Autovero poistuu?

Parkkihallin korkeus on usein tuplasti auton korkeus noin, ei tietysti aina, täytyisi olla erikokoisia laatikoita. Raahaa nyt palavaa autoa parkkihallin nurkasta ulos, eikö parempi olisi sammuttaa paikalla
Olisi ehdottomasti, mutta kuten on selitetty, se taas ei sähköautossa ole ihan helppoa. Siksi hallittu APP (Antaa Paskan Palaa) on parempi jos palokaasut voidaan hallita, eli päästää "turvallisesti" taivaalle.
Osa halleista on hyvin ahtaita ja matalia ja palo suljetussa laatikossa nostaa myös laatikon painetta, kuinka paljon on vaikea sanoa, mutta ei ihan ongelmatonta. Tosin ainahan niitä on.
 
Kustaanmiekan linkissä paloasiantuntija kertoo, että sähköauton akkupalon saa sammutettua vain upottamalla auto veteen. Ehkä norjalaiset eivät olleet valmiita vastaavaan ratkaisuun laivan kanssa.

Ikke problem!
465.jpg


Nomutta vakavasti, akkujen energiatiheyden nostaminen vieläpä niin ettei se räjähdä silmille ei ole ihan niin helppoa kuin mitä uutisoinnista voisi joskus kuvitella ja tämä tietää sitä että bensiinin tuoksu pysyy ilonamme vielä pitkään - dieselistä tai kerosiinista puhumattakaan. Myös EU:n pyrkimys kieltää lyijyakut autoissa on tämän valossa entistä käsittämättömämpää.
 
Komissio tekee muutaman vuoden välein aina selvityksiä siitä voidaanko lyijyakut korvata autoissa muilla tyypeillä. Toistaiseksi vastaus on ollut aina 'ei' mutta se että asiaa edes selvitellään viittaa siihen että paineita siihen suuntaan on.
 
Onko oikeassa tulipalossa sellaisia palokaasuja jotka eivät imeydy ihon läpi? Ei juuri ole, siksi ongelma ei ole uusi. Ennen siitä ei vain välitetty kun vaikutukset tulivat hitaasti ja suurin osa ehti eläkkeelle ennnen kun kuukahtivat pois.
Riippuu tulipalosta. Jos olet metsäpalossa, siellä ei ole Syaanivetyä tai asbestihöyryjä. Toki jotain voi imeytyä, mutta orgaanisen aineen paloissa ne karsinogeenit tulevat suorasta ihokontaktista nokeen ja palojäämiin esim. ilman käsineitä toiminta.
Palavan sähköauton kohdalla, nopein ja helpoin tapa voisi olla ison alkusammutuspeitteen levittäminen palavan auton päälle (ei ehkä se helpoin homma, mutta saattaisi hillitä paloa hiukan) ja sen jälkeen auto repiminen väkisin jonkinlaisella koneella ulos. Auton vaurioita ei tarvitse varoa, koska se tod.näk. tuhoutuu täysin muutenkin. Ulkona se voidaa sitten upottaa tätä varten tehtyy altaaseen (mallia korkea reunainen jätelava) jonka tuo paikalle palokunnan kontti auto. Vesi saadaan tankista, tai palopostista. Upottaminen on varmaan helpointa tehdä nosturilla jossa on purkukoura.
Tämän jälkeen konttiauto vie altaan ja siellä lilluvan auton ennalta varattuun paikkaan, jossa auto sitten "jäähtyy" sen 24h.
Jos tuo on sinun keksintösi autopalon sammuttamisesta, niin silloin ministeriön heppu oikeassa, resursseja ei ole! :LOL:

Eli kun Foorumin parkkihallissa syttyy sähköauto niin pressu päälle, hinataan se ulos ja pihalla konttiauton kyytiin+sieltä kolera-altaaseen? :ROFLMAO:
 
Riippuu tulipalosta. Jos olet metsäpalossa, siellä ei ole Syaanivetyä tai asbestihöyryjä. Toki jotain voi imeytyä, mutta orgaanisen aineen paloissa ne karsinogeenit tulevat suorasta ihokontaktista nokeen ja palojäämiin esim. ilman käsineitä toiminta.

