Diisseli auton osto

herra47

Kersantti
Mitä mieltä te ootte vieläkä kehtaa diesel autoa ostaa?
Auton vaihto olisi edessä ja tarkan markan miehenä tehny enemmän vai vähemmän laskelmia kannattaako vai ei.
Nykyisillä kilometreillä yli 20tkm ja nykyisillä dieselin hinnoilla kannattaisi mutta nouseekohan dieselin hinta...
 
Mitä mieltä te ootte vieläkä kehtaa diesel autoa ostaa?
Auton vaihto olisi edessä ja tarkan markan miehenä tehny enemmän vai vähemmän laskelmia kannattaako vai ei.
Nykyisillä kilometreillä yli 20tkm ja nykyisillä dieselin hinnoilla kannattaisi mutta nouseekohan dieselin hinta...
Oisko tuosta apua?
Kestäähän se kone nyt ehkä pidempään kuin bensa?
 
Mitä mieltä te ootte vieläkä kehtaa diesel autoa ostaa?
Auton vaihto olisi edessä ja tarkan markan miehenä tehny enemmän vai vähemmän laskelmia kannattaako vai ei.
Nykyisillä kilometreillä yli 20tkm ja nykyisillä dieselin hinnoilla kannattaisi mutta nouseekohan dieselin hinta...
Auton omistaminen ei kyllä kannata koskaan - mutta jollakin on pakko liikkua.

Mitä oot verrannut? Noilla ajoilla diesel ja moderni bensakone on kovin samoissa: polttoaineen hinnoissa ei ole isoa eroa ja kulutuskin on kovin samaa tasoa…Jos olet uutta ostamassa, niin laske nyt se sähköautonkin kannattavuus! Energiakustannus n. 5€/100km ja huoltokulut aika pienet…

Itse silmäillyt kymppitonnin dieseliä, vaikka kilometrejä tulee alle 10tkm vuodessa. Miellyttävää varustetasoa ei löydy suosikkimerkiltä kuin dieselinä. Tulisi verosta huolimatta vuodessa vähän halvemmaksi kuin nykyinen bensarohmu.

Oma katse on sähköautossa, mutta pääomakulut räjähtäisi käsiin kun ei ole päivittäistä käyttöä, välillä ei edes viikottaistakaan - siispä käytetty polttomoottori lienee vielä seuraava hankinta.
 
Mitä mieltä te ootte vieläkä kehtaa diesel autoa ostaa?
Auton vaihto olisi edessä ja tarkan markan miehenä tehny enemmän vai vähemmän laskelmia kannattaako vai ei.
Nykyisillä kilometreillä yli 20tkm ja nykyisillä dieselin hinnoilla kannattaisi mutta nouseekohan dieselin hinta...
Kehtaa.

Jos katsot pelkkiä euroja, niin kannattaa käyttää tuota laskuria. Ja vetää bensan hintaa reilusti alemmas, jonnekin 1,8€/litra ja dieselin hintaa jonnekin 2,4€/litra. Bensa on tulossa alaspäin, mutta dieseliin on tulossa korotuksia, kun jakeluvelvoitetta nostetaan ja Venäjän tuonti loppuu kokonaan.

Jos taas mietit polttomoottoriautoa ylipäänsä, niin lähtökohtaisesti bensa-autot voidaan kieltää vaikka seuraavana arkipäivänä (maanantai 9.1.), mutta dieselautoja ei. Raskasliikenne nimittäin kulkee dieselillä.

Ei kuitenkaan mitenkään yksiselitteinen juttu, vaan joudut miettimään useampia eri seikkoja. Itselläni oli pitkään bensakone, mutta nykyään diesel. Kilometrejä tulee vajaa 40.000 vuoteen.
 
Mitä mieltä te ootte vieläkä kehtaa diesel autoa ostaa?
Auton vaihto olisi edessä ja tarkan markan miehenä tehny enemmän vai vähemmän laskelmia kannattaako vai ei.
Nykyisillä kilometreillä yli 20tkm ja nykyisillä dieselin hinnoilla kannattaisi mutta nouseekohan dieselin hinta...
Minä tuumailin samaa kolmisen vuotta sitten, kun päädyin päivittämään silloisen autoni uudempaan dieseliin. Kannattava kauppa se oli vaikka silloin nämä samat asiat mietitytti. Ehkä ei kannata yrittää liikaa ennakoida, miten polttonesteiden hinnoille käy, kun ei tulevaisuuteen voi nähdä kuitenkaan. Tänäkin aikana mitä nykyisellä autollani olen ajellut, sain nauttia sekä koronan alkuajan halvoista litrahinnoista että sodan ajan huippuhinnoista. Hintaero on tässä välissä ehtinyt olla yli euron per litra.

