Suomessahan paras lentokeli on kesällä jolloin myös aurinko paistaa. Viimeaikoina mm. saksalainen Elektra One ja jenkkien Cessna 172 ovat yrittäneet virittää markkinoille sähkölekoa jossa on myös akut mutta myös aurinkokennoja latausajan pidentämiseksi. Nämä laitteet ovat hyvin kalliita ja melko kaukana arkipäivän tossunkuluttajan kukkarolta.
Itse olen yrittänyt tutkia huokeaa/taloudellista lentämistä harrastuksenani jo vuodesta 2007. Täysin omavarainen Solar Impulse liikkuu myös ilman akkutehoa, mutta käyttää akkuja yöllä lentämiseen. Jo 1980 suunniteltiin ja 1981 lennettiin suoralla aurinkoenergialla Lontoosta Pariisiin ( MacCready ja Solar Challenger ). Ainakin paperilla sain suunniteltua koneen joka kykenisi lentämään noin 4 kilon akuilla ½ tuntia ja loppumatkan aurinkoenergialla ( jos aurinko paistaa ). Kone lentäisi noin 40-60 km/t.
Nyt huomasin kun teorioitteni pohjalta asiaa pähkäilin, että 2 paikkainen kone olisi jopa taloudellisempi ja siinä voisi kuljettaa kolmannen matkustajan tai kuormaa..mm golf mailat jne. Tämä tuntuisi jo hyvin käyttökelpoiselta laitteelta ja olisi itse rakennettavissa kohtuullisin kustannuksin.
Haluaisin hieman kommentteja aiheeseen aurinkoenergia-/akkulentäminen.
Voit kommentoida myös nopeutta...riittääkö esim 120 km/t cruise nopeudeksi ja 55 km/t sakkausnopeus.....lisää vai vähemmän vauhtia ?
Itse olen yrittänyt tutkia huokeaa/taloudellista lentämistä harrastuksenani jo vuodesta 2007. Täysin omavarainen Solar Impulse liikkuu myös ilman akkutehoa, mutta käyttää akkuja yöllä lentämiseen. Jo 1980 suunniteltiin ja 1981 lennettiin suoralla aurinkoenergialla Lontoosta Pariisiin ( MacCready ja Solar Challenger ). Ainakin paperilla sain suunniteltua koneen joka kykenisi lentämään noin 4 kilon akuilla ½ tuntia ja loppumatkan aurinkoenergialla ( jos aurinko paistaa ). Kone lentäisi noin 40-60 km/t.
Nyt huomasin kun teorioitteni pohjalta asiaa pähkäilin, että 2 paikkainen kone olisi jopa taloudellisempi ja siinä voisi kuljettaa kolmannen matkustajan tai kuormaa..mm golf mailat jne. Tämä tuntuisi jo hyvin käyttökelpoiselta laitteelta ja olisi itse rakennettavissa kohtuullisin kustannuksin.
Haluaisin hieman kommentteja aiheeseen aurinkoenergia-/akkulentäminen.
Voit kommentoida myös nopeutta...riittääkö esim 120 km/t cruise nopeudeksi ja 55 km/t sakkausnopeus.....lisää vai vähemmän vauhtia ?
Viimeksi muokattu: