Asia eutanasiasta

Maidan

Respected Leader
Miksi ihmeessä sitä ei vielä ole Suomessa? Ruotsissa on kuulemma joku "passivinen eutanaasia", mitähän se mahta tarkoittaa? Osasiko joku vastata?

On maita jossa eutanaasia saa, mutta sinne täytyy vielä päästää..
https://yle.fi/uutiset/3-9310867

Itse olin aina sitä mieltä ettei vakavasti sairaita ja kituavia ihmisiä ei saa jättää kituamaan kuukausiksi odottarn kunnen ne alkaa körsiä toden teilla, ja sitten vasta ruvetaan antamaan kovia kipulääkkeitä! Sehän on vasta julma! Ihminen tekee kuolemaa, tuntee tuskat, ja joku viisastelija halua että kuoleman sairas kiituisi sängynpaohjasssa.
Totta kai opiatti lääkkeiden tokkurassa voi maataa liikumatta tietääkseni vaikka kuin pitkään, makavana vihenneksena..mutta itse en kestäisi moisen katselua.

Eutanaasia pitää saada Suomeen!

Mitä mieltä olette?
 
Miksi ihmeessä sitä ei vielä ole Suomessa? Ruotsissa on kuulemma joku "passivinen eutanaasia", mitähän se mahta tarkoittaa? Osasiko joku vastata?

On maita jossa eutanaasia saa, mutta sinne täytyy vielä päästää..
https://yle.fi/uutiset/3-9310867

Itse olin aina sitä mieltä ettei vakavasti sairaita ja kituavia ihmisiä ei saa jättää kituamaan kuukausiksi odottarn kunnen ne alkaa körsiä toden teilla, ja sitten vasta ruvetaan antamaan kovia kipulääkkeitä! Sehän on vasta julma! Ihminen tekee kuolemaa, tuntee tuskat, ja joku viisastelija halua että kuoleman sairas kiituisi sängynpaohjasssa.
Totta kai opiatti lääkkeiden tokkurassa voi maataa liikumatta tietääkseni vaikka kuin pitkään, makavana vihenneksena..mutta itse en kestäisi moisen katselua.

Eutanaasia pitää saada Suomen!

Mitä mieltä olette?
Olen samaa mieltä. Hyvä @Maidan , ehkä kysymyksen pitäisikin olla:

- miksi Suomessa on vielä perintövero ja lahjavero (EUR4999 kumulatiivisesti 3:n kalenterivuoden yli, tai lahjan saaja(!) on verovelvollinen)..
- kumpaakaan veroa ei ole Virossa, Ruotsissa, Norjassa...
- valtio haluaa kontrolloida ihmisen koko elämää Suomessa, mukaanlukien kuolema. Koska VALTIO tienaa kuolemalla. Se ei saa olla yksilön päätettävissä. Kuten eivät myöskään mahdollisesti käsittämättömän tuskalliset viimeiset päivänsä.

Miten tähän virkamieshelvettiin edes päädyttiin, oikeasti!? VIRKAVASTUUTA on toisaalla turha huudella, tuuleen huokailet saatana...
 
Mä luulen että yks ongelma on siinä ettei kukaan halua/uskalla olla se joka antaa luvan/tekee sen eutanasian. vaikka eläinpuolella homma on ihan arkipäivää, suomi on pullollaan lekureita jotka vaan jatkavat eläimen "hoitoa" loputtomiin vaikkei toivoa ole, lopputulos on eläimen pitkittynyt kärsimys ja köyhtynyt omistaja (tai vakuutusyhtiö).

Opiaattipökkyrässä loppusuora varmaan menis, harmi kun suomessa ollaan enempi panadolin kannalla. Ettei tuu riippuvuutta.. Kuoleman sairaalle.

Mä jos olisin toivottomassa tilanteessa, parantumattomasti sairas ja tietäisin lopun olevan pitkä ja kivulias, nappaisin lätkän unilääkettä ja kynällisen insuliinia.

Kuolema ei pelota yhtään, kärsiminen sen sijaan kyllä.
 