Dieselin hinnan piti taas raketoida aivan taivaisiin vuodenvaihteessa rysyöljyn tuonnin loppumisen takia. Hinnat vieläkin silti halvemmat kuin pari kuukautta sitten, taisi jalostamoille löytyä korvaavaa soveltuvaa raakaöljyä dieselin raaka-aineeksi. Jos dieselin hinta tulevaisuudessa nousee niin ihmettelen, jos bensan hinta ei nouse jos ei samassa, niin lähes samassa suhteessa. EDIT. tai voi tietysti olla niinkin, että dieselin hinta nousee kovempaa tahtia, EK lienee tästä paremmin selvillä yllä olevan viestinsä perusteella.

Sitäkin mietin, että romahtaako dieselauton hinnat pitemmällä ajalla. Toistaiseksi niin ei ole käynyt, vaan auto on pitänyt hyvin arvonsa kun vertaa myynnissä olevia samanlaisia. Ja jos tuolla nykyisellä vielä 5 - 10 vuotta ajelen, niin eipä auton arvosta paljon sen jälkeen olisi jäljellä muutenkaan. Jos sähköautoilun vallankumous tulee lopullisesti täysillä päälle ja leikkaa dieselautojen arvosta ison siivun pois, niin eipä siinä tarpeeksi vanhan auton kohdalla kovin monta tonnia takkiin silti tulisi. Joku arvo vanhalle autolle silloinkin kumminkin jää.
 
Jos taas katselet n. 15 vuotiasta, eli ennen ahdettuja downsizing-bensakoneita, siellä alkaa se diesel voittamaan. Viiden tonnin autoja, bensaa menee 8 litraa ja dieseliä 5. Säästät polttoaineessa paljon, ja auton arvo on muutaman vuoden päästä niin pieni, että montaa tonnia et ota turpaan vaikka se jäisi myymättäkin.
 
Varmaan sekin vaikuttaa, millaista autoa katsoo. Iso hyvä maantielaiva, maasturi tai citymaasturi tuppaa olemaan kovakulutuksinen bensakoneella sekä maantiellä että myös kaupungissa. Pienemmissä autoissa menee helpommin puntit tasan. Lataushybridillä voi saada etuja, jos on hyvä kotilatausmahdollisuus ja sekä auto että ajoprofiili ovat sellaiset, että hybridistä saa hyötyjä.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Minkälaiseen tarpeeseen ja ajoon menee? Poissa pääväyliltä max 80 km/h teillä joku vanha dieseli menee ihan täydestä. Jos vielä osaa hankkia polttoaineen jatkeeksi erilaisia joutoöljyjä, niin voi aika halvallakin mennä. Polttoöljy pitää toki unohtaa.
 
Itse keskittynyt pitämään dieselikiulun liikkeessä niin pitkään kuin mahdollista. Rahallinen arvo on veron määrä, mutta käyttöarvo huomattavasti suurempi. Paali on seuraava sijoituspaikka, joten jälleenmyyntiarvoa ei tarvitse miettiä.

Jos nyt pitäisi hankkia auto, olisi valinta hankalampi. Tuskin yli 10k€, ihan max.15 ja sillä paaliin. Polttoaine ei tuossa kovin suurta vaikutusta näyttele, mutta ehkä diesel.
 
Minä tuumailin samaa kolmisen vuotta sitten, kun päädyin päivittämään silloisen autoni uudempaan dieseliin. Kannattava kauppa se oli vaikka silloin nämä samat asiat mietitytti. Ehkä ei kannata yrittää liikaa ennakoida, miten polttonesteiden hinnoille käy, kun ei tulevaisuuteen voi nähdä kuitenkaan. Tänäkin aikana mitä nykyisellä autollani olen ajellut, sain nauttia sekä koronan alkuajan halvoista litrahinnoista että sodan ajan huippuhinnoista. Hintaero on tässä välissä ehtinyt olla yli euron per litra.