Jos tuo on sinun keksintösi autopalon sammuttamisesta, niin silloin ministeriön heppu oikeassa, resursseja ei ole! :LOL:

Eli kun Foorumin parkkihallissa syttyy sähköauto niin pressu päälle, hinataan se ulos ja pihalla konttiauton kyytiin+sieltä kolera-altaaseen? :ROFLMAO:
Täällä Stadissa noi maastopalot on hiukan marginaali ilmiö, joten niihin en juuri viitannut. Tarkoitin lähinnä rakennuspaloja.
Jos nyt tuo maastopalonkin "puhtaus" kyseenalaistettiin Jarkke Lahden toimesta pari vuotta sitten.

Mikä on sinun ehdotuksesi? Annetaan palaa laajassa parkkihallissa ja kastellaan savusukeltajan toimesta? Vai lapioidaan päälle hiekkaa?
Sähköauton palo on uusi uhka ja vaatii uutta taktiikkaa, vanhat eivät taida riittää. Sitä paitsi miten tuollaisen konttiautolla tuotavan altaan tuominen olisi mikään resurssi kysymys? Halvimillaan tiivistetty korkeareunainen jätelava riittää. Yksi konttiauto tuo altaa ja toinen herra tuulettimen. Tankki tuo veden. Normaali kolmen höökin ja pioneerin joukkuelähtö, vahvistettuna tukiyksiköillä. Enemmän ongelma on se kone jolla sen palavan auton saa sieltä hallista pois.
Jos nyt sitten perustellaan, ettei kaikkialla ole tuollaista lähtöä saatavilla, se on tietysti totta, mutta kaupungeissa (oikeissa sellaisissa) onnistuu ihan helposti.
 
Kustaanmiekan linkissä paloasiantuntija kertoo, että sähköauton akkupalon saa sammutettua vain upottamalla auto veteen. Ehkä norjalaiset eivät olleet valmiita vastaavaan ratkaisuun laivan kanssa.

Sama taho kertoi myös, että palolaitosten resurssit eivät riittäisi edes yhden parkkihallissa palavan akkuauton vaatimiin toimiin. Tuossa laivassa on ollut vähän enemmän akkuja tulessa.

Mielenkiintoinen tilanne tulisi, kun akkuauto syttyisi tuleen vaikkapa ruotsinlaivan kannella. Toki syttyminen tapahtunee todennäköisimmin latauksen tai mekaanisen vaurion yhteydessä joten lienee harvinainen keissi.
Nämä on uusia murheita parkkihalleissa ja merellä ja muissa suljetuissa tiloissa, latauspaikkoja laitetaan maanalaisiin parkkihalleihin ja Megastarilla voit myös ladata autoasi. Yhdellä laivayhtiöllä on kielletty kolaroitujen sähköautojen kuljetus. Toisaalta, mitenkäs kukaan valvoo onko trailerilla oleva Leaf tai Tesla vaurioitunut akustostaan?

Hirvittää ajatuskin autokannella palavasta sähköautosta...
 
Täällä Stadissa noi maastopalot on hiukan marginaali ilmiö, joten niihin en juuri viitannut. Tarkoitin lähinnä rakennuspaloja.
Jos nyt tuo maastopalonkin "puhtaus" kyseenalaistettiin Jarkke Lahden toimesta pari vuotta sitten.

Mikä on sinun ehdotuksesi? Annetaan palaa laajassa parkkihallissa ja kastellaan savusukeltajan toimesta? Vai lapioidaan päälle hiekkaa?
Sähköauton palo on uusi uhka ja vaatii uutta taktiikkaa, vanhat eivät taida riittää. Sitä paitsi miten tuollaisen konttiautolla tuotavan altaan tuominen olisi mikään resurssi kysymys? Halvimillaan tiivistetty korkeareunainen jätelava riittää. Yksi konttiauto tuo altaa ja toinen herra tuulettimen. Tankki tuo veden. Normaali kolmen höökin ja pioneerin joukkuelähtö, vahvistettuna tukiyksiköillä. Enemmän ongelma on se kone jolla sen palavan auton saa sieltä hallista pois.
Jos nyt sitten perustellaan, ettei kaikkialla ole tuollaista lähtöä saatavilla, se on tietysti totta, mutta kaupungeissa (oikeissa sellaisissa) onnistuu ihan helposti.
Tiedätkö onnistuisiko auton vaahdotus kauttaaltaan niin, että auto jäisi vaahdon sisään? Ikään kuin kermakakku.

