Asia eutanasiasta

Mä luulen et nää menee nyt niihin uskon asioihin. Mä uskon enempi johonkin sielunvaellus juttuun. Eli hönkä kun karkaa, jälkeen jää solumössöä. Sielu jatkaa matkaa toisaalla. Ei se rääkätty maksa varmaankaan siirrä seuraavalle käyttäjälle (ainakaan toivottavasti :ROFLMAO:) mitään mun suuria ajatuksia. Ainakin mä todella toivon ettei mun sielunvaellus ja uudestisyntyminen jumiudu johonkin munuaisiin.
Sieluvaellus on hieno ajatus, mutta en vähäksyisi soluja, ne ja niiden toimista ovat hyvin jännittäviä.
Jumalakaan ei tunnu enää niin absurdina kun ajemmin, se on kuulemma vain rakkaus. Ei ole mitään tuomitseva ja julma Jumalaa, nyt sen ymmärsin. Uskon että Jeesuskin olisi eutanaasian puolestaan. Se on vasta ihmisten armahdusta ja humanisista humanisin teko.
 
Sieluvaellus on hieno ajatus, mutta en vähäksyisi soluja, ne ja niiden toimista ovat hyvin jännittäviä.
Jumalakaan ei tunnu enää niin absurdina kun ajemmin, se on kuulemma vain rakkaus. Ei ole mitään tuomitseva ja julma Jumalaa, nyt sen ymmärsin. Uskon että Jeesuskin olisi eutanaasian puolestaan. Se on vasta ihmisten armahdusta ja humanisista humanisin teko.

Solujen toiminnan syvempi ajattelu on oikeastaan pelottavaa. Me emme pysty siihen vaikuttamaan, ne jakaantuu niinkuin haluavat, halusimme tai emme. Sielunvaellus ja muu roska on puhtaasti pelon poistamista.

Mutta miksi @Maidan miettii näitä asioita? Eikai narttu ole pahana? Jos jotenkin ikinä mitenkään me täällä voidaan auttaa, me autetaan.
 
Niin hoidetaan kuulemma nykyisin avokätisemmin, näin ei tällöistä ollut aikaisemmin, pihdattu.

Kysymys vain kuinka kauan joutuu siellä kituamaan morfiinissa. Kun ei toimi mitään elintoiminto enää kunnolla esim pitkälle levineessä vatsan alueen syövässä, niin miten morfiini turruttaa sen järkyttävän kivun?

Sitten otetaan käyttöön fentanyyli ja morfiinin lisäksi on muita opioideja.

Se kuolevien sädehoito on kipuun. Esimn luusädehoito lievittää kipuja ihan eri tavalla kuin lääke. Siksi kai sitä tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen ajatellut tämän eutanasian sillä tavalla, että on harkittava todella tarkoin mitä se tarkoittaa, ennenkuin aktiiviseen deletoimiseen lähdetään. Ihan siksi, että kyseessä on aika -uusi- tarve. Ja koskettaa vain hyvinvointivaltioita.

Kun katson esim. isovanhempieni vanhempia, niin he kuolivat kyllä ihan perinteiseen tapaan peräkammariin. Isovanhemmat -vasta- sairaalahoidon piirissä. Eli kun kuuskytäluvulla vielä vanhus kuoli kammariin, niin seiskytäluvulla hän oli jo sairaalan ulottuvilla....noin karkeasti sanoen.

Kun kohtaa ihmisen, jolla ei ole enää haisuakaan tästä päivästä ja ei mene nestettä ei muonaa, niin kyllähän siinä kohtaa tulee ajatus elämän perspektiivittömyydestä.

Kipujen hoitaminen ei ole rakettitiedettä ja siinä pitää mielestäni toimia Asian vaatimalla tavalla. Suurin osa loppusuoran kipupotilaista on hoidettavissa halvalla ja tehokkaasti. Mitään oikeaa syytä pihtailuun ei ole.

Eutanasia on asia, jossa pitää edetä varovasti siksikin, että ihmiskunnan historian syntilista on valitettavan pitkä, eikä suinkaan kokonaan ah niin kunniakas. Vinoon menneitä huoltosuhteita on historian saatossa paikattu ja korjattu aika trakoonisin toimin.