Ai niin. Passiivinen eutanasia tarkoittaa hoidon lopettamista. Kyllä sitä tehdään suomessakin. Potilas sen kuin ilmoittaa että hoito lopetetaan. Elvytyskielto taitaa olla vähän samaa osastoa.

Meidän lapsi irroitettiin hengityskoneesta lääkärin päätöksellä. Siinä tilanteessa ei kyllä ollut enää mitään tulkinnan varaa eikä päätettävää. Aivosähkökäyrä oli suora eikä mitään omaa hengitystä luonnollisestikaan juuri ollut. Ei sitä siinä tilanteessa miettinyt mutta myöhemmin tosiaan tajusin että neurologihan sen päätöksen teki koska koneet suljetaan. Täysin ymmärrettävistä syistä.
 
Mä luulen että yks ongelma on siinä ettei kukaan halua/uskalla olla se joka antaa luvan/tekee sen eutanasian. vaikka eläinpuolella homma on ihan arkipäivää, suomi on pullollaan lekureita jotka vaan jatkavat eläimen "hoitoa" loputtomiin vaikkei toivoa ole, lopputulos on eläimen pitkittynyt kärsimys ja köyhtynyt omistaja (tai vakuutusyhtiö).

Opiaattipökkyrässä loppusuora varmaan menis, harmi kun suomessa ollaan enempi panadolin kannalla. Ettei tuu riippuvuutta.. Kuoleman sairaalle.

Mä jos olisin toivottomassa tilanteessa, parantumattomasti sairas ja tietäisin lopun olevan pitkä ja kivulias, nappaisin lätkän unilääkettä ja kynällisen insuliinia.

Kuolema ei pelota yhtään, kärsiminen sen sijaan kyllä.
Noh, yritin itse ehkä kyseenalaistaa sitä että kuolema on materialisoitunut perinnöiksi, veroiksi ja mitattaviksi suureiksi. Ei kuolevan ihmisen kärsimykseen, ja yksilönvapauden äärimmäiseen ilmentymään, hmm... itsemurha on väärää sana, mutta jonkinlainen auto-eutanasia.
Kumma juttu muuten, englannin kielellä itsemurha on suicide (Normmanni-valloittajien ranskankielisesta se suicider, refleksiiviverbi ja korostetusti!), ei self-murder (self-service, self-help, self-esteem etc.), mutta jahka päästään mantereelle ja pohjoiseen niin germaaninen kulttuuri on tuonut meillekin rikollisen leiman tähän, Selbstmord, sjelvmord, jne. eli -murha, silti sinänsä ihan luonnolliseen yksilön valintaan omalta osaltaan.
 
Olen samaa mieltä. Hyvä @Maidan , ehkä kysymyksen pitäisikin olla:

- miksi Suomessa on vielä perintövero ja lahjavero (EUR4999 kumulatiivisesti 3:n kalenterivuoden yli, tai lahjan saaja(!) on verovelvollinen)..
- kumpaakaan veroa ei ole Virossa, Ruotsissa, Norjassa...
- valtio haluaa kontrolloida ihmisen koko elämää Suomessa, mukaanlukien kuolema. Koska VALTIO tienaa kuolemalla. Se ei saa olla yksilön päätettävissä. Kuten eivät myöskään mahdollisesti käsittämättömän tuskalliset viimeiset päivänsä.

Miten tähän virkamieshelvettiin edes päädyttiin, oikeasti!? VIRKAVASTUUTA on toisaalla turha huudella, tuuleen huokailet saatana...
Ja kaikesta on jo maksetu veroja.
Mutta kuitenkin ihminen on rahan edellä. Ottakoot ahneuteen vaikka ne toista kertaa veroja, jos halusvat näin epäeduksi erottua jopa naapurimaista, saatanan virkamiehet! Mutta miksi kituava ja kuolema toivova pitää kiduttaa lisää?!

Mutta ihmiselämän arvokkuudesta puhutaan ja jaksetaan korostaa ihmiselämän arvokkuudesta, ja sitten kidutetaan muutenkin vaikean sairauden läpikäynyt tuskineen ja olemattomaalla selviytymisen mahdollisuudesta.

