Azerbaijanilaiskone ammuttu? alas Groznyissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jalperi
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ryssät toki halutessaan ovat voineet kansainvälisen ilmaliikenteen sääntöjen mukaan ilmoittaa NOTAM -viesteillä, että esim. Groznyin seutuvilla on ukrainalaisten droonitoimintaa, sekä omaa ilmatorjuntaa. Mutta arvatenkin mitään tällaista varoitusta ei ole annettu, eikä ilmatilan sulkemista ole edes harkittu. Koska maantieteellisesti rajoitettu "erikoisoperaatio", eikä mikään täysimittainen sota.
 
Aika hyvä yhteenveto tapahtuneesta Meduzassa:

 
Telegramissa liikkuu video jossa näkyy nähtävästi jalastaan verta vuotava matkustaja ennen koneen hätälaskua. Ja selviytyneen matkustajan mukaan koneeseen osui sirpaleita.

"Subkhonkul Rakhimov, a survivor of the Aktau plane crash, said that the pilots tried to land the plane in Grozny three times. There was heavy fog in the region: Rakhimov added that he reached for his life jacket, but there was a hole in it:

"I took the life jacket and saw that there was a hole in the jacket — a piece of shrapnel had pierced it. After that explosion, right between my legs — somewhere there — that piece of shrapnel flew in and hit me. “It pierced the vest right through.”
 
29 matkustajaa selvisi törmäyksestä:
The crew of Azerbaijan Airways 8243 appear to have put a heroic, nearly 1.5 hour effort to save their plane after reportedly taking a Russian SAM hit over Grozny.The pilots managed to nurse their limping plane to Aqtau, crashing while trying to land, but saving 29 passengers.
 
Darth leukailee tuttuun tyyliin
Oliko olosuhteet pakkolaskuun millaiset muilla lähikentillä osuman aikaan? Luin että ei olisi annettu lupaa laskuun lähempänä.
Joo luulisi, että olisi voinut ohjata takaisin Azerbaijaniin tai jotain (toki siellä on vuoristoista), mutta ehkä tosiaan on niin, että venäläiset päätteli, että kone tulee alas Kaspian mereen ja ehtisivät hylylle ensin ja olisi ehkä helpompi peittää jäljet.
 
Venäläiset selvästi tietävät ampuneensa koneen alas sillä Peskov kertoi ettei kenenkään pitäisi spekuloida turman syytä ja pitää odottaa tutkimusten valmistumista. Vaikea paikka venäläisille sillä tuolla suunnalla on ollut pyrkimyksiä ottaa etäisyyttä Venäjästä ja tällaiset vahingot eivät ainakaan paranna suhteita.

The Kremlin will not put forward hypotheses about the causes of the air crash near Aktau​


IGORA /Leningrad Region/, December 26. /TASS/. It is wrong to hypothesize about the causes of the air crash near Aktau now, when the investigation is underway. No one should do this, and the Kremlin will not do it either, Dmitry Peskov, the press secretary of the Russian president, emphasized at a briefing.

"At the moment, an investigation is underway, any aviation incident should be investigated by specialized aviation authorities," the Kremlin spokesman reminded. "We need to wait until this investigation is completed."

"It would be wrong to put forward any hypotheses before the investigation's conclusions. And of course, we cannot do this, and no one should do this," he emphasized.

Peskov recalled that the day before, during an informal CIS summit, Russian President Vladimir Putin expressed deep condolences to the families and friends of the victims and wished a speedy recovery to the injured.
https://tass.ru/proisshestviya/22776721
 
Joo luulisi, että olisi voinut ohjata takaisin Azerbaijaniin tai jotain (toki siellä on vuoristoista), mutta ehkä tosiaan on niin, että venäläiset päätteli, että kone tulee alas Kaspian mereen ja ehtisivät hylylle ensin ja olisi ehkä helpompi peittää jäljet.

Ryssän kannalta harmillista kun turmasta jäi eloonjääneitä. No, nyt sitten epäilemättä mietitään kuumeisesti keinoja vaientaa nämäkin ihmiset lopullisesti.
 
Darth leukailee tuttuun tyyliin
Oliko olosuhteet pakkolaskuun millaiset muilla lähikentillä osuman aikaan? Luin että ei olisi annettu lupaa laskuun lähempänä.

