Bankun/Nasun korvaaja

Trilisser

Kapteeni
BAN
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Pv. etsii telakuormisten korvaajaa. Onko spesifikaatiot jo julkaistu (kuljetuskapasiteetti, nopeus jne.)?

Mitäs mieltä foorumistit, millainen pitäisi olla? Yksirunkoinen vai nivelöity kaksiosainen? Jne.
 
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Pv. etsii telakuormisten korvaajaa. Onko spesifikaatiot jo julkaistu (kuljetuskapasiteetti, nopeus jne.)?

Mitäs mieltä foorumistit, millainen pitäisi olla? Yksirunkoinen vai nivelöity kaksiosainen? Jne.
Eipä tuosta ole mitään julkistettu paitsi että liike suhteessa tekaan säilyy ja nopeutta irtoaa uusista ihan hitokseen :)

Arktinen liikkuvuus-hanke tuottanee haulla lisäinfoa.
 
Konsepti on kyllä kiinnostava kun Bankku/Nasu korvataan.

Panssaroinnilla vai ilman? Yksirunkoinen vai nivelletty?

Ihan näin maallikkonakin on helppo pohtia vaihtoehtojen etuja ja haittoja.

Sotilaskäytössä panssarointi on tietenkin toivottu ominaisuus, mutta "riittävä" panssarointi lisää tietenkin merkittävästi painoa.

Yksiosainen ajoneuvo olisi kätevä kun enemmän yhtenäistä lattiatilaa, mutta nivellys tarjoaa etuja mm liikkuvuuteen.
 
Artikkelissa on virhe, Suomessa oli ensimmäiset Bankut jo joskus 1960-luvulla, silloin kyseessä olivat toki Bv-202:t ja niitä oli vain vähän Sodankylässä.
Sellaista sattuu kun kirjoittaja lienee syntynyt 2000-luvulla. Ei välttämättä ole tietoa että jo niinkin aikaisin kuin 60-luvulla edes liikuttiin konevoimalla :D
 
Sellaista sattuu kun kirjoittaja lienee syntynyt 2000-luvulla. Ei välttämättä ole tietoa että jo niinkin aikaisin kuin 60-luvulla edes liikuttiin konevoimalla :D

Ja varsinkin kun haastateltava on saattanut hänelle syöttää tuota "väärää" tietoa. Toki koko ajan kyse on saattanut olla "nykyisistä" (nykyisin käytössä olevista) telakuorma-autoista, kuten kuvatekstissä todetaan.
 
Ja varsinkin kun haastateltava on saattanut hänelle syöttää tuota "väärää" tietoa. Toki koko ajan kyse on saattanut olla "nykyisistä" (nykyisin käytössä olevista) telakuorma-autoista, kuten kuvatekstissä todetaan.
Laajempi käyttö on alkanut 80-luvulla joten se on joka tapauksessa ihan luonnikas virstanpylväs. Vaikka ennenkin on ollut satunnaisia saman perustyypin ajoneuvoja käytössä.
 
Yliseksuaalisesti nimetty HimoLap - FFG on osa tuota FAMOUS konsortiota


csm_HiMoLaP_Headerbild_834a567236.jpg

  • Sicheres Fahren selbst bei der Höchstgeschwindigkeit von über 70km/h durch ein Rollendämpfungssystem
  • Active Climbing, Active Cornering und der geringe Bodendruck garantieren maximale Mobilität
  • Flugtransportfähigkeit: A400M im Laderaum, mit CH53K und CH 47 als Außenlast
  • Effiziente Antriebstechnologien mit einem modernen Powerpack, elektrischer Boost-Technologie und einem optionalen Hybridfahrwerk
  • Antrieb mit eigener Energiequelle des Missionsmoduls
1637331552331.png

The Bundeswehr is looking for a successor to the articulated BV206s, which will reach the end of their service life from 2027. In a working group with the UK, the Netherlands and Sweden, the joint procurement of a Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV) has been agreed. The plan is to have the vehicles produced by a prime contractor and customised by national subcontractors with he first vehicles delivered for integrated verification from 2022 and replacement with series vehicles in 2024.
 
Onko muita realistisia korvaajia kuin BvS-10?


EDIT: No näköjään tuo Himolap...
 