Dieselin hinnan piti taas raketoida aivan taivaisiin vuodenvaihteessa rysyöljyn tuonnin loppumisen takia. Hinnat vieläkin silti halvemmat kuin pari kuukautta sitten, taisi jalostamoille löytyä korvaavaa soveltuvaa raakaöljyä dieselin raaka-aineeksi. Jos dieselin hinta tulevaisuudessa nousee niin ihmettelen, jos bensan hinta ei nouse jos ei samassa, niin lähes samassa suhteessa. EDIT. tai voi tietysti olla niinkin, että dieselin hinta nousee kovempaa tahtia, EK lienee tästä paremmin selvillä yllä olevan viestinsä perusteella.

Sitäkin mietin, että romahtaako dieselauton hinnat pitemmällä ajalla. Toistaiseksi niin ei ole käynyt, vaan auto on pitänyt hyvin arvonsa kun vertaa myynnissä olevia samanlaisia. Ja jos tuolla nykyisellä vielä 5 - 10 vuotta ajelen, niin eipä auton arvosta paljon sen jälkeen olisi jäljellä muutenkaan. Jos sähköautoilun vallankumous tulee lopullisesti täysillä päälle ja leikkaa dieselautojen arvosta ison siivun pois, niin eipä siinä tarpeeksi vanhan auton kohdalla kovin monta tonnia takkiin silti tulisi. Joku arvo vanhalle autolle silloinkin kumminkin jää.
No en se kummemmin tiedä, kuin mitä luin YLEltä.

Polttoaineen hintakehitys lupaa autoilijoille juuri nyt helpotusta – tilanne uhkaa muuttua osalle autoilijoista jo helmikuussa​

Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet halvimmalle tasolleen sitten Venäjän hyökkäyksen. Hinnoissa on yhä laskupaineita, mutta diesel uhkaa kallistua jo alkuvuonna.
ja
Hinta on korkea, koska dieselin tuotanto takkuaa.

Jalostuskapasiteettia on aiempaa vähemmän, koska pahimpana korona-aikana maailmalla suljettiin useita öljynjalostuslaitoksia. Tuolloin odotuksena oli pitkä taantuma ja vähäinen polttoaineen kulutus.

Eurooppa myös kuluttaa runsaasti dieseliä. Nyt käyttöä on vielä tavallista enemmän, kun dieseliä käytetään maakaasun sijasta esimerkiksi lämmityksessä ja teollisuuden energiatuotannossa.

Diesel todennäköisesti säilyy bensiiniä kalliimpana vielä pitkään.

– Sen kysynnän on ennakoitu säilyvän korkeana etenkin nyt, kun ollaan lämmityskauden puolella, Kalenoja sanoo.

Helmikuussa dieselin hinta uhkaa kohota entisestään, kun Venäjän öljytuotteiden tuontikielto astuu voimaan EU-alueella. Vielä alkusyksystä yli kolmasosa Euroopan dieselistä tuli Venäjältä.

– Sillä saattaa olla dieselin tarjontapuoleen aika isoja vaikutuksia, mikä voi nostaa sen hintaa, Etlan Lähdemäki sanoo.
Lisäksi tuossa valtioneuvoston esitys jakeluvelvoitteen muutoksesta, eli 2022 oli 12 % ja 2023 13,5 %, joka tarkoittaa 7,5 % pudotusta jakeluvelvoitteeseen. Mutta siis jakeluvelvoite nousee asteittain 34 %:iin vuonna 2030 ja jostain muistelen lukeneeni, että tavoitteena olisi kompensoida jatkossa tuo 2022 ja 2023 pudotus, eli siis jakeluvelvoite nousisi melkoisen nopeasti jatkossa (mikä taas nostaa dieselin hintaa). Mutta tästä viimeisestä väitteestäni voin aivan hyvin olla väärässäkin.

Joka tapauksessa tuota dieselin hinnanmuodostusta kannattaa jonkin verran miettiä, mikäli sitä dieseliä lähinnä €-pohjalta miettii.
 
Joo kyllähän tässä ollaan valtiovallan silmin vähintään kolmoismurhaajia... ajetaan dieselillä, lämmitetään öljyllä ja vielä kylvetään puusaunassa ja lämmitetään puu-uunia..
 
