Energia-aseet: laser ym.

IL:
Näin poliisi pysäyttää pakenijan - tulossa uusi yllättävä konsti

Tiistai 16.8.2016 klo 13.37



Kenties jossakin lähitulevaisuudessa, kun taustapeilissä välkkyvät siniset valot, pakoon on turha enää yrittää nopeallakaan autolla. (ILKKA LAITINEN)
Tämän tästä saamme lukea uutisia hurjista, takaa-ajoista, joissa rattijuoppo pakenee poliisia hirvittävällä nopeudella ja vaarantaa kaikkien kulkijoiden hengen.

Poliisin konstit ovat rajalliset. Ampuminen on aina riski, aina ei voi käyttää piikkimattoa, aina ei voi rakentaa tiesulkua.

Kuvittele, että poliisilla olisi käytössä laite, joka nappia painamalla pimentäisi edellä ajavan auton sähkölaitteet ja pysäyttäisi pakenijan. Olisi se ainakin parempi vaihtoehto kuin mielipuolinen katuralli.


Kuvassa poliisi pysäytti takaa-ajetun ajamalla siviiliautolla pakenijan kylkeen Helsingissä joitakin vuosia sitten. Pulssiase olisi pysäyttänyt karkurin nopeammin. (ULLA-STIINA SIMOLA)
Laite ei ole enää mikään kaukainen poliisin unelma, vaan tekniikkaa kehitellään Euroopassa jo täyttä päätä ja ensimmäisiä "pulssitykin" prototyyppejä on jo testailtu.

Vaatimus tällaisen laitteen kehittämisestä on tullut muun muassa Ranskan, Espanjan ja Saksan poliiseilta, joilla on saattanut tulla turhautumisia, kun on yritetty pysäyttää vaikka yli 300 km/h nopeudella kiitävää Lamborghinia moottoritiellä.

Nyt Euroopan komission asettama yhteistyöelin selvittelee parhaillaan laitteen mahdollisuuksia. Tässä konsortiossa on mukana eri maiden turvallisuusviranomaisia ja elektroniikan yrityksiä - esimerkiksi ruotsalainen Bofors on mukana kehittelemässä sähkömagneettista etälamautinta.



EURO-projekti kantaa nimeä SAVELEC (Safe Control of Noncooperative Vehicles Through Electromagnetic Means). SAVELECin tehtävänä on yksiselitteisesti kehittää sähkömagneettista pulssia ja suuritehoisia mikroaaltoja käyttävä pulssiase, joka lamauttaa tilapäisesti takaa-ajettavan ajoneuvon elektronisen järjestelmän. SAVELEC-hankkeesta uutisoi aiemmin Tekniikka&Talous -lehti.


Nyt tuulilasin takana vilkkuu tutkan silmä. Tulevaisuudessa sieltä leimahtaa ehkä näkymätön sähköpulssi. (ILKKA LAITINEN)
- Tämä laite ei toimi armeijan käyttämän sähkömagneettisen pulssiaseen tavoin niin, että se tuhoaisi auton järjestelmän. Me haluamme vain lamauttaa auton järjestelmän, jotta voimme pysäyttää auton, mutta emme halua, että moottoritielle jää romuja, sanoo ranskalaisessa MBDA-yrityksessä työskentelevä järjestelmäinsinööri Cécile Mace New Scientic -lehdessä. Leipätyökseen ohjuksia valmistava MBDA on mukana SAVELEC-hankkeessa.

Laite ei vahingoita matkustajia, jalankulkijoita eikä lähistöllä olevia poliiseja, vakuuttaa Mace. Ihminen ei tunne sähköpulssiin iskua autoon. Ihmisen tosin saattaa kuulla ikään kuin pienen poksahduksen, mutta se ei vahingoita korviakaan.

