Azerbaijanilaiskone ammuttu? alas Groznyissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jalperi
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tästäkin karmeudesta löytyy humoristisia puolia. Reittilentelevää matkustajakonetta varten tarvittiin kaksi puikkoa: ensimmäinen ohi, toisenkin jälkeen kone pääsi luikkimaan pakoon ja jäi vielä todistajiakin henkiin.

Semmosia läpäisemättömiä kupoleita, ne IT:t siellä.
No mutta pantsiria ei olekkaan tarkoitettu matkustajakoneen alasampumiseen (toisin kuin buk ja s-300)
 
No mutta pantsiria ei olekkaan tarkoitettu matkustajakoneen alasampumiseen (toisin kuin buk ja s-300)
Daavidin linkoa ei ole varsinaisesti tarkoitettu ballististen ohjusten torjuntaan terminaalivaiheessa, mutta silti se onnistui siinä.

Vasta noussutta matkustajakonetta helpompaa maalia tuskin on järjestelmästä riippumatta. Varsinkin kun se ei tule edes kohti.

At 08:13:48 I ordered a second engagement. According to MRLS data, at first missile launch: azimuth 319°, distance 7,300 m, altitude 697 m, speed 80 m/s. The second missile was launched when the target had the following characteristics: azimuth 311°, distance 8,000 m, altitude 1,300 m, speed 120 m/s.”

Ps. Jos annetut tiedot pitävät paikkansa ja ovat kattavat, niin Pantsir ei näköjään käytä laukaisun parametrinä kohteen lentosuuntaa laisinkaan? Onko tämä ohjuksille tyypillistä?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kenen kirjoitus on, kasparov sivulta, koske Alijevia.

Patriootit, alamaiset ja maaorjat

Minä asuin Venäjällä ja kirjoitin sen häpeällisistä sivuista, en siksi, että olisin russofobinen tai minulle olisi maksettu.
07-07-2025 (11:06).
Postauksessa, joka koski armenialaisten kansanmurhaa, tuli kommentteihin muutama Azerbaidžanin "patriootti". He vaahto suunpielistä roiskuen väittivät, ettei mitään kansanmurhaa ollut, että muslimeja mustamaalataan ja että armenialaiset ovat itse syyllisiä. Että Bakussa ei ollut pogromeja. Ja että Alijev on kansakunnan huolehtiva isä (suoraan estolistalle).

Tässä mitä teille kerron, rakkaat "patriootit". Jos pelkäätte kritisoida maatanne ajatellen, että sillä tavalla teette palveluksen maallenne, ette ole sen kansalaisia. Parhaimmillaan olette alamaisia – maaorjia. Tai maaorjia, jotka pelkäävät herättää herransa vihaa.

Kun ihminen, joka kuvittelee olevansa "omien puolella", sanoo: "Omaa maataan ei saa kritisoida, varsinkaan vaikeina aikoina", hän tekee selkeän käsitteellisen harhautuksen. Hän yhdistää maan – kansan, kulttuurin, historian, maan – tämänhetkiseen valtiokoneistoon, sen politiikkaan ja virkamiehiin. Mutta nämä asiat eivät ole sama asia.

Isänmaallisuus ilman oikeutta kritiikkiin muuttuu sokeaksi epäjumalanpalvonnaksi. Lääkärin, joka peittää potilaaltaan diagnoosin väärän säälintunteen vuoksi, tuomiten hänet kuolemaan. Patriootti, joka pelosta tai mukautuvuudesta vaikenee yhteiskuntansa ongelmista, edistää sen rappeutumista.

Muistan, kun Britanniassa tehtiin kysely: mitä maata kohtaan teillä on eniten vaatimuksia? Suurin osa briteistä nimesi oman kotimaansa. Ja tämä on normaalia. Asuin Venäjällä ja kirjoitin sen häpeällisistä sivuista ei siksi, että olisin russofobi tai että minulle olisi maksettu, vaan siksi, että halusin Venäjälle paremman tulevaisuuden. Asun Israelissa ja uskallan kirjoittaa rabbiinien typeryyksistä ei siksi, että olisin antisemitisti, vaan siksi, että toivon Israelille parempaa tulevaisuutta.

