BCAA - aminohapot palautumisessa - kokemuksia?

Fremen

Greatest Leader
Terve,

olen tässä siirtynyt lähemmä neljäfemman ylittäneenä fyysisen työn tekijäksi noin vuosi sitten, viime kesän helteet jätti vähän jälkeä kun vettä meni paljon ja palautuminen lihaksissa jäi heikonlaiseksi. Tuli tunne että olen 90% -tehoilla liikkeellä parhaimmillaan, varsinkin perättäiset pitkät päivät (yli 10t raskasta nostelua, kuormausta ja kävelyä) jättivät vajausta ja särkyä lähes viikoksi.
Noh asiaan - ostin 3 päivää sitten lopulta tälläisen tuotteen, jota olen vetänyt ohjeen mukaisen 2 skuuppia per 325ml vodaa kerran päivässä.

Image result for on gold standard bcaa


Seuraukset ovat häkellyttäviä! Halusin kysyä neuvoja / kokemuksia teikäläisiltä, kun en millään bodari yms. foorumeilla pyöri, että onko kyse mahdollisesti psykosomaattisesta placebo jne. reaktiosta vai voiko tämä oikeasti vaikuttaa palautumiseen hyvin konkreettisesti näinkin nopeasti?

Jostain tälläisestä on siis kyse, mutta ei tuosta maallikko tule paljoa hullua hurskaammaksi:

 
ps. en sit huomannut XXL:ssä että noita oli eri makuja, se mun ostama passio-hedelmä-shitti maistuu ihan nuoruuden appelsiinikiljulta, just nippa-nappa menee yhellä kaadolla kitaan ja pysyy alhaalla. Suosittelen mitä muuta tahansa fleivoria...
 
Kyllähän bodauspiiireissä on BCAA:ta käytetty varmaan vuosikymmeniä joten luulisi, että kyllä sillä ihan todellisia vaikutuksia saadaan. Itsellä ei ole kokemuksia.
 
Lihastohtori luokittelee BCAA:n "mahdollisesti toimivaksi" lisäravinteeksi. Voi esim vähentää lihasarkuutta.
 
Terve,

olen tässä siirtynyt lähemmä neljäfemman ylittäneenä fyysisen työn tekijäksi noin vuosi sitten, viime kesän helteet jätti vähän jälkeä kun vettä meni paljon ja palautuminen lihaksissa jäi heikonlaiseksi. Tuli tunne että olen 90% -tehoilla liikkeellä parhaimmillaan, varsinkin perättäiset pitkät päivät (yli 10t raskasta nostelua, kuormausta ja kävelyä) jättivät vajausta ja särkyä lähes viikoksi.
Noh asiaan - ostin 3 päivää sitten lopulta tälläisen tuotteen, jota olen vetänyt ohjeen mukaisen 2 skuuppia per 325ml vodaa kerran päivässä.

Image result for on gold standard bcaa


Seuraukset ovat häkellyttäviä! Halusin kysyä neuvoja / kokemuksia teikäläisiltä, kun en millään bodari yms. foorumeilla pyöri, että onko kyse mahdollisesti psykosomaattisesta placebo jne. reaktiosta vai voiko tämä oikeasti vaikuttaa palautumiseen hyvin konkreettisesti näinkin nopeasti?

Jostain tälläisestä on siis kyse, mutta ei tuosta maallikko tule paljoa hullua hurskaammaksi:

Jonkun verran näiden ongelmien kanssa aikanaan urheilu-urallani painiskelleena..
Sanoisin että kun jokin vapaasti kaupan hyllyltä saatava tuote osoittautuu näissä kuvioissa niin tehokkaaksi että se hämmästyttää käyttäjänsä = teho on merkittävä, on kyseessä pääosin placebo. Jos se nimittäin olisi niin tehokas kuin miltä tuntuu, se olisi reseptilääke.

Tosin sekin pitää aina muistaa että olennaisinta on vaikutus, ei se millä se on aikaansaatu. On olemassa useita tutkimuksia sekä kotimaasta että muualta jossa yksi koehenkilöryhmä on saanut jotakin anabolista ainetta (steroideja tai testosteronia), yksi verrokkiryhmä on uskonut saavansa niitä ja yksi verrokkiryhmä on tiennyt ettei saa niitä.
Kun tutkimusjakson aikana on mitattu fysiikan kehittymistä, on verrokkiryhmistä se joka uskoo saavansa anabolista ainetta kehittynyt lähes yhtä paljon kuin se ryhmä joka niitä todella sai ja kolmas verrokkiryhmä jäänyt selkeästi kahdesta muusta.
Placebovaikutusta ei siis pidä aliarvioida sitäkään.