Varmaan sekin vaikuttaa, millaista autoa katsoo. Iso hyvä maantielaiva, maasturi tai citymaasturi tuppaa olemaan kovakulutuksinen bensakoneella sekä maantiellä että myös kaupungissa. Pienemmissä autoissa menee helpommin puntit tasan. Lataushybridillä voi saada etuja, jos on hyvä kotilatausmahdollisuus ja sekä auto että ajoprofiili ovat sellaiset, että hybridistä saa hyötyjä.
Tuo lienee se kaikkein olennaisin juttu yleensäkin auton hankinnassa. Missä asuu ja mitä kuljettaa? Jos ajelee yksin ruutukaava-alueella ja tolppateillä, niin pikkuinen bensa-auto on ihan ehdoton valinta. Jos taas kuljettaa enemmän tavaraa tai väkeä ja on huonompia teitä, niin diesel jaksaa paremmin ja on taloudellisempi. Etenkin jos pitää miettiä maavaraa ja neljää vetävää pyörää tai jos pitää vetää jotain perässä.

Ja sitten tietysti ässänä hihasta se pakkanen. Jos on pakko päästä joka aamu liikkeelle, niin silloin bensa-auto. Neste lupaa arktiselle dieselille -40 käyttölämpötilaksi (täällä saa yhdeltä asemalta), mutta täällä sekään ei viimeisen 24 vuoden aikana ole riittänyt... Nykydieseleihin ei uskalla enää lyödä sitä 10% bensaa sekaan, mitä vielä 1999 autoliikkeet lupasi. Siksi perheessämme toinen auto on bensakoneella ja olen muutenkin antanut luvan itselleni olla pois töistä, jos lämpötila laskee alle -42 asteen (työmatkaa on 50 km suuntaansa).
 
Aloin ihan miettiä jälleenmyyntiarvon optimointia. Jos auton aikoo ajaa paaliin asti joka tapauksessa, jälleenmyyntiarvoa ei tarvitse miettiä. Ja joka tapauksessa, jos auton ajaa yli 10 vuoden ikäiseksi, ei arvoa ole kovin paljon jäljellä muutenkaan, jolloin sähköautoilun vallankumouksen jatkuessa, mitä pidän toistaiseksi todennäköisenä, ei erityisen suuri arvonalennus rokota varallisuusasemaa kuitenkaan kovin paljoa, vaikka aikojen muuttumisesta aiheutuvaa lisäarvonalenemista tulisikin prosentuaalisesti paljon.

Mutta, jos haluaa optimoida auton arvon säilymistä ja jälleenmyyntikelpoisuutta varmuuden vuoksi. Tämän päivän uudet sähköautot, joiden tarjonta ja useissa tapauksissa eräät ominaisuudet ovat vielä melko rajalliset, ovat edullisempaa autoa tarvitsevien budjettiin sopivassa hinnassa 5 - 10 vuoden, todennäköisesti vasta lähemmäs 10 vuoden päästä. Senkään jälkeenkään monet niistä sähköautoista eivät välttämättä täytä kaikkien autoilijoiden tarpeita. Esimerkiksi vanha dieselauto voinee löytää todennäköisemmin ostajansa, jos se on luotettua merkkiä oleva, hyvin varusteltu ja hyvän vetopainon tarjoava vetokoukullinen nelivetoauto. Hyvin pidetty ehjä ja siisti sellainen voisi kelvata esimerkiksi hevoskärryn vetäjän tai karavaanarin kakkosautoksi sähköauton rinnalle, tai huonon tien varrella asuvan maaseutuasukkaan ykkösautoksikin. Jonkin verran turvallisempi ostos voi olla auto, joka täyttää joitakin käytettyjen autojen markkinoiden sellaisia kysyntälokeroita, joihin ei vielä pitemmänkään ajan päästä ole kohtuuhintaisia sähköautoja vielä yksinkertaisesti juurikaan tarjolla, tai tarjolla olevat sähköautot ovat ominaisuuksiltaan puutteellisia esimerkiksi vetoautokäytössä liian vaatimattomaksi jäävän toimintasäteen, liian alhaisen vetopainon tai puutteellisen kuljetuskapasiteetin takia. Toki muutenkin auto, joka tarjoaa mahdollisimman paljon arvostettuja ominaisuuksia, löytänee käytettynä ja iäkkäänäkin todennäköisemmin ostajansa alenevassa polttomoottoriautojen markkinassa, jos vertaa aivan "perusautoon".
 
Aloin ihan miettiä jälleenmyyntiarvon optimointia. Jos auton aikoo ajaa paaliin asti joka tapauksessa, jälleenmyyntiarvoa ei tarvitse miettiä. Ja joka tapauksessa, jos auton ajaa yli 10 vuoden ikäiseksi, ei arvoa ole kovin paljon jäljellä muutenkaan, jolloin sähköautoilun vallankumouksen jatkuessa, mitä pidän toistaiseksi todennäköisenä, ei erityisen suuri arvonalennus rokota varallisuusasemaa kuitenkaan kovin paljoa, vaikka aikojen muuttumisesta aiheutuvaa lisäarvonalenemista tulisikin prosentuaalisesti paljon.

Mutta, jos haluaa optimoida auton arvon säilymistä ja jälleenmyyntikelpoisuutta varmuuden vuoksi. Tämän päivän uudet sähköautot, joiden tarjonta ja useissa tapauksissa eräät ominaisuudet ovat vielä melko rajalliset, ovat edullisempaa autoa tarvitsevien budjettiin sopivassa hinnassa 5 - 10 vuoden, todennäköisesti vasta lähemmäs 10 vuoden päästä. Senkään jälkeenkään monet niistä sähköautoista eivät välttämättä täytä kaikkien autoilijoiden tarpeita. Esimerkiksi vanha dieselauto voinee löytää todennäköisemmin ostajansa, jos se on luotettua merkkiä oleva, hyvin varusteltu ja hyvän vetopainon tarjoava vetokoukullinen nelivetoauto. Hyvin pidetty ehjä ja siisti sellainen voisi kelvata esimerkiksi hevoskärryn vetäjän tai karavaanarin kakkosautoksi sähköauton rinnalle, tai huonon tien varrella asuvan maaseutuasukkaan ykkösautoksikin. Jonkin verran turvallisempi ostos voi olla auto, joka täyttää joitakin käytettyjen autojen markkinoiden sellaisia kysyntälokeroita, joihin ei vielä pitemmänkään ajan päästä ole kohtuuhintaisia sähköautoja vielä yksinkertaisesti juurikaan tarjolla, tai tarjolla olevat sähköautot ovat ominaisuuksiltaan puutteellisia esimerkiksi vetoautokäytössä liian vaatimattomaksi jäävän toimintasäteen, liian alhaisen vetopainon tai puutteellisen kuljetuskapasiteetin takia. Toki muutenkin auto, joka tarjoaa mahdollisimman paljon arvostettuja ominaisuuksia, löytänee käytettynä ja iäkkäänäkin todennäköisemmin ostajansa alenevassa polttomoottoriautojen markkinassa, jos vertaa aivan "perusautoon".
Hyvin auttaa myös se, jos auto on parhaimmalla tai lähes parhaimmalla varustelulla ja malliston tehokkaammasta päästä. Jos ostaja sellaisen haluaa, vaihtoehdot on vähissä jos Nettiautosta löytyy 2 kpl vastaavia.

Nimim. Useasti haluttu ostaa auto alta
 
Dieselin hintakaula bensaan jatkaa kasvuaan tämän vuoden aikana. Siinä on seikkoja ja vaikutteita. Itse en osta dieselautoa. Saavutan bensalla hieman vakaamman tulevaisuuden vaikka vihreä siirtymä siihenkin tulee vaikuttamaan. Näin on mulle polttoaineiden kanssa puljaavat tuttavat vinkanneet.
 
Alle 40tkm ajoilla vuoteen ei kannata enää dieseliä ostaa ja tuonkin yli mennessä ennemmin sähköauto.
Joku pienikoneinen bensakulkine tai jos paljon kaupunkiajoa niin joku Toyotan tai Kian hybridi mikäli on tarkoitus pienellä rahalla liikkua.
 
Paljon enemmän on vaikutusta millaisen auton ostaa, kuin millä käyttövoimalla se kulkee. Monet isojen kärryjen vetämiseen sopivat dieselit säilyttävät arvonsa melko hyvin, mutta verot ja kulutus ovat pääsääntöisesti karmeat. Pienempi etuvetoauto on kokonaiskuluiltaan halvempi isommasta arvonpudotuksesta huolimatta.

