Auton omistamisen ilot ja surut

Käytin vaimon auton ihan ex-tempore katsastuksessa, kun satuin ajamaan aseman ohi. Läpi meni ilman huomautuksia vaikka autolla on ikää 19 vuotta.
 
On useita syitä, miksi nokka-akselilla pitäisi olla erillinen öljypiiri. Yhteinen piiri on kuin pesukone; et saa siitä mitään etua, että yhdistät paskaiset alushousut pipoon, kaulahuiviin ja paitaan. Et niin mitään.
 
On useita syitä, miksi nokka-akselilla pitäisi olla erillinen öljypiiri. Yhteinen piiri on kuin pesukone; et saa siitä mitään etua, että yhdistät paskaiset alushousut pipoon, kaulahuiviin ja paitaan. Et niin mitään.
Noi on noita Essonbaarin juttuja.
Öljynsuodatin käsittääkseni poistaa sen kakan kalsareista.
Aika harva nykymoottori kärsii nokka-akselin kulumisesta jos asianmukaiset huollot on tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Hah! Käytiin emännän kanssa koeajolla tänään. Ehkä vartin ajomatkan jälkeen (nättiä ja tasaista ajoa, kun vaimo ajoi) liikennevaloista lähdettäessä ensin hävisi veto ja sitten syttyivät kaikki varoitusvalot tauluun. Myyjä tuli hakemaan, eikä auto enää tuossa vaiheessa käynnistynyt vaikka starttasikin. 70000 ajettu Mazda 2, joka mennyt läpi katsastuksesta kesäkuussa ja huollettu 65000 km:ssä. Onneksi nyt, eikä kauppakirjan kirjoittamisen jälkeen.

Huvitti, kun katsoin netistä ja siellä hintaa oli pudotettu 700€ pari päivää sitten. Tuulilasin hintalappua ei oltu päivitetty, joten myyjä "pudotti" vanhasta hinnasta 250€. :p Kauppa se on joka kannattaa.

Mutta olipa opettavainen kokemus jälleen kerran. Autoja meni ohi yhtenä kyrpänä, mutta ainoa joka pysähtyi, oli vanha Corolla, ohjaksissa 4-kanavan Savotta-ohjelmasta tuttu metsäkonelinjan opiskelija. "Hei! Oletteko kunnossa? Tarvitsetteko apua? Voinko auttaa?" Helvetin asiallista ja pitää laittaa viestiä Redulle, että hienoja miehiä kouluttavat! Jo se pysähtyminen, mutta etenkin ihmisten kunnon kysyminen heti kärkeen.
 
Onko järkee vai ei?

Hommat paisuvat joskus odottamatta ja taistelu korroosiota vastaan on väistämättömän viivyttämistä. Kaikista autoista tulee lopulta Ooppeleita.

Ajattelin lauantaiaamuna vähän krapsutella 21v Ford Focus C-maxin etulokarin alaosaa kun oli vähän ruosteentapaisia pilkkuja ja keli oli otollinen puuhastelulle. Autoa tarvittaisiin hallituksen mukaan sunnuntaina johonkin tärkeään hommaan. Toinen auto ei kuulemma käy yhtä hyvin. Ok, uskotaan. Porakoneeseen liitettävällä teräsharjalla voisi silpaista osan ruosteesta ja kone- sekä käsinhionnalla loput, eihän tässä ole kyseessä kuin pieni pintasipaisu. Check.

Oikealla puolella autoa edessä oli vähän enemmän ruostepilkkaa eli korjaamisen tarve oli akuutein siellä. Otin vänkärin puoleisen eturenkaan irti ja laitoin pukin tukemaan etupäätä, vanha hydraulitunkki kun tuppaa hiipumaan hiljalleen. Irrottelin muovilokarin ja ei muuta kuin kierroksia harjakoneeseen.

Kaikki sujui kuin tanssi, kunnes lokaripellissä oli yllättäen kaksi kolmen sormen mentävää reikää ja yksi pikkusormiansa. Voe elläimen käsi.

