Auton omistamisen ilot ja surut

DPF:n regenerointi polttaa vain siihen kertyneet nokihiukkaset hienojakoisemmaksi tuhkaksi. Ajan mittaan se tuhka kuitenkin täyttää suodattimen kennot, ja siinä kohtaa ei auta, kuin suodattimen pesu tai vaihto.

Omassa autossa testeri kertoo, että DPF:n käyttöikää olisi jäljellä n. 28 000 km, eli vuoden verran tuolla vielä pääsee ennen pesua.
 
Käytetyistä kieseistä ei mahda tietää onko ex-omistaja säästäny ja tehny ite öljynvaihdot. Moni kattoo vain sen öljyn viskositeetin, mutta ei vältsiin mieti onko se käypäistä omaan kulkineeseen. Esim. dieselmottiin minkä jatkeena dpf, pitää olla vain vähän sulfaattituhkaa sisältävää liukastetta (ACEA C2, C3).
 
Dieselautoja tykkää, kun ajetaan. Lyhyet ajomatkat kaupungissa eivät käynnistä DPF:n regenerointia, jolloin nokea kertyy suodattimeen.

Ostin sen, kun ajoin pitkää matkaa päivittäin (ajoin sillä töissä paikasta toiseen, ja halusin saada kilsoista jotakin) ja se meni suht nopeasti ensimmäisen kerran tukkoon. Välillä oli työmatka sen 40km suuntaansa. Välillä 10km. Lopulta sitten vain 8km, mutta pyrin ajamaan isommilla kierroksilla. Kaikenlaista sillä värkättiin. Pikkukone, 1.4l.

Ja oli öljytkin ohjekirjan mukaiset. Käytin yleensä huollossa, kun ei kerrostalon pihalla viitsinyt vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Käytetyistä kieseistä ei mahda tietää onko ex-omistaja säästäny ja tehny ite öljynvaihdot. Moni kattoo vain sen öljyn viskositeetin, mutta ei vältsiin mieti onko se käypäistä omaan kulkineeseen. Esim. dieselmottiin minkä jatkeena dpf, pitää olla vain vähän sulfaattituhkaa sisältävää liukastetta (ACEA C2, C3).
Säännölliset huollot ja suositellut öljyt vähentävät ongelmia myös hiukkassuodattimen kanssa.

Dieselhiukkassuodatin (DPF) voi kestää 200 000–250 000 kilometriä, mutta jopa 600 000 kilometriä tietyissä olosuhteissa ja tietyillä automalleilla. Dieselin olisi hyvä olla ainakin kaksilitrainen. Yleensä normi on kuitenkin yksi pillinvaihto auton elinkaaren aikana. Autoissa on yleensä paljon muita huolia ennen tonnin maksavaa pillinvaihtoa.

On vielä yksi juttu, jota voi suositella. Se on karstanpoistoaine tankkiin.

 
Talouden tällä hetkellä ainoan auton katsastus on tämän kuun lopulla ja havahduin siihen, että on asioita joista tulee automaattinen hylsy. Samalla kun käytin pirssin öljynvaihdossa niin kysyin mitä maksaa varaosat ja työ kun takapaksin lukko on rikki ja takapenkin turvavyö poikki. Hintaa varaosille olikin sitten reilusti päälle 200 ecua ja töihin olisi pitänyt varata 2,5h. No päätin sitten etsiä itse purkuosia kun AD huolto ei suostunut. Löysinkin osat ja aika mittavan salapoliisityön seurauksena jopa ihan oikeat (eipä saanut apua huollolta) ja maksoin niistä yhteensä 100€ (lukko uusi ja vyö romikselta). Päätin sitten asentaa osat itse vaikka ei ole koskaan tullut askarreltua autojen parissa. Lukon asennukseen meni aikaa 20 minuuttia joista 15 siihen kun yritin keksiä miten saa muovit pois edestä ja turvavyön olisin saanut vaihdettua 40 minuutissa josta 30 minuuttia muovin irroittamiseen. Sen verran on sanottava, että miksi vitussa pienen muovipalan kiinnityksessä on 4 eri klipsiä joilla kaikilla eri toimintatapa?!? No tuo turvavyön asennus stoppasi siihen kun jostain pirun syystä pulttiin tarvii jotain ihme tähtikärkeä. Puuiloon nyt katsomaan löytyykö sellaista? No kuitenkin meni 1h aikaa ja varaosat 40% huollon hinnasta. Ammattilaiselta olisi mennyt maks. 30 minuuttia!