Tällä hetkellä esim. vähän yli 5 vuotiaita VAG:n diesel-farkkuja saa noin 15ke, pumpulta mitattu kulutus niillä matka-ajossa noin 5l ja kaupunkiajossa noin 7l. Voimaa ja ehkä kestävyyttäkin 2 litraisessa dieselissä on reilusti enemmän kuin litrasessa bensakoneessa. Jälleenmyyntiarvoon vaikuttanee enemmän vaihteisto, kuin käyttövoima. Manuaalivaihteiston kysyntä tippuu koko ajan. Uutena ostettaessa Golf-kokoluokassa besakone on hyvin todennäköisesti taloudellisesti kannattavampi ostos. Kulutus on pieni, verot ovat pienet ja jälleenmyyntiarvo on hyvä, kunhan on automaattivaihteisto.

Toisaalta on monia merkkejä, joilla käytetyissä dieselien osuus on pieni. Yleensä näillä merkeillä myös uusien diesel-autojen valikoima on kapea tai olematon. Tällaisen merkin diesel-auton jälleenmyynti voi olla hankalaa, mutta autosta riippuen käyttökulut ja käytettyjen autojen hankintakulut voivat olla hyvin kilpailukykyiset. Esimerkkinä vaikka Renaultin Megane 1,5 diesel.

Sitten on D-segmentin ja isommat ns. premium-autot: Audi, BMW, MB ja Volvo. Uutta dieseliä ei kannata ostaa, jos ei aja todella paljon tai meinaa pitää autoa 10v, koska kysyntä näyttää keskittyvän lataushybrideihin ja bensoihin. Toisaalta on kyseenalaista kannattaako ostaa ollenkaan, sillä sähköautot tulevat ensimmäisenä valtaamaan tämän segmentin.

Käytettyjen markkinoilla taas on tarjolla melkein pelkkää dieseliä (ja Volvolla lisäksi lataushybridiä), joten bensakoneisten käytettyjen hinnat ovat tällä hetkellä taivaissa ja käyttökulut isot. Dieseli on tällä markkinalla edelleen järkevä ja tn. pitää arvonsa, koska ei niitä käytettyjä saman hintaluokan bensaautoja mistään enää tule lisää.

Yhteenveto: Ensin pitää ratkaista millaisen auton haluaa ja millaiseen autoon on varaa. Vasta sen jälkeen voi miettiä käyttövoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vuonna -09 tilaisuus hankkia veroton auto joten ostin laadukkaan, farmarimaisen seitsemän istuttavan tila-auton, manuaali kahden litran turbodieselillä. Nyt mennään viidensillä kilvillä (vientikilvet, ekat ulkomaiset, ekat suomalaiset, tokat ulkomaiset, tokat suomalaiset) ja mittarissa kolmesataa. Vetokoukku ja kattotelineet aina päällä, mikä tahansa keikka ja taakka kulkee eikä jää jalkoihin Suomen nopeuksilla. Kasiakymppiä jurnutellessa kulutus 5,5 l/100km koko perhe päällä, täydellä tankilla Rovaniemelle.

Täydellinen auto Suomeen on siis olemassa. Ihan loogista että konsepti pilataan adblue-päästö-verohomoilulla. Nykyisillä ajoilla polttoaineen hinnalla ei ole mitään merkitystä. Mutta koska mihinkään ei tällä hetkellä ole järkeä vaihtaa, minut varmaan paalataan yhtaikaa autoni kanssa, jos se vielä pysyisi muutaman vuoden ajan koossa.

Onhan vaimolla joku kuulemma bensalla toimiva pikkupatonki tuossa pihassa mutta en minä sitä suostu ajamaan.

Pointti on että kunnollisen kokoinen dieselauto on aina oikea valinta, niin kauan kuin laki sellaisen sallii.
 
Paljon enemmän on vaikutusta millaisen auton ostaa, kuin millä käyttövoimalla se kulkee. Monet isojen kärryjen vetämiseen sopivat dieselit säilyttävät arvonsa melko hyvin, mutta verot ja kulutus ovat pääsääntöisesti karmeat. Pienempi etuvetoauto on käyttökuluiltaan halvempi isommasta arvonpudotuksesta huolimatta.

Tällä hetkellä esim. vähän yli 5 vuotiaita VAG:n diesel-farkkuja saa noin 15ke, pumpulta mitattu kulutus niillä matka-ajossa noin 5l ja kaupunkiajossa noin 7l. Voimaa ja ehkä kestävyyttäkin 2 litraisessa dieselissä on reilusti enemmän kuin litrasessa bensakoneessa. Jälleenmyyntiarvoon vaikuttanee enemmän vaihteisto, kuin käyttövoima. Manuaalivaihteiston kysyntä tippuu koko ajan. Uutena ostettaessa Golf-kokoluokassa besakone on hyvin todennäköisesti taloudellisesti kannattavampi ostos. Kulutus on pieni, verot ovat pienet ja jälleenmyyntiarvo on hyvä, kunhan on automaattivaihteisto.

