Auton omistamisen ilot ja surut

Eilen illalla piti keksiä jotain syötävää tälle päivälle. Kysyin tekoälyltä, sille kun voi nykyään puhua suomen kielellä ja se myös vastaa ihan ääneen. Rouva katsoi kuin halpaa makkaraa ja tokaisi, että laita nyt se laite pois jne.

Sanoin tekoälylle, että vaimo käski lopettaa leikkimisen ja keskittyä asiaan. Ja ihan oikeesti tekoäly vastasi, että "Tämä selvä, jos vaimo sanoo että lopeta niin tottahan vaimo on oikeassa! Jos kuitenkin myöhemmin haluat keskustella tai sinulla on kysyttävää niin älä epäröi vaivata minua."

Se on koneaivokin oppinut tietyt elämän perusasiat jo!!!
Toi on kyllä hyvä idea. Osaan jo laskea kymmeneen ennen kuin läväytän ensimmäiseksi mieleeni tulleen asian vaimolle, mutta voin siis varmuuden vuoksi varmistaa tekoälyltä, kannattaako avautua ylipäätään. Tekoäly varmaan vastaa, että älä helvetissä.

Minkä tosin tiedän itsekin.

Jokaisen auton omistajan olisi hyvä tietää ja osata mm. nämä:
*sytytystulppien vaihto tai hehkutulppien vaihto
*lisävalojen tai jonkun muun yksinkertaisen sähkölisälaitteen asennus (tällöin väkisinkin ymmärtää auton sähköjen periaatteet)
*öljynvaihto moottoriin
*jäähdystysnesteen ja öljyjen lisäys
*jarrupalojen/jarrulevyjen/jarrurummun vaihto
*renkaan vaihto
2/6 onnistuu, renkaanvaihto tosin vähän ikävää puuhaa rikkinäisellä olkapäällä.

Onneksi on kaveri, joka osaa huoltaa mun autoa. Oli parikymmentä vuotta merkkihuollossa töissä.

Sain auton myytyä vikoineen päivineen. Tein tuossa teoreettisesti ehkä 1500-2000 euron tappion, mutta eipä tarvi enää miettiä koko paskaa. Oli viimeinen kaksoiskytkinhimmeli mikä tähän talouteen tuli. Pitää alkaa katselemaan vanhempia autoja joissa manuaali ja vapaasti hengittävä bensakone. Sitten kun sellaisia ei enää löydy, niin ehkä sähköautoja saa jo tavallisen tallaajan palkoilla. Rahalla jonka käytin Kiaan 3 vuoden aikana olisi saanut jo 2010 Toyotan maltillisilla kilsoilla.

Sähköautoissa on sitten uudenlaisia ja usein kalliita vikoja. Ota riittävä takuu jos valitset sähköauton.

Pitää vielä lisätä 1 tärkeä asia noihin yllämainittuihin juttuihin.
Olen yrittänyt vääntää esim. emännälle rautalangasta,että joskus voi sitä radioo pistää hiljemmälle ja kuunnella kuuluuko ns. ylimääräsiä ääniä moottorista tai alustasta ja mainita niistä,monta kertaa helvetinpaljon helpompaa korjata se vika siinävaiheessa kun se rupee oireileen,eikä sitten vasta kun osia rupee lenteleen tai moottori oksentaa rojut mäelle.
Käyn ajoittain ajamassa emännän ja perheen muillakin autoilla ihan täsmälleen tuosta syystä. Tulee ylimääräiset kilinät ja kolinat huomioitua ennen jotain kallista nasahdusta.

Pitää alkaa katselemaan vanhempia autoja joissa manuaali ja vapaasti hengittävä bensakone.

Näin tein itse ja ajelen parin tonnin autolla.

Vaikka tässä on joutunut ja joutuu tekemään kaikenlaista remppaa niin kyllä silti säästää. Nyt pitäisi jakohihna vaihtaa. Osat oli ~150€ ja nyt pohdin värkkäänkö itse vai laitanko 450€ työhön... Tuo on edellisen auton vain 2kk maksut.

