tulikomento
Supreme Leader
Täyttä asiaa...
Itsekin olen lueskellut näitä samoja kirjoja ja lukuisia muitakin lähteitä..myös venäläisten aikalaisten kirjoittamia. Kyllä niistä saa kohtuullisen hyvän käsityksen kokonaisuudesta.
Lisäksi on syytä lukea paljon muutakin kyseisen aikakauden kirjallisuutta, kertomuksia, muistelmia, henkilökuvauksia, uutisia kaikenlaisista tapahtumista jne. jne. Sellainen yleinen yhteiskunnallinen taustatieto auttaa hahmottamaan erilaisessa asemassa olleiden kansalaisten ja kansanryhmien ajatuksia ja mielipiteitä juuri tapahtumavuosien aikakaudelta. Yhteiskunta oli järjestäytynyt 1900-luvun alussa huomattavasti eri tavalla kuin nykyisin. Kaikella tällaisella oli oma merkityksensä tapahtumien kehittymisessä niin punaisten kuin ns. oikeistolaisittain suuntautuneiden kansalaisten piirissä.
Erityisesti huomiota kannattaa kiinnittää erilaisten vasemmistolaisten sekä monenlaisten sosialististen aatesuuntauksien noususta niin Euroopassa, Venäjällä kuin Suomessakin.
Olen samaa mieltä myös Heikki Ylikankaan kirjoista..hänellä on oma tyylinsä kirjoittaa. Heikki on hyvä luomaan mielikuvia tapahtumien taustoista..niitä on mukava lukea vaikka joskus saattaa lähdefaktat hieman värittyä mielipiteiden suuntaan. Mutta kun tyylin tietää ja ottaa sen huomioon niin hänen kirjoistaan löytää paljon mielenkiintoista asiaa..
Kyllä vain, on kiehtovaa lukea tuolta ajalta kirjallisuutta molemmin puolin. Olen keräillyt vuoden 1918 liittyvää kirjaa useita kymmeniä niteitä. Minulla on kattava kokoelma valkoista totuutta mm. molemmat viralliset historiat, sekä Hannulan Suomen Vapaussodan historia ja Suomen itsenäistymisen vuodet 1917-1920. Nämä kun lukee putkeen, myös tuo Punakaartin historia, niin saa kohtuullisen kokonaiskuvan. Erilaiset muistelmat täydentävät, mainitaan nyt vaikka Väinö Salmen Olin punikki ja Mauno Vannas Silmä silmästä, joka kertoo Mouhun rintamasta lääkärin näkökulmasta punaiselta puolelta.
Ylikangas teki suuren vaikutuksen nuorukaisena 90-luvulla. Vanhemmiten olen mielessäni eniten kyseenalaistanut väittämänsä, että valkoiset riisuivat aseista venäläiset, mutta huijattiin suomalaisia vastaan. Että pohjalaisille olisi tullut yllätyksenä, että joutuivat punakaartia vastaan. Tätä en usko. Nimenomaan Suomen itsenäistymisen vuodet 1917-1920 -sarjassa kerrotaan, kuinka ennen tammikuuta 18 oli valtava määrä ympäri Suomea kahakoita jo edellisen vuoden puolella, joissa monissa punakaarti ja venäläiset tekivät yhteistyötä. Jopa kuolonuhreja tuli. Uutisointi oli silloin lehdissä paljon raflaavampaa kuin nykyisin, niin täytyy tietää, että jos on ensiksi venäläiset vastassa, niin sitten on kyllä suomalaiset vuorossa.
Siinä Ylikangas oli edelläkävijä, että toi esille valkoisten tekemät teloitukset heti taistelujen jälkeen.
Omaa tulkintaani, ja taitaa mennä jo Kirjat-osastolle .
Edit: siis tämä on 90-luvun sarja, josta tuli uusi perusteos.
http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1276312
Samoin. Nykyisin pidän lähinnä vain hänen puukkojunkkareita käsittelevästä tuotannostaan.
Heikki Ylikankaasta tulikin muuten mieleen, että muistatteko tämän historiadokkarin 90-luvun alkupuolelta ? Ilmestyi samaan aikaan kuin Ylikankaan kohua herättänyt tutkimus Tie Tampereelle. Esiintyy tässä asiantuntijan roolissa.