Auton omistamisen ilot ja surut

Nyt on sitten tutkittu kolaroinnit. Vakuutusyhtiön lukujen perusteella Tesloille sattuu jopa 60 prosenttia enemmän kolareita kuin toiseksi eniten kolaroiville BMW-merkin menopeleille.

Jutun pohjana ovat POP Vakuutuksen tilastot vuosina 2021–2024 korvatuista vahingoista. Mukana ovat tietysti kaikki kolhut pienistä suuriin. Melkoinen kaula yhdellä autolla silti. Tässä selitellään asiaa kaupunkikäytöllä ja "ilmoitusherkkyydellä".

 
Nyt on sitten tutkittu kolaroinnit. Vakuutusyhtiön lukujen perusteella Tesloille sattuu jopa 60 prosenttia enemmän kolareita kuin toiseksi eniten kolaroiville BMW-merkin menopeleille.

Mielestäni yllättävä tilasto. Omaan silmään Tesla-kuskit eivät erotu liikenteessä oikein mitenkään, ihan samanlaista perusajamista kuin muillakin (vähän kalliimmilla) autoilla.
 
Manuaali olisi vaihteeksi kyllä kiva, vähän ”tekemisen meininkiä”. Vuokra-autot ulkomailla ovat aina toisinaan muistuttaneet, että ajaminen voi olla myös hauskaa.
 
Mielestäni yllättävä tilasto. Omaan silmään Tesla-kuskit eivät erotu liikenteessä oikein mitenkään, ihan samanlaista perusajamista kuin muillakin (vähän kalliimmilla) autoilla.
Sama. Vain yhden tolvanan olen bongannut. Se on aika vähän, kun autoja on paljon.Tietysti tehokkaassa sähköautossa kaasuvaste on välitön eli liikkeet voivat olla reippaita. Tämä voi johtaa yllättäviin mikrotilanteisiin, jos on raskas kenkä.

Mutta en omista Teslaa, joten en tunne sen iloja ja suruja sen enempää.
 
Pukkaa vähän ruostetta näkyviin takakontissa, noin viiden sentin läikkää pukkaa. Ostin jo maalin ja lakan.

Mitä raati tuumaa... Riittääkö hiominen laikalla ja maali ja lakka vai pitääkö jotain muuta myrkkyä panna suojaksi? Pelti sinänsä on ok, pinnassa vasta kuplii.
 
Pukkaa vähän ruostetta näkyviin takakontissa, noin viiden sentin läikkää pukkaa. Ostin jo maalin ja lakan.

Mitä raati tuumaa... Riittääkö hiominen laikalla ja maali ja lakka vai pitääkö jotain muuta myrkkyä panna suojaksi? Pelti sinänsä on ok, pinnassa vasta kuplii.

Normisti sanoisin, että paaliin! Mutta kun omassakin kiesissä on samaa ongelmaa niin hiominen, pakkelointi, pohjustus ja maali. Vuoden päästä sitten taas sama homma..
 
Mielestäni yllättävä tilasto. Omaan silmään Tesla-kuskit eivät erotu liikenteessä oikein mitenkään, ihan samanlaista perusajamista kuin muillakin (vähän kalliimmilla) autoilla.
Voi varmaan olla osatekijänä, että uudessa Teslassa pikkukolhut ehkä voivat tehdä vakuutusyhtiön korvausvastuuta aiheuttavia vahinkoja enemmän kuin vanhemmissa polttomoottoriautoissa?
 
Tieliikenteessä olevat teslat on kaikki uudempia kuin 2013, ja arvo vähintään 15 000€. Ylivoimainen enemmistö toki selvästi tuoreempia. Näistä ilmoitetaan KAIKKI kolhut. Käytännössä kaikilla muilla merkeillä ajossa on myös paljon vanhoja autoja, joissa ei naarmuista ilmoitella. Miten lie pärjäisi Byd, mg tai muut tosituoreet automerkit?
 
Pukkaa vähän ruostetta näkyviin takakontissa, noin viiden sentin läikkää pukkaa. Ostin jo maalin ja lakan.

