C-miehen häpeä

En ole ikinä saanut C-papereita, mutta sinuna en häpeäisi C-papereita. Jos sinulla on tuo sairaus, niin et ole puolustusvoimien rekryyttien listalla, paitsi C-mies muutenkin.
 
Minut on aikanaan myös luokiteltu C-luokkaan. Lääkäri aikanaan totesi, että E-luokka sopivin,kun vamman selvitys oli vaiheessa. Lautakunta kuitenkin päätti, että suoraan C-luokkaan.

Nyt ikää reilu 30 vuotta ja Ukrainan sotatilanteen johdosta heräsi kavereiden kanssa keskustelu, mitä minä tositilanteessa, C-paperien toimesta tekisin.

Menisikö käytännössä niin, että LKP:n toteutuessa minä en kuuluisi tuohon porukkaan? Vai arvioitaisiinko palvelusluokkani uudelleen? Tästä todella vähän tietoa olemassa, mitä todellisuudessa tapahtuisi.
 
Lyhyt vastaus: Asevelvollisuuslain 4 luvun 28 § mukaan asepalvelus on aloitettava viimeistään sinä vuonna, jolloin asevelvollinen täyttää 29 vuotta, joten 30-vuotiasta C-miestä ei voi laillisesti määrätä palvelukseen.


 
Itse tunnen pari c-miestä, toinen huijasi paperit jo lääkärissä, ei sillä mitään fyysistä ja tuskin psyykkistäkään vikaa oli, koska ainakin harrastaa kovasti urheilua ja on vastuullisessa työtehtävässä. Vaikea uskoa että ei edes b-miehenä olisi pärjännyt. Miestä ei vaan kiinnostanut.

Toinen olikin sitten innokas armeijaan menijä, mutta pää hajosi viikon jälkeen ja sai c-paperit. Harrastaa kuulemma edelleen aseita ja kovasti facebookissa tätäkin sotaa intoilee ja on lähdössä linjoille jos sota tänne tulisi. En oikein tiedä miten tuohon suhtautua, toisaalta hyvä että intoa on, mutta miten pää kestää jos se ei intissäkään kestänyt.

Mutta noin yleensä olemme erilaisia ja tuskin kenenkään tarvitsee alemmuutta jostakin c-paperista tuntea.
 
Minut on aikanaan myös luokiteltu C-luokkaan. Lääkäri aikanaan totesi, että E-luokka sopivin,kun vamman selvitys oli vaiheessa. Lautakunta kuitenkin päätti, että suoraan C-luokkaan.

Nyt ikää reilu 30 vuotta ja Ukrainan sotatilanteen johdosta heräsi kavereiden kanssa keskustelu, mitä minä tositilanteessa, C-paperien toimesta tekisin.

Menisikö käytännössä niin, että LKP:n toteutuessa minä en kuuluisi tuohon porukkaan? Vai arvioitaisiinko palvelusluokkani uudelleen? Tästä todella vähän tietoa olemassa, mitä todellisuudessa tapahtuisi.

Kyllä sodassa täällä kaikki käsiparit tarvitaan. Ei voi olla Vapaamatkustajia. Eli sodassa teet sitä mitä kaikki muutkin eli taistelet siellä missä olet tehden mitä ikinä tarvitaan ja kannat kortesi kekoon. Ei sitten papereita kysellä.

Edit: ja vielä sellaine lisäys että porukka mihin kuulut on Suomen kansa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tunnen pari c-miestä, toinen huijasi paperit jo lääkärissä, ei sillä mitään fyysistä ja tuskin psyykkistäkään vikaa oli, koska ainakin harrastaa kovasti urheilua ja on vastuullisessa työtehtävässä. Vaikea uskoa että ei edes b-miehenä olisi pärjännyt. Miestä ei vaan kiinnostanut.

Toinen olikin sitten innokas armeijaan menijä, mutta pää hajosi viikon jälkeen ja sai c-paperit. Harrastaa kuulemma edelleen aseita ja kovasti facebookissa tätäkin sotaa intoilee ja on lähdössä linjoille jos sota tänne tulisi. En oikein tiedä miten tuohon suhtautua, toisaalta hyvä että intoa on, mutta miten pää kestää jos se ei intissäkään kestänyt.

Mutta noin yleensä olemme erilaisia ja tuskin kenenkään tarvitsee alemmuutta jostakin c-paperista tuntea.
Jokaiselle löytyy merkityksellistä tekemistä palveluskelpoisuusluokasta riippumatta.
 
Lyhyt vastaus: Asevelvollisuuslain 4 luvun 28 § mukaan asepalvelus on aloitettava viimeistään sinä vuonna, jolloin asevelvollinen täyttää 29 vuotta, joten 30-vuotiasta C-miestä ei voi laillisesti määrätä palvelukseen.


Anteeksi, juuri luin finlexiä....asevelvollinen on 18-60 vuotias mies, (1. luku 2§) ja rauhan aikana asepalveluksesta vapautettu (vaikka yli 30-vuotias) voidaan liikekannallepanon yhteydessä tarkastaa uudelleen,(9.luku 87§) ja määrätä palvelukseen kykyjensä mukaan.
Eli 30-vuotias voidaan tarvittaessa määrätä palveukseen.
Kommentoikaa vapaasti, kai tulkitsin lakia oikein.
 
Anteeksi, juuri luin finlexiä....asevelvollinen on 18-60 vuotias mies, (1. luku 2§) ja rauhan aikana asepalveluksesta vapautettu (vaikka yli 30-vuotias) voidaan liikekannallepanon yhteydessä tarkastaa uudelleen,(9.luku 87§) ja määrätä palvelukseen kykyjensä mukaan.
Eli 30-vuotias voidaan tarvittaessa määrätä palveukseen.
Kommentoikaa vapaasti, kai tulkitsin lakia oikein.
Reserviläiset ovat asevelvollisia. Varusmieheksi ei voida määrätä enää 30-vuotiasta, mutta reserviläisten asevelvollisuus jatkuu 60-vuotiaaksi saakka. C-mies voidaan yleisen liikekannallepanon tapauksessa määrätä varusmieheksi, jos tämä on alle 30-vuotias.
 
Minulla oli ammoisina aikoina tästä kokemus, tosin en tuntenut siinä kylmän sodan loppuessa häpeää vaan suurta helpotusta: ystävällinen naiskunnanlääkäri sanoi, että jep likinäkö on aivan liian vahva (olen about puolisokea), saat C:n paperit. Sitten kutsunnoissa sotilaslääkäri reippahasti totesi, että "kyllä te kelpaatte, riveihin vaan", ja sittenpä hikoilin kahden lykkäyksen jälkeen Säkylässä 90-luvun puolivälissä - eivät olleet sillä välin lopettaneet asevalvollisuutta, mitä vähän kirjallisena ja kovasti teoreettisena nuorena miehenä yliopistossa haikailin :)
 
Jees halusin vielä kommentoida tähän ihan neutraalisti (en nyt ole täällä kinaamassa) itse siis todella olen nostoväkeä, 2. varareserviä terveydentilan perusteella, ja en käytännössä tule näkemään asepalvelusta ikinä. Normaali reserviläinen en ole.
Mutta juridisesti ymmärsin, että mikäli yleisen liikellepanon aikana valtiojohto päättää myös varareservin nostamisesta, niin silloin (ehkä) omalla kohdalla tilanteeni katsotaan uudelleen. Mutta onko se sitten väestönsuojelua, työpalvelusta tms...ehkä logistiikkaa tms, se on sitten sen ajan juttu.
 
En oikein osaa hahmottaa tilannetta, missä maanpuolustukselliseen toimintaan- tai henkeen olisi merkittävää negatiivista vaikutusta ainakaan tällä hetkellä, joko aitojen fyysisten- tai muiden syiden suhteen tai vilungilla C-paperit hankkineiden määrä.

Haluttomien tai kyvyttömien mukanaolo jo varusmiespalvelusta suorittaessa, tuskin suotuisalla tavalla, koulutuksen laatuun ja "me" hengen kehittymiseen vaikuttaisivat.

Laajempi ja ikäänkuin erillinen vaikkakin maanpuolustukseen liittyvä seikka, on ikäluokissa edennyt fyysisen toimintakyvyn tason lasku.

Osalle nuorisoa, ainakin omien kokemusteni pohjalta. Tulee yllätyksenä perustuslaissa määritelty velvoite osallistumisesta maanpuolustukseen. Aivan C-papereista huolimatta.
 
Jees halusin vielä kommentoida tähän ihan neutraalisti (en nyt ole täällä kinaamassa) itse siis todella olen nostoväkeä, 2. varareserviä terveydentilan perusteella, ja en käytännössä tule näkemään asepalvelusta ikinä. Normaali reserviläinen en ole.
Mutta juridisesti ymmärsin, että mikäli yleisen liikellepanon aikana valtiojohto päättää myös varareservin nostamisesta, niin silloin (ehkä) omalla kohdalla tilanteeni katsotaan uudelleen. Mutta onko se sitten väestönsuojelua, työpalvelusta tms...ehkä logistiikkaa tms, se on sitten sen ajan juttu.
Koulutuksesi, nykyisen ammatillisen toiminnan, terveydentilasi yms. muiden seikkojen perusteella. Sinulle tarvittaessa määriteltäisiin maanpuolustuksen kannalta, sopivimmat tavat Isänmaata puolustaa.

Maanpuolustus, myös kriisitilanteessa. Pitäisi sisällään paljon muutakin, kuin suoranaisen sotilaallisen toiminnan kautta osallistumisen yhteiseen asiaan.
 
Koulutuksesi, nykyisen ammatillisen toiminnan, terveydentilasi yms. muiden seikkojen perusteella. Sinulle tarvittaessa määriteltäisiin maanpuolustuksen kannalta, sopivimmat tavat Isänmaata puolustaa.

Maanpuolustus, myös kriisitilanteessa. Pitäisi sisällään paljon muutakin, kuin suoranaisen sotilaallisen toiminnan kautta osallistumisen yhteiseen asiaan.
Jep, siis on todella monta tapaa puolustaa maata - kun jokin kansakunta taistelee itsenäisyytensä puolesta niin sitä taistelua käydään todella monessa muussakin paikassa kuin juuri rintamalla. On esim. todella olennaista voida vapauttaa taistelija joukkoihin ja täyttää hänen paikkansa Suomen talouden pyörittämisessä tai vaikka hoitaa vartiotoimintaa kotirintamalla tai olla tavalla tai toisella mukana joukkojen tai kotirintaman huollossa. Käytännössä ei juuri kukaan kansalainen ole erillään kamppailusta, roolit ja tehtävät vain ovat erilaiset.
 
Jep, siis on todella monta tapaa puolustaa maata - kun jokin kansakunta taistelee itsenäisyytensä puolesta niin sitä taistelua käydään todella monessa muussakin paikassa kuin juuri rintamalla. On esim. todella olennaista voida vapauttaa taistelija joukkoihin ja täyttää hänen paikkansa Suomen talouden pyörittämisessä tai vaikka hoitaa vartiotoimintaa kotirintamalla tai olla tavalla tai toisella mukana joukkojen tai kotirintaman huollossa. Käytännössä ei juuri kukaan kansalainen ole erillään kamppailusta, roolit ja tehtävät vain ovat erilaiset.
Näin se on. Ensin tulee halu ja näkemys puolustaa maataan. Keinoja tuon toteuttamiseen, on lukuisia.
 