Sähkömagneettiset pulssiaseet eivät pääse poliisin käyttöön ihan heti, vaikka tekniikka toimii. Tarvitaan vielä paljon testausta ja pysäytin pitää saada muokattua isosta kömpelöstä prototyyppiversiosta pienemmäksi ja helppokäyttöisemmäksi. Tie on kuitenkin auki tulevaisuuteen ja kun laite tulee käyttöön EU:ssa, sen tie avautuu myös Suomeen, jos Suomi laitteen haluaa.

PENTTI J. RÖNKKÖ
http://www.iltalehti.fi/autot/2016081622139263_au.shtml
 
Luulisin että EMP aseet tulee ensin PVn testaukseen ennenkuin ne löytää tiensä poliisi viranomaisille. Mutta vaikka viranomainen väittää että sähkömagneettinen pulssi ei tuota harmia ihmisille, niin ihan varmasti sydäntahdistajat ottaa kylkeensä kun tuolla läväyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Asiastamitääntiedä .. mutta onkohan EMP helppo suunnata? Että se täräyttää vain kohdeauton eikä esim 100m säteellä kaikki elektroniikat. Vaatiikohan se sellaista että auton elektroniikka on "heikennetty" oikeasta kohtaa? Siis "sulake" joka ottaa kaasun pois. Mitä sanoo juristit kun tero EMPpaa Dianaa kuljettavaa limusiinia? Pitääkö aseessa olla kohdeajoneuvokohtainen spektri, siis kirjasto?
En nyt halua pilata ideaa mutta ajoneuvojen kanssa asiaan kuin asiaan kuluu vuosia vuosia.
 
mutta onkohan EMP helppo suunnata? Että se täräyttää vain kohdeauton eikä esim 100m säteellä kaikki elektroniikat.
Mikäänhän ei olisi niin herkullista kuin poliisi joka lamauttaa oman ajoneuvonsa takaa-ajon aikana.

EMP teknologia voi sikäli olla vaarallista että väärissä käsissä sillä tehtäisiin paljon vahinkoa silmänräpäyksessä (tarpeeksi isolla laitteella). Mielestäni yhtä vaarallista kuin ydinaseteknologia, koska materiaalit ovat oletettavasti turvallisempia käsitellä ja helposti saatavilla. Korkein kynnys on vain teknologian ymmärtäminen.

Seuraavaksi voidaankin jo puhua EMP-suojauksesta sekä laittomasta EMP-suojauksesta.
 
Mitä tarkoitat?
Laiton EMP suojaus? Siis jos poliisi saa pienen EMP-tykin käyttöönsä, niin luonnollisesti kotitekoisista ajoneuvon EMP-suojauksista liene tulee laittomia, sikäli jos niitä edes voisi toteuttaa.

Edit: Lisäksi EMP:n vaikutukset voisi ohittaa "yksinkertaisesti" käyttämällä niin vanhaa tekniikkaa omaavaa ajoneuvoa ettei siitä löydy ollenkaan EMP-herkkää elektroniikkaa. Kysymykseksi kai nousisi että olisiko kansalaisen autossa pakko olla EMP-herkkä mekanismi, tai muu mekanismi, johon vaikuttamalla viranomainen (poliisi) voisi lamauttaa auton, tai tarkemmin ilmaistuna sen etenemiskyvyn.
 
Viimeksi muokattu:
It is a very unusual kind of laser: researchers at the photonics institute at TU Wien (Vienna) have built a device which emits ultrashort flashes of infrared light with extremely high energy.

"It is very hard to combine these three properties - long infrared wavelength, short duration and high energy", says Valentina Shumakova. "But this combination is exactly what we need for many interesting strong-field applications."

Now the team has achieved a major breakthrough: By sending very energetic pulses in the infrared regime through a solid medium, the pulses can be compressed in time and space. The energy stays roughly the same, but it can now be deposited in an even shorter period of time, resulting in an incredible peak power of up to half a terawatt.

This power corresponds to the output of hundreds of nuclear reactors. But unlike power plants, which produce the power steadily, the compressed laser pulse only lasts 30 femtoseconds (millionths of a billionth of a second). The new results have now been published in the journal "Nature communications".

