Diisseli auton osto

Paristoauton etu tai haitta on kyllä se että vääntö on aina ja välittömästi tasan sitä mitä halutaan. Jos automallista vain löytyy joku eco/liukas/nuhapumppu-asetus valikosta niin vääntö on sen mukainen.

Mitä noita on seuraillut niin muuten ihan asiallisia pelejä jo mutta isot miinukset:

- hintalappu (ne kymppitonnin vanhat leaffit kannattaa unohtaa)
- helppo ostaa auto joka ei sovi omiin tarpeisiin koska kaikenlaisia on tarjolla, autokauppiaiden tietämys sähköautoista voipi olla mitä sattuu ja autolehdissä tehdään lähinnä juttuja siitä miten sähköautoja ei pitäisi käyttää
- kuten edellä todettu pitoautoiksi näitä on vaikea nähdä. Vähän sillä silmällä katsellut max 1-2v käytettyä Saksasta, kiertoon reilusti ennen akkutakuun loppumista.
Tuossa yhtä Kamuxissa myytävänä ollutta Kosla M3:sta kun huvikseni katselin (en ostomielessä) niin hintapyynti oli pudonnut vuorokaudessa 63k --> 56k. Aika rapsakkaa tahtia alenee näiden hinnakkaampien arvo. Tuolla yksilölläkin oli jo 7 tkm ajettu.
 
Kyllä Volvo 5 gen Haldexilla ainakin antaa takapyörille voimaa, koska sen saa mutkassa kaasulla sladiin.
Jep, noinhan se toimii. Mielestäni 10% pitäisi mielestäni Volvossakin aina mennä taakse voimaa kun se on Haldexin vakioasetus, mutta sitten Haldexin olemassaolon toki vasta kuskikin ilokseen huomaa, kun järjestelmä annostelee voimaa taakse enemmän, kun etupyörien pito on jäämässä riittämättömäksi. Tai huomaa ehkä polttoainelaskussakin, mutta ei se monta desiä extraa per 100 km.

Talvisessa kelissä takapyörien mukanaolon tuntee mukavasti myös persauksissa, kun voimansiirto ei pelkästään vedä vaan myös työntää.
 
Täällä kun on dieselasiantuntijat koolla niin miten diesel säilyy? Jerrykannuissa, viileässä, kemiallisesti ja ajallisesti? Kyllähän kone polttaa melkein mitä vain, mutta kuinka kauan tavallinen pumppudiesel kestää?

Kierrätän sodan alussa ostettuja polttoaineita muutaman kuukauden välein, ennenkin on ollut varastossa mutta nyt vähän enemmän.
 
Täällä kun on dieselasiantuntijat koolla niin miten diesel säilyy? Jerrykannuissa, viileässä, kemiallisesti ja ajallisesti? Kyllähän kone polttaa melkein mitä vain, mutta kuinka kauan tavallinen pumppudiesel kestää?

Kierrätän sodan alussa ostettuja polttoaineita muutaman kuukauden välein, ennenkin on ollut varastossa mutta nyt vähän enemmän.
Hyvä kysymys. Tosta löpöstä on sen verran kokemusta kun ostin naapurille tarpeetonta talvilaatulöpöä niin se oli ainakin se kymmenen vuotta vanhaa ja hyvin se noissa vanhoissa traktorin louskuissa ainakin toimi. Nyky autot/traktorit sitten taitaa olla vaativampia?
 
Tavallinen diesel/polttoöljy kyllä pitäisi kestää käyttökelpoisena jopa vuosia. Nyt tarkoitan "tavallisella" muuta kuin noita biosotkuja.
Jos polttoaine kannussa vaikkapa viileässä ja pimeässä varastossa jatkuvasti samoissa olosuhteissa, ei pitäisi olla ongelmia. Talvilaatu todennäköisesti plussaa siihen, vaikka ei käyttäisikään sitten pakkasilla. Kannu parempi varasto kuin polttoainetankki autossa/koneessa. Lisäksi jos loppukäyttö tapahtuu vanhanaikaisessa jakaja-tai rivipumppuisessa koneessa, eikä nykyaikaisessa commonrail/pumppusuutinvehkeessä, on toimivuus varmasti varmempaa. Vuosia keston pitäisi olla näillä eväillä.
Nykyajan bensiini ei välttämättä kestä edes talven yli ruohonleikkurissa, ellei käytä säilöntäaineita mukana.
 
Täällä kun on dieselasiantuntijat koolla niin miten diesel säilyy? Jerrykannuissa, viileässä, kemiallisesti ja ajallisesti? Kyllähän kone polttaa melkein mitä vain, mutta kuinka kauan tavallinen pumppudiesel kestää?