Onko olemassa sellaista vaahdotusautoa jonka säiliössä olevan vaahdon voisi suihkuttaa kokonaan palavaan autoon?
Toisaalta sammuisko akut vaahdosta vaiko ei?
Tuossa YLEn jutussa sanottiin, että jotkin akkutyypit pystyvät tuottamaan itse palamiseen tarvittavan hapen.
 
Tiedätkö onnistuisiko auton vaahdotus kauttaaltaan niin, että auto jäisi vaahdon sisään? Ikään kuin kermakakku.

Onko olemassa sellaista vaahdotusautoa jonka säiliössä olevan vaahdon voisi suihkuttaa kokonaan palavaan autoon?
Toisaalta sammuisko akut vaahdosta vaiko ei?
Tuossa YLEn jutussa sanottiin, että jotkin akkutyypit pystyvät tuottamaan itse palamiseen tarvittavan hapen.

Niin sanotulla CAF-vaahdolla saatettaisiin saada vaahtokakku aikaiseksi, mutta kuten itse kirjoitit, akkujen kyky hapettaa omaa palamistaan, tekee vaahdottamisesta turhaa, tai tehotonta. Lisäksi vaahtoa on vaikea saada oikeaan paikkaan, eli itse akkuihin.
Puhtaat vaahtoyksiköt ovat nykyisin harvinaisuuksia, lähinnä teollisuuspalokuntien työkaluja, mutta normi tankit pystyvät usein tuottamaan paljon vaahtoa. Vaahto vain ei ehkä ole se ratkaisu asiaan.
 
Valmistellaanko valtion liikenteenohjausfirman alla nyt tiemaksuja? Näin IS:lle vastattiin
Kaupunkiseutujen tiemaksut koskisivat toteutuessaan ensisijaisesti pääkaupunkiseutua, mutta mahdollisesti myös osaa ns. maakuntakaupungeista. Teknisesti tiemaksut olisi mahdollista yhdistää myös muuhun liikenneverotukseen, paljon puhuttu km-vero mukaan lukien.

Kaupunkiseutujen tiemaksut koskisivat toteutuessaan ensisijaisesti pääkaupunkiseutua, mutta mahdollisesti myös osaa ns. maakuntakaupungeista. Teknisesti tiemaksut olisi mahdollista yhdistää myös muuhun liikenneverotukseen, paljon puhuttu km-vero mukaan lukien.
Kuva: Joonas Salo

Julkaistu: 10:15

Traffic Management Finland Group (TMFG) tarjoaa Digitrafficiksi nimetyn laskutusalustan liikennetiedoille. Mutta valmistellaanko yhtiössä nyt tiemaksuja?


Jo valtion omistaman liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Oy:n perustamisen yhteydessä esitettiin epäilyksiä siitä, että yhtiössä aloitettaisiin tiemaksujen mahdollistavan teknologian suunnittelu ja käyttöönoton valmistelu.


Puheet yhtiön roolista tiemaksuasiassa nousivat joulukuun lopulla uudestaan pinnalle, kun kokoomuksen kansanedustaja Mia Laiho esitti hallitukselle yhä vastausta odottavan kirjallisen kysymyksen siitä, valmistellaanko Traffic Management Finland Oy:ssä tiemaksujen käyttöönottoa ja maksujen teknisen keräämisjärjestelmän toteuttamista.


Erityisen huolissaan Laiho oli siitä, että tiemaksuja ja niiden vaatimia teknisiä ratkaisuja oltaisiin nyt toteuttamassa yhtiömuodon suojaamana, ilman poliittista keskustelua asiasta.



