Autovero poistuu?

yrjö

Kenraali
#1
Viimeksi muokattu:

Rannari

Ylipäällikkö
#2
#3
^^Tässä Bernerin kaavailussa on vain sellainenkin sivuseikka, että LVM ei päätä veroista...

Muutenkin minun on hieman vaikea ymmärtää, miten liikenteen kustannuksia käyttäjälle saadaan alennettua tai vähintään pidettyä samalla tasolla, kun hommaan tulee mukaan kaksi "palveluntarjoajien" tasoa ja samalla saadaan väylien ylläpitoon kohdistettua enemmän fyrkkaa. Siis käyttäjien kustannuksia lisäämättä.
 

Rannari

Ylipäällikkö
#4
^^Tässä Bernerin kaavailussa on vain sellainenkin sivuseikka, että LVM ei päätä veroista...

Muutenkin minun on hieman vaikea ymmärtää, miten liikenteen kustannuksia käyttäjälle saadaan alennettua tai vähintään pidettyä samalla tasolla, kun hommaan tulee mukaan kaksi "palveluntarjoajien" tasoa ja samalla saadaan väylien ylläpitoon kohdistettua enemmän fyrkkaa. Siis käyttäjien kustannuksia lisäämättä.
Liikenneverkko imee rahaa aikaisempaa enemmän koska hoitokustannusten lisäksi sen pitää tehdä kohtuullista tulosta. 30% liikevoitto lienee kohtuullinen kun monopoli yksityistetään. Lisäksi rahaa säkitetään ja lennätetään Cayman-saarille muodollisesti veronmaksukyvyttömien palveluntarjoajien toimesta. Ai tätä autuutta...
 

hansai

Ylipäällikkö
#5
^^Tässä Bernerin kaavailussa on vain sellainenkin sivuseikka, että LVM ei päätä veroista...

Muutenkin minun on hieman vaikea ymmärtää, miten liikenteen kustannuksia käyttäjälle saadaan alennettua tai vähintään pidettyä samalla tasolla, kun hommaan tulee mukaan kaksi "palveluntarjoajien" tasoa ja samalla saadaan väylien ylläpitoon kohdistettua enemmän fyrkkaa. Siis käyttäjien kustannuksia lisäämättä.
Et varmasti ole ainoa joka ihmettelee parin lisäportaan aiheuttamaa kustannusten alenemaa..siis puheissa..
 
#6
Et varmasti ole ainoa joka ihmettelee parin lisäportaan aiheuttamaa kustannusten alenemaa..siis puheissa..
Minua kummastuttaa myös se, miksi joutuisin maksamaan valtion omistamalle yhtiölle käyttö- tahi palvelumaksua myös kaupunkien/kuntien omistamilla ja ylläpitämillä teillä tasi yksityisteillä ajamisesta.
Kysymys "Saako naapurin maalle rakentaa?" nousee tässä yhteydessä aivan uudelle tasolle.
 

hansai

Ylipäällikkö
#7
Vähän ajava maksaa vähemmän kuin nykyään

Liikenneverkkoyhtiön vaikutus olisi kaupunkilaisille huomattavasti pienempi kuin maaseudulla. Kaupungeissa suurin osa matkoista tehdään teiden sijaan katuverkossa.

Kaupungeissa ajetaan myös lyhyempiä matkoja ja autoa käytetään kotitaloutta kohden muutenkin vähemmän, koska monet matkat voidaan tehdä julkisilla. Maaseudulla muuttuvien kustannusten kasvu lisäisi puolestaan selvästi kustannuksia.

LVM:n selvityksen mukaan kokonaisuudessa autoilijoiden yhteenlasketut kustannukset eivät nousisi liikenneverkkovaihtoehdossa. Suurin osa kiinteistä veroista kuitenkin muuttuisi kilometripohjaisiksi.

