Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onhan toi cool... linkkaan erikseen esittelyvideon joka on tosi hieno. USA:ssa ilmeisesti riskipääomaa virtaa näille eri avaruusfirmoille. Euroopassa kannattaisi varmaan myös pohtia kannattaako johtoasemaa antaa USA:lle ilmaiseksi.




 
European space company ArianeGroup will develop a reusable mini-launcher to compete with the likes of Elon Musk's SpaceX, French Finance Minister Bruno Le Maire said on Monday.

The launcher "must be able to be operational in 2026", Le Maire said during a trip to the ArianeGroup site at Vernon in Normandy, where the engines of Ariane rockets are tested.

"For the first time Europe...will have access to a reusable launcher. In other words, we will have our SpaceX, we will have our Falcon 9. We will make up for a bad strategic choice made 10 years ago," Le Maire said.

Rebuilding competitiveness in space was one goal set by President Emmanuel Macron in October when he unveiled a 30 billion euro ($34 billion) investment roadmap dubbed "France 2030", aimed at fostering industrial champions and innovation.
 
“While conducting analysis related to a DARPA-funded project to evaluate possible structure of the energy density present in a Casimir cavity as predicted by the dynamic vacuum model,” reads the actual findings published in the peer-reviewed European Physical Journal, “a micro/nano-scale structure has been discovered that predicts negative energy density distribution that closely matches requirements for the Alcubierre metric.”

Or put more simply, as White did in a recent email to The Debrief, “To my knowledge, this is the first paper in the peer-reviewed literature that proposes a realizable nano-structure that is predicted to manifest a real, albeit humble, warp bubble.”

This fortuitous finding, says White, not only confirms the predicted “toroidal” structure and negative energy aspects of a warp bubble, but also resulted in potential pathways he and other researchers can follow when trying to design, and one day actually construct, a real-world warp-capable spacecraft.

“This is a potential structure we can propose to the community that one could build that will generate a negative vacuum energy density distribution that is very similar to what’s required for an Alcubierre space warp,” explained White.

:oops:
 
SpaceX todisti että idea toimii...
Teknisesti kyllä, vaan mitenhän mahtaa olla taloudellisuuden kannalta? Starlink taitaa nykyään muodostaa puolet Äksän laukaisukalenterista, eli SpaceX on itsensä suurin asiakas. Ja Starlinkin kannattavuus ja tulevaisuudennäkymät on kyllä hyvin epävarmoja. Ilmeisesti kierrätettävä F9 tarvitsee huikean laukaisutahdin ollakseen kannattava.
 
Teknisesti kyllä, vaan mitenhän mahtaa olla taloudellisuuden kannalta? Starlink taitaa nykyään muodostaa puolet Äksän laukaisukalenterista, eli SpaceX on itsensä suurin asiakas. Ja Starlinkin kannattavuus ja tulevaisuudennäkymät on kyllä hyvin epävarmoja. Ilmeisesti kierrätettävä F9 tarvitsee huikean laukaisutahdin ollakseen kannattava.
Taloudellisesta puolesta en tiedä. Mutta toivottavasti eurooppalaiset maat voivat tehdä yhteistyötä tuollakin alueella ettei käy kuten hävittäjien valmistuksessa.
 

As France is preparing for the presidency of the European Union Council during the first semester of 2022, access to the strategic commons, especially outer space, will be on the agenda. This is also an issue we want to bring to NATO, which recognized space as a fifth operational environment in 2019. The future NATO space center of excellence will be located in Toulouse.
...
In fact, space is not the only strategic common we must protect. Our daily life also depends a lot on the seabed, in particular on the cables that allow us to have access to the internet and to communicate from one continent to another. That is why France will present a seabed warfare strategy in 2022.

One thing is certain: We know space much better than we know the seabed. We now know about space, cyber and artificial intelligence; every frontier of our technological knowledge has been pushed back. But there is still one left: the seabed. This is the last frontier.
 