Mitä raati tuumaa... Riittääkö hiominen laikalla ja maali ja lakka vai pitääkö jotain muuta myrkkyä panna suojaksi? Pelti sinänsä on ok, pinnassa vasta kuplii.
Laikka toimii jos se on kova laikka. Joku hiekkapaperilamellilaikka vain kiillottaa ruosteen. Käyttäisin maalina traktorimaaleja, jos jotain pitäisi ruosteelta korjata. Mulla on niitä Fordsonin sinistä, Fergusonin harmaata, Massey Fergusonin harmaata ja punaista. Niillä mennään. Ulkonäkö toissijaista. Jos autossa on maalilla korjattava ruostevika, niin auto on joko jo niin loppu, ettei sillä ulkonäöllä enää muutenkaan tehdä naapuriin vaikutusta tai sitten omatoimiruostekorjaus tehdään vain siksi aikaa, kunnes auto menee vuoden parin sisään ylimaalaukseen ammattilaiselle.
 
Pukkaa vähän ruostetta näkyviin takakontissa, noin viiden sentin läikkää pukkaa. Ostin jo maalin ja lakan.

Mitä raati tuumaa... Riittääkö hiominen laikalla ja maali ja lakka vai pitääkö jotain muuta myrkkyä panna suojaksi? Pelti sinänsä on ok, pinnassa vasta kuplii.
Hienolla hiekkapaperilla mahdollisimman tasaiseksi ja sen jälkeen ruosteenpoistoaineella käsittely tuotekohtaisten ohjeiden mukaan (esim. Maston Rost Stop). Sitten maalit ja lakat. Mielellään pohjille vielä ruosteenestopohjamaali jos vaan llytyy pintamaalien kanssa yhteensopivana.
 
Pitää vielä sanoa oma mielipide tuohon ruosteenpoistoon; olen itse käyttänyt poran päähän laitettavaa pientä laikkamaista teräsharjaa. Yllättävän tehokas ja eikä ruostetta ainakaan näe Päälle sinkkimaali pensselillä, ja piti vielä laittaa pohja ja pintamaalikin, mutta kesällä ei kerennä ja talavella ei tohtina :) ja toisaalta, mitä sen väliä jos punaisessa autossa on vähän harmaatakin! Nyt ko. 2 auto on jo romiksella, muttei näiden ruosteiden vuoksi, ja monta vuotta ajettiin ilmeisen ajoissa tehdyn korjauksen jälkeen.

Nuorena tuli useampikin auto kitillä ja spray-pullolla fixattua = leimattua = heti myytyä.
 
Pukkaa vähän ruostetta näkyviin takakontissa, noin viiden sentin läikkää pukkaa. Ostin jo maalin ja lakan.

Mitä raati tuumaa... Riittääkö hiominen laikalla ja maali ja lakka vai pitääkö jotain muuta myrkkyä panna suojaksi? Pelti sinänsä on ok, pinnassa vasta kuplii.
Ensin porakoneen teräsharjalla alue niin puhtaaksi kuin lähtee. Sitten esim tuon:
tyylisellä pistehiekkapuhalluslaitteella kaikki ruoste pois. Somalilaikkaa voi myös käyttää, jos ei halua hiekkapuhaltaa. Tämän jälkeen voi käsitellä fosforihapolla, jos on epäilystä, että ruostetta on vielä jäänyt. Fosforihapolla on tarkoitus liuottaa ruostetta. Joutuu käytännössä useita kertoja käsittelemään. Lopuksi pestään fosforihappo lämpimällä vedellä pois.