Sinänsä BCAA on kyllä todettu mm. Hulmin toimesta todettu mahdollisesti hyödylliseksi (kuten tuossa todettiinkin), joten kyllä siitä hyötyä voi olla jokatapauksessa. Hulmi on näissä aika kriittinen tutkija, joten senkin puolesta voi ajatella että BCAA:sta on hyötyä.
 
Kannan oman korteni kekoon; heraproteiini ennen treeniä ajaa suunnilleen saman asian, eli esimerkiksi helpottaa lihaskipuja ja nopeuttaa palautumista, mutta ei maksa niin paljoa kun BCAA.
 
Kannan oman korteni kekoon; heraproteiini ennen treeniä ajaa suunnilleen saman asian, eli esimerkiksi helpottaa lihaskipuja ja nopeuttaa palautumista, mutta ei maksa niin paljoa kun BCAA.
Ostin itse asiassa molemmat, ja myös hinta (560 kruunua) ehkä vaikuttaa siihen että haluan uskoa noiden toimivuuteen (tuo siis vajaa 60 euroa ja noin kuukauden annoksesta).
Mutta kyynärpäät, olkapäät ja polvet aidosti tuntuvat peremmilta (ei särkyä) ja ponnahtelen täällä testimielessä vähän tunturille ja takaisin alas! Kumma juttu, en olisi uskonut... jäsen @Kapiainen kirjoitti plasebo-vaikutuksesta, jonka toki tunnen kirjallisuudesta ja se on kvantifioitu todelliseksi vaikuttavaksi tekijäksi, mutta ehkä meikäläisellä oli sitten vain joku puutostila... aminohapoille? Go figure?

Image result for i want to believe pic
 
Kyseessä on puhdas placebo. Kyllä BCAA:n käytöstä hyötyä on palautumisessa vs käyttämättömyys, mutta ero on pieni. Kyseessä on elintarvike.
 
Erittäin toimivia,ainakin itsellä kovissa treeneissä. Mukana himppasen vitargo-hiilaria ja 3g suolaa.Estää lihaspurkua ja edistää palautumista,kun veressä jo heti aminoja valmiiksi,kaikkia tarvittavia vielä!20g annoksilla treenin aikana litkittynä.Toimii.
Vahva suositus kovaa treenaaville.
 
No näin minä uskon myös, mutta kuten sanottu: jos vaikutusta on, niin sitä on, oli syy mikä tahansa. Placeboa ei sinänsä pidä väheksyä sitäkään.

Juurikin näin!itselle ihan sama onko todellista vaikutusta vai 13% tehonlisäys...aivan yks hailee.Uskon tuotteeseen ja vaikkakin sitten psykologisesti saan itsestäni enemmän irti.

Aminohapoista Leusiini on todella tärkeä etenkin vanhuksille. Viili-talkkuna-kahvi -ruokavaliosta tuota ei tarpeeksi saa. Ihme ettei näitä lisäravintwita noteerata millään lailla esim. vanhusten hoidossa. Tuntuu,että ruokavalion asintuntemus geriatriassa on samalla tasolla,kuin yleisurheiluvamennuksessa.
 
Minäkin tässä juuri kävin XXL:n lisäravinnehyllyllä ja sieltä löytyy vaikka ja mitä ja mistään en mitään ymmärrä. Ostin heraproteiinia ja BCAA-aminohappoja. Käyn punttisalilla, niin milloin näitä nyt kannattaa juoda? BCAA:ssa sanotaan, että joko treenin aikana tai treenin jälkeen. Eli kumpi se on? Aikana vai jälkeen? Proteiinissa sanottiin että milloin vain, mutta ei treenin aikana.

Olen nyt aloittanut siten, että treenin jälkeen juon BCAA-juoman ja melkein heti perään proteiinijuoman. Tämä siis treenipäivänä. Treeniä seuraavana päivänä (välipäivänä) juon aamulla proteeinijuoman (yleensä treenaan iltaisin). BCAA:ta en ajatellut juoda välipäivinä.

Meneekö metsään? Onko vihjeitä?
 
Minäkin tässä juuri kävin XXL:n lisäravinnehyllyllä ja sieltä löytyy vaikka ja mitä ja mistään en mitään ymmärrä. Ostin heraproteiinia ja BCAA-aminohappoja. Käyn punttisalilla, niin milloin näitä nyt kannattaa juoda? BCAA:ssa sanotaan, että joko treenin aikana tai treenin jälkeen. Eli kumpi se on? Aikana vai jälkeen? Proteiinissa sanottiin että milloin vain, mutta ei treenin aikana.

Olen nyt aloittanut siten, että treenin jälkeen juon BCAA-juoman ja melkein heti perään proteiinijuoman. Tämä siis treenipäivänä. Treeniä seuraavana päivänä (välipäivänä) juon aamulla proteeinijuoman (yleensä treenaan iltaisin). BCAA:ta en ajatellut juoda välipäivinä.

