Ei neljän kuukauden varusmiespalvelusta – ”Siilasmaan raporttia tulkittu väärin”
Verkkouutiset - Politiikka
Kirjoittanut OLLI NURMI
Vuosina 2009–2010 valmisteltiin raportti, johon nykyisen hallituksen linjausten asevelvollisuuden kehittämisestä pitäisi perustua. Raporttia on sen kirjoittajien mielestä tulkittu väärin.
Uudesta hallitusohjelmasta löytyy yksi lyhyt lause, joka on aiheuttanut monia tulkintoja. Turvallisuus- ja puolustuspolitiikka käsittelevässä osiossa lukee:
"Yleistä asevelvollisuutta kehitetään Siilasmaan raporttiin tukeutuen."
Lauseen tulkittiin hallitusneuvotteluiden vanavedessä tarkoittavan, että Suomessa aiotaan saattaa voimaan uusi neljä kuukautta kestävä varusmiespalvelus, kun palveluksen vähimmäiskesto on nykyisin puoli vuotta.
- Neljän kuukauden palvelusvaihtoehto oli oikeastaan ainoa niistä yli 70 asiasta, jotka me toimme esille, josta erikseen totesimme sen olevan toteutettavissa vain todellisen pakon edessä, toteaa Risto Siilasmaa.
Siilasmaa toimi nimeänsä kantavan raportin laatineen asevelvollisuuden tulevaisuutta selvittäneen työryhmän puheenjohtajana. Siilasmaa on reservin yliluutnantti, siviiliammatiltaan tietoturvayhtiö F-Securen hallituksen puheenjohtaja.
Työryhmän kovat tavoitteet
Selvitysryhmän eräänä avainhenkilönä – sihteerinä – toimi everstiluutnantti Vesa Virtanen. Hän toimi Uudenmaan jääkäripataljoonan komentajana, kun häntä pyydettiin toimimaan syyskuusta 2009 lähtien selvitysryhmän sihteerinä. Työn piti olla valmis lokakuuksi 2010.
- Aikataulu oli hurja. Todella paljon työtä tehtiin lyhyessä ajassa, hän kertoo.
Raportin piti olla hyvissä ajoin seuraavan hallituksen käytettävissä. Vaikka valtaosa työstä tapahtui tapaamisten välissä, joka kuukausi pidettiin 3-8 tunnin kokous yhdessä koko työryhmän kanssa. Alusta saakka oli tiedossa, että raportti päätyisi todennäköisesti seuraavan hallituksen ohjenuoraksi.
- Raportissa on monia sellaisia suosituksia, joilla yleisen asevelvollisuuden jatkuminen turvataan. Se on suomalaisten enemmistön tahtotila. Raportissa on keinoja, jolla tämä tavoite saavutetaan.
Ryhmän kutsui koolle silloinen puolustusministeri Jyri Häkämies (kok.). Ministerin haluna oli selvittää, onko nykymuotoinen yleinen asevelvollisuus vielä tulevaisuudessa se vaihtoehto, johon Suomi turvautuu.
- Me tarkastelimme kaikkia vaihtoehtoja. Päädyimme kuitenkin loogisen päättelyketjun kautta siihen, että yleinen asevelvollisuus on ainoa kustannustehokas tapa tuottaa Suomen puolustamiseen tarvittavat joukot.
- Se on ainoa uskottava vaihtoehto tällä budjetilla, kun ei olla liittoutuneita, kertoo Virtanen.
Raportin keskeinen johtopäätös on Siilasmaan mukaan se, että yleinen asevelvollisuus on myös toiminnallisesti paras vaihtoehto Suomelle "niin kauan kuin Suomen puolustaminen on puolustusvoimien ykköstehtävä".
- Jotta yleinen asevelvollisuus säilyttäisi hyväksyttävyytensä kaikki ne toimenpiteet, jotka johtavat siihen, että asevelvollisuus on yleinen ja pakollinen ovat äärimmäisen tärkeitä.
- Myös palveluksen tekeminen motivoivammaksi on äärimmäisen tärkeää; kouluttajien on oltava päteviä ja koulutuksen tarkoituksenmukaista, hän vaatii.
Väärä tulkinta ja poliittinen tarkoitushakuisuus
Virtasen mukaan raportista on vallinnut väärinkäsityksiä jo sen julkaisemisesta lähtien.
- Raporttia on ilman muuta tulkittu väärin. Kaikki alkoi 28.9.2010, kun Risto Siilasmaa piti työryhmän läsnä ollessa tiedotustilaisuuden, jossa raportti luovutettiin puolustusministerille.
- Tiedotusvälineiden edustajat eivät malttaneet kuunnella asiaa loppuun asti. Jo ennen tilaisuuden päättymistä STT:n sähkeessä luki, että työryhmä esittää neljän kuukauden asepalvelusta. Työryhmä ei sitä tosiaankaan ehdottanut; ei silloin, eikä sen jälkeen. Siitä jäi kuitenkin elämään tämä tulkinta.
Siilasmaa kokee, että raporttia on myös tulkittu poliittisesti tarkoitushakuisesti.