Fosforihappokäsittelyn jälkeen pellissä on ruskehko sävy mikä on ok. Ensimmäiseksi pohjamaaliksi kannattaa laittaa noin pienessä kohteessa siveltimellä levitettävä. Sprayllä tulee korkean liuotinpitoisuuden takia liian huokoinen lopputulos ja ruostuu hetkessä uudestaan. Kunnollisia pohjamaaleja esim:
- HB Body 992 Anticorrosive Primer
- Wurth Rost-Stop pohjamaali (Puuilo myy)

Pohjamaalin kuivuttua sen voi hioa sillä tavalla, että alkuperäisen maalipinnan päälle ei jää pohjamaalia. Hiomiseen käytetään hiomatukea ja vesihiomapaperia. Autojen yhteydessä ei käytetä hiekkapaperia mihinkään. Sopiva karkeus tähän vaiheeseen on 400-600 veden kanssa. Tämän jälkeen rajataan alue ja sille levitetään srpray -filleriä niin monta kerrosta, että alueesta saa tasaisen. Voi myös käyttää hiontapohjamaalia tai 1-k viimestelypakkelia (mitä en suosittele). Sitten hiotaan alue tasaiseksi.

Lopuksi alueelle vedetään spraypohjamaali ja pintamaalit ohjeiden mukaisesti. Tuotteiden yhteensopivuus on syytä varmistaa ettei maali rypisty.
 
Hienolla hiekkapaperilla mahdollisimman tasaiseksi ja sen jälkeen ruosteenpoistoaineella käsittely tuotekohtaisten ohjeiden mukaan (esim. Maston Rost Stop). Sitten maalit ja lakat. Mielellään pohjille vielä ruosteenestopohjamaali jos vaan llytyy pintamaalien kanssa yhteensopivana.
Vaikuttaa järkevältä.
 
Kannattaa pohjatyöt tehdä viimesen päälle. Kolme vuotta sitte alko takaluukun kahvan alta kukkimaan. Hioskelin käsin mitä hioin, sitte ruosteen muuntoaine pakkelit ja pohjamaali... Sitte väriä pullosta ja lakkaa. Ens kerralla laitan pohjamaalin pakkelin alle... Tämmöstä on nyt 3v myöhemmin :D

20250308_110950x.webp
 
Täytyy varmaan kokeilla tätä: hionta, kitti, hionta, rasvanpoisto, pohjamaali, maali ja lakka.

 
Kannattaa pohjatyöt tehdä viimesen päälle. Kolme vuotta sitte alko takaluukun kahvan alta kukkimaan. Hioskelin käsin mitä hioin, sitte ruosteen muuntoaine pakkelit ja pohjamaali... Sitte väriä pullosta ja lakkaa. Ens kerralla laitan pohjamaalin pakkelin alle... Tämmöstä on nyt 3v myöhemmin :D
Kyllä se vaan on niin, että kun ruoste pääsee kerran puremaan auton pelteihin kiinni, peli on jo menetetty. Loppu on pelkkää viivytystaistelua. :rolleyes:
 
Kannattaa pohjatyöt tehdä viimesen päälle. Kolme vuotta sitte alko takaluukun kahvan alta kukkimaan. Hioskelin käsin mitä hioin, sitte ruosteen muuntoaine pakkelit ja pohjamaali... Sitte väriä pullosta ja lakkaa. Ens kerralla laitan pohjamaalin pakkelin alle... Tämmöstä on nyt 3v myöhemmin :D

Katso liite: 121485
Olen hionut auki sellaisia pakkelointeja jotka on tehty suoraan pellille ja sellaisia joissa on pohjamaali alimpana. Pellille pakkeloidut ovat olleet ruosteessa ja pohjamaalatulla pellillä varustetut eivät. Tästä olen tehnyt sen johtopäätöksen, että laitan aina pohjamaalin ennen pakkelointia. Asiallinen siveltävä tai ruiskumaali pysyy kyllä kiinni pakkelin alla. Spraymaalia en käyttäisi.

Väärillä työmenetelmillä saa pahennettua ruostumista eli kannattaa mieluummin olla tekemättä mitään. Joskus aikoinaan koulukaverin kommunisti-isä käsitteli parin vuoden ikäisen Ladansa ruostuneita helmoja. Esitteli tohkeissaan sray -helmamassaa jota meinasi ruiskuttaa ilman pohjamaalia suoraan käsin hiekkapaperilla hiotun helman päälle. Vuoden päästä sama Lada tuli vastaan tutulla autopajalla, jossa oli menossa puhkiruostuneiden helmojen vaihto.
 
Back
Top