Reserviläiset ovat asevelvollisia. Varusmieheksi ei voida määrätä enää 30-vuotiasta, mutta reserviläisten asevelvollisuus jatkuu 60-vuotiaaksi saakka. C-mies voidaan yleisen liikekannallepanon tapauksessa määrätä varusmieheksi, jos tämä on alle 30-vuotias.
Tuo pykälä koskee vain rauhan aikaa. Liikekannallepanon aikaista palvelusta koskee AseVL 9:86:
Puolustusvoimien liikekannallepano voi olla osittainen tai yleinen. Osittaisen liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen voidaan määrätä reserviin kuuluva asevelvollinen. Yleisen liikekannallepanon aikana myös varareservi tai osa siitä voidaan määrätä palvelukseen, 50 vuotta täyttäneet ainoastaan eduskunnan suostumuksella.
Lisäksi AseVL 9:87:
Asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana terveydellisestä syystä vapautettu asevelvollinen voidaan yleisen liikekannallepanon aikana määrätä kutsuntaan tai 26 §:ssä tarkoitettuun tarkastukseen sekä määrätä palvelukseen, jos hänet todetaan palveluskelpoiseksi.
Eli yleisen liikekannallepanon aikana voidaan määrätä myös yli 30-vuotiaita C-miehiä palvelukseen jo pelkällä PV:n päätöksellä. Reservistä ja varareservistä säätää AseVL 5:49, joka määrittelee rauhan aikana palveluksesta vapautetut varareserviin; toki sen vuoden viimeisen saapumiserän palvelukseenastumiseen saakka, jona täyttää 29, voi itse hakea luokituksen muutosta ja mennä varusmiespalvelukseen myös rauhan aikana.
 
Ja yli 60v ovat villejä ja vapaita, voivat ajella traktoreilla ja tehdä kaikkia kujeita :cool:

Seuraavassa lakipaketissa mahdollisesti nostetaan sitoumuksen antaneen reservin yläikärajaa. Tiettyihin erikoistehtäviin sijoitetut ja kuntotestatut palveluskelpoiset reserviläiset saisivat palvella tarvittaessa 65-vuotiaaksi.
Mutta sen jälkeen 🚜
 
Jos yhtään lohduttaa niin mulla ei munat intissä kasvanu senttiäkään. Jos se reserviin ja maanpuolustusjoukkoihin kuuluminen ihmiselle on tärkeätä niin kouluttaudu terveydenhoitoalalle (kirurgi ois paras), metalli tai raskaskone alalle. Myös it- ja viestintäala takaa tehtäviä. Hommaa ittes töihin patrialle valmetille Lapualle tai sakolle. Voin luvata, että minä pusken horsmaa ennenkuin sinun vahtivuoros päättyy.

Itse olin/olen (40 v) spol kersantti jonka tärkein homma oli täyttää annettu tehtävä ja pitää taistelijat kunnossa. Mulle kolme tärkeintä pointtia oli: ennakkotiedustelu, viestintä ja huolto. Tosi tilanteessa tärkeysjärjestykseen tulis ekaks: ensihoito.

Huomaa! Yhtään noista ei tehdä pyssyllä eikä kranaateilla
 
Itse olen jo varareservissä, mutta uskon että aiempien sijoitusten, viranomaistyöskentelyn, raskaan kaluston asentajan ja kahdella insinöörikoulutuksella jotain mielekästä tehtävää löytyy. Rehellisesti uskallan sanoa että nykyisessä kunnossa, pyssy kädessä rivissä, olisin vain muille taistelijoille taakkana.
 
Tässä yksi näkemys, ei omasta mielestäni se oikea. Tavallaan senhän takia täällä pidetään asevelvollisuutta, jotta nämäkin mielipiteet voivat esiintyä. Mutta en vain henkilökohtaisella tasolla ymmärrä.
 
Back
Top