Eli on nuo huollot ja varaosien hinnat kyllä yhtä kusetusta riippumatta mistä kysyy.
 
Viimeksi muokattu:
Käytetyistä kieseistä ei mahda tietää onko ex-omistaja säästäny ja tehny ite öljynvaihdot. Moni kattoo vain sen öljyn viskositeetin, mutta ei vältsiin mieti onko se käypäistä omaan ).
Jos on merkkiliikkeessä huollettu niin todennäköisesti on oikeat öljyt.

Vähänkään vanhempia ei vaan kovinkaan yleisesti ole siellä huollettu.
 
Muinaisessa mobiilissa.
Merkkihuollossa vaihdetut vaihteistovoiteet piti olla SAE 75W85, niin oli kuitin mukaan laiteltu edellisen omistajan aikoina SAE 75W90. Vaihteet alko menemään sulavasti päälle, kun omin kätösin vaihteli oikeat rasvat.
Samassa autossa piti ohjekirjan mukaan olla ACEA A5/B5 luikasteet moottorissa, niin C3:sta oli merkkihuolto käyttänyt.
Nimeltä mainitsematon Järvenpään Delta-auton merkkiliike möi auton täysin huollettuna, mutta sytytystulppiin, ilman/raitisilmasuodattimiin eikä paljon muihinkaan huoltokohteisiin niiden ulkonäön perusteella oltu edes ajateltu koskea.
Perinteisen uskomushuolto-ohjelman piirissä eli valohoitoa ja runsaita ilmakylpyjä..
 
No päätin sitten etsiä itse purkuosia kun AD huolto ei suostunut. ... Löysinkin osat ja aika mittavan salapoliisityön seurauksena jopa ihan oikeat

Ymmärrän kyllä oikein hyvin, jos huolto ei suostu asentamaan käytettyä turvavyötä tai käyttämään aikaa sopivan purkuosan etsimiseen. Harva asiakaskaan suostuu maksamaan 70-80 €/h osan etsimiseen käytetystä salapoliisityöstä. Tulee meinaan purkuosallekin äkkiä hintaa.

Itse purkaen tietysti näkee missä kunnossa purkuauto on, mutta käytetyt turvalaitteet ovat mielestäni aina vähän kyseenalaisia osia uudelleenkäytettäväksi vaikka ne priimalta näyttäisivätkin.
 
Ostin sen, kun ajoin pitkää matkaa päivittäin (ajoin sillä töissä paikasta toiseen, ja halusin saada kilsoista jotakin) ja se meni suht nopeasti ensimmäisen kerran tukkoon. Välillä oli työmatka sen 40km suuntaansa. Välillä 10km. Lopulta sitten vain 8km, mutta pyrin ajamaan isommilla kierroksilla. Kaikenlaista sillä värkättiin. Pikkukone, 1.4l.

Ja oli öljytkin ohjekirjan mukaiset. Käytin yleensä huollossa, kun ei kerrostalon pihalla viitsinyt vaihtaa.
Itse olen käyttänyt tämmöstä tai motonetin omaa kahdessa eri pakussa ja molemmissa mittarissa reilut 200000 mittarissa, ei tarvinut läppärillä laittaa tai pakottaa generoimaan pönttöä.