Sain auton myytyä vikoineen päivineen. Tein tuossa teoreettisesti ehkä 1500-2000 euron tappion, mutta eipä tarvi enää miettiä koko paskaa. Oli viimeinen kaksoiskytkinhimmeli mikä tähän talouteen tuli. Pitää alkaa katselemaan vanhempia autoja joissa manuaali ja vapaasti hengittävä bensakone. Sitten kun sellaisia ei enää löydy, niin ehkä sähköautoja saa jo tavallisen tallaajan palkoilla. Rahalla jonka käytin Kiaan 3 vuoden aikana olisi saanut jo 2010 Toyotan maltillisilla kilsoilla.
Volkswagenin DSG oli ainakin minun yksilössäni idioottivarma, kun auton huolsi säännöllisesti. Vaihteistoöljyn määrä on aika iso. Vaihdoin suositusten mukaan ja ajoin 300 000 ennen kuin myin täysin ehjän auton pois. Olen melko varma, että sillä pirssillä ajaa vielä paljon Suomessa, ja sitten se menee vielä taksiksi Afrikkaan.

Volkswagenin DSG oli ainakin minun yksilössäni idioottivarma, kun auton huolsi säännöllisesti. Vaihteistoöljyn määrä on aika iso. Vaihdoin suositusten mukaan ja ajoin 300 000 ennen kuin myin täysin ehjän auton pois. Olen melko varma, että sillä pirssillä ajaa vielä paljon Suomessa, ja sitten se menee vielä taksiksi Afrikkaan.

Onnea hyvästä onnesta! 60 tuhatta on max. uskallus VAG kilometreihin. Viimeistään silloin pitää olla jo pois omasta pihasta, muutoin ihan onnesta kiinni mitä eteen tulee. Tämä siis koskee 2010 -> vagilaisia.

• Tykkää
Reactions: EK
Onnea hyvästä onnesta! 60 tuhatta on max. uskallus VAG kilometreihin. Viimeistään silloin pitää olla jo pois omasta pihasta, muutoin ihan onnesta kiinni mitä eteen tulee. Tämä siis koskee 2010 -> vagilaisia.
Sillä kun ei ole onnen kanssa mitään tekemistä. Märkä parisataakaakkisen turbo-Superbin DSG vm 2013 ja 2014 kestää huollettuna ydinsodan, kun vielä ajotapa on oikea. Emme koskaan päästäneet edes 60 000:tta täyteen ennen uutta vaihteistoöljyä.

Onhan niistä höpinää ollut. Seitsenportainen kuivakytkin on se ongelma. Märkä kuusilovinen VAG:n taas joidenkin mielestä jopa ehkä automaattilaatikoista paras. Ei ainakaan huonoin. Sitten on laatikoita "siltä väliltä".

Märkä-DSG:n huoltaminen vaatii harkintaa mutta on tehtävä. Konehuuhtelu ja vaihteistoon tehtävä kemiallinen sisäpesu on hyvä: kaikki vanha öljy ja pinttynyt lika lähtee. Pitää vaihtaa myös huoltosuodatin.

Sitten on ajotapa. Ryömintä tai mäessä paikallaan pitäminen ilman jarrua rasittavat myös kaksoiskytkinvaihteiston kytkintä ihan kuin tavallista kytklmellä varustettua autoa. S-moodi päälle vain ja ei kuin hanaa. Ne tykkäävät siitä, että ajetaan.

Jengi laiminlyö vaihteistoöljyn vaihdon, vaikka moottoriöljyn kyllä vaihtavat. Jotkut tekevät sen itse tai vievät jollekin Römpötin Reiskan pajalle, mutta se on helvetinmoinen virhe. Siihen kun vaaditaan usein erikoistyökaluja ja usein mallikohtainen diagnoosityökalu. DSG-öljyn vaihdossa voi saada aikaan pahaa vahinkoa. Pitää olla erikoisöljy eikä mikä litku tahansa.