Meneekö metsään? Onko vihjeitä?
Bcaa:n idea on siinä, että ne imeytyvät verenkiertoon jo vatsalaukusta kovankin rasituksen aikana, toisin kuin esimerkiksi heraproteiini, joka ruuansulatuksen pitää ensin hajottaa aminohapoiksi.

Muilta osin hera on parempaa tavaraa, koska siinä on muitakin hyödyllisiä aminoja, kuin vain bcaa. Bcaa:ta heran aminohapoista on yleensä n. 10-12 %.

Eli bcaa:t treenin ennen treeniä ja sen aikana ja treenin jälkeen heraa palautumiseen.
 
Jos treenin aikana bcaa mukana,en näe palautusprotskulle järkeä,jos ruokailu tapahtuu 1h sisällä treenin lopetuksesta.
Hera mieluummin ehkä lisänä välipaloilla yms protskutäydennykseen,jos vaikka työpaikka ruoka proteiiniköyhää...
 
Itse käyttän BCAA ennen treeniä ja sen aikan ja treeninkin jälkeen , sitten odotan 20 min ja juon proteiinidrinkin ja yritän syödä 1h treeninkin jälkeen
 
On selvää,että palautumisprosessi käynnistyy nopeammin,tehokkaammin,kun verenkierrossa on aminohappoja. Itse vaan olen huomannut,että ilman palautusjuoman heraa kiinteä ravintorikas ravinto maistuu ja menee alas paljon paremmin,vatsa tyhjänä,koska treenin aikana litkitty aminojuoma on jo imeytynyt.
Tunnin aikaikkuna treenin lopettamisesta syömiseen on aika hyvä. Tietenkin jos edessä vaikka kauppareissu ja ruoan valmistus,niin sitten palautusjuoma vielä lisäksi on hyvä valinta.
Jokainen tietysti tekee miltä parhaaksi tuntuu,mutta itse en pidä tärkeänä kiskoa koneeseen lisää aminoja heran muodossa,koska olen niitä litkinyt pitkin treeniä, eikä kaikki ole edes treenin loputtua imeytyneet.
 
On mullakin BCAA:ta ja olen sitä mieltä että se vähentää kovan treenin jälkeistä lihaskipua, mutta sanoisin näin, että jos ei ihan kilpaurheilija ole niin pärjää suht hyvin ihan perus lautasmallilla, ainakin kamppailussa. Bodarit ovat sitten asia erikseen ja onhan palkkari helppo tapa saada pahimmat tärinät treenin jälkeen pois, tosin edelleen uskon että saa treenata aika paljon ennen kuin niistäkään saa konkreettista hyötyä, jos muuten syö oikein, eikä tarvi safkan kanssa edes hirveesti hifistellä. Tarkoitan siis tosiaan perusjamppoja ;)
 
Itse olen ottanut tavaksi nauttia yhden "market" palautumisjuoman tiukan treenin päätteeksi. En tiedä onko siitä mitään oikeaa hyötyä, vai olisiko lopputulos ihan sama banaanin ja maitolasillisen yhdistelmänä?
 
Itse olen ottanut tavaksi nauttia yhden "market" palautumisjuoman tiukan treenin päätteeksi. En tiedä onko siitä mitään oikeaa hyötyä, vai olisiko lopputulos ihan sama banaanin ja maitolasillisen yhdistelmänä?
Itse olen kokenut hyödyn niin, että sen juominen on helppoa ja vaikutus on nopea, tosin en tiedä onko niistä koskaan minulle ollut kokonaispalautumisen kannalta mitään hyötyä, mutta ainakin energisempi fiilis kotimatkaa varten niistä tulee. Pyrin yleensä treenaamaan mun varsinaiset päätreenit niin kovaa, että joskus kotimatka on tuntunut samalta kuin horjuisi yöllä kapakasta kolmen promillen humalassa kotiin.
 
Normi marketti palkkari: n 20g prodea ja 20-40 g hiilaria. Tämäntyyppisten palkkarien on jo tutkimuksissakin todettu kohottavan proteiinisynteesiä ja nopeuttavan palautumista.

Jos haluaa optimoida vielä hitusen, mutta pysytellä markettitavarassa, niin litran hyla-maito palkkariksi on vielä parempi: 32g prodea ja ~47g hiilaria sekä reippaasti enemmän nestehukan paikkausta.
Hyla myös siksi, etta siinä maitosokeri on pilkottu valmiiksi nopeampaan muotoon.

Pelkkä palkkari ei tee autuaaksi, vaan ruokavalio kokonaisuudessaan merkkaa eniten. Tyyliin 1.8 - 2 grammaa prodea / painokilo/päivä + puoli kiloa kasviksia / päivä on hyvä alku, mistä alkaa säätämään.
 
Back
Top