Tässä on vielä yksi kirjoitus joka selventää asian, ja kuulemma suurin osa ihmisistä haluaa eutanaasia.
Mitä sitten on on tämä saattohoito, joka eroa eutanaasista???
Ja meniko tämä laki jossa mainittu alla läpi?

"Keskustelu eutanasiasta eli laillistetun kuolinavun antamisesta on käynyt alkuvuoden ajan kuumana Suomessa.
Eduskunnan käsittelyyn ollaan tuomassa lakialoitetta, joka läpimennessään toisi eutanasian saamisen maassamme lailliseksi. Aloitteen takana ovat peräti yli 63 000 kannattajan allekirjoitukset.
Uusimpien tutkimusten mukaan noin kolme neljäsosaa suomalaisista kannattaa eutanasiaa – vastustajia on kymmenkunta prosenttia.
Jos eutanasia laillistetaan Suomessa, maassamme todennäköisesti otettaisiin käyttöön kokonaan oma malli, joka poikkeaa esimerkiksi Belgian tai Alankomaiden mallista.
Asiaan on perehtynyt Helsingin Lassilassa sijaitsevassa Terhokodissa yli 20 vuotta toiminut lääkäri Juha Hänninen. Hän kertoo oman näkemyksensä eutanasiakeskusteluun Etelä-Suomen Median kaupunkilehdissä.
Hännisen mukaan eutanasian lääketieteellinen toteuttaminen ei ole teknisesti vaikeaa.
– Aivan viimeisessä vaiheessa potilaan suoniyhteys avataan ja hän saa rauhoittavaa ja pahoinvointia helpottavaa lääkettä. Sen jälkeen potilaalle annetaan joko hengityksen lamaavaa tai sydämen pysäyttävää lääkettä, Hänninen kertoo.
– Tähän tapahtumaan kuluu aikaa muutamia kymmeniä minuutteja. Arvokas kuolema tulee taata jokaiselle potilaalle, joka haluaa eutanasian.
Hänninen korostaa, että eutanasia on eri asia kuin Terhokodissa nykyisin annettava saattohoito.
Parantumattomasti sairaiden eutanasia on nykyisin sallittu vain Alankomaissa, Sveitsissä, Belgiassa, Luxemburgissa ja Yhdysvalloissa Oregonin osavaltiossa, joissa lainsäädäntö sallii eutanasian tarkoin määritellyissä tapauksissa.
Ruotsissa passiivinen eutanasia sallittiin huhtikuussa 2010 ja ensimmäinen tällainen eutanasia suoritettiin saman vuoden toukokuussa.
Suostuisitko pyytämään itsellesi eutanasiaa, jos olisit parantumattomasti sairas ja kovissa tuskissa?
Kyllä. Arvokas kuolema on minulle tärkeä.

89% (479 ääntä)
Ei. Eutanasia ei ole eettisesti oikein.

11% (59 ääntä)
https://www.helsinginuutiset.fi/art...suomessa-laakari-se-ei-ole-teknisesti-vaikeaa
 
Ai niin. Passiivinen eutanasia tarkoittaa hoidon lopettamista. Kyllä sitä tehdään suomessakin. Potilas sen kuin ilmoittaa että hoito lopetetaan. Elvytyskielto taitaa olla vähän samaa osastoa.

Meidän lapsi irroitettiin hengityskoneesta lääkärin päätöksellä. Siinä tilanteessa ei kyllä ollut enää mitään tulkinnan varaa eikä päätettävää. Aivosähkökäyrä oli suora eikä mitään omaa hengitystä luonnollisestikaan juuri ollut. Ei sitä siinä tilanteessa miettinyt mutta myöhemmin tosiaan tajusin että neurologihan sen päätöksen teki koska koneet suljetaan. Täysin ymmärrettävistä syistä.
Anteeksi sisar @Baltriber jos kysyn sopimattomasti. Itselläni on elinluovutustestamentti, mikä on oma näkemyksesi tai kokemuksesi näistä asioista? Jos yksi elämä voi vielä auttaa pelastamaan lisää elämää?