Metsästäjä-keräilijä-paimentolais-viljelys-yhteisö muutti yleensä keväällä ja syksyllä. Luonteva tapa luopua vanhuksista ja vaivaisista oli jättää heidät edelliselle leiripaikalle ennen muuttoa ja sanoa hyvästi. Ratkaiseva tekijä oli henkilön kyvyttömyys seurata yhteisöä tai hänen haluttomuutensa seurata. Tämä malli on toiminut hau evö tuhansia vuosia, kenties kymmeniäkin tuhansia. Nyt ollaan vähän -uuden- edessä tietyllä tapaa.

Tuossa yllä boldasin erään pointin, jonka kohdalla olen joskus pohtinut eutanasiaa. Kun ei ole hajua ympäristöstä, ei syö ei juo....
 
Sieluvaellus on hieno ajatus, mutta en vähäksyisi soluja, ne ja niiden toimista ovat hyvin jännittäviä.
Jumalakaan ei tunnu enää niin absurdina kun ajemmin, se on kuulemma vain rakkaus. Ei ole mitään tuomitseva ja julma Jumalaa, nyt sen ymmärsin

En tiedä mitkä syyt ovat panneet sinut pohtimaan näin syntyjä ja syviä. Mutta sen tiedän, että moni meistä kohtaa elämässään tilanteita, joissa ullattaen irtoaa rukous taivaalle. Minäkin olen sellaisessa kusessa joskus ollut, että kappas, niin vain lähti selkäytimestä rukous ja sarja lupauksia, jotka olen myös pitänyt. Ja pidän hamaan viimeiseen yksiöön asti.
 
Solujen toiminnan syvempi ajattelu on oikeastaan pelottavaa. Me emme pysty siihen vaikuttamaan, ne jakaantuu niinkuin haluavat, halusimme tai emme. Sielunvaellus ja muu roska on puhtaasti pelon poistamista.

Mutta miksi @Maidan miettii näitä asioita? Eikai narttu ole pahana? Jos jotenkin ikinä mitenkään me täällä voidaan auttaa, me autetaan.
Narttu sai mitä tilasi ja mitä minä saalinut sille antavaan, valitettavasti myös terveille kudoksille. .Nämä hoidot kuten nyt selvisi ovat yksi syöpähoitojen rankkimmista hoidoista, kun viikottaiset sytostaatit olivat joka arkipäivän sädehoidon kanssa,ja muut ikävät asiat terveille kudijsille. Minusta ne olivat maanpäällinen helvetti. Samassa venessä olleilta kuulin että alkuun tultiin hymysuin, mutta tosella-kolmennella viikolla hymyt alkoi hyytymään.
Elin 6 vkoa hyvin vähällä ravinnolla, nielukivun- ja pahoinvoinnin takia että kunto/ verenarvot olivat sen mukaiset, aliravitsemusta..tästä sitte pitää jotenkin rakentaa itseän takaisin. Jotkut olivat PEG letkun kanssa, minä en halunnut, PEG letkulla tilanne ravistemustilanne on parempi, mutta hoitotulokseen se ei vaikuttaa, jotkut PEG letkun kanssa jääneet sytostaateista lopussa pois huonojen verenarvojen takia, itselläni heikosta kunnosta huolimatta ne sallineet lisää myrkkyannoksia.
Kaulaan tuli palovamma joka paikkoin meni vereslihalle, tai melkein. Mutta tukka on tallella.
Olen miettinyt kuolema paljon ja välillä olin kuolleille kateellinen.

Toista kerta tälläiseen en lähde, siellä on omat moninkertaisen riskit säteilystä, ja vaikka mitä ikävä ja hyvin tuskallista, jonka kanssa ei ole mitään järkeä enää eläkään -pitää kerata rohkeutta, voimia ja mennä eutanaasiaan - Suomen ulkopuolella. Se tuntui itse asiassa minusta heti järkevältä ja hyvältä ratkaisulta jo ennen hoitoa.
Mutta ajatuksia Jumalasta ja sielusta minä en enää pidä roskana.
Se kuolevien sädehoito on kipuun. Esimn luusädehoito lievittää kipuja ihan eri tavalla kuin lääke. Siksi kai sitä tehdään.
Hyvin mahdollista, mutta kyllä moni muukin syöpä uusiutuu ja aina ihminen tulee uudestaan sädehoitoihin ja sytostaattihoitoihin myös esim.virtsarakon syöpän kanssa ja muidenkin syöpien myös, yksi iäkäs nainen käytävässä sanoi että jo toista kerta ylläpidossa sen kanssa, ja ei suostuu enää, riittää, sivuvaikutusten takia. Kaksi vuotta ja aina sama. Sitten edessä on sama tuskainen kuolema morfiineissa. Mutta saapa elää vähäsen lisää. Jokaisen on valinta, jos välillä on parempia päiviä, miksei. Mutta jos menee ihan sairaana makaamiseksi eniten, niin mikä järkeä tälläisessä.
 