No teimme kai mekin itse, mutta se tekeminen oli minulle sitä, että vein auton jälkikasvuni pajalle ja söin pitsaa. Hän kun on asiakkaiden mukaan, jos vedetään sellainen 200 km:n ympyrä harpilla, paras mekaanikko siinä ympyrässä, mutta totta kai mulla oli vain tuuria, koska niin lukee Internetissä. 😎

Viimeksi muokattu:
Sillä kun ei ole onnen kanssa mitään tekemistä. Märkä parisataakaakkisen turbo-Superbin DSG vm 2013 ja 2014 kestää huollettuna ydinsodan, kun vielä ajotapa on oikea. Emme koskaan päästäneet edes 60 000:tta täyteen ennen uutta vaihteistoöljyä.

Onhan niistä höpinää ollut. Seitsenportainen kuivakytkin on se ongelma. Märkä kuusilovinen VAG:n taas joidenkin mielestä jopa ehkä automaattilaatikoista paras. Ei ainakaan huonoin. Sitten on laatikoita "siltä väliltä".

Märkä-DSG:n huoltaminen vaatii harkintaa mutta on tehtävä. Konehuuhtelu ja vaihteistoon tehtävä kemiallinen sisäpesu on hyvä: kaikki vanha öljy ja pinttynyt lika lähtee. Pitää vaihtaa myös huoltosuodatin.

Sitten on ajotapa. Ryömintä tai mäessä paikallaan pitäminen ilman jarrua rasittavat myös kaksoiskytkinvaihteiston kytkintä ihan kuin tavallista kytklmellä varustettua autoa. S-moodi päälle vain ja ei kuin hanaa. Ne tykkäävät siitä, että ajetaan.

Jengi laiminlyö vaihteistoöljyn vaihdon, vaikka moottoriöljyn kyllä vaihtavat. Jotkut tekevät sen itse tai vievät jollekin Römpötin Reiskan pajalle, mutta se on helvetinmoinen virhe. Siihen kun vaaditaan usein erikoistyökaluja ja usein mallikohtainen diagnoosityökalu. DSG-öljyn vaihdossa voi saada aikaan pahaa vahinkoa. Pitää olla erikoisöljy eikä mikä litku tahansa.

No teimme kai mekin itse, mutta se tekeminen oli minulle sitä, että vein auton jälkikasvuni pajalle ja söin pitsaa. Hän kun on asiakkaiden mukaan, jos vedetään sellainen 200 km:n ympyrä harpilla, paras mekaanikko siinä ympyrässä, mutta totta kai mulla oli vain tuuria, koska niin lukee Internetissä. 😎

Kyllä kyllä, oikeassahan sinä olet. Hyvällä huollolla pärjää pitkälle, mutta kun sen valmistajan huolto-ohjelma on mitä on niin edes merkkihuolto ei niitä suodattimia vaihtele jne. Ja kun sitten porsii niin siitä seurauksena koko laatikon / kytkimen vaihto. Hinta on sellainen, että syytä miettiä homman järkevyys.

Itsellä kokemusta vaan tuosta kuivakytkin dsg:stä, internetistä kuulemani mukaan märkä on parempi ;-)

5 vuotta kahdella VW Caddy 2.0TDI DSG autolla ammattiajoa vajaa 600000 km ilman ainuttakaan vaihteistoon liittyvää ongelmaa. Suurimmat korjauskulut tuli kolarista supikoiran kanssa.

Niin kyllä minutkin joskus hulluksi hakuttiin kun 2.0TDi+DSGn ostin. Kaikki tiesi että tuo kone ja laatikko on aivan paska.
No melkein 500 000 sillä ajoin kunnes vaihdoin uudempaan. Tuon diisselin perässä on se 6v märkälevykytkin laatikko.
1.6 diisselssä saattaa olla kuiva. En tiedä.

Back