Ilta-Sanomat pyysi Laihon esittämään kysymykseen vastausta suoraan TMFG:ltä, jonka vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho vastasi näin:


– Kiitos viestistäsi. Emme tällä hetkellä valmistele asiaa, eikä meillä ole tähän liittyvää hanketta käynnissä. Lisätietoa strategiastamme löytyy täältä: https://www.tmfg.fi/fi/tmfg-3.


Traffic Management Finland Oy on Suomen valtion kokonaan omistama erityistehtäväkonserni, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa.


Liikenteenohjausroolinsa ohella yhtiö aikoo omien sanojensa mukaan toimia myös ”liikenteen innovaatioalustana”.

 

Suomalaiset ovat puhuneet: Näitä asioita sähköautoilta odotetaan ennen kuin ostohousuja kaivetaan edes kaapista

1578764145800.gif 2:09

Sähköautoilu tutuksi automyyjän vinkeillä.


Julkaistu 11.12.2019 17:02


Sähköautoihin liittyy paljon kysymyksiä, jotka vielä mietityttävät suomalaisia.

Finanssiryhmä LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimuksessa selvitettiin asioita, jotka vielä mietityttävät sähköauton hankinnassa.
Suomalaisten merkittävimmiksi huolenaiheiksi nousivat akkujen kestävyys, hankintahinta, latausverkoston kattavuus sekä autojen toimintamatka ja sopivuus Suomen olosuhteisiin.
Mainos


Nämä asiat kuuluivat merkittävimpiin kysymysmerkkeihin heidän keskuudessa, jotka eivät vielä harkitse sähköauton hankintaa.
Myös sähköauton lataaminen aiheuttaa monissa huolta. Tämän lisäksi noin joka kolmas kertoi pohtivansa sähköautojen todellista vaikutusta päästöjen vähentämiseen, ja joka neljäs sanoi odottavansa ja seuraavansa teknologian kehittymistä.
Odotuksia myös toimintamatkalle ja latausajalle
Kyselytutkimuksessa selvitettiin myös sitä, millainen toimintamatka olisi riittävä.
Keskimääräiseksi vastaukseksi saatiin 517 kilometriä, joka ylittyy jo nyt kalleimmilla sähköautoilla, mutta lähivuosina myös halvemman hintaluokan peleillä. Joka kolmas vastaaja kertoi voivansa tyytyä alle 400 kilometrin toimintamatkaan.
Niin ikään kysymys siitä, kuinka nopeasti täyssähköauton akut pitäisi saada ladattua matkan jatkamiseksi, jakoi vastaajat moneen leiriin.
Suurimmalle osalle vastanneista riittäisi alle tunnin latausaika tyhjästä täyteen, mikä sekin on jo arkipäivää nopeimmilla latureilla. Joka neljännelle riittäisi alle puoli tuntia kestävä latausaika, kun taas joka viides malttaisi odotella korkeintaan vartin.
Helpotusta kotilatauksesta
Moni on päätynyt sähköauton hankintaan vasta siinä vaiheessa, kun sitä pystyy lataamaan kotipihassa. Kynnys sähköautoiluun siirtymiseen madaltuu huomattavasti, kun arkiajossa ei tarvitse miettiä auton lataamista, vaan "tankki" on täynnä joka aamu.
Mainos


Kotilatausmahdollisuuksien parantamiseksi asuntorakennuttaja Bonava ja sähköautojen latausratkaisuja tarjoava Parkkisähkö ovat aloittaneet merkittävän yhteistyön.
Ruotsalaistaustainen Bonava tuo Suomessa kuluttajille myytävien uudisasuntokohteidensa kaikille autopaikoille sähköauton latausvalmiuden.
– Me toimitamme parkkialueillemme sähköinfran eli käytännössä kaapeloinnin ja pikaliittimet, ja asukas voi sitten valita ja ostaa itselleen tarpeellisen latauspalvelun Parkkisähköltä. Kulut kohdentuvat yksilöllisesti vain palvelua käyttäville, sanoo Bonavan suunnittelu- ja tuotekehitysjohtaja Kaisu Nousiainen.
Lähteet: LähiTapiola, Bonava, Parkkisähkö
 
Back
Top