Hiekkaa ja ruostetta paljastui yllättävän suuri määrää ja sitä imuroidessa vanhan Kärcherin automaattiravistin hakkasi naapuruston hereille. Näissä vanhoissa imureissa on tolkun jyskyttimet, joiden pärähtäessä herkällä saattaa tulla huonot housuun. Nuorison mielestä koneessa olisi kaiketi ”hyvät bassot”.

Hammasharjasta, messinkiharjasta, meisselistä ja paineilmasta oli apua puhdistustoimissa. Hionnan ja rapsuttelun + pienen muotoilun jälkeen alumiiniverkkoa (piti hakea Autoaihe* -kaupasta) sekä jokunen kerros lasikuitukittiä aukkoon ja myöhemmin hionnan jälkeen hienojakoisempaa pakkelia tasoitteeksi. Sitten teippausta, pohjamaalausta filleripohjamaalilla, välihiontaa, lisää filleriä ja lopulta metalliväri ja lakkakerrokset päälle (maaleja yms. oli sattumoisin kotiverstaassa). Kello olikin jo sopivasti yli puolenyön.

Koska autolle oli tarvis aamulla, laitoin muovilokarin ja renkaan takaisin paikoilleen. Moni voi todeta, että missä laatu loppuu niin siinä kitti alkaa ja oikeassahan he ovat. Jos hetimiten saatavilla olisi ollut uusi ja ehyt lokaripelti, olisin vaihtanut sen tilalle. Hitsaushommat eivät tulleet kyseeseen kun ne vehkeet olivat 150km päässä. Kovin kalliita remontteja en taida autoon enää tehdä tai teetättää. 21v on jo tolkun ikä autolle.

(* Suora käännös)
 
En tiedä sitte... Juhannuksena vaihdoin tulpat... Seuraavaks putsasin VVT-solenoidin ja luulin jo että nyt on kaikki hyvin. No ei ollut, edelleen alko empimään kiihdytyksessä ja välillä selkeästi nykäsee kerran pari. Tänään putsasin lambda-anturin, katotaan miten käy kun taas tuntu että nyt tuntuu paremmalta. Siis auto käy ihan hyvin eikä vikakoodeja ole tullut, mutta alavääntö on jotenkin kateissa ja paikaltaan lähtiessä empii ennen kun alkaa kieroksia löytymään... Jos tuo lambdan pikaputsaus auttaa useemman päivän ihan oikeesti, niin ostan jonkun halvan lambdan ja putsaan ton alkuperäsen liottelemalla myrkyissä vuorokauden jne. Jos ei tokene, niin sitte MAP-anturin putsaus, mutta sen insinjööri on ihan vidduillessaan laittanu melko mukavaan paikkaan...
 
En tiedä sitte... Juhannuksena vaihdoin tulpat... Seuraavaks putsasin VVT-solenoidin ja luulin jo että nyt on kaikki hyvin. No ei ollut, edelleen alko empimään kiihdytyksessä ja välillä selkeästi nykäsee kerran pari. Tänään putsasin lambda-anturin, katotaan miten käy kun taas tuntu että nyt tuntuu paremmalta. Siis auto käy ihan hyvin eikä vikakoodeja ole tullut, mutta alavääntö on jotenkin kateissa ja paikaltaan lähtiessä empii ennen kun alkaa kieroksia löytymään... Jos tuo lambdan pikaputsaus auttaa useemman päivän ihan oikeesti, niin ostan jonkun halvan lambdan ja putsaan ton alkuperäsen liottelemalla myrkyissä vuorokauden jne. Jos ei tokene, niin sitte MAP-anturin putsaus, mutta sen insinjööri on ihan vidduillessaan laittanu melko mukavaan paikkaan...
Emännän C4:ssä MAP-anturin vaihdolla lähti toi vika,alussa teki samanlaista ja lopulta alkoi polttaa vikavaloo,on kans aika kusisessa paikassa kun pitää irroittaa akku telineineen että pääsee imusarjan alle käsien kans,itse anturi oli parikymppiä ja pari tuntia töitä.
 
Back
Top