Narttu sai mitä tilasi ja mitä minä saalinut sille antavaan, valitettavasti myös terveille kudoksille. .Nämä hoidot kuten nyt selvisi ovat yksi syöpähoitojen rankkimmista hoidoista, kun viikottaiset sytostaatit olivat joka arkipäivän sädehoidon kanssa,ja muut ikävät asiat terveille kudijsille. Minusta ne olivat maanpäällinen helvetti. Samassa venessä olleilta kuulin että alkuun tultiin hymysuin, mutta tosella-kolmennella viikolla hymyt alkoi hyytymään.
Elin 6 vkoa hyvin vähällä ravinnolla, nielukivun- ja pahoinvoinnin takia että kunto/ verenarvot olivat sen mukaiset, aliravitsemusta..tästä sitte pitää jotenkin rakentaa itseän takaisin. Jotkut olivat PEG letkun kanssa, minä en halunnut, PEG letkulla tilanne ravistemustilanne on parempi, mutta hoitotulokseen se ei vaikuttaa, jotkut PEG letkun kanssa jääneet sytostaateista lopussa pois huonojen verenarvojen takia, itselläni heikosta kunnosta huolimatta ne sallineet lisää myrkkyannoksia.
Kaulaan tuli palovamma joka paikkoin meni vereslihalle, tai melkein. Mutta tukka on tallella.
Olen miettinyt kuolema paljon ja välillä olin kuolleille kateellinen.

Toista kerta tälläiseen en lähde, siellä on omat moninkertaisen riskit säteilystä, ja vaikka mitä ikävä ja hyvin tuskallista, jonka kanssa ei ole mitään järkeä enää eläkään -pitää kerata rohkeutta, voimia ja mennä eutanaasiaan - Suomen ulkopuolella. Se tuntui itse asiassa minusta heti järkevältä ja hyvältä ratkaisulta jo ennen hoitoa.
Mutta ajatuksia Jumalasta ja sielusta minä en enää pidä roskana.

Hyvin mahdollista, mutta kyllä moni muukin syöpä uusiutuu ja aina ihminen tulee uudestaan sädehoitoihin ja sytostaattihoitoihin myös esim.virtsarakon syöpän kanssa ja muidenkin syöpien myös, yksi iäkäs nainen käytävässä sanoi että jo toista kerta ylläpidossa sen kanssa, ja ei suostuu enää, riittää, sivuvaikutusten takia. Kaksi vuotta ja aina sama. Sitten edessä on sama tuskainen kuolema morfiineissa. Mutta saapa elää vähäsen lisää. Jokaisen on valinta, jos välillä on parempia päiviä, miksei. Mutta jos menee ihan sairaana makaamiseksi eniten, niin mikä järkeä tälläisessä.

Hurja ja rankka kokemus. Mutta miten on syöpäsolujen kanssa? Lähteekö syöpä vai ei? Katso nyt se kortti loppuun ensin. Hoitojakson uuvuttamana mieli voi olla aika alavireinen.

Suremme vuoksesi. Nimimerkin takaakin näemme hienon ihmisen, josta välitämme. Kannustan sinua olemaan vielä rauhallinen. Uskosta voi saada lohtua ja voimaa. Pidä siitä kiinni vain. Tutkimattomat ovat elämän tiet.
 
Hurja ja rankka kokemus. Mutta miten on syöpäsolujen kanssa? Lähteekö syöpä vai ei? Katso nyt se kortti loppuun ensin. Hoitojakson uuvuttamana mieli voi olla aika alavireinen.

Suremme vuoksesi. Nimimerkin takaakin näemme hienon ihmisen, josta välitämme. Kannustan sinua olemaan vielä rauhallinen. Uskosta voi saada lohtua ja voimaa. Pidä siitä kiinni vain. Tutkimattomat ovat elämän tiet.
Kiitos, Hallinkorva, lämpimistä sanoista.
Ja olet oikeassa, parasta pysyä rauhassa ja elää päivä kerrallaan. Hyvä että muistutit tästä. Toki syöpä voi lähteäkin tässä hoidossa jopa kokonaan ja olla palamattakin. 5 v ennuste minun syövän kanssa on piirretty muhkeat 90%. Paitsi liian usein mainitaan kirururgisen leikkauksen välttämättömyyttä ensisijaisena hoitona, sen lisäksi säde-ja sytostaattihoidot. Minun tapauksessa osittaista leikkausta ei voi tehdä, se tässä on surullisinta. "Nartun" sijainti on liian hankala. Mutta papilloman aiheuttamana "narttu" reagoi paremmin sädehoitoon kun ei-papilloman. Siinä mielessä pitää olla onnellinen että tämä on viruksen aiheuttama syöpä. Voi hoitua ilmankin leikkausta kulemma. Itse "narttu" on hyvin pieni, vain sentti, mutta korkean diferenssin, eli hyvin ärhäkkä. Mutta koska se on papillomasta sen ärhäkkyydellä ei merkitystä.