Onhan toi cool... linkkaan erikseen esittelyvideon joka on tosi hieno. USA:ssa ilmeisesti riskipääomaa virtaa näille eri avaruusfirmoille. Euroopassa kannattaisi varmaan myös pohtia kannattaako johtoasemaa antaa USA:lle ilmaiseksi.
Se johtoasema siellä on jo ja kasvaa, suhteessa EU-maihin, jatkuvasti. Kiina ja USA panostavat avaruuteen ihan eri mittakaavan resursseja, samalla kun Euroopassa näperrellään ja voivotellaan ilmastonmuutosta.

Kiina on tänä vuonna laukaissut jo yli 50 rakettia avaruuteen, sillä on oma miehitetty avaruusasema kiertoradalla jota laajentavat lähivuodet, mönkijä Kuussa ja laskeutuja Marsissa.

Yhdysvallat on laukaissut vajaa 50 rakettia (plus VG ja BO turistihypyt), Marsissa mönkijä lennättää helikopteria ja ensimmäinen kokonaan yksityinen lento kiertoradalle toteutettiin tänä vuonna SpaceX:n Dragonilla.

Ensi vuonna Jenkeissä tulee Starshipin ensilento avaruuteen, Vulcanin ensilento, ensimmäinen Axiom-lento, JWST aloittaa toimintansa (laukaisu tänä vuonna), Artemis-1 kiertää kuun Orionilla, VG kaupalliset lennot alkavat ym.

Tämä peli on jo menetetty. Ariane6 on vanhentunut ennen kuin se edes valmistuu.
 
Se johtoasema siellä on jo ja kasvaa, suhteessa EU-maihin, jatkuvasti. Kiina ja USA panostavat avaruuteen ihan eri mittakaavan resursseja, samalla kun Euroopassa näperrellään ja voivotellaan ilmastonmuutosta.
Ja samankaltainen tilanne on monella muullakin alalla. Euroopassa ei resurssit riitä isoissa kuvioissa haastamaan näitä kahta suurempaa peluria. Siviililentokoneiden puolella Airbus on pärjännyt koska pystynyt yhdistämään monen maan osaamisen yhden firman käyttöön. Mutta militääripuolella ei samanlainen yhteistyö toimi läheskään yhtä hyvin kuten HX-hankkeessakin nähtiin ja samat ongelmat jatkuvat edelleen seuraavan sukupolven koneiden kehityksessä. EU on käytännön yhteistyöllä tekemisen tasolla kaukana niistä juhlapuheista mitä Brysselissä pidetään.
 
Euroopassa osia raketteihin ja muuhun roippeeseen valmistaa noin 50.000 ihmistä + ESA työvoima mikä on hieman päälle 2000.

Intiasta on vaikea löytää muita lukuja kuin ISROn hieman alle 18.000 työntekijää, mutta arvelisin sielläkin olevan tuota enemmän, ehkä voidaan lisätä ainakin +10.000 työntekijää ketkä valmistavat osia avaruusteollisuudelle. Intiassa ei kovinkaan moni raketti lennä verrattuna muihin.

Kiinalla ja Yhdysvalloilla määrä pyörii noin 150.000-250.000 välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Nasan luotain kävi auringon uloimmassa kaasukehässä. Pusimmillään luotain viisti koronaa 5h. Huikeaa!

Tullaankohan jossain vaiheessa ajamaan joku luotain ihan suoraan sisuksiinkin asti? Miksi ei, aurinkoa ympäröivän koronan kun pitäisi kuumempi kuin auringon pinta. Ehkä säteily voi sitten muodostua ongelmaksi syvemmällä.


Yksityiskohtaisemmin
 
Viimeksi muokattu:
Ja samankaltainen tilanne on monella muullakin alalla. Euroopassa ei resurssit riitä isoissa kuvioissa haastamaan näitä kahta suurempaa peluria. Siviililentokoneiden puolella Airbus on pärjännyt koska pystynyt yhdistämään monen maan osaamisen yhden firman käyttöön. Mutta militääripuolella ei samanlainen yhteistyö toimi läheskään yhtä hyvin kuten HX-hankkeessakin nähtiin ja samat ongelmat jatkuvat edelleen seuraavan sukupolven koneiden kehityksessä. EU on käytännön yhteistyöllä tekemisen tasolla kaukana niistä juhlapuheista mitä Brysselissä pidetään.