Kierrätän sodan alussa ostettuja polttoaineita muutaman kuukauden välein, ennenkin on ollut varastossa mutta nyt vähän enemmän.
Jos dieselissä on FAME:a, suositusvarastointiaika on max 6 kk. En kyllä varastoisi noin kauaa, mutta liekö tuollaista dieseliä enää myynnissäkään. Fossiilinen tai paremmilla biokomponenteilla oleva diesel säilyy selvästi pitempään, esim. Neste MY, joten uskaltaisin ainakin normidieseleitä ja FAME-vapaita käyttää, mikäli varastointiaika ei ylitä muutamia kuukausia. Tietenkin kannattaa käyttää ilmatiiviitä valoa läpäisemättömiä astioita, kuten jerrykannua. Ja ideaalitilanteessa varastointilämpötila ei saisi nousta kovin korkeaksi. Huoneenlämpö lienee jonkinlainen yläraja pitemmäss varastoinnissa.

EDIT. Sinälläänhän diesel on parhaimmillaan hyvin säilyvää, kun on oikeanlaista ja varastointi oikein hoidettu. Mutta jos ja kun tarve ei ole varastoida pitkiä aikoja, niin aina parempi.
 
Kiitos vastauksista. Dieseliä on ollut varastossa about aina, mutta kun tuo Vantaan lentokenttä on tuossa kuuloetäisyydellä niin viime helmikuussa tuli ihan uutta motivaatiota pitää lähtökynnys matalana.
 
Jos dieselissä on FAME:a, suositusvarastointiaika on max 6 kk. En kyllä varastoisi noin kauaa, mutta liekö tuollaista dieseliä enää myynnissäkään. Fossiilinen tai paremmilla biokomponenteilla oleva diesel säilyy selvästi pitempään, esim. Neste MY, joten uskaltaisin ainakin normidieseleitä ja FAME-vapaita käyttää, mikäli varastointiaika ei ylitä muutamia kuukausia. Tietenkin kannattaa käyttää ilmatiiviitä valoa läpäisemättömiä astioita, kuten jerrykannua. Ja ideaalitilanteessa varastointilämpötila ei saisi nousta kovin korkeaksi. Huoneenlämpö lienee jonkinlainen yläraja pitemmäss varastoinnissa.

EDIT. Sinälläänhän diesel on parhaimmillaan hyvin säilyvää, kun on oikeanlaista ja varastointi oikein hoidettu. Mutta jos ja kun tarve ei ole varastoida pitkiä aikoja, niin aina parempi.
Tuo MY on muuten veikeää tavaraa. Biopohjainen, mutta täyttää aidon aineen vaatimukset.

Ajelin ennen helmikuuta pari vuotta tuolla MyDieselillä kun PR-arvollakin on vaikutusta, ja jäi fiilis että mainospuheissa on kyllä perää. Isoin ero talvella, lähti jotenkin terävämmin käyntiin.
 
Tuo MY on muuten veikeää tavaraa. Biopohjainen, mutta täyttää aidon aineen vaatimukset.

Ajelin ennen helmikuuta pari vuotta tuolla MyDieselillä kun PR-arvollakin on vaikutusta, ja jäi fiilis että mainospuheissa on kyllä perää. Isoin ero talvella, lähti jotenkin terävämmin käyntiin.
Minäkin tankkailin tuota melko usein aikaisemmin, kun tuntui olevan hyvää tavaraa, ja hintaero oli pieni. Sitten kun halvempi verotus lakkasi ja kilometrejä alkoi tulla enemmän, en ole enää viitsinyt tankata, kun alkaisi tuota, kun alkaisi tuntua jo kukkarossa.
 
Tavallinen diesel/polttoöljy kyllä pitäisi kestää käyttökelpoisena jopa vuosia. Nyt tarkoitan "tavallisella" muuta kuin noita biosotkuja.
Jos polttoaine kannussa vaikkapa viileässä ja pimeässä varastossa jatkuvasti samoissa olosuhteissa, ei pitäisi olla ongelmia. Talvilaatu todennäköisesti plussaa siihen, vaikka ei käyttäisikään sitten pakkasilla. Kannu parempi varasto kuin polttoainetankki autossa/koneessa. Lisäksi jos loppukäyttö tapahtuu vanhanaikaisessa jakaja-tai rivipumppuisessa koneessa, eikä nykyaikaisessa commonrail/pumppusuutinvehkeessä, on toimivuus varmasti varmempaa. Vuosia keston pitäisi olla näillä eväillä.
Nykyajan bensiini ei välttämättä kestä edes talven yli ruohonleikkurissa, ellei käytä säilöntäaineita mukana.
Niinhän ne väittää tuon bensan suhteen. Mutta hyvin on minulla ainakin toiminut ruohonleikkurissa ja lumilingossa jopa kaksi vuottakin vanha bensa. Siitä toki on tarkka ettei sitä voi jättää kaasariin pitkäksi ajaksi seisomaan. Bensahana on hyvä olla. Hana kiinni ja antaa käydä kaasarin tyhjäksi, niin eipä ole ongelmia ollut.
 