Miten "narttu" sai kyytiä minusta voi nähdä vasta 3 kk päästä PET kuvauksessa.

Ja, totta, olen minä aika poikki, siksi pelot pääsee valloilleen. Keho ei saa kunnolla ravintoa, ja sekin pahentaa tilannetta. Pitää yrittää nähdä valoa tunnellissa..ehkä minä aloitan syödäkin pian kun sädehoidon vaikutus alkaa rauhoittumaan,,ja pahimmat sytostaattimyrkyt lähtee pois, vaikka niiden lähteminen voi viedä jopa useita kuukasia..kunhan nielu parantuisi ja loppusin pahoinvointi! Haluan uskoa kuitenkin minua suurempaan voimaan, josta saa avun - Jumalan voimaan, ehkä se kantaa minua tämän yli. Jännä oli huomata, että juuri Jumalan uskovat ihmiset, minun tapauksessa adventistit, osoittautuneet parhaiksi tukijoiksi oikeassa elämässä. Ne osaa kunnioittaa Raamattua ja tuntevat sen paremmin kun muut tapaamani uskovaiset. Ilman adventisteja minulla ei olisi syntynyt uskoa Jumalaan. Ne joihin tutustuin ja ystävystyin ovat myös hienompia ihmisiä joita olen tavannut.
 
Viimeksi muokattu:
Löysin tanskankielinen "lääkärit eutaannasian puolesta"
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00896

http://www.exitus.fi/dignitas.html
Tässä e. tulee kalliksi,varsinkin jos aikoo kuljettaa arkua lentorahtina Suomeen, jospa uurnan kuljetus olisi halvempi. Joka tapauksessa varatava väh.20000 euroa. Onhan se kallista tietenkin. Ja on se hyvin epääoikeudenmukaista kun pitää matkustaa kauas toiseen maahan e.perässä,
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001033396.html

http://hoitaja.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246210-eutanasian-hinta-10-000-jopa-30-000-euroa

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/78001-mikko-jarven-on-pakko-lahtea-sveitsiin-kuolemaan
Ja tämä juuri:
Pirkanmaan hoitokodin johtaja Tiina Surakka ei ole armokuoleman kannattaja.
– Nyt on vihdosta viimein alettu puhua palliatiivisesta eli oireita lievittävästä hoidosta ja miettiä, millaisia parannuksia siihen voidaan kehittää, hän sanoo.
Surakka on varma, että silloin kun puhutaan armomurhasta, ei hyvästä saattohoidosta tiedetä tarpeeksi.
– On olemassa erilaisia hoitomuotoja lääkehoidon lisäksi, jotka tuovat hyvää elämää myös viimeisiin elinpäiviin, hän sanoo.
:mad:

Tämä on juuri tätä tuskan pitkittyminen makaavalle potilalle - "on olemassa eriläsiä hoitomuotoja lääkehoidon lisäksi"..ja kehtavat vielä moista sanoa! Tämä on vasta rikollista - antaa palliativista hoitoa toivottomile tapauksille. Syöpään palliatiiviset hoidot ovat yhtä tuska. Samat sytostaatti myrkyt laitetaan suonensisäisesti,josta seuraa kuvotusta ja vaikka mitä, sädehoito sairastuttaa lisää.. Sitten niiden päälle makuutetaan sairas parka kovissa kipulääkkeissä vaikka kuin kauan.
Tämä jos mikä on sadismia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja olet oikeassa, parasta pysyä rauhassa ja elää päivä kerrallaan.
Tuossa ajellessani hetki sitten kotiin, mieleeni tuli että en ole nähnyt @Maidan 'in viestejä täällä aikoihin.
Miten Maidan voi ? Muistelin että jotain ikävää oli ilmassa ja löysin tämän ketjun.... onko kaikki hyvin ??
 
