Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mieluusti minäkin vaihtaisin ton Chevyn uudempaan Dodge Ramiin, mutta jos käyttökustannukset nousee 600€ -> kaikkien alennuksien jälkeen n. 1000-1300€ nin onko se sit säästöä.. Vaikka sen Ramin ostohinta tippuisi 12k€->4k€ ja siilti diesel hinta pysyisi 1.3-1.4 hinnoissa.
 
-Ajoneuvovero
-Käyttövoimavero
-alv
....
Mikä on mainitsemasi "vähäpäästöinen", joka puolittaisi reilusti mainitun? Polkuauto? :D

Tesla? Eikös @skärdis kertonut aiemmissa keskusteluissa ennakkovaranneenkin sellaisen?
 
Tesla? Eikös @skärdis kertonut aiemmissa keskusteluissa ennakkovaranneenkin sellaisen?

Eikös koko harjoituksen yksi perimmäisistä tarkoituksista ole juurikin taklata tämä "tulevaisuuden autojen" vuoksi aleneva valtion tulovirta polttoaineverotuksesta?
En ihan purematta niele sitä, että sähköauton tienmaksu olisi vaikka puolet tai alle esitetystä keskimääräisestä maksusta..keskimääräisestä alaspäin on varmasti taulukko niin optimoitu, ettei ihan heti huomaa, mutta toiseen suuntaan varmasti pii kertaa jotain aina riittävän tiheään yli 99g päästäviltä..
 
talouslehtemme kuorossa esittelee miten paljon suosikki automallien hinnat alenisivat, mikäli autovero poistetaan..

Jutun lopussa on pari riviä..
Todellisiin myyntihintoihin vaikuttavat kuitenkin tehdashinnat. Jotkin autonvalmistajat ovat voineet myydä autojaan Suomeen alennuksella kompensoidakseen korkeaa autoveroa.
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/nai...autot-voisivat-halventua-ensi-vuonna/UWYH4rm6

Katsoin jutun perus Golfin hintaa, se olisi autoverottomana noin 1000€ halvempi kuin Saksassa, uskooko joku?

Merkittävät erot alkavat näkyä yli 125000 autoissa ja esim.Porschen tai Ferrarin hankinnassa pääsisi tekemään kunnon tiliä..
 
Bernerin paperit: Mitä enemmän ajaa, sitä suurempi vuosimaksu – maksimi 1400 euroa

Uuden liikenneverkkoyhtiön tavoitteena on tuottaa 1,6 miljardia vuosittain.

Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän maksaa. Näin voisi tiivistää Liikenne- ja viestintäministeriön tekemän selvityksen uudesta liikenneverkkoyhtiöstä.

Selvityksessä mainitaan autoilijoille kaavailtuja esimerkkimaksuja. Keskimäärin yhden auton käyttö vuodessa maksaisi noin 539 euroa.

Keskimääräinen hinta on laskettu siten, että uuden liikenneverkkoyhtiön tavoitteena on kerätä 1,6 miljardia euroa vuosittain.

Autoilijan maksaman summan suuruus uudessa mallissa riippuisi ajettujen kilometrien ja auton hiilidioksidipäästöjen perusteella. Keskimääräisessä summassa auton hiilidioksidipäästöiksi on laskettu 166 grammaa kilometriä kohden.

Jos auton hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa, sen maksut perustuvat kuljettuihin kilometreihin ja auton massaan. LVM:n selvityksessä keskimääräinen vuosimaksu olisi tällöin 596 euroa. Maksimissaan vuosimaksu olisi lähes 1 400 euroa ja vähimmäismäärä 490 euroa.

Nämä summat koskevat henkilö- ja pakettiautoja. Kuorma-autoille on selvityksessä kaavailtu kiinteää käyttömaksua. Sen voisi ostaa päivä-, viikko- tai kuukausimaksuna. Sama maksu tulisi myös ulkomaisille kuorma-autoille.

Selvityksen mukaan minimissään kuorma-auton vuosimaksu olisi noin 24 euroa ja enimmillään 806 euroa. Suurin vuosimaksu tulisi 60 tonnin yhdistelmä-kuorma-autolle.

Selvityksessä mainitaan, että hinnoittelumalli on kaikille käyttäjille asuinpaikasta riippumatta sama.
http://yle.fi/uutiset/3-9410929
 
Vähän käppyröitä aiheen tiimoilta...italialaisen tie "operaattorin" osingon kehitys..

Italialainen moottoritieoperaattori on käsitttäkseni itse rahoittanut tien rakentamisen ja sen kunnossapidon. Se on siis tavallaan "oikea" toimija, eikä "palvelupaketteja" ostava ja myyvä jälleenmyyjä. Moottoritien vieressä menee myös pikkuteitä, joita pitkin voi mennä, jos ei huvita maksaa tiemaksuja ja jos aikaa on to-del-la paljon. Maksuttomien teiden varsilla kyliä on taajaan ja niissä liikenne kulkee hitaasti.
En muuten ole missään ajanut niin hyväkuntoisella moottoritiellä kuin Italiassa. Tosin Pohjois-Italiassa tasangolla lienee tienrakennus vähemmän haasteellista kuin esimerkiksi routaisessa Suomessa.
 