 
Viimeksi muokattu:
Säännölliset huollot ja suositellut öljyt vähentävät ongelmia myös hiukkassuodattimen kanssa.

Dieselhiukkassuodatin (DPF) voi kestää 200 000–250 000 kilometriä, mutta jopa 600 000 kilometriä tietyissä olosuhteissa ja tietyillä automalleilla. Dieselin olisi hyvä olla ainakin kaksilitrainen. Yleensä normi on kuitenkin yksi pillinvaihto auton elinkaaren aikana. Autoissa on yleensä paljon muita huolia ennen tonnin maksavaa pillinvaihtoa.

On vielä yksi juttu, jota voi suositella. Se on karstanpoistoaine tankkiin.

Suoraruiskuissa polttoaineen sekaan lisättävät "aineet" ei tavoita venttiililautasia joihin karsta /hiili kertyy. Suoraruiskuihin pitää suihkuttaa aine imusarjaan jotta aine tavoittaa ventiilit. Ilmamäärä anturikin pitäisi putsata aika-ajoin bensakoneissa.

Viimeksi käytin näitä:


 
Viimeksi muokattu:
Itse olen käyttänyt tämmöstä tai motonetin omaa kahdessa eri pakussa ja molemmissa mittarissa reilut 200000 mittarissa, ei tarvinut läppärillä laittaa tai pakottaa generoimaan pönttöä.

PSA:n Eolys-lisäaine on paljon tehokkaampaa tavaraa. Sitä voi lisätä myös tankkiin suoraan polttoaineen joukkoon manuaalisesti autoissa joissa ei ole lisäainepumppua. Toimii niin että se alentaa palamisessa syntyvän noen palamislämpötilaa sadoilla asteilla. Eli puhdistuspoltto on tehokkaampi.

 
Edit. Niin, ja kiinnitysmutteri oli neliskanttinen. Kysyn vaan, mitä vikaa on kuusiomutterissa?
Isoista ja ammattimaisistakin työkalukaupoista muuten löytyy aika huonosti noihin työkaluja, esim. hylsyjä neliskanttisille muttereille.
 
Ymmärrän kyllä oikein hyvin, jos huolto ei suostu asentamaan käytettyä turvavyötä tai käyttämään aikaa sopivan purkuosan etsimiseen. Harva asiakaskaan suostuu maksamaan 70-80 €/h osan etsimiseen käytetystä salapoliisityöstä. Tulee meinaan purkuosallekin äkkiä hintaa.

Itse purkaen tietysti näkee missä kunnossa purkuauto on, mutta käytetyt turvalaitteet ovat mielestäni aina vähän kyseenalaisia osia uudelleenkäytettäväksi vaikka ne priimalta näyttäisivätkin.

Käytetty purkuosa on lähtökohtaisesti yhtä hyvä kuin omassakin autossa ollut osa oli ennen sen rikkoutumista. Autonvalmistaja on sen kuitenkin siihen autoon tarkoittanut ja asentanut, tietoisena siitä, että mainehaitta on mittaamaton, jos sinne pääseekin paskaa joukkoon. Ennemmin olisin huolissani tarvikevaraosista, jotka voi olla peräisin ties mistä. Varaosamerkin edustaja on luultavasti käynyt katsastamassa pajan ja sertifikaatitkin voi olla kunnossa, mutta paskaan tuote-erään ei tarvita kuin yksi alihankkijan alihankkija, joka toimittaa pajalle huonolaatuisen erän nailonia.

Sen kyllä katsoisin, että kanta-ajoneuvo on purettu osiksi ruosteen, moottorivian tms. takia eikä valmiiksi kolaroitu. Ja asennusta varten olisi parempi hankkia tehtaan korjausohjeet, niin ei tarvitsisi tuskailla neljää muoviklipsiä kovin kauaa eikä vääntää ruuveja käsivaralta satunnaiseen momenttiin.
 