Olen elossa ja voin hyvin, toipunut hoidosta jo lähes kokonaan, ja vaikka tulevaisuus on epävarma, olen hyvällä tuulella ja elän päivä kerrallan.
Seuran foorumia, ja luen mitä maailmalla tapahtuu, mutta kirjoittaminen jäi vähin - aika menee kuntoutukseen.
 
Tänään kävin eka kerta uimahallissa vesijuoksussa. Tätä ennen minua kuntoutti yksi naapurin kettuterjeri. Ehdotin omistajalle kävelyttää koiraa, muuten en millään jaksanut lähteä. Sovittiin tarkkaat ajat ja kas, tapahtui edistystä hurjaa vauhtia. Välillä otti koville kun koira on vasta 1,5 v ja aika jääräpää. Ensin mulla kipetyneet olkapäät ja kaula, mutta sitten kaverini suositteli laitaa vyön takin päälle ja hinhna siihen. Sitten taas mentiin lujaa :) koira kuljetti minua, minä juoksin hihnan päässä takana.

Tukka lähti sittenkin mutta vain kaulan yläpuolella, sellainen 10 cm. Kilot lähti myös mutta se passaa minulle. Vaatteet istuu nyt kun pitää. Tietenkin jos halua lyödä vielä paremmaksi, niin pitää tiputtaa vielä 4 kg, mutta silloin jo mennään täydellisyyden puolelle ;) mutta mihin minä sitä tarvitsen, ihana voida hyvin ja hengittää! Ja syödä!!
Eutanaasia saa odottaa..
 
Viimeksi muokattu:
Olen elossa ja voin hyvin, toipunut hoidosta jo lähes kokonaan, ja vaikka tulevaisuus on epävarma, olen hyvällä tuulella ja elän päivä kerrallan.

Mukava kuulla. Muista se, että tulevaisuus on aina epävarma, ohuessa siimassa täällä jokainen on, kun niikseen tulee. Hyvä, että ruoka maistuu.
 
Olen elossa ja voin hyvin, toipunut hoidosta jo lähes kokonaan, ja vaikka tulevaisuus on epävarma, olen hyvällä tuulella ja elän päivä kerrallan.
Seuran foorumia, ja luen mitä maailmalla tapahtuu, mutta kirjoittaminen jäi vähin - aika menee kuntoutukseen.

Hyvä!
 
Sitten kun sote tulee, niin laitetaan vakuutuslääkärit määrittelemään kenelle painostetaan eutanasia. Mikä voisi mennä pieleen?
 
Olen elossa ja voin hyvin, toipunut hoidosta jo lähes kokonaan, ja vaikka tulevaisuus on epävarma, olen hyvällä tuulella ja elän päivä kerrallan.
Seuran foorumia, ja luen mitä maailmalla tapahtuu, mutta kirjoittaminen jäi vähin - aika menee kuntoutukseen.
(y)(y)(y)
 
Itse olin aina sitä mieltä ettei vakavasti sairaita ja kituavia ihmisiä ei saa jättää kituamaan kuukausiksi odottarn kunnen ne alkaa körsiä toden teilla, ja sitten vasta ruvetaan antamaan kovia kipulääkkeitä! Sehän on vasta julma! Ihminen tekee kuolemaa, tuntee tuskat, ja joku viisastelija halua että kuoleman sairas kiituisi sängynpaohjasssa.
Totta kai opiatti lääkkeiden tokkurassa voi maataa liikumatta tietääkseni vaikka kuin pitkään, makavana vihenneksena..mutta itse en kestäisi moisen katselua.

Kyllä tuo että lääkkeet pitää antaa heti kun tilanne sitä vaati, tulisi olla jokaisen ihmisen oikeus.



Se ei ole mukavaa katseltava kun sairaus vie liikuntakyvyn, puheen, syömisen mutta järki pelaa.
Ainoa asia mitä voi tehdä, on silittää kättä.
Onneksi kun joutui sängynpohjalle pyörätuolista, niin siellä ei tarvinnut olla kuin viikko.

Tuli viesti että siirretty ensiapuun ja illalla että voi vielä käydä katsomassa.
Ja hänellä on ollut kovia kipuja, joihin on annettu lääkkeet.
Jotka kyllä riitivät.
Seuraavana päivänä 16,10 kaikki oli ohi.

Vaikka keuhkokuume on vakava sairaus, niin tässä tapauksessa ei se ollut läheskään huonoin vaihtoehto.
 
Back
Top