Näinhän se on. Voi pohtia millainen sotilaskoneiden globaali markkina olisi jos lusikka olisi otettu kauniiseen käteen 1960-luvulla ja muodostettu Airbusin sotilaallinen vastine UK:n, Ranskan ja Saksan kesken. Britannian militääriprojektit ovat toki erityisen surullisen kuuluisia mutta faktahan on että HX:ssäkin näkyi kolme eurooppalaista Gen 4.5 konetta amerikkalaista Gen 5 konetta vastaan.
 
Alkaa pikkuhiljaa jänskät hetket olemaan käsillä kun JWS teleskooppia ollaan kohta ampumassa avaruuteen. 25 Vuoden ajan sitä on väsätty ja hintaakin muutaman vuoden Suomen puolustusbudjetin verran. Sanottu olevan läpimurto avaruustutkimuksessa ja Huble pelkkä lelu tähän verrattuna.

Nyt vain toivotaan, että laukaisu onnistuu ja se parisataa eri liikkuvaa osaa toimii jotta teleskooppi tekee mitä lupaa eikä kaikki työ ja raha katoa avaruuteen yhdessä välähdyksessä tai muutu uudeksi elottomaksi maan kiertolaiseksi. Huolto kun ei Hubblen tyyliin onnistu oli se ongelma kuinka pieni tahansa.

Tähtien tuijottelijana toivon, että kaikki onnistuu, mutta pessimisti minussa näkee kuinka homma kusee ja komeasti.

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Webb_Space_Telescope
 
Ranskalaisethan ovat ihan innokkaita ja tehokkaita avaruuspolitiikassaan. Ariane kilpaili amerikkalaiset kaupalliset laukaisijat kumoon, kunnes SpaceX keikautti tilanteen. Mutta kanaalin toisella puolen ollaan vähän "Britannia can't into space". Heillä oli 80-luvulla erittäin edistynyt HOTOL kehitteillä, joka oli mullistavuudeltaan verrattavissa nykyiseen Starshippiin, mutta kun se ei toiminut odotetulla tavalla, niin britit luovuttivat eivätkä palanneet asiaan.
 
Ranskalaisethan ovat ihan innokkaita ja tehokkaita avaruuspolitiikassaan. Ariane kilpaili amerikkalaiset kaupalliset laukaisijat kumoon, kunnes SpaceX keikautti tilanteen. Mutta kanaalin toisella puolen ollaan vähän "Britannia can't into space". Heillä oli 80-luvulla erittäin edistynyt HOTOL kehitteillä, joka oli mullistavuudeltaan verrattavissa nykyiseen Starshippiin, mutta kun se ei toiminut odotetulla tavalla, niin britit luovuttivat eivätkä palanneet asiaan.

Joo, Ranskalla on ennen kaikkea visioita ja kunnianhimoa mutta myös realismia. Arianespace voi vielä yllättää aivan kuten Airbus Boeingin.

UK:n osalta suurin avaruustragedia oikeastaan oli keskittyminen neljään (4!) eri V-pommittajan kehitystyöhön (Sperrin, Valiant, Vulcan, Victor) 1940-luvun lopulla ja 1950-luvun alkuvuosina sen sijaan että olisivat keskittyneet vaikkapa yhteen V-pommittajaan ja laittaneet loput paukut MRBM/ICBM -kehitystyöhön...
 
Ranskalaisethan ovat ihan innokkaita ja tehokkaita avaruuspolitiikassaan. Ariane kilpaili amerikkalaiset kaupalliset laukaisijat kumoon, kunnes SpaceX keikautti tilanteen. Mutta kanaalin toisella puolen ollaan vähän "Britannia can't into space". Heillä oli 80-luvulla erittäin edistynyt HOTOL kehitteillä, joka oli mullistavuudeltaan verrattavissa nykyiseen Starshippiin, mutta kun se ei toiminut odotetulla tavalla, niin britit luovuttivat eivätkä palanneet asiaan.
HOTOLin seuraaja on Skylon.

 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top