Italialainen moottoritieoperaattori on käsitttäkseni itse rahoittanut tien rakentamisen ja sen kunnossapidon. Se on siis tavallaan "oikea" toimija, eikä "palvelupaketteja" ostava ja myyvä jälleenmyyjä. Moottoritien vieressä menee myös pikkuteitä, joita pitkin voi mennä, jos ei huvita maksaa tiemaksuja ja jos aikaa on to-del-la paljon. Maksuttomien teiden varsilla kyliä on taajaan ja niissä liikenne kulkee hitaasti.
En muuten ole missään ajanut niin hyväkuntoisella moottoritiellä kuin Italiassa. Tosin Pohjois-Italiassa tasangolla lienee tienrakennus vähemmän haasteellista kuin esimerkiksi routaisessa Suomessa.


Mitens suomessa haja-asutuksen yksityistiet joita ylläpidetään tienvarrella asuvien kukkarosta? Sillionhan näitä teitä käyttävien jokaisen kuuluu maksaa "tienkäyttömaksu" ? Tämä on ilmeisesti "unohdettu" tästä maailmaa järisyttävästä innovaatiosta jossa kansallinen omaisuus siirretään yksityiseen omistukseen ja kansa laitetaan taas kerran maksumieheksi...

N-liiton romahdus tulee vaan mieleen missä kansallinen omaisuus jaettiin tyyliin "kuka ehtii/älyää ensi"... :rolleyes:
 
Tiedotustilaisuus nyt suorana
 
Mitens suomessa haja-asutuksen yksityistiet joita ylläpidetään tienvarrella asuvien kukkarosta? Sillionhan näitä teitä käyttävien jokaisen kuuluu maksaa "tienkäyttömaksu" ?

Hyvä huomio, maaseudulla näitä teitä on vaikka kuinka paljon. Vaihtoehtona laittaa puomit ja tien osakkailla on avaimet..
Tai tien käyttömaksu automaatti sähköpuomilla, mutta eipä nämäkään ole ilmaisia.

Nykyään näillä teillä on tienhoitokunnat. Joka jyvittää tien varren asukkaille tai kiisteistöjen omistajille omistajille vuosimaksun.
Lasku tulla putkahtaa postista, maksetaan se ja sinulla on oikeus tätä yksikkötietä omiin tarpeisiisi käyttää.
Nämäkään maksut eivät ole ihan pieniä. Jos omistaa useita metsä tai muita kiinteistöjä monen yksityistien varrelta, puhutaan sadoista euroista/vuosi.

Tai jos satut asumaan pitkän yksikkötien päässä, tien kunnossapidon ja aurauksen vuosimaksu voi pahimmillaan olla jopa tuhansia euroja/vuosi.
Aikoinaan valtio ja kunnatkin avusti näitä yksikköteitä, mutta eipä sieltäkään enää paljon apua heru.

Valtion teidenkin kunnossapito maaseudulla ja haja-asutus alueilla on mennyt vuosi vuodelta huonommaksi.

Tehdä pitää, mutta mitä?
Tämä Bernerin suunnitelma on suuren mittakaavan puhallus.

edit, tiedotustilaisuus:
klo 10:39: Berner huomautti, että esitys koskee vain valtion omistuksessa olevia teitä.

Ts. yksityistiet jäävät edelleen samalla tavalla haja-asutusalueiden rasitteeksi ja kun näiden alueiden ihmiset jo nyt maksavat moninkertaisesti teiden käytöstä, nyt tulee lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Eli saat vaihdettua autosi tuhansia euroja halvemmalla, mutta maksat vuodessa 200 euroa enemmän. Onko tämä ns. kynnyskysymys hankkeelle?
 
Jännä miten niin tiukkana säästöjen perään kuuluttava hallitus on valmis rapauttamaan valtiontalouden pohjaa poistamalla ja laskemalla ties mitä veroja. Samalla ne keksii älyttömiä vene- ja moottoripyöräveroja joiden kerääminen maksaa saman verran kuin veron oletettu tuotto.

Tämä Bernerin liikenneverkkohanke on kyllä vuosisadan puhallus. Muistellaan vielä kaiholla Carunan maltillsiia sähkönsiirtohintoja jos tästä luodaan luonnollinen monopoli jollekin kassavirtaa tuottamaan.
 
Mitens suomessa haja-asutuksen yksityistiet joita ylläpidetään tienvarrella asuvien kukkarosta? Sillionhan näitä teitä käyttävien jokaisen kuuluu maksaa "tienkäyttömaksu" ? Tämä on ilmeisesti "unohdettu" tästä maailmaa järisyttävästä innovaatiosta jossa kansallinen omaisuus siirretään yksityiseen omistukseen ja kansa laitetaan taas kerran maksumieheksi...

N-liiton romahdus tulee vaan mieleen missä kansallinen omaisuus jaettiin tyyliin "kuka ehtii/älyää ensi"... :rolleyes:
Tai kuntien ja kaupunkien tiet. Eihän nekään kuulu valtion hoidettaviksi
 
Täällä Suolessa elää ja voi hyvin elinvoimaisen virkeä poliitikkojen "kravatti kleptokratia" eli "Toveri kapitalismi" ...:confused:

Tää huomio/kommentti on varmaa "jonkun" mielestä taas sitä "suomi vihaa" ...:rolleyes:
 
Back
Top