Toisaalta on monia merkkejä, joilla käytetyissä dieselien osuus on pieni. Yleensä näillä merkeillä myös uusien diesel-autojen valikoima on kapea tai olematon. Tällaisen merkin diesel-auton jälleenmyynti voi olla hankalaa, mutta autosta riippuen käyttökulut ja käytettyjen autojen hankintakulut voivat olla hyvin kilpailukykyiset. Esimerkkinä vaikka Renaultin Megane 1,5 diesel.

Sitten on D-segmentin ja isommat ns. premium-autot: Audi, BMW, MB ja Volvo. Uutta dieseliä ei kannata ostaa, jos ei aja todella paljon tai meinaa pitää autoa 10v, koska kysyntä näyttää keskittyvän lataushybrideihin ja bensoihin. Toisaalta on kyseenalaista kannattaako ostaa ollenkaan, sillä sähköautot tulevat ensimmäisenä valtaamaan tämän segmentin.

Käytettyjen markkinoilla taas on tarjolla melkein pelkkää dieseliä (ja Volvolla lisäksi lataushybridiä), joten bensakoneisten käytettyjen hinnat ovat tällä hetkellä taivaissa ja käyttökulut isot. Dieseli on tällä markkinalla edelleen järkevä ja tn. pitää arvonsa, koska ei niitä käytettyjä saman hintaluokan bensaautoja mistään enää tule lisää.

Yhteenveto: Ensin pitää ratkaista millaisen auton haluaa ja millaiseen autoon on varaa. Vasta sen jälkeen voi miettiä käyttövoimaa.
Uudemmilla turbodieseleillä olevissa isoissa autoissa alkaa olla todella vaikuttavalla tasolla taloudellisuus niissäkin jopa nelivetona, maantiellä helposti vähän 5 litran molemmin puolin. Uuden sukupolven Haldexit ym. nelivetojärjestelmät ovat myös polttoainetaloudellisia, ja antavat kuitenkin hyödyllistä vetoapua sellaiselle kuskille, joka ei tarvitse raskaamman sarjan nelivetoa. Periaatteessa ison hyvän nelivetodieselauton voi saada taloudellisuutta liikaa uhraamatta, mutta veroja joutuu toki maksamaan. Ja toki se puoli litraa löpöä voi satkulla mennä enemmän verrattuna vastaavaan etuvetoiseen. Se puolikas litra per satku saattaa kyllä monesti olla ihan hyvä uhraus vastineeseen nähden, riippuen siitä, millaisia taloudellisuustavoitteita on ja siitä, arvostaako nelivedon tuottamia etuja (= onko ehtinyt totuttaa itsensä nelikkoon).

D-segmentissä saattaa tehdä aika hyvät kaupat muutaman vuoden vanhasta autosta, mutta hintataso kyllä näyttää olevan vielä yllättävän korkea. Uusien autojen pitkät toimitusajat, parempien sähköautojen korkeat hinnat ja käytettyjen vähäinen saatavuus ja mahdollisesti ihmisten halu vielä odotella ennen omakohtaista sähköautosiirtymää saattavat tässä vaiheessa vielä pullistaa hintoja.
 
Mitä mieltä te ootte vieläkä kehtaa diesel autoa ostaa?
Auton vaihto olisi edessä ja tarkan markan miehenä tehny enemmän vai vähemmän laskelmia kannattaako vai ei.
Nykyisillä kilometreillä yli 20tkm ja nykyisillä dieselin hinnoilla kannattaisi mutta nouseekohan dieselin hinta...
En tiedä, mutta tuosta kannattavuusrajasta kannattaa muistaa yksi asia:

Vasta sen jälkeen alkaa tulemaan säästöä eli kilometrejä pitää tulla reilusti suurempaan tahtiin, jos tahtoo dieselillä säästää. Siinä taitekohdan lähimaastossa on kulujen kannalta se ja sama millä ajat eli kannattaa valita muutoin miellyttävä auto, olipa käyttövoima mikä tahansa.
 
Back
Top