- Eräät poliittiset ryhmittymät kokevat ajan ajaneen puolustusvoimien ohi ja kannattavat asevelvollisuuden voimakasta supistamista. Kaikki liikkeet, jotka vievät siihen suuntaan, ovat heille positiivisia. Neljän kuukauden asepalvelus olisi askel tähän suuntaan ja siksi sitä kovasti kannatetaan, hän toteaa.
Myös Virtasen mukaan muutamat tahot ovat halunneet nostaa neljän kuukauden varusmiespalveluksen etualalle, koska asia on heille poliittinen tavoite.
- Ilman muuta on tiettyjä piirejä, jotka haluavat, että asiaa tulkitaan näin. Halutaan lyhentää asepalvelusta. He pitävät asiasta meteliä, jolloin oikeat argumentit peittyvät alle.
"Asiaa tarkisteltava laajemmin"
Siilasmaan raportti koostuu 77 toimenpide-ehdotuksesta, jotka selvitysryhmä kirjasi yksimielisesti. Yhdessä ehdotuksista lukee:
"Selvitetään mahdollisuudet siirtyä osin neljän kuukauden palvelusaikaan taloudellisen liikkumavaran saavuttamiseksi."
- Me halusimme ikään kuin velvollisuudentunnosta tehdä työn myös tältä osin ja pohtia millä tavoin varusmiespalveluksesta voitaisiin säästää, jos on pakko. Totesimme kuitenkin hyvin painokkaasti, ettei varusmiespalveluksesta pidä leikata, Siilasmaa kertoo.
Työryhmä ei Virtasen mukaan halunnut ottaa kantaan neljän kuukauden palvelukseen, koska sekä puolesta että vastaan olevia asiantuntijamielipiteitä kuultiin.
Raportissa kuitenkin todetaan, ettei neljän kuukauden palveluksella saataisi koulutettua sotakelpoista joukkoa, vaan sellaisessa ajassa koulutettaisiin ainoastaan yksilötaidot omaavia taistelijoita. Joukkotuotanto on Virtasen mukaan nykyisen koulutusjärjestelmän vahvuus.
- Neljän kuukauden varusmiespalveluksen myötä nousee pohdittavaksi, että kuka oikein Suomea puolustaa, jos ei tuoteta joukkoja.
Siilasmaa perustelee kirjausta neljän kuukauden varusmiespalveluksen selvittämisestä laajemmasta näkökulmasta.
Hänen mukaansa on lähes mahdotonta, että Suomeen kohdistuisi laajamittainen hyökkäys, jonka torjumiseen tarvittaisiin nopeasti ilman pidempiaikaista kriisiytymiskehitystä koko armeijan reservi.
Siksi olisi yhteiskunnallisesti järkevää antaa vain ryhmätason koulutus osalle varusmiehistä ja velvoittaa heidät vastaanottamaan lisäkoulutusta hyvin lyhyellä varoitusajalla, mikäli kriisitilanne pahenisi.
Neljän kuukauden palvelus on parempi vaihtoehto kuin yleisestä asevelvollisuudesta tinkiminen. Siilasmaalla on painava muistutus yleisen asevelvollisuuden periaatteesta:
- Jos varusmiespalvelusta lähdetään viemään vapaaehtoisuuden tai valikoivuuden suuntaan, siltä tieltä ei ole paluuta. Se on yksisuuntainen tie joka johtaa ehkä nopeasti, ehkä kymmenen, ehkä 20 vuoden sisällä ammattiarmeijaan.
Siilasmaa vaatii myös selkeitä muutoksia puolustusvoimien omaan ajattelutapaan:
- Puolustusvoimien toimintakulttuuria pitäisi muuttaa siten, että menestys varusmiesten koulutustehtävissä olisi suuri meriitti ammattisotilaan uralla. Tämä ei ole tilanne tällä hetkellä.
Toimintakyvyn ylläpitäminen
Puolustusvoimien kehittäminen on kaikkea muuta kuin helppo tehtävä.
Siilasmaan mukaan on olemassa suuri vaara, että puolustusvoimien uudistus rampautuu rohkeuden puutteeseen ja muutaman vuoden kuluttua Suomessa ei enää ole niin toimivaa koneistoa kuin mikä olisi tarkoituksenmukaista ja mahdollista.
- Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka ovat Suomessa edelleenkin jonkunlainen pyhä lehmä ja poliittisten intohimojen kohde, johon vaikuttavasta dynamiikasta ei voi puhua avoimesti, Siilasmaa sivaltaa.
Puolustusvoimien henkilökunnan irtisanomisesta ja varuskuntien sulkemisesta pitää Siilasmaan mukaan voida puhua. Hän toteaa myös, että puolustusvoimien pitäisi suunnitella uusi toimintatapa, joka perustuu nykyistä pienempään määrärahaan.
