Diisseli auton osto

En ymmärrä miksi dieselistä on tehty sellainen peikko ja paha.

Tämä autovero ja käyttövoimavero se onkin oikea este että Suomalaiset eivät pysty vaihtamaan autoja uudempiin. Päästöt laskisi ja autokanta uusiutuisi.

Hallitus kun vaihtuu niin toivottavasti tulee muutos. Käyttövoimavero pitäisi poistaa kokonaan ja autovero vähintään puolittaa. Se ei valtiontaloutta kaada.

2021 kerätty.
"
Ajoneuvoveron kertymä taas aleni viime vuonna noin kolmella prosentilla. Valtio kerää vuosittain noin 1,1 miljardia euroa ajoneuvoverona, josta noin 700 miljoonaa kerätään perusverona ja noin 400 miljoonaa käyttövoimaverona diesel-, kaasu- ja sähkökäyttöisiltä autoilta."
 
Diesel on ok. Ajattelen käyttöä enkä kuluja. Autoilu maksaa. Auto on ruostuva kehikko, joka menee paaliin 15-20 vuodessa. Kuka muuten haluaa ostaa 10 vuotta vanhan akun?

Minulla on yleensä 2-3 autoa. On ollut parikin hybridiä kaupungissa ja pelkkää bensavehjettä mutta eniten käyttöä Suomessa minulla on edelleen kaksisataakaakkiselle 4X4 turbodieselille, joka on just sisäänajettu kymmenvuotias.

Varmaan joku sähköllä liikkuva koppimopo voisi olla vielä kiva kaupunkityömatkaan.
 
Aamusella näkyi olevan mittareissa diesel halvinta (95E-bensa sentin kalliimpaa). Näkyykö tässä talouden hidastuminen ja Dieselin kysyntä olisi laskusuunnassa? Vai hilaako ne bensan hintaa ylös, kun lomakausi lähestyy?
On kaasuöljyn hinta hieman harmittanut, kun ei "diesel-veroa" mitenkään huojennettu, vaikka aineen hinta oli ihan tapissa, jopa 98E kalliimpaa.
No, onneksi ajot nykyään niin vähissä, että eipä tuolla niin väliä.
Saa näkyä, kuinka korkealle nousee loma-ajaksi?
 
Aamusella näkyi olevan mittareissa diesel halvinta (95E-bensa sentin kalliimpaa). Näkyykö tässä talouden hidastuminen ja Dieselin kysyntä olisi laskusuunnassa? Vai hilaako ne bensan hintaa ylös, kun lomakausi lähestyy?
On kaasuöljyn hinta hieman harmittanut, kun ei "diesel-veroa" mitenkään huojennettu, vaikka aineen hinta oli ihan tapissa, jopa 98E kalliimpaa.
No, onneksi ajot nykyään niin vähissä, että eipä tuolla niin väliä.
Saa näkyä, kuinka korkealle nousee loma-ajaksi?
Viime kesänä täällä diisseli oli hieman yli 2,50 €/litra. No autoilijana se ei ehkä niin isosti harmittanu mutta veneilijänä... Mulla vene kuluttaa n. 0,8 litraa/kilometri, ja kyllä tuntui olo rikkaalta kun järvellä cruisaili. Varmaankin tuhannen litraa paloi kesällä menovettä.

Jos tuo hinta ei asetu, on pakko perustaa joku kuljetuspalveluyritys järvelle. Sitten kuljetella jotain tupakkiaskia jollekin, ja roskista takaisin, niin saa ajella punasella polttoaineella.
 
Noista dieselien säilyvyydestä niin meillä on useammassa veneessä käytetty Nesteen NxtBTL (tai jotain sinnepäin) menetelmällä tehtyä dieseliä, ei siis FAMEA ja tankit pysyy hyvinä eikä säilyvyysongelmia. Otanta suunnilleen 15v ajalta. Uskallan varastoida tuota pahan päivän varana ja parin vuoden välein kierrättää varaston. Bensoihin lisäilen säilöntäainetta ja jos tiedän että jonkun koneen käyttökausi on päättymässä, pyrin ajamaan viimeisenä pienkonebensalla sen mutta vähintäään viimeinen tankki säilöntaineella niin ei kaasarin koho jumita seisokin jälkeen.
 
Viime kesänä täällä diisseli oli hieman yli 2,50 €/litra. No autoilijana se ei ehkä niin isosti harmittanu mutta veneilijänä... Mulla vene kuluttaa n. 0,8 litraa/kilometri, ja kyllä tuntui olo rikkaalta kun järvellä cruisaili. Varmaankin tuhannen litraa paloi kesällä menovettä.

Jos tuo hinta ei asetu, on pakko perustaa joku kuljetuspalveluyritys järvelle. Sitten kuljetella jotain tupakkiaskia jollekin, ja roskista takaisin, niin saa ajella punasella polttoaineella.
Ei se punainen niin paljon halvempaa ole, eikä täällä päin enää ole rannassa edes tarjolla. Pitäisi kantaa tai tankkiauto tilata ja sitten pitäs olla ylitäytön rajoitin (vai mikä se on). Minullakin kuluu se n. 8 -10 l / h ( kuusi solmua), mutta ajeleepi vähemmän. Tärkeintä, että pääsee vesille.
Reilu parikymmentä vuotta sitten pö rannassa alle kaksi mk / l.
 
Back
Top