Twitterin ja Facebookin toiminnassa jättimäisiä kummallisuuksia.
Avaan Twitterin uuteen ikkunaan (voidakseni seurata kauanko mikäkin vie).
- Kestää noin 80 sekuntia ennen kuin sininen tipusymboli ilmestyy näyttöön. Latautumispalkki näyttään noin viidesosaa.
- Jossain kahden minuutin kieppeillä tipusymboli häviää ja rullaava latauskuvio ilmestyy.
- Kolmen ja puolen minuutin jälkeen tulee jo harmaa pallo ja "What's happening?" sekä oikean reunan symbolit. Sininen kehä jatkaa pyörimistään.
- Kuuden minuutin jälkeen tulee kaksi ensimmäisiä twiittivirran twiittejä näkyviin.
- Seitsemän minuutin jälkeen näkyy jo enemmän twiittejä.
- Paljon tämän jälkeen ilmestyvät ensimmäiset kuvat.
Eli asiat, joiden pitäisi tapahtua alle sekunnissa vievät lähemmäs kymmenen minuuttia. Aivan kuin yhteys joutuisi kulkemaan jonkin käsittämättömän pullonkaulan läpi. Aivan kuin minulle olisi jätetty Twitter-yhteydestäni alle tuhannesosa ja loppu yli 99.9% olisi syystä tai toisesta poissa minun käytöstäni.
Kun koitan lähettää twiittiä, niin yli puoli minuuttia myöhemmin tulee viesti, ettei onnistu. Uusintayritys. 90 sekuntia myöhemmin viesti, ettei onnistu. Kolmas yritys. Taas 90 sekuntia ja tulee viesti ettei onnistu.
Jos tykkään jonkin muun twiitistä, niin sydänlaskuri toimii reaaliajassa. Siinä ei näy mitään viivettä.
Käytännössä jokin siis estää minulta Twitterin käytön postaamiseen ja vaikeuttaa seuraamista. En tiedä mikä, miksi tai miten. En näe syytä esittää mahdollisista syistä julkisesti arvailuja.
En ole rikkonut yhteisösääntöjä enkä postannut tai tykännyt mitään mikä on edes näköetäisyydellä niiden rajoista.
Facbookin kanssa on osin samaa. Jos koitan muuttaa omia asetuksiani, niin asiat vain pysähtyvät. Ikkuna jäätyy.
Youtube lakkasi yllättäen toimimasta.
Jos koitan avata jonkin videon katsottavakseni, niin ei tule se video vaan ilmoitus, että "oops, jokin meni vikaan".
Instagram oikuttelee sillä tavoin, että sen valikosta puuttuu syystä tai toisesta kokonaan mahdollisuus avata rinnakkaistili.
Eli kaksi sosiaalisen median alustaa (Twitteri ja Tuubi) on käytännössä lakannut toimimasta ja kaksi muuta (Naamakirja ja Insta) temppuilee. Näiden vakavimmat häiriöt todella pienessä aikaikkunassa.
Oletko koittanut tehdä saman toisessa nettiliittymässä? Jos epäilet että palveluntarjoaja throtlaa sua tahallaan, niin laita VPN päälle ja katso tapahtuuko sama.
Mulla ei ole kuin yksi nettiliittymä, joten en voi avata mitään noista toisessa nettiliittymässä.
En tiedä mitä tarkoittaa VPN ja sen päälle laittaminen.
Ton throtlaamisen jouduin katsomaan netistä.
Jokin taho tekee jotain, mikä haittaa minun elämääni eikä hyödytä ketään tai mitään muuta tahoa millään tavalla. En tiedä onko haittaava taho joku virus, identiteettivaras, katkera virkamies, jota olen loukannut, katkera nettiaktivisti, jota olen loukannut, patologisen epärehellinen paska, joka ei tykkää siitä, että hänen epärehellisyytensä ei onnistu pysymään salaisuutena, joku hakkerikakara jossain, vieras valtio vai jotain muuta. Kun en tiedä, en esitä arvailuja.
Vaikka olen poistunut sekä täältä että palstan aiheiden ääreltä - toivottavasti molemmista pysyvästi - niin olen kuitenkin sekä kirjoitellut aihepiireistä, jotka nostavat automaattisesti punaisia lippuja siellä sun täällä että tuonut esille näkemyksiä, joista jotkut epärehelliset ja/tai Moskovan asiaa ajavat tahot - myös turvallisuuteen liittyvässä virkamieskunnassa - saattavat vetää kokonaisen hernepellon pieniin nenuleihinsa.
Mun (ja toisinaan myös muiden mun perheen jäsenten) tietoliikennehärpäkkeistö on kerännyt vuosien ajan suunnilleen kaikki mahdottomat ongelmat. Tämä todella kummallisten ja poikkeuksellisten häiriöiden jatkumo näin taajana alkoi muistaakseni niihin aikoihin kun rupesin käsittelemään täällä hybdidiaihepiiriä.
Erilaisten häiriöiden ja ongelmien suhteen näyttäisi olevan tiettyjä ajallisia yhteensattumia. Sanotaan niitä vaikka aika-teema -sattumiksi. En avaa niitä sen enempää. Olen joskus testannut niitä. Tulos oli se, että asiaa A seurasi asia B ennustettavissa olevassa ajassa ja asia B kesti suurinpiirtein ennustettavissa olevan ajan.
Mun näkökulmasta tämmöiset ongelmat ovat täsmälleen samantyyppisiä ja taloudellisesti sekä muutenkin yhtä tuhoisia kuin jos joltakulta muulta tuhottaisiin mahdollisuus olla työelämässä.
P.S. Tämän asian esille tuominen tai tämän aihepiirin käsitteleminen ei tarkoita sitä, että palaisin enää koskaan tänne käsittelemään muita Maanpuolustusnetin aihepiirejä.
EDIT:
Tuubin osalta ongelmat näköjään hävisivät alle kymmenen minuutin sisällä yllä olevan tekstin postaamisesta.