Tavallinen diesel/polttoöljy kyllä pitäisi kestää käyttökelpoisena jopa vuosia. Nyt tarkoitan "tavallisella" muuta kuin noita biosotkuja.
Jos polttoaine kannussa vaikkapa viileässä ja pimeässä varastossa jatkuvasti samoissa olosuhteissa, ei pitäisi olla ongelmia. Talvilaatu todennäköisesti plussaa siihen, vaikka ei käyttäisikään sitten pakkasilla. Kannu parempi varasto kuin polttoainetankki autossa/koneessa. Lisäksi jos loppukäyttö tapahtuu vanhanaikaisessa jakaja-tai rivipumppuisessa koneessa, eikä nykyaikaisessa commonrail/pumppusuutinvehkeessä, on toimivuus varmasti varmempaa. Vuosia keston pitäisi olla näillä eväillä.
Nykyajan bensiini ei välttämättä kestä edes talven yli ruohonleikkurissa, ellei käytä säilöntäaineita mukana.
Ainakin moottori- ja raivaussahassa hyvin kestää bensa yli talven ja käyntiin pärähtää kone.
 
Tuossa yhtä Kamuxissa myytävänä ollutta Kosla M3:sta kun huvikseni katselin (en ostomielessä) niin hintapyynti oli pudonnut vuorokaudessa 63k --> 56k. Aika rapsakkaa tahtia alenee näiden hinnakkaampien arvo. Tuolla yksilölläkin oli jo 7 tkm ajettu.

Oli varmaan kiinni markkinatilanteen muutoksesta, Teslahan romautti uusienkin autojen hinnat.

 
Muistaakseni setaaniluku on St1/Shell ja ABC:llä korkeampi kuin muilla asemilla ja olen tämän huomannut mm. moottorin pehmeäpänä käyntinä.
Ja tietysti Nesteen MY omaa korkean setaaniluvun.

Itsellä on useita mustissa 30ltr. kannuissa ollut Dieseliä varastossa ulkona säältä ja auringolta suojassa muutaman vuoden, aina ne on piezojen läpi mennyt moitteetta.
Bensa vehkeissä olen käyttänyt Nesteen pistoolista otettua pienkonebensaa eikä ongelmia ole ollut vaikka sekin on ollut ns. vanhaa n. kolme vuotta sitten varastoitua.
Nykyinen 95E tuskin on parhaimmillaan parin vuoden jälkeen vaikka pakastimessa säilyttäisi.

Ihmettelen suuresti tätä pienkone bensiinin vähättelyä tietissä piireissä, ne ovat just niitä henkilöitä jotka pitävät pienkone huollot hengissä.
Kun se pienkonebensa on turhan kallista ja hifistelyä.



Polttoaineisiin liittyvää;

Kysyin / lähetin viestin yhdelle veneen myyjälle joka myynti ilmoituksessa kertoi että ko. V8 voi ajaa 50/50 suhteella RE85/95E ja se on edullista ajoa... no pelkkää RE85 kuluu 40% enemmän kuin suoraa 95E käytettäessä, en ole vielä saannut vastausta kuinka paljon edellisempaa on ajo plandatulla bensalla.. No ainakin Mercruiser julkisesti mainitsee ettei tenua saa olla 10% enempää bensassa, koska materiaalit joihin polttoaine on kosketuksissa alkavat reagoida alkoholiin eli tenuun, alumiini ja kumiosat eivät välttämättä tykkää liiallisesta alkoholipitoisuudesta.

Pelkällä RE85 ajamiseen ideana on moottorin ahtaminen, siinä on ideaa.

RE85 ajamisesta Lincolnin anturilla kokemusta n.38000km.
Tiissellillä muutama miljoona, jopa Marteliuksen peltisarjan hommasin yhteen ahtamattomaan Hiaceen, tänään näin yhden kaverin joka oli silloin Toyotalla hommissa ja kertoi olevansa varsin ymmällään kun Hiasessa on peltisarjat, muisti heti minut.
Bensoilla maalla merellä ja ilmassa, hitaasti ja kovaa paljon.
Leko bensalla vähän.
Etanolistakin on kokemusta hieman rc-polttis autot ja Lekot sekä eetteristä (aasinpotku)
Niin ja vesiruiskut ostin turbo hommin jo vuonna -85 Canadasta.
Ilokaasujakin on ollut käytössä, kun on ollut vähän kiireempi.
Kotarissa 2T, käytin Shellin risiiniä jota sain sponssina speedway ystävältäni riittävästi, aiettä sitä tuoksua, siinä jää Chanel 5 telineisiin.




Älkää turhaan kokeilko Leko bensaa nyky vehkeisiin sen korkeamman oktaaniluvun takia, tenu RE85 pelaa hyvin jos on ahdin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen suuresti tätä pienkone bensiinin vähättelyä tietissä piireissä, ne ovat just niitä henkilöitä jotka pitävät pienkone huollot hengissä.
Kun se pienkonebensa on turhan kallista ja hifistelyä.

"Tuolla pillaa sahan tuolla leikkipensalla! Täsä on oikiaa ainetta! Itte olen sekottanu!"
Tämä saha savuttaa aika vitusti. Paljoko sie laitat öljyä?
"Käsivaralta nämä kuule sekotellaan! Kyllä sen tietää, millon on laitettu tarpeeksi!"

:p

Valitettavasti kokemusta on.
 
Ihmettelen suuresti tätä pienkone bensiinin vähättelyä tietissä piireissä, ne ovat just niitä henkilöitä jotka pitävät pienkone huollot hengissä.
Kun se pienkonebensa on turhan kallista ja hifistelyä.
Parasta mahdollista tavaraa tuo pienkonebensa. Mulla vaan on ennätyskulutus ollut viitisenkymmentä litraa päivässä eikä tuollaisia määriä viitsi kanistereissa ostaa ja aseman etsimisessä oma hommansa.

Yhden menetelmän miehenä päätin että laulatetaan aina 98:lla - sitten kun vehkeet on jäämässä hyllyyn tauolle, tyhjennän tankit ja ajan pienkonebensan sisään. Seuraavalla käyttökerralla ajetaan se pienkonebensa pois ja jatketaan 98:lla kunnes kalusto taas keikan jälkeen saa parempaa lomajuomaa.
 
Hipit ja sähköautoilijat aina muistaa kertoa miten ei enää uskalla ostaa dieselautoa kun niiden arvo putoaa niin ettei niitä kukaan suostu enää muutaman vuoden päästä ostamaan edes puoli-ilmaiseksi. Minä odotan sitä päivää malttamattomana kun pääsee muutamalla tonnilla valitsemaan ostaako uudenkarhean Land Cruiserin, G-mersun, pitkähyttisen Hiluxin vai sittenkin E-mersun dieselinä kun ne ei enää muille kelpaa.
 
"Päästövähennyskiimassa on europoliittinen päätöksenteko lähtenyt laukalle, jota muualla maailmassa on seurattu hämmästellen. Kohti nollapäästöjä ponnistellessa on poliittinen kunnianhimo oikaissut yhdessä kohdin ajattelemattomasti: polttomoottori on yksiselitteisesti haluttu kieltää.

Siitä on kärsinyt etenkin dieselmoottori. Uusien dieselautojen rekisteröinnit ovat Suomessakin painuneet marginaaliin samalla, kun itse tuote on monilta osin ollut parhaimmillaan."

Jutussa lisää.


TL,DR:

"SAAKO diesel vielä nähdä uuden tulemisen synteettisten e-polttoaineiden myötä? Sen aika näyttäköön, mutta on hyvä, että polttomoottorikehitystä ei olla lopettamassa kaikilla rintamilla."
 
Viimeksi muokattu:
Hipit ja sähköautoilijat aina muistaa kertoa miten ei enää uskalla ostaa dieselautoa kun niiden arvo putoaa niin ettei niitä kukaan suostu enää muutaman vuoden päästä ostamaan edes puoli-ilmaiseksi. Minä odotan sitä päivää malttamattomana kun pääsee muutamalla tonnilla valitsemaan ostaako uudenkarhean Land Cruiserin, G-mersun, pitkähyttisen Hiluxin vai sittenkin E-mersun dieselinä kun ne ei enää muille kelpaa.
Miksi et ottaisi S-sarjan Mercedestä harkintaan. Sonderklassella minäkin ajelen ja mukavaa on!
 
Hipit ja sähköautoilijat aina muistaa kertoa miten ei enää uskalla ostaa dieselautoa kun niiden arvo putoaa niin ettei niitä kukaan suostu enää muutaman vuoden päästä ostamaan edes puoli-ilmaiseksi. Minä odotan sitä päivää malttamattomana kun pääsee muutamalla tonnilla valitsemaan ostaako uudenkarhean Land Cruiserin, G-mersun, pitkähyttisen Hiluxin vai sittenkin E-mersun dieselinä kun ne ei enää muille kelpaa.
Juuri näin ja jos ModernitPorvarit kuten mykkänen saa täyskiellon, tai jonkun vieläkin sikaisemman veron, niille dieseleille niin sitten vaihdan maahan jossa se ilmaston lämpeneminen on jo tapahtunut, vaikka sillä uuden karhealla land cruiserilla tai eemelillä :D
 
Back
Top