Playing with Invisible Colours

"Under certain conditions, laser pulses can self-compress and become shorter. This is a well-known phenomenon in laser science", says Audrius Pugzlys. "But until now, people used to believe that self-compression in solid media at extremely high intensities is impossible."

Unlike the light of a simple laser pointer, an ultrashort laser pulse does not only have one specific colour. It is a mixture of a spectrum of different wavelengths - in this case centred around 3.9 micrometers, in the long infrared region, invisible to the human eye.

In vacuum, light always travels at the same speed, regardless of its wavelength. But this is not the case for light traversing a solid material. "The material causes some components of the laser pulse to move faster than others. If this effect is cleverly used, the laser pulse is compressed, it becomes shorter just by travelling through the material", says Skirmantas Alisauskas.

This technique, however, is not always applicable. "If a pulsed laser beam of very high intensities is sent through a material, the beams tends to collapse chaotically into many separate filaments", says Audrius Pugzlys.

"It is like a bolt of lightning that spontaneously breaks up into various branches." Each of the branches only carries a small part of the energy of the original beam, the resulting laser beam cannot be used for advanced strong-field laser experiments any more.

Breaking the filamentation threshold by four orders of magnitude

The Viennese research group, in collaboration with researchers from Moscow state university, has now identified conditions which lead to self-compression and an extremely high peak power without causing the beam to collapse into filaments.

"As it turns out, we are dealing with two different length scales", says Valentina Shumakova. "The length scale of the unwanted filamentation is longer than the length on which self-compression occurs. Therefore, it is possible to find a parameter regime in which the pulse is compressed but filamentation does not yet set in." The power of the lase pulse is 10,000 times higher than the filamentation threshold - and still it does not collapse.

The team used an Yttrium aluminium garnet (YAG) crystal with a width of only a few millimetres - and the results are remarkable: By sending the laser pulse through the crystal, its duration decreases from 94 femtoseconds to a mere 30 femtoseconds.

Its energy stays almost the same, and the power (energy per time) increases by a factor three, to almost half a terawatt. "As the pulse is very short, its extremely high power opens the door to many exciting experiments and maybe even to new technologies in laser science", says Audrius Pugzlys.
http://www.spacedaily.com/reports/With_great_power_comes_great_laser_science_999.html

Ehkä Lucas oli oikeassa kun laittoi kristalleja valomiekkoihin vahvistamaan ulos annettua voimaa.
 
Pitäsköhän pistää tuo mun nykyinen käyttö auto naftaliiniin sen arvo voipi tuosta nykyisestä vain nousta jos tuo toteutuu kun ei tossa 80luvun corsassa ole minkään valtakunnan elektroniikkaa :D
 
Entäs kuljettajan mahdollinen eletroniikka?? Vaikkapa tahdistin?? Tai kun pulssia suunnataan ja sattuu taustalle ratkiriemukkaat mummelit jotka ovat menossa päivätansseihin??? Kappasta, sanoi polliiisi, kun mummo maahan kaatuu hengetönnä????


Ei relevanttia tekniikkaa!

:)
 
Tai puhumattakaan elektroniikkaa sisältävistä implanteista. Tosin tämä on ajankohtaista ehkä vasta 20-100v päästä mutta ei näitäkään asioita voi liian aikaisin ajatella... Lapsuudenmuistot aivosirulla -> EMP -> kiitos vitusti.
Edit: Mutta niistäkin kai voisi olla varmuuskopiot? o_O
 
Tai puhumattakaan elektroniikkaa sisältävistä implanteista. Tosin tämä on ajankohtaista ehkä vasta 20-100v päästä mutta ei näitäkään asioita voi liian aikaisin ajatella... Lapsuudenmuistot aivosirulla -> EMP -> kiitos vitusti.
Edit: Mutta niistäkin kai voisi olla varmuuskopiot? o_O