Tommonen mayday-kone ei paljon lupia kysele - se on tulossa alas luvasta riippumatta. Se ilmoittaa, mitä se tarvitsee, yleensä suunnan jollekin laskeutumiskelpoiselle pläntille, mieluiten lentokenttä. Sen jälkeen ne pilotit harkintansa mukaan yrittävät sinne kentälle, tai johonkin lähellä olevalle tasaiselle, vältellen asuinalueita parhaansa mukaan.
 
Tommonen mayday-kone ei paljon lupia kysele - se on tulossa alas luvasta riippumatta. Se ilmoittaa, mitä se tarvitsee, yleensä suunnan jollekin laskeutumiskelpoiselle pläntille, mieluiten lentokenttä. Sen jälkeen ne pilotit harkintansa mukaan yrittävät sinne kentälle, tai johonkin lähellä olevalle tasaiselle, vältellen asuinalueita parhaansa mukaan.
Tässä tilanteessa pilotit varmasti ymmärti että jos laskeutuvat mihin tahansa ryssälään niin laskeutumisesta ei jää eloonjääneitä. Konetta on todennäköisesti ammuttu Azerbaitzanin ja ryssälän rajalla rannikolla. Tuossa kohtaa se transponderi lakkasi lähettämästä. Näillä parametreillä lähimmäksi kentäksi tulee Aktau. Lisäksi tuo valittu suuntaa ostaa eniten aikaa perään lähtevien hävittäjien osalta, nyt konetta pitää lentää kiinni koko matka.

Tälläkertaa ryssä hävisi tämän keissin, reijille ammuttu kone on julki ja kuvat kansainvälisesti levityksessä. Eloonjäänetkin kertoo ja levittää vidoeita lennolta. Ylemmän ryssän vinkuminenkin kertoo siitä että nyt meni ns. ryssinnäksi.
 
Tässä tilanteessa pilotit varmasti ymmärti että jos laskeutuvat mihin tahansa ryssälään niin laskeutumisesta ei jää eloonjääneitä. Konetta on todennäköisesti ammuttu Azerbaitzanin ja ryssälän rajalla rannikolla. Tuossa kohtaa se transponderi lakkasi lähettämästä. Näillä parametreillä lähimmäksi kentäksi tulee Aktau. Lisäksi tuo valittu suuntaa ostaa eniten aikaa perään lähtevien hävittäjien osalta, nyt konetta pitää lentää kiinni koko matka.

Tälläkertaa ryssä hävisi tämän keissin, reijille ammuttu kone on julki ja kuvat kansainvälisesti levityksessä. Eloonjäänetkin kertoo ja levittää vidoeita lennolta. Ylemmän ryssän vinkuminenkin kertoo siitä että nyt meni ns. ryssinnäksi.

Jeps. Pidän myös todennäköisenä, että pilotit kyllä älysivät, mitä tapahtui. Jos eivät muuten, niin kyllä siellä on kabiinihenkilökunta käynyt kertomassa havaintonsa (runko on täynnä pieniä reikiä, osa matkustajista vuotaa verta, sirpalehaavoja). Yritetty pakkolaskua ei-ryssälään, vektorit pyydetty tuolle lentokentälle, jonka vieressä rysähti.

Paljonhan siviilikoneissa on ex-military -pilotteja. Jos sellaisesta kyse, niin laskelmointi onnistuu vielä paremmalla todennäköisyydellä.
 
Tässä tilanteessa pilotit varmasti ymmärti että jos laskeutuvat mihin tahansa ryssälään niin laskeutumisesta ei jää eloonjääneitä. Konetta on todennäköisesti ammuttu Azerbaitzanin ja ryssälän rajalla rannikolla. Tuossa kohtaa se transponderi lakkasi lähettämästä. Näillä parametreillä lähimmäksi kentäksi tulee Aktau. Lisäksi tuo valittu suuntaa ostaa eniten aikaa perään lähtevien hävittäjien osalta, nyt konetta pitää lentää kiinni koko matka.

Tälläkertaa ryssä hävisi tämän keissin, reijille ammuttu kone on julki ja kuvat kansainvälisesti levityksessä. Eloonjäänetkin kertoo ja levittää vidoeita lennolta. Ylemmän ryssän vinkuminenkin kertoo siitä että nyt meni ns. ryssinnäksi.

Eikös eloonjääneiden kertomuksien mukaan osuma tullut groznyyn laskeutumisen yhteydessä? Transponderin jäljen katoamista on ainakin uutisissa selitetty voimakkaalla GPS-häirinnällä, jota tuolla alueella eilen oli.
 
