Onko järkee vai ei?
Hommat paisuvat joskus odottamatta ja taistelu korroosiota vastaan on väistämättömän viivyttämistä. Kaikista autoista tulee lopulta Ooppeleita.
Ajattelin lauantaiaamuna vähän krapsutella 21v Ford Focus C-maxin etulokarin alaosaa kun oli vähän ruosteentapaisia pilkkuja ja keli oli otollinen puuhastelulle. Autoa tarvittaisiin hallituksen mukaan sunnuntaina johonkin tärkeään hommaan. Toinen auto ei kuulemma käy yhtä hyvin. Ok, uskotaan. Porakoneeseen liitettävällä teräsharjalla voisi silpaista osan ruosteesta ja kone- sekä käsinhionnalla loput, eihän tässä ole kyseessä kuin pieni pintasipaisu. Check.
Oikealla puolella autoa edessä oli vähän enemmän ruostepilkkaa eli korjaamisen tarve oli akuutein siellä. Otin vänkärin puoleisen eturenkaan irti ja laitoin pukin tukemaan etupäätä, vanha hydraulitunkki kun tuppaa hiipumaan hiljalleen. Irrottelin muovilokarin ja ei muuta kuin kierroksia harjakoneeseen.
Kaikki sujui kuin tanssi, kunnes lokaripellissä oli yllättäen kaksi kolmen sormen mentävää reikää ja yksi pikkusormiansa. Voe elläimen käsi.
Hiekkaa ja ruostetta paljastui yllättävän suuri määrää ja sitä imuroidessa vanhan Kärcherin automaattiravistin hakkasi naapuruston hereille. Näissä vanhoissa imureissa on tolkun jyskyttimet, joiden pärähtäessä herkällä saattaa tulla huonot housuun. Nuorison mielestä koneessa olisi kaiketi ”hyvät bassot”.
Hammasharjasta, messinkiharjasta, meisselistä ja paineilmasta oli apua puhdistustoimissa. Hionnan ja rapsuttelun + pienen muotoilun jälkeen alumiiniverkkoa (piti hakea Autoaihe* -kaupasta) sekä jokunen kerros lasikuitukittiä aukkoon ja myöhemmin hionnan jälkeen hienojakoisempaa pakkelia tasoitteeksi. Sitten teippausta, pohjamaalausta filleripohjamaalilla, välihiontaa, lisää filleriä ja lopulta metalliväri ja lakkakerrokset päälle (maaleja yms. oli sattumoisin kotiverstaassa). Kello olikin jo sopivasti yli puolenyön.
Koska autolle oli tarvis aamulla, laitoin muovilokarin ja renkaan takaisin paikoilleen. Moni voi todeta, että missä laatu loppuu niin siinä kitti alkaa ja oikeassahan he ovat. Jos hetimiten saatavilla olisi ollut uusi ja ehyt lokaripelti, olisin vaihtanut sen tilalle. Hitsaushommat eivät tulleet kyseeseen kun ne vehkeet olivat 150km päässä. Kovin kalliita remontteja en taida autoon enää tehdä tai teetättää. 21v on jo tolkun ikä autolle.
(* Suora käännös)