Syvä osanottoni teidän koko perheelle, en voi millään kuvitella suruanne koska olen lapseton.
 
Miten muuten eutanasiaan suhtautui Juice,Topi ja S.Jobbs??. Eivät heistä kukaan hoitoja huolineet. Oliko kivuttomampi tyyli lähteä Elviksen pändiin.
 
Anteeksi sisar @Baltriber jos kysyn sopimattomasti. Itselläni on elinluovutustestamentti, mikä on oma näkemyksesi tai kokemuksesi näistä asioista? Jos yksi elämä voi vielä auttaa pelastamaan lisää elämää?

Syvä osanottoni teidän koko perheelle, en voi millään kuvitella suruanne koska olen lapseton.

Ei tuo mitään sopimatonta kyselyä ole :giggle: sitä en tiedä että osaanko vastata..

Mä olen ehdottomasti elinluovutuksen kannalla. Oikeastaan miksi tarttee edes olla joku testamentti? Miksei Voisi olla niin päin että elinluovutus pitäisi erikseen kieltää, siis lähdettäisi siitä että luovutus olisi sääntö ja luovutuskielto poikkeus. En tiedä. Multa saa raapaista kaikki kelvolliset roippeet jatkokäyttöön.

Tuon kuolleen tytön kohdalla kävi niin että meiltä pyydettiin lupaa tiettyjen näytteiden jne keräykseen. Eli käytännössä tytön soluja kasvatetan tutkimustarkoituksiin. se oli alkuun ajatuksena vähän hankala ja ilmeisesti monesti omaiset sen kieltävätkin, mutta mun mielestä oli kuitenkin ehdottomasti erittäin tärkeää antaa lupa. Meidän lapsen solut ja niiden tutkiminen saattaa pelastaa jonkun muun lapsen. (Oikeasti ei kyllä pelasta mutta jos onnistutaan kehittämään seulonta menetelmä millä löydetään kuolemaan johtavat mitokondriosairaudet jo alkuraskauden aikana niin sillä välttyy moni perhe vastaavalta kokemukselta)
 
Eutanasian kieltäminen on pelkureiden puuhaa. Kärsiviltä ihmisiltä kielletään ihmisarvoinen tapa lähteä silloin kun itse tuntuu siltä.
Miksi, koska pehmeäpäisillä itkijöillä tulee pahamieli, tai se ei sovi jonkun uskontoon. Molemmat erittäin huonoja syitä. Toivottavasti moiset paskahousut loistavat poissaolollaan jos/kun olen siinä tilanteessa.
Saattohoitokin on surullisen usein laadutonta potaskaa, vaikka juoksua on tässä parannettu viimeisen kymmenen vuoden aikana.
 
Ei tuo mitään sopimatonta kyselyä ole :giggle: sitä en tiedä että osaanko vastata..

Mä olen ehdottomasti elinluovutuksen kannalla. Oikeastaan miksi tarttee edes olla joku testamentti? Miksei Voisi olla niin päin että elinluovutus pitäisi erikseen kieltää, siis lähdettäisi siitä että luovutus olisi sääntö ja luovutuskielto poikkeus. En tiedä. Multa saa raapaista kaikki kelvolliset roippeet jatkokäyttöön.

Tuon kuolleen tytön kohdalla kävi niin että meiltä pyydettiin lupaa tiettyjen näytteiden jne keräykseen. Eli käytännössä tytön soluja kasvatetan tutkimustarkoituksiin. se oli alkuun ajatuksena vähän hankala ja ilmeisesti monesti omaiset sen kieltävätkin, mutta mun mielestä oli kuitenkin ehdottomasti erittäin tärkeää antaa lupa. Meidän lapsen solut ja niiden tutkiminen saattaa pelastaa jonkun muun lapsen. (Oikeasti ei kyllä pelasta mutta jos onnistutaan kehittämään seulonta menetelmä millä löydetään kuolemaan johtavat mitokondriosairaudet jo alkuraskauden aikana niin sillä välttyy moni perhe vastaavalta kokemukselta)
Hienoa että vastasit. Itse olen joskus ajatellut näin teknologian kehittyessä, ja itse vanhetessani, että mikä osa luovutus-itsestäni haluaisin olla jossain toisessa henkilössä, ja mikä ehdottomasti en? Aivonsiirtoja ei sentään ole vielä suunnitteilla, mutta sydän olisi aika klassikko, maksa voisi olla toiveikas (älä nyt perkele pilaa tätä!)... sarvaiskalvo/ retina voisi olla mielenkiintoinen. Näkisi toisen silmin, ainakin näin ajatusleikkinä. Ehkä kaikkein hajottavin samalla, mieluummin olisin munuainen jonka pitäisi vaan käsitellä pitsa-/ laitti-kola -dieettiä...
 
