BCAA - aminohapot palautumisessa - kokemuksia?

Normi marketti palkkari: n 20g prodea ja 20-40 g hiilaria. Tämäntyyppisten palkkarien on jo tutkimuksissakin todettu kohottavan proteiinisynteesiä ja nopeuttavan palautumista.

Jos haluaa optimoida vielä hitusen, mutta pysytellä markettitavarassa, niin litran hyla-maito palkkariksi on vielä parempi: 32g prodea ja ~47g hiilaria sekä reippaasti enemmän nestehukan paikkausta.
Hyla myös siksi, etta siinä maitosokeri on pilkottu valmiiksi nopeampaan muotoon.

Pelkkä palkkari ei tee autuaaksi, vaan ruokavalio kokonaisuudessaan merkkaa eniten. Tyyliin 1.8 - 2 grammaa prodea / painokilo/päivä + puoli kiloa kasviksia / päivä on hyvä alku, mistä alkaa säätämään.
Hera treenin jälkeen, maitoprotsku illalla. Toki markettitetrat treenin jälkeen parempia kuin ei mitään...
 
Hera treenin jälkeen, maitoprotsku illalla. Toki markettitetrat treenin jälkeen parempia kuin ei mitään...

Noinhan minä itse teen. Hera palkkariin ja misellaarinen kaseiini kollageenin kanssa iltapalalle.. Lisäksi eaa, gluta, krea, beta-alaniini treenin aikana ja muutenkin on tullut kokeiltua vähän kaikenlaista lisäravinnetta. Tiedän myös että suurin osa koko läjästä on lähempäna uskomushoitoa :ROFLMAO:

Koitin tuossa miettiä sellaista helposti lähestyttävästä mutta toimivasta kulmasta. Olen melko varma että ero kehityksessä kun verrataan litran hyla-maitopalkkaria älyttömään hifistelyyn on korkeintaa kaksi prosenttia. Eli yhtä tyhjän kanssa.

Tietysti, jos intoa on, niin sitten hommaa sheikkerin ja herasäkin, niin pääsee vähän halvemmallakin.
 
Normi marketti palkkari: n 20g prodea ja 20-40 g hiilaria. Tämäntyyppisten palkkarien on jo tutkimuksissakin todettu kohottavan proteiinisynteesiä ja nopeuttavan palautumista.

Näin on, mutta kyllä siitä etua on paljon treenaavalle enemmän kuin sille pari-kolme kertaa viikossa treenaavalle, jolle hyöty on ihan marginaalinen.
 
Vanhaan aiheeseen palatakseni, tosiaan se heraproteiini punttityylisen treenin jälkeen, perusannos on se 20-25g mutta muistaakseni 30-40v+ ikäisille tekee hyvää jos sitä heraa syö jonkun 30-40 g kerrallaan. Tämä siitä syystä että lihakset eivät ole vanhemmilla ihan niin herkkiä protskun sisältämälle leusiini-aminohapolle, joka on se mikä eniten lihassynteesiä triggeröi.

Yöpalaksi sitten sitä maitoprotskua tuo muutama kymmenen grammaa, jos oikein vimpan päälle haluaa lihaksia ruokkia unen aikana. Maitoproteiini muuten maistuu melko nyrpeältä jos ei osta jotain kallista herkkuprotskua, melkein parempi syödä raejuusto/rahka-mallisena :D

Tosiaan siitä voi väitellä onko hyötyä tavistreenaajalle, mutta yleisesti ottaen isommasta proteiinin määrästä on nähty olevan hyötyä jos yhtään tavoitteellisesti hakee lihasmassaa. Yleensä nuo "ei hyötyä kuntoilijalle" ovat viitanneet perinteisiin joukkue/kestävyyslajeihin, eivät niinkään lihasmassan kasvatukseen. Lihasmassan suhteen taas jopa vanhuksilla on ollut hyötyä yhdistelmästä punttitreeni + lisäproteiini, tosin tässä tapauksessa proteiinipitoisten ruokien syönti on ollut monesti vanhuksilla heikompaa ja ero voi tulla ihan siitäkin.

Tuosta 20g heraprotskua + muutama kymmenen grammaa hiilareita on todettu olevan hyötyä myös juoksutyylisestä treenistä palautuessa. Jos meinaa tehdä reippaita treenejä peräkkäisinä päivinä tai muuten on kuormittava harjoitusviikonloppu, niin voi olla ihan perusteltuakin nauttia pientä palautusjuomaa rankempien suoritusten jälkeen ja pientä lisäprotskua iltapalalla.

Nuo perusmallin hera- ja maitoproteiinit ovat se tutkituin ja toimivin osuus lisäravinteista, kaikella muulla on paljon pienempi vaikutus tai sitten saisi olla päivittäin treenaava ammattibodari että saa hyötyä. Itse olen kans vähän kaikkea kokeillut, mutta nykyisin ovat jääneet kauppaan ja tulee ostettua pelkkää heraprotskua ja maitotuotteita.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top