossani, mutta sen tiedän, että Aati nuorempana oli SM-tason yleisurheilija ja vielä meidän tutustuessammekin minua - 15 vuotta nuorempaa - olennaisesti kovakuntoisempi
It´s really nice to hear that you are done here - for good, I hope.
1)Olen pahoillani mikäli olen loukannut metsästysyhteisön jäseniä. Oli ehkä heikkoa vetää henkilö tähän mutta täällä meilläpäin A.Mykkänen on kuitenkin käsite eli julkkis hän on. Numeerisia kaatomääriään julkituovat henkilöt ovat mielestäni,...no joo, edustavat eri kulttuuria kuin minä. 15 000 kaatoa oli luonnollisesti tarkoitettu tässä valossa.....
2+3+4)Voi voi, samoin oli pyssy&tussu joka lempinimi tuli osaksi juurikin mainitsemallesi julkaisulle PTK:n potkujen jälkeen. Aseen taistelupaino(7,5 kg + remmit patruunat kiikari ym.) lienee ollut lähempänä sitä 9 kiloa 6. Tuon painoinen ase on minun mielestä erittäin epäonnistunut ts lievästi liioitellen katastrofi varsinkin jos on vielä bullpup. Vastaava bullpup viritys on ollut käytössäni tehtynä ruotsalaisesta ag42 kivääristä ja oli aivan kauhea metsästysaseena.
5)Tässä tuli sitten se suurin virhe eli nyt sanatarkasti itse mestarin kynästä."Allekirjoittaneen mitoille tehty versio sai kaikki asetta kokeilleet moittimaan sitä raskaaksi. Itse en valitettavasti ymmärtänyt, mitä eroa on raskaana ja kevyellä. Vai olisiko vika siinä, että nuorempana nostin jalkakyykystä 280 kiloa? Kun lopulta laskin aseen vaa'alle, näytti se 7450 gramman lukemaa. Ehkäpä se on painava."
http://guns.connect.fi/gow/hirviase.html
I never did good, but I'll try.