Paljon ajava maksaa siten nykyistä enemmän. Työmatkavähennyksiin ei kuitenkaan olisi tulossa muutoksia.
http://yle.fi/uutiset/3-9409941?origin=rss
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
BAN
Lahjoittaja
#9
Tuo tieverkolla tai katuverkolla ajamisen erottamisen vaatisi sitten ilmeisesti paikannuksen (jota ei ilmeisesti olisi ensi vaiheessa tarjolla).
Ylen linkissä mainitaan keskimääräiseksi maksujen tasoksi 500-600 euroa/a. Onko tuo summa ALV 0 vai sisältyyykö siihen ALV?
No, huomenna aamupäivällä tiedämme tästä enemmän.
Vaikka en omistakaan autoa...niin sanon tuohon että...valitettavasti....
 

hansai

Ylipäällikkö
#10
Tuo tieverkolla tai katuverkolla ajamisen erottamisen vaatisi sitten ilmeisesti paikannuksen (jota ei ilmeisesti olisi ensi vaiheessa tarjolla).
Ylen linkissä mainitaan keskimääräiseksi maksujen tasoksi 500-600 euroa/a. Onko tuo summa ALV 0 vai sisältyyykö siihen ALV?
No, huomenna aamupäivällä tiedämme tästä enemmän.
Tavan kansalaista koskeva uutisointina voisi kuvitella alvillista hintaa. Jossain jutussa oli mainittu 539€/v "alkuun"(varmaan jollain alle 99g/km päästävällä)

Onko tämä maksu henkilökohtainen vai autokohtainen eli meneekö vm.60 Ministäkin myös myös täysi maksu kerrottuna päästögrammoilla eli ainakin 3000€/v..(ilmeisesti ohjataan hinnalla käyttämään vaan viikon vuodessa)
 

skärdis

Ylipäällikkö
#11
^^Tässä Bernerin kaavailussa on vain sellainenkin sivuseikka, että LVM ei päätä veroista...
Ei päätä, mutta ei päätä VM:n virkamiehetkään.

Eduskunta voi päättää ja siinä viedään VM:läisiä kuin laskiämpäriä.

Voi jotakuta yllättää, että ministerit eivät ole ministeriöidensä virkamiehiä vaan poliitikkoja. Berner ei ole LVM:n virkamies vaan kepun kansanedustaja.

Ei tällaista asiaa yksittäinen ministeri omasta hatustaan vedän vaan taustalla on koko hallituksen siunaus. Persuillehan tämä on kunniakysymys, kun vaalilupauksissa lupasivat poistaa autoveron. Viime viikolla Soini vannoi, että pakollista kyttäyslaatikkoa ei persujen aikana tule - eikä ole tulemassakaan.
 
#12
Ei päätä, mutta ei päätä VM:n virkamiehetkään.

Eduskunta voi päättää ja siinä viedään VM:läisiä kuin laskiämpäriä.
Tähän asti kyllä VM:n virkamiehet - tai ilmeisesti pääasiassa yksi virkamies - ovat vieneet autoverotukseen liittyvissä asioissa niin valtiovarainministereitä kuin eduskuntaakin kuin litran mittaa. Kyseinen virkamies lienee jo eläkkeellä, mutta minulle on jäänyt kuva, että hyvin koulutettu seuraaja on kyllä talossa töissä.

Mutta joo, vaikka jo mainitsin, että huomenna tiedetään lisää, vielä yksi pointti: valvonta/sanktiot. Kuuluuko poliisin - jonka kenttähenkilökunta on tunnetusti suorastaan turvoksissa liiasta porukasta ja liian vähistä töistä* - tehtäviin valvoa yhtiön omaisuuden so. tieverkon käyttöä muiden duuniensa ohella? Voiko valtion liksoilla oleva poliisimies antaa firman omaisuuden luvattomasta käytöstä rikesakon/päiväsakon suoraan vai pitääkö asia käsitellä oikeusistuimessa kahden yksityisen tahon välisenä riita-asiana? Vai annetaanko yhtiölle suoraan oikeus asettaa omat sanktiot?

*Sarkasmi.
 