Hieman noloa, jos poliisin pysäytyksen jälkeen ei muista kuka on, kun tuli ostettua muistisiru ilman EMP-suojausta "kun sai halvalla". :D
 
Tavallaan tarvittaisiin poliisille kyky selvittää onko ajoneuvon ihmisillä mitään kehonsisäistä elektroniikkaa ennen kuin käyttäisivät pulssiasetta. Autossa voisi olla skannattava kohde, tietopankki, ja auton wannabe-kyborgien pitäisi saada tietonsa siihen pankkiin aina kun ajoneuvoon astuvat. Eli ensin skannataan tietopankki, vasta sitten käytetään EMP:tä. Ja valehtelusta seuraa kauheat sanktiot, eli jos ilmoittaa että on tahdistin tai syntymäsokean ihmisen näkösiru, tai mikä tahansa kestoerektiosiru, ja lähempi skannaus paljastaa että ei ole, niin kortti lähtee tai sakkoja tulee.

Mut mietitäänpä jotain kovan luokan rikollista, joka pakenee poliisia ylinopeutta. Hän tuskin laittaisi pahakseen jos tietopankissa lukisi vaikka mitä. Yksikään humaanisti toimiva poliisi ei käyttäisi EMP:tä häneen, tai vähintäänkin kynnys EMP:n käyttöön olisi korkeampi, jos on pienikin epäily että käyttö aiheuttaisi esim. sydärin ja siten ajoneuvon hallinnan menetyksen kovasta vauhdista.

EMP muuten varmaan lamauttaisi myös nanolaitteet verenkierrosta...
 
Juuri näin. Noista kaikista em kommenteista (kiitän!) johtuen _veikkaan_ että pysäytys-pyssy ei ammu yleis-EMPpiä vaan nimenomaan auton "kaasuvaijerin" katkaisevan turvakoodin. Vähän kuin kaukokäyttöisen autonavaimen kooditus mutta parempi.
End of ot. Suunnattava EMPpi olisi kiva esim yöllä hyökkäävälle panssarikärjelle. "kilsan matkalla edessä ei muuten ole enää mitään elektroniikkaa, iske ja murra!"
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
The United Kingdom's Ministry of Defence (MoD) is finalising the agreement of a Pounds 30M contract with UK DRAGONFIRE, an UK industrial team led by MBDA, to conduct the Laser Directed Energy Weapons (DEW) Capability Demonstrator.

UK DRAGONFIRE will achieve, through the Laser Directed Energy Weapons (DEW) Capability Demonstrator, a significant step change in the UK's capability in High Energy Laser Weapon Systems and will provide the basis for technology-driven operational advantage. The programme will mature the key technologies for a high energy defensive laser weapon system and will include the engagement of representative targets in land and maritime environments in 2019. The programme will also provide the body of evidence for future procurement decisions.

UK DRAGONFIRE is a collaborative consortium led by MBDA with QinetiQ and Leonardo-Finmeccanica that has brought together the best of relevant UK industry expertise to deliver the highly challenging and complex programme. The team also capitalises on the strengths of the individual companies involved, which includes GKN, Arke, BAE Systems and Marshall ADG.

The UK DRAGONFIRE proposal builds on the significant MoD and Industry investment in the areas of laser coherent beam combining, weapon systems command and control, advanced pointing systems and high power storage.

Welcoming the announcement, Dave Armstrong Executive Group Director Technical and UK Managing Director of MBDA said, "Under MBDA's lead, UK DRAGONFIRE will put the UK at the forefront of high energy laser systems, capitalising on the experience of joint MoD/Industry working in the complex weapons environment. Furthermore it advances the UK towards a future product with significant export potential, as well as providing opportunities for partnerships with other nations' armed forces that have similar requirements."

Steve Wadey, QinetiQ Chief Executive Officer said, "This programme is a great example of companies pooling expertise to provide the MoD with the best solution. QinetiQ will provide the high-powered laser system that will be used in the test, as well as conducting the trial itself at one of the ranges we manage for the MoD as part of the Long Term Partnering Agreement. It's an opportunity for us to provide innovative technology, and use our testing and evaluation expertise to ensure a successful demonstration."