Hienoa että vastasit. Itse olen joskus ajatellut näin teknologian kehittyessä, ja itse vanhetessani, että mikä osa luovutus-itsestäni haluaisin olla jossain toisessa henkilössä, ja mikä ehdottomasti en? Aivonsiirtoja ei sentään ole vielä suunnitteilla, mutta sydän olisi aika klassikko, maksa voisi olla toiveikas (älä nyt perkele pilaa tätä!)... sarvaiskalvo/ retina voisi olla mielenkiintoinen. Näkisi toisen silmin, ainakin näin ajatusleikkinä. Ehkä kaikkein hajottavin samalla, mieluummin olisin munuainen jonka pitäisi vaan käsitellä pitsa-/ laitti-kola -dieettiä...

Mulla on vuohi narussa oottamassa lypsyä mutta aihe on niin herkullinen että oottakoon sinikka ny hetken.

Mä luulen et nää menee nyt niihin uskon asioihin. Mä uskon enempi johonkin sielunvaellus juttuun. Eli hönkä kun karkaa, jälkeen jää solumössöä. Sielu jatkaa matkaa toisaalla. Ei se rääkätty maksa varmaankaan siirrä seuraavalle käyttäjälle (ainakaan toivottavasti :ROFLMAO:) mitään mun suuria ajatuksia. Ainakin mä todella toivon ettei mun sielunvaellus ja uudestisyntyminen jumiudu johonkin munuaisiin.

Vähän tietysti kurja kun näissä sisuskaluissa ei oo vaihto- tai palautusoikeutta. Aattele sitä onnellista joka tosiaan saa sen iskiaslääkkeellä marinoidun teurasjätteen sisuksiinsa. Onhan sekin tietysti parempi ku ei mitään. Toinen saa usain boltin keuhkot ja pumpun.. Ne nallekarkit..
 
Ai niin. Passiivinen eutanasia tarkoittaa hoidon lopettamista. Kyllä sitä tehdään suomessakin. Potilas sen kuin ilmoittaa että hoito lopetetaan. Elvytyskielto taitaa olla vähän samaa osastoa.
.
Onko se sama kun hoitotestamentti?

Nyt muistan yhden jo iäkkän naapurirouvan, joka sanoi ettei häntä ainakaan saa hoittaa, en vain muista, koskiko tämä vain syöpä. Hänen mies kuoli vatsasöypään,s. hoito ei tuonut tulosta,hän halusi kuolla kotona ja sai luvan. Kun nähnyt kaikki omin silmiin, niin varmaankin tajuaa että mitä turhaan ihmisiä väkisin pitää elossa. Mutta toisaalta syöpähoidot nykyisin mainostetaan ahh, niin paranteneenä, mutta kuitenkin ei teksi kaikkiin, ja uusiuttukin valitettavsti liian paljon. Myös jos yhden syövän parantunut, itse sytostaatti hoito, voi laukaista uutta syöpä jossain muualla.

Me kuollaan kaikki kuitenkin, se on raaka totuus, olisi tietenkin paras kuolema "saappaat jalassa", nopea, kesken vauhtia, joka on tietenkin iäkkäillä on mikä on, mutta kuitenkin, äkkiä. Tälläinen on varmaan jokaisen tovelistalla. Mutta ei suotu kaikille.
 