#13
Autoverot, laatikot yms. ovat vain savuverho suurelle puhallukselle, joka on liikenneverkon yhtiöittäminen. Se on suora, varma ja helppo tulonsiirto yhteiskunnalta yksityisille yrityksille, jotka pääsevät varsinaisen manna-apajan ääreen lihottamaan veroparatiiseihin sijoitettuja säästöpossujaan. Maksumieheksi päästään tässäkin järjestelmässä ihan varmasti, etenkin jos asutaan pitkien välimatkojen alueella eli pizzakolmion ulkopuolella.

Autoveron alennuksesta riemuitseminen ei varmasti paljon hetkauta, jos ei rahaa siihen halvenneenkaan uuden auton ostoon ole. Ikääntyvällä kalustolla ajavat ovat noidankehässä, josta on vaikea irrottautua: vanhalla autolla ajaminen tullee kalliimmaksi ja kalliimmaksi ja toisaalta hupenevista tuloistakaan ei riitä rahaa jemmattavaksi uudempaa varten. Työmatka-ajojen km -vähennyksiin ei taida tulla korotusta. Toisaalta työtä tulisi kai hakea ja ottaa vastaan melko kaukaa.
 

hansai

Ylipäällikkö
#16
HSL:n kuukausilipun hinta verottoman auton käytöstä ei ole kohtuutonta. Varsinkin kun vähäpäästöisillä päästäneen reilusti puoleen tuosta.
-Ajoneuvovero
-Käyttövoimavero
-alv
....
Mikä on mainitsemasi "vähäpäästöinen", joka puolittaisi reilusti mainitun? Polkuauto? :D
 
Viimeksi muokattu:
#17
Tuon Ylen tämänhetkisen selvityksen perusteella Berner on nimennyt ajoneuvoveron uudelleen ja laittaa sen perimiseen yhden portaan lisää välille.
 
#18
^^Tässä Bernerin kaavailussa on vain sellainenkin sivuseikka, että LVM ei päätä veroista...
Verkkouutiset kirjoitti:
Rahaministeriö: Autoveron poistoa ei valmistella
...
Valtiovarainministeriöstä korostetaan Verkkouutisille, että kyse on liikenne- ja viestintäministeriön omasta selvityksestä, jossa valtiovarainministeriö ei ole ollut mukana.
Vastuu valmisteverojen valmistelusta ja veromuutosten esittämisestä kuuluu valtiovarainministeriölle, eikä siellä ole valmisteilla mitään veromuutoksia.
 

hansai

Ylipäällikkö
#19
ja aina pitää muistaa reaalimaailma...

Saisiko mainitun Octavian todellakin 4 962 euroa halvemmalla? Tuskin, jos hintoja vertaa autoverottomaan Saksaan. Siellä vastaava Octavia maksaa 26 130 euroa, eli vain 1 757 euroa Suomen autoverollista hintaa vähemmän. Hintaeroa korostaa Saksan 19 prosentin arvonlisävero.

Mistä hintaero sitten johtuu? Todennäköisesti Suomen autoverorasitteen vuoksi Škodaa Suomeen maahantuova Helkama-Auto on voinut neuvotella Saksan maahantuojaa paremmat hinnat. Jos autovero poistuisi, Octaviaa tuskin saisi Suomesta montaa tonnia Saksaa halvemmalla. Myös Ambiente-varustetason sisällä voi olla maakohtaisia eroja.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autovero-poistuisi-paljonko-autot-halpenisivat/
 

fulcrum

Ylipäällikkö
#20
Autovero mahdollisesti poistumassa! Tuota en usko ennen kuin olen itse nähnyt.

Jos näin kuitenkin kävisi, onko hyvä juttu vai menevätkö suomalaiset barrikadeille saadakseen maksaa autoveroa jatkossakin?
Onhan Berneri tuota hehkuttanut jo kaksi vuotta. Ei kovin uutinen.

Nyt kerätään autovero, tulevaisuudessa autoveron kokoinen liikennöintimaksu+keräyskustannukset+kate. Me tienataan tällä. Älä kysy ketkä on "me".