Oliko olosuhteet pakkolaskuun millaiset muilla lähikentillä osuman aikaan? Luin että ei olisi annettu lupaa laskuun lähempänä.
En kattonut muita kenttiä, mutta tuolla oli parhaat mahdolliset. Vastatuuleen, meren ja asumattoman alueen yli, mutta ei sitä voinut ohjaa kunnolla tunnetuin seurauksin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20241226_125650_Maps.webp
    Screenshot_20241226_125650_Maps.webp
    178 KB · Luettu: 67
Aika hyvä yhteenveto tapahtuneesta Meduzassa:

Tuossa matkustajan kuvaamassa videossa happinaamarit ovat pudonneet katosta ja matkustajat pitävät niitä kasvoillaan. Kun kamera panoroi ikkunasta ulos (jossa nähdään laippojen säätömoottorin suojakotelossa reikä), näemme, että kone lentää yhä vaakalentoa pilvien yläpuolella.

Osoittaa kyllä minusta sen, että kone on menettänyt paineistuksensa, ja se on myös ohjailukyvytön ja pilotit vasta miettivät millä hiton tavalla saisivat sen matalammalle jossa ilma on paksumpaa.

Sen he lopulta tekivät ilmeisesti laskemalla nopeutta, jolloin siipien noste väheni ja kone laskeutui alemmas. Tuo moottorien avulla ohjaileminen ei tosin ole siitä helpoimmasta päästä, minkä myös se lopullinen maahanlasku osoitti. Aikamoinen ihme että yleensä saivat sen noinkin lähelle lentokenttää.

Tulee mieleen tapaus United 232, jossa moottoririkko koneen pyrstöosassa tuhosi hydrauliikan ja pilotit saivat pelkkien kaasuvipujen avulla koneen lentokentälle asti, mutta eivät ehjänä alas. 111 henkeä 296:sta kuolivat laskuyritystä seuranneessa tulipallossa. Pilotteja pidettiin kuitenkin sankareina, kun saivat niinkin monta henkeä pelastettua käytännössä ohjailukyvyttömällä koneella.
 
Viimeksi muokattu:
Azerien mukaan Pantsir ampui konetta ja venäläiset eivät antaneet koneelle lupaa pakkolaskuun Venäjälle. Kone siis joutui lentämään Kaspianmeren yli tehdäkseen pakkolaskun, koneen GPS-navigointia häiritiin koko matka Kazakhstaniin. Ehkäpä venäläiset toivoivat koneen tippuvan mereen jolloin tutkinta vaikeutuisi ja hidastuisi merkittävästi.

Preliminary investigation confirms Russian missile caused Azerbaijan Airlines crash​

Azerbaijani government sources have exclusively confirmed to Euronews on Thursday that a Russian surface-to-air missile caused the Azerbaijan Airlines plane crash in Aktau on Wednesday.

According to the sources, the missile was fired at Flight 8432 during drone air activity above Grozny, and the shrapnel hit the passengers and cabin crew as it exploded next to the aircraft mid-flight.

Government sources have told Euronews that the damaged aircraft was not allowed to land at any Russian airports despite the pilots’ requests for an emergency landing, and it was ordered to fly across the Caspian Sea towards Aktau in Kazakhstan.

According to data, the plane’s GPS navigation systems were jammed throughout the flight path above the sea.

The missile was fired from a Pantsir-S air defence system, Baku-based international outlet AnewZ reported, citing Azerbaijani government sources.

According to Russian sources, at the time the Azerbaijan Airlines flight was passing over the territory of Chechnya, Russian air defence forces were actively attempting to shoot down Ukrainian UAVs.

The head of the Security Council of the Chechen Republic, Khamzat Kadyrov, confirmed that a drone attack on Grozny took place on Wednesday morning, noting that there were no casualties or damage.

If this preliminary data is confirmed, this would be the second time in a decade that Russian forces have destroyed a commercial aircraft after the MH17 crash in Ukraine. This time, Russia's own citizens, as well as those from neighbouring countries, are among the casualties.

The crash also evokes an earlier incident from November 2018, when an Air Astana Embraer 190 lost its hydraulics over Portugal but, with the help of the Portuguese Air Force, landed safely.

Further investigation into Wednesday's crash is expected to unveil the circumstances surrounding the missile's firing, the non-authorisation for landing at a nearby airport in Russia, and the instruction to cross the sea with a damaged plane.
https://www.euronews.com/2024/12/26...russian-missile-over-grozny-caused-aktau-cras
 
Back
Top