Tuon kuolleen tytön kohdalla kävi niin että meiltä pyydettiin lupaa tiettyjen näytteiden jne keräykseen. Eli käytännössä tytön soluja kasvatetan tutkimustarkoituksiin. se oli alkuun ajatuksena vähän hankala ja ilmeisesti monesti omaiset sen kieltävätkin, mutta mun mielestä oli kuitenkin ehdottomasti erittäin tärkeää antaa lupa. Meidän lapsen solut ja niiden tutkiminen saattaa pelastaa jonkun muun lapsen. (Oikeasti ei kyllä pelasta mutta jos onnistutaan kehittämään seulonta menetelmä millä löydetään kuolemaan johtavat mitokondriosairaudet jo alkuraskauden aikana niin sillä välttyy moni perhe vastaavalta kokemukselta)
Otan osa tyttäresi menettämisestä, ne ovat kovia asiota.
Onko tämä solujen ottamien sama kun Biopankki?
Multakin kysytty kerran kliniikan aulassa, olin niin väsynyt myöhemmin etten jaksanut, olivat voineet ottaa ja tehdä mitä haluavat.
 
Ei tuo mitään sopimatonta kyselyä ole :giggle: sitä en tiedä että osaanko vastata..

Mä olen ehdottomasti elinluovutuksen kannalla. Oikeastaan miksi tarttee edes olla joku testamentti? Miksei Voisi olla niin päin että elinluovutus pitäisi erikseen kieltää, siis lähdettäisi siitä että luovutus olisi sääntö ja luovutuskielto poikkeus. En tiedä. Multa saa raapaista kaikki kelvolliset roippeet jatkokäyttöön.

Tuon kuolleen tytön kohdalla kävi niin että meiltä pyydettiin lupaa tiettyjen näytteiden jne keräykseen. Eli käytännössä tytön soluja kasvatetan tutkimustarkoituksiin. se oli alkuun ajatuksena vähän hankala ja ilmeisesti monesti omaiset sen kieltävätkin, mutta mun mielestä oli kuitenkin ehdottomasti erittäin tärkeää antaa lupa. Meidän lapsen solut ja niiden tutkiminen saattaa pelastaa jonkun muun lapsen. (Oikeasti ei kyllä pelasta mutta jos onnistutaan kehittämään seulonta menetelmä millä löydetään kuolemaan johtavat mitokondriosairaudet jo alkuraskauden aikana niin sillä välttyy moni perhe vastaavalta kokemukselta)
Ei sitä testamenttia tarvitsekaan. Kaikki ovat nykyään lähtökohtaisesti luovuttajia.

https://www.elinluovutuskortti.fi/elinluovutus
 
Otan osa tyttäresi menettämisestä, ne ovat kovia asiota.
Onko tämä solujen ottamien sama kun Biopankki?
Multakin kysytty kerran kliniikan aulassa, olin niin väsynyt myöhemmin etten jaksanut, olivat voineet ottaa ja tehdä mitä haluavat.

Luultavasti ei ole sama asia. Nämä näytteet oli siis ihan konkreettisesti paloja. Ihoa, elimiä, luuydintä jne.
 
Hienoa että vastasit. Itse olen joskus ajatellut näin teknologian kehittyessä, ja itse vanhetessani, että mikä osa luovutus-itsestäni haluaisin olla jossain toisessa henkilössä, ja mikä ehdottomasti en? Aivonsiirtoja ei sentään ole vielä suunnitteilla, mutta sydän olisi aika klassikko, maksa voisi olla toiveikas (älä nyt perkele pilaa tätä!)... sarvaiskalvo/ retina voisi olla mielenkiintoinen. Näkisi toisen silmin, ainakin näin ajatusleikkinä. Ehkä kaikkein hajottavin samalla, mieluummin olisin munuainen jonka pitäisi vaan käsitellä pitsa-/ laitti-kola -dieettiä...
Multakin saa ottaa mitä haluaa. Paitsi tuskin enää kelpaa, vaikka mistä sen tietäisi..
Ihan varmasti elimen kanssa voi tullaa jotain ex-omistajalta. Toivottavasti vain hyviä asioita ja ominaisuuksia ;)

