Cyber-ketju: verkkovakoilu,kännyköiden ja wlanien seuranta, hakkerointi, virukset, DoS etc

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OldSkool
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
ChatGPT muka saa avattua lukitut excel-sheetit ja kurkkaa paywallien taakse. Osa tästä on varmasti jopa totta.
Excel-sheeteistä en tiedä, mutta tuo on ihan loogista, että "robotti" pääsee paywallin läpi. Eihän ne uutistoimistot muuten saisi hakukoneita linkittämään artikkeleitaan, jos hakukoneet eivät voisi indeksoida juttujen sisältöä.

Paywallit on tyypillisesti toteutettu käyttäjän selaimessa pyörivällä koodilla ja osassa saiteista sen saa "kierrettyä" ihan vain painamalla Esc-nappia kesken sivulatauksen, ennen kuin ko. javascript-koodi ehtii käynnistyä ja nostaa bannerin sisällön eteen.

Brave ollut käytössä koneilla ja puhelimessa noin vuoden verran ja olen kyllä tykännyt. Aikaisemmin Chromen kanssa piti asentaa lisäosa mainosten, seurannan ja evästeiden blokkaukseen, nyt nuo löytyvät sisäänrakennettuina. Myöskään näitä internetin vitsauksia, evästepalkkiratkaisuita, ei ole tarvinnut katsella kun ne ovat kaikki estolistalla. Mikäli jokin sivusto hajoaa "ylimääräisten" elementtien ollessa estettyinä, voi yläkulmasta klikata "Shieldit" pois päältä ja sivu latautuu kaikessa komeudessaan.

Bravesta huonoja puolia kaivellessa yleisimmät kommentit tuppaavat liittymään sovelluksen kehittäjän riehasteluihin internetin ulkopuolella, selaimessa mukanakulkevaan "Katso mainoksia, ansaitse BAT-kryptovaluuttaa" -mekanismiin ja sen sellaisiin. Itse en näitä ominaisuuksia käytä tai niistä välitä.
Selaimen "pohjana" on sama Googlen kehittämä ja avoimeen lähdekoodiin perustuva Chromium, jonka päälle Chromekin on tehty, mutta ilman mukaanleivottuja mainostus- ja liitä-itsesi-kaikin-tavoin-Googleen -toimintoja.

Laitoin myös itse testiin iphoneen, ja positiiviset ensikokemukset. Nopea ja mainokset poistuvat tehokkaasti.

Lisäksi osaa palata huomattavasti paremmin edelliselle sivulle kuin esim Safari. Todella ärsyttävä piirre iphonen selaimissa. Eli kun klikkaa esim uutissivulla jotain uutista, ja palaa takaisin etusivulle, selain ei löydä aikaisempaa kohtaa vaan saattaa pompat aivan ylös. Bravessa näyttäisi osuvan lähemmäksi :)

Pari pientä hiottavaa: osoitepalkki kun ei ole kokoajan näkyvissä, välillä joutuu hinkkaamaan enemmänkin että pompahtaa näkyviin. Lisäksi uuden välilehden suosikkeja näkyvillä vain neljä, vaikka sivu muuten tyhjä.

Pikkuvikoja ja niiden kanssa pystyy elämään! Ehdottomasti käyttö jatkuu tämän kanssa :)

Edit.
iPhonessa ei toimi lomakkeiden automaattinen täyttö. Paha miinus.

Viimeksi muokattu:
selain puolelta itse olen tykästynyt operaan. Toimii kaikin puolin hyvin

Laitoin myös itse testiin iphoneen, ja positiiviset ensikokemukset. Nopea ja mainokset poistuvat tehokkaasti.

Lisäksi osaa palata huomattavasti paremmin edelliselle sivulle kuin esim Safari. Todella ärsyttävä piirre iphonen selaimissa. Eli kun klikkaa esim uutissivulla jotain uutista, ja palaa takaisin etusivulle, selain ei löydä aikaisempaa kohtaa vaan saattaa pompat aivan ylös. Bravessa näyttäisi osuvan lähemmäksi :)

Pari pientä hiottavaa: osoitepalkki kun ei ole kokoajan näkyvissä, välillä joutuu hinkkaamaan enemmänkin että pompahtaa näkyviin. Lisäksi uuden välilehden suosikkeja näkyvillä vain neljä, vaikka sivu muuten tyhjä.

Pikkuvikoja ja niiden kanssa pystyy elämään! Ehdottomasti käyttö jatkuu tämän kanssa :)

Edit.
iPhonessa ei toimi lomakkeiden automaattinen täyttö. Paha miinus.
Pakko huomauttaa tähän väliin, ettei tuo Braven IOS-versio sitten käytä pohjalla chromiumia vaan samaa webkit-moottoria mitä myös Safari käyttää. Tietenkin Brave on rakentanut tuohon päälle kaikkea muuta kivaa JavaScriptillä mainoksia, seuramia jne. vastaan. Peruskäyttöön tuo ei kuitenkaan vaikuta.

Pakko huomauttaa tähän väliin, ettei tuo Braven IOS-versio sitten käytä pohjalla chromiumia vaan samaa webkit-moottoria mitä myös Safari käyttää. Tietenkin Brave on rakentanut tuohon päälle kaikkea muuta kivaa JavaScriptillä mainoksia, seuramia jne. vastaan. Peruskäyttöön tuo ei kuitenkaan vaikuta.

Joo tiesin kyllä, että iphonen selaimet on (vielä) kaikki pohjimmiltaan safareita. Tässä bravessa vaan mainostenesto ja tuo sivuiltapaluu sekä ehkä nopeus vie voiton perus-safarista.

Nopeus varmaan johtuu kun ei tartte mainoksia ladata, ja paluu osuu paremmin oikeaan kohtaan kun sivun ylälaidan mainokset ei latautuessaan pompauta sivua alaspäin?

Eli näkisin että peruskäyttöön vaikuttaa? :)

Autofill vielä..

Back