- Varuskuntia pitäisi sulkea, ei yhtä, eikä kahta, vaan useita. Päättävätkö poliitikot mikä on puolustusvoimien toimintamalli? Keskustelua ei pitäisi käydä poliittisella tasolla, vaan pitäisi poliittisesti sopia, että annetaan pääesikunnan tehdä ehdotus, joka perustuu puolustusvoimien ja puolustuksen tarpeisiin.
- Pitäisi tehdä iso, rohkeutta ja päättäväisyyttä vaativa uudistus.
Ongelma on, että puolustusvoimilta on Siilasmaan mielestä estetty itsensä radikaalimpi kehittäminen. Tämä on massiivinen ongelma tilanteessa, jossa toimintaympäristö muuttuu tavalla, joka edellyttäisi suurta muutosta puolustusvoimiin.
- Osittain sitä kautta, ettei asioista saa puhua, osittain sitä kautta, että poliittinen ohjaus on estänyt uudistamisen. Osittain myös sitä kautta, että puolustusvoimien toiminnan uudistaminen on aina kautta aikain ollut vaikeaa, koska organisaatiot ovat vanhoja ja niillä on hyvin vahva sisäinen kulttuuri, joka estää voimakkaat uudistukset.
Suomessa on kuitenkin talouden toimintaympäristö muuttunut. Määrärahat eivät kasva kulujen tahtiin. Tämä pakottaa hakemaan uusia toimintamalleja.
- Puolustusvoimien uudistamisen kipupisteet ovat asevelvollisuusjärjestelmän ulkopuolella, mutta se on usein joutunut säästöjen sijaiskärsijäksi, kun on esimerkiksi karsittu kouluttajien määrää tai kertausharjoituskuluja.
- On suuri riski siitä, että mennään hyvin pitkälle väärään suuntaan.
Raportista ei apua säästötalkoisiin
- Asevelvollisuusjärjestelmä on kuluiltaan noin 350 miljoonaa euroa eli puolustusvoimien usean miljardin budjetissa suhteellisen pieni osa. Asevelvollisuusjärjestelmä on kuitenkin puolustusvoimien toiminnan ydin.
- Meidän ehdotuksemme itse asiassa lisäävät kustannuksia, mutta vain marginaalisesti, Siilasmaa kertoo.
Puolustusvoimien säästökohteiden pitää hänen mukaansa löytyä muualta. Nyt ollaan tasaisen kurjistumisen tiellä, jossa koko ajan leikataan vääristä paikoista.
- Tämän pitäisi olla asiaan vihkiytyneiden suurimpana huolena.
Sellaisia uudistuksia, jotka auttavat turvaamaan yleisen asevelvollisuuden jatkumisen tehdään kuitenkin Vesa Virtasen mukaan jo parhaillaan.
- Raportissa on useita pieniä uudistuksia. Yhtä isoa ei ole. Kynnyksen ja eron vähentäminen arkielämiseen on eräs tavoite.
Esimerkiksi langatonta verkkoa majoituskasarmeihin ollaan kokeilemassa. Raportissa ehdotetut laajat uudistukset koskevat niin kutsuntoja kuin palvelusta. Ehdotetut tietotekniset uudistukset mahdollistaisivat puolustusvoimien paremman yhteydenpidon reserviläisten kanssa.
Myös taloudellis-sosiaaliset uudistukset, kuten päivärahojen korottaminen ja kotiuttamisraha, ovat mainittuna raportissa. Tällaisten uudistusten ongelma on raha; ne ovat tavattoman kalliita.
Virtasen mukaan mitättömältä kuulostava yhden euron korotus kaikkien varusmiesten päivärahoihin johtaisi vuositasolla kuuden miljoonan euron lisäkustannuksiin. Työryhmä oli kuitenkin sitä mieltä, että erityisesti pitkiä aikoja palvelevien päivärahoja pitäisi parantaa.
Virtanen kiteyttää Siilasmaan raportin keskeisimmän ajatuksen seuraavasti:
- Jos asepalvelus halutaan säilyttää, ei saisi tinkiä kohtuuttomasti sen kustannuksista.
Siilasmaan työryhmä
Selvitysryhmä perehtyi asevelvollisuuteen muun muassa tapaamalla poliittisia päättäjiä ja asiantuntijoita sekä teettämällä työnsä tueksi tutkimuksia.
Puheenjohtaja
Risto Siilasmaa, F-Securen hallituksen puheenjohtaja
Jäsenet
Marko Ahtisaari, johtaja
Pekka Ala-Pietilä, toimitusjohtaja
Mikael Jungner, toimitusjohtaja, puoluesihteeri
Kirsi Komi, oikeustieteen kandidaatti
Anni Ojajärvi, tutkija
Marko Parkkinen, toimitusjohtaja
Outi Siimes, asianajaja
Selvitysryhmän pysyvä asiantuntija
Arto Räty, kenraaliluutnantti
Selvitysryhmän sihteeri
Vesa Virtanen, everstiluutnantti
Selvitysryhmän työtä tuki laajapohjainen neuvottelukunta, jonka jäseninä oli myös poliittisten puolueiden edustajia. Myös neuvottelukunnan puheenjohtajana toimi Risto Siilasmaa.