Yliseksuaalisesti nimetty HimoLap - FFG on osa tuota FAMOUS konsortiota


csm_HiMoLaP_Headerbild_834a567236.jpg

  • Sicheres Fahren selbst bei der Höchstgeschwindigkeit von über 70km/h durch ein Rollendämpfungssystem
  • Active Climbing, Active Cornering und der geringe Bodendruck garantieren maximale Mobilität
  • Flugtransportfähigkeit: A400M im Laderaum, mit CH53K und CH 47 als Außenlast
  • Effiziente Antriebstechnologien mit einem modernen Powerpack, elektrischer Boost-Technologie und einem optionalen Hybridfahrwerk
  • Antrieb mit eigener Energiequelle des Missionsmoduls
Katso liite: 54158

The Bundeswehr is looking for a successor to the articulated BV206s, which will reach the end of their service life from 2027. In a working group with the UK, the Netherlands and Sweden, the joint procurement of a Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV) has been agreed. The plan is to have the vehicles produced by a prime contractor and customised by national subcontractors with he first vehicles delivered for integrated verification from 2022 and replacement with series vehicles in 2024.
Näin maallikon silmään ei hyvältä näytä. Etuvaunu on kyllä niin keulapainoisen näköinen, pitkä keulan ylitys ja telasto varsinkin etuvaunun osalta matala, että etenemiskyky on kyllä arvoitus. Jos vertaa esim. Bronco All Terrain Tracked Carrier
 
Näin maallikon silmään ei hyvältä näytä. Etuvaunu on kyllä niin keulapainoisen näköinen, pitkä keulan ylitys ja telasto varsinkin etuvaunun osalta matala, että etenemiskyky on kyllä arvoitus. Jos vertaa esim. Bronco All Terrain Tracked Carrier

En osaa lainkaan sanoa onkohan tuo tietyn osan demonstraattori, mikä on FFG:n spesialiteetti ym.

Vahvasti nojatuolista pitää myös kysyä mikä olisi ajoneuvon optimikoko? Ryhmän ajoneuvo kuten ryntövaunut ja kuljetuspsv:t yleensä ovat? Kahden ryhmän ajoneuvo Vityazin tapaan? Jälkimmäisellä saadaan aikaiseksi pienempi ajoneuvojen määrä ja toisaalta vaikea kuvitella että telavaunulla ajettaisiin kontaktiin.
Isompi ajoneuvo voisi olla monikäyttöisempi logistiikan kannalta - peräosaan kuljetettavaksi voisi mahtua 20ft kontti. Tällöin käyttömahdollisuudet erilaisiin tukitehtäviin myös moninkertaistuisivat.

Vai ajoneuvoperhe jossa olisi partioajoneuvo / UGV - ehkä jopa kaksiosaisen ajoneuvon etuosaan pohjautuva - ryhmäajoneuvo ja kahden ryhmän ajoneuvo?
 
Tämä ei mene tietenkään suoraan tähän, mutta mitenkäs nykyaikaiset traktorit liikkuvat maastossa peräkärryn kanssa verrattuna ysärivehkeisiin vai onko merkittävää eroa? Nopeudet ja tehothan ovat ainakin kasvaneet.
 
Normi maataloustraktorilla ei kauheasti metsään viitsi mennä ellei sitä ole metsäkäyttöön erikseen varusteltu.
Pohjan alla olevat hydrauliikan ym. putket ja letkut kulkevat suojaamattomina ja muovitankki odottaa vaan osumaa kivennokasta. Uskoisin että vain harva uusista traktoreista omaa kyseisen metsävarustelun ,kyllä ne on pääosin puhtaita peltokoneita.
 
Normi maataloustraktorilla ei kauheasti metsään viitsi mennä ellei sitä ole metsäkäyttöön erikseen varusteltu.
Pohjan alla olevat hydrauliikan ym. putket ja letkut kulkevat suojaamattomina ja muovitankki odottaa vaan osumaa kivennokasta. Uskoisin että vain harva uusista traktoreista omaa kyseisen metsävarustelun ,kyllä ne on pääosin puhtaita peltokoneita.

 

Näetkö saman kuin minäkin? Erityisolosuhteisiimme sopivan FINARCTICIFV:n - Valtran jonka perässä on vaihtolavakärry. Kärryllä esimerkiksi NEMO-kontti, Sergei-vaihtolava ym... voisi hinata jääkärijoukkuetta perässä polkupyörillä tai suksilla... CV:t ja muut hölpötykset kiertoon ja koetellut ratkaisut tilalle... :poop:
 
Back
Top