Talouden tällä hetkellä ainoan auton katsastus on tämän kuun lopulla ja havahduin siihen, että on asioita joista tulee automaattinen hylsy. Samalla kun käytin pirssin öljynvaihdossa niin kysyin mitä maksaa varaosat ja työ kun takapaksin lukko on rikki ja takapenkin turvavyö poikki. Hintaa varaosille olikin sitten reilusti päälle 200 ecua ja töihin olisi pitänyt varata 2,5h. No päätin sitten etsiä itse purkuosia kun AD huolto ei suostunut. Löysinkin osat ja aika mittavan salapoliisityön seurauksena jopa ihan oikeat (eipä saanut apua huollolta) ja maksoin niistä yhteensä 100€ (lukko uusi ja vyö romikselta). Päätin sitten asentaa osat itse vaikka ei ole koskaan tullut askarreltua autojen parissa. Lukon asennukseen meni aikaa 20 minuuttia joista 15 siihen kun yritin keksiä miten saa muovit pois edestä ja turvavyön olisin saanut vaihdettua 40 minuutissa josta 30 minuuttia muovin irroittamiseen. Sen verran on sanottava, että miksi vitussa pienen muovipalan kiinnityksessä on 4 eri klipsiä joilla kaikilla eri toimintatapa?!? No tuo turvavyön asennus stoppasi siihen kun jostain pirun syystä pulttiin tarvii jotain ihme tähtikärkeä. Puuiloon nyt katsomaan löytyykö sellaista? No kuitenkin meni 1h aikaa ja varaosat 40% huollon hinnasta. Ammattilaiselta olisi mennyt maks. 30 minuuttia!

Eli on nuo huollot ja varaosien hinnat kyllä yhtä kusetusta riippumatta mistä kysyy.
En lähde tässä sen enempää puolusteleen autokorjaamoita,mutta luulisin että noille töille on olemassa joku kiinteä hinta ja minimituntiveloitus ja sitten tarvis vielä jonkunlainen kate saada ja työlle takuu.
Mutta puutun taas lillukanvarsiin ja pakko kysyä että millä sen turvavyön poikki oot saanu?
 
Taitaisi valtaosa korjaamoista kuitenkin käyttää asiakkaan toimittamia osia korjauksessa, vastuu osan toimivuudesta jää silloin asiakkaalle. Ei niiden kannata niitä itse alkaa etsimään, tai laittamaan paikoilleen vaan he käyttävät pääsääntöisesti vakioreittejä tarvikkeiden hankkimiseen.
 
Suoraruiskuissa polttoaineen sekaan lisättävät "aineet" ei tavoita venttiililautasia joihin karsta /hiili kertyy. Suoraruiskuihin pitää suihkuttaa aine imusarjaan jotta aine tavoittaa ventiilit. Ilmamäärä anturikin pitäisi putsata aika-ajoin bensakoneissa.
Tarkennetaan vielä, että tarkoitat bensasuoraruiskutuskoneiden imurattaan, venttiilien ja palotilan karstanpoistoa eikä tällä ole oikein mitään tekemistä dieselien hiukkassuodattimen kanssa, jota tässä kai yritettiin aluksi ratkoa. Tuossa saattoi äkkinäisempi lukija tippua kärryiltä.

Dieselin lisäaineet sopivat DPF-sukupolvelle. Ne alentavat nokihiukkasten palamislämpötilaa, jolloin DPF pystyy polttamaan noet pois matalammassa lämpötilassa. Tämä auttaa erityisesti, jos autoa ajetaan paljon kaupunkiajossa, missä regenerointi ei välttämättä käynnisty luonnollisesti. Tai siis niitä lyhyitä matkoja.

Tuossa on joitakin ja sinunkin käyttämäsi STP myös on siinä mukana.

Liqui Moly Diesel Particulate Filter Cleaner
Wynn’s DPF Cleaner
JLM Diesel DPF Cleaner
STP DPF Cleaner
Motul DPF Clean
 
Back
Top