Mielistelyyn perustuvaa isänmaallisuutta kannattaa jättää Medinskin tai Benkendorfin kaltaisille: 'Venäjän menneisyys oli ihmeellinen, sen nykyisyys loistavaa, ja mitä tulevaisuuteen tulee, se ylittää kaiken, mitä rohkeinkaan mielikuvitus voi kuvitella.' Jos omassa maassasi pelkäät kritisoida sitä, maa on vihollisten hallussa. Normaalissa maassa ihminen on sen omistaja. Hänen uskollisuutensa ei kohdistu yksittäiseen hallitsijaan, vaan niihin ihanteisiin, lakeihin ja arvoihin, jotka muodostavat kyseisen maan. Jos valtio on kuin koti, kansalainen on sen yhteisomistaja, ei vuokralainen. Ja huolehtivana isäntänä hän ei jää hiljaiseksi, jos huomaa perustuksissa halkeaman, lahonneen tukipuun tai vuotavan katon. Hänen kritiikkinsä ei ole tuhoamista, vaan huolenpitoa. Ongelman tunnistaminen tarkoittaa sen ratkaisun pohtimisen aloittamista, ei roskan lakaisemista maton alle.

Tämä koskee kaikkia – venäläisiä, juutalaisia, arabeja, ukrainalaisia, azerbaidžanilaisia, puolalaisia, armenialaisia ja muita. Jokaisella kansalla on ollut (ja on yhä) häpeällisiä, synkkiä sivuja historiassaan. Kutsua paska kerrankin paskaksi tarkoittaa vähentää todennäköisyyttä sen toistumiselle tulevaisuudessa.

Raja, joka erottaa vapaan kansalaisen oikeudettomasta alamaisesta, ei kulje pitkin 'olen samaa mieltä/olen eri mieltä' -linjaa, vaan 'minulla on oikeus puhua / pelkään käyttää sitä' -linjaa.

T.me
 
Putin ilmoitti Venäjän maksavan korvauksia viime joulukuussa Groznyssa ohjuksella tiputetusta azerbaizanilaiskoneesta. Putin kertoi saaneensa tiedon tutkinnan valmistumisesta toissapäivänä jonka mukaan venäläisilmatorjunta ampui kaksi ohjusta jotka eivät osuneet koneeseen vaan räjähtivät muutaman metrin etäisyydellä siitä. Syypää kaikkeen on Putinin mukaan Ukraina jonka drooneja oli Venäjän ilmatilassa, sitä missä päin Venäjän ilmatilaa droonit olivat ei Putin kertonut.

Putin: Russia will pay compensation for AZAL plane crash​


During a meeting with Azerbaijani President Ilham Aliyev, Russian President Vladimir Putin called for an "objective assessment" of the crash of the Azerbaijan Airlines (AZAL) passenger plane in December. Mr. Putin assured that Russia "will do everything necessary" to pay compensation for the tragedy.

"Of course, Russia will do everything required in such tragic cases regarding compensation, and a legal assessment will be given to the actions of all officials," Vladimir Putin emphasized.

The Russian President claims that he was informed of the causes of the AZAL plane crash only the day before yesterday. He told Mr. Aliyev that the crash was caused by Ukrainian UAVs that were in Russian airspace at the time. According to Mr. Putin, the Russian air defense system fired two missiles, but they did not directly hit the plane, but exploded a few meters away.

The plane crash occurred on December 25, 2024. The Embraer-190 was flying from Baku to Grozny. The airliner crashed near Aktau, Kazakhstan. There were five crew members and 62 passengers on board. Thirty-eight people died. The preliminary report from the Kazakh Ministry of Transport stated that two impacts occurred, after which the plane began to lose altitude. The President of Azerbaijan spoke of external influence on the plane and announced that documents were being prepared to file a lawsuit against Russia. He demanded that Russia pay compensation to the families of the victims and injured.
https://www.kommersant.ru/doc/8101049?from=top_main_1
 
Back
Top