Elimistö on niin uskomaton mekanismi, ja solujen käyttäyttyminen on aikamoinen science fictioin, todellinen lisäksi, niissä voi olla muistikin.
Muistan lukeneeni yhdestä ulostesiirrosta, jota tehdään vaikeissa klostriidia ripulissa (holitttoman antibiottien käyttäytymisen seuraauksena) ja vielä jossain sairauksissa, en muista nimeä, mutta niinpä nainen, jolle jolle ukostesiirto tehtiin, oli koko elämänsä hoikka, ja ulostesiirron jällkeen alkoi lihoa, ja mieli alkanut tehdö roskaruokaa. Selvisi että uloste oli siirrettyy ylipainoiselta mieheltä joka tykkäsi fast foodista.

Satuin lukemaan kaikenlaista, esim. joku sai jopa syövän elinsiirron jälkeen, melanooman, ja kun asia ruvettiin miettimään ja tutkimaan selvisi että elinta luovuttanut sairasti ajemmin melanooma, jota kyllä hoidettu. Mutta yksi solu karkasi toiseen elinsiirrossa,
 
Morfiinilla hoidetaan joka päivä vanhuksia matkaan.
Niin hoidetaan kuulemma nykyisin avokätisemmin, näin ei tällöistä ollut aikaisemmin, pihdattu.

Kysymys vain kuinka kauan joutuu siellä kituamaan morfiinissa. Kun ei toimi mitään elintoiminto enää kunnolla esim pitkälle levineessä vatsan alueen syövässä, niin miten morfiini turruttaa sen järkyttävän kivun? On syöpiä, jotka tappavat kivuliasti ja hitaasti, ja pitää kitua kuukausien tolkulla morfiinissa. Vaihoehtoksi ja tehostettuna "lisänä" lääkärit tarjoaa palliativista sytostaatti hoitoa, joka on heidän mielestä "kehittynyt" ja "hyvä" nykyisin, ja ihmisiä vain myrkytetään lisää. Mutta senkun, jos ne itse jaksaa kävellä sinne omin jaloin, mutta jos eivät jaksaa, sängyn pohjassa makaava tuodaan kemoon, ja mitä..sitten hän siellä makaa makuhaavat kunnes saa seuraava kemoa? Ja niihin ja sädehoitoon kuskataan jo pian ihan puolikuollelta näyttäviä ihmisiä, katsoin heitä ja järkytyksellä ei ollut rajaa. Haluavatko nämä ihmisparat edes tälläistä, vai onko heitä aivopestyy ja "rakastavilla" omaisilla on osuutta. Sen sijan tarjota sairaalle "mitä mieltä olisit eutanaasiasta, sellaistakin saa, jos vain haluat, pääset lähtemään ennen kun joudutaan makuuttamaan sinua tajuttomaksi kuukausia saattokodeissa".
Minun on vaikea uskoa että morfiini toimii 100% vaikeissa kiputilanteissa. Tai sitten sitä annetaan niin tiheään.. mutta edelleen sama kysymys MIKSI? Entä jos ihminen ei toivokaan muuta kun antakaa minulle se lopullinen annos.
Yksi tuttavani siellä saattohoidossa sanoi "minä olen sitten lähdössä", mutta lähtö vai kesti ja kesti, vaikka sängyssä makasi jo luuranko, jota oli vaikea tunnista samaksi ihmiseksi. Ja nukkui koko ajan huumattuna
, kunnes vajosi lopulta tajuttomaksi. Ja silti elännyt. Kesti vielä joku aika että lopulta ei hengittänyt. Ja sukulaiset/ystävät parveili siellä. Hyvästelemässä kuukauden. Sanan hyvästelyn voi tehdä päivässä ja lähteä. Arvokkasti.

Kuinka moni vielä tajussaan ollessaan toivoo "antakaa minun jo lähteä", mutta kun ei..säännöt. Omaiset :mad:. Heidän motto kun "sun kuluu kituaa koska me rakastetaan sinua".

Mihin tälläinen julmuus perustuu?! Ei tällöinen ainakaan sivistyneeseen yhteikuntaan kuulu. Se on barbaria.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top