Norman Bone, Managing Director of Leonardo Air and Space Systems said, "We are pleased to be part of a strong UK team that I believe can deliver the right solution for this challenging programme. Leonardo will contribute the electro-optic beam director to the programme and support the trials and evaluation. This demonstrator will be at the forefront of UK technology research and fits within our strategy to develop the next generation of laser systems."
http://www.spacewar.com/reports/UK_...apon_Capability_Demonstrator_project_999.html
 
Russia is preparing to renew flight testing of a high-power flying laser designed to operate as an anti-satellite weapon, the Tass news agency reported. Mounted on a modified Ilyushin Il-76MD-90E transport plane the airborne laser laboratory aircraft flew for its first test mission in August 19, 1981. Two aircraft were modified and equipped for the tests that ceased following the collapse of the Soviet Union. In 2009 the project was revived as the A-60SE, mounting the original 1LK222 laser. This laser weapon will likely be used to dazzle adversary satellites or burning through sensitive optics and sensors using intensive enery laser bursts. With an effective range of 1,500 km (930 miles) such a laser can target reconnaissance satellites orbiting at low earth orbit (LEO). The effect on target range to temporarily disrupt to disabling adversary reconnaissance or missile warning satellites. Some sources claim the program also aims to develope a more powerful laser, that will be able to defeat aircraft and missiles.

The program discontinued in 2011 due to lack of funding but has apparently regained interest among Moscow’s strategists as it is considered as an asymmetrical response to looming space-based threats. Platforms suggested for the operational systems may be the original, refurbished A-60SE, newer Ilyushin-476 platforms, or the prospective strategic bomber PAK-DA.
http://defense-update.com/20160926_a60.html

The Russians designed their flying laser with more modest ambitions – to dazzle or burn reconnaissance satellites in low-earth orbit. The first Russian high-power laser weapon was developed in 1977 by the Institute of Atomic Energy, Kurchatov under the ‘Falcon-Eshelon’ program in the days of the Soviet Union. It was assembled on an IL76MD-90E transport plane designated ‘Beriev A-60’. This one of a kind aircraft received extensive modifications that included an extended nose section that mounted the targeting LIDAR laser beam director. The Megawatt class CO2 laser used a different assembly, lasing through a large retractable dorsal turret. This laser was developped especially for this flying lab, Other visible modifications include two large nacelles, installed along the lower fuselage – One housed the turbo generators used to power the laser, and another replaced the “chin” cabin, housing the targeting lidar’s APU. Two A-60 aircraft were built and used in the classified flight testing program that lasted through 1993 when the program was terminated.

Following the collapse of the Soviet Union the ‘Falcon-Eshelon’ research program moved under the Almaz Antey concern, which continued to work on the laser program, alsthough without an airborne platform, all activities were limited to ground based tests. These activities were part of its strategic air defense systems.
 
DSC_0022_retouch.jpg


The Army and General Dynamics Land Systems are developing a Stryker-mounted laser weapon aimed at better arming the vehicle to incinerate enemy drones or threatening ground targets.

Concept vehicles are now being engineered and tested at the Army’s Ft. Sill artillery headquarters as a way to quickly develop the weapon for operational service. During a test this past April, the laser weapons successful shot down 21 out of 23 enemy drone targets.

The effort marks the first-ever integration of an Army laser weapon onto a combat vehicle.

“The idea is to provide a solution to a capability gap which is an inability to acquire, track and destroy low, slow drones that proliferate all over the world,” Tim Reese, director of strategic planning, told Scout Warrior in an interview.

The weapon is capable of destroying Group 1 and Group 2 small and medium-sized drones, Reese added.

The laser, which Reese says could be operational as soon as 11-months from now, will be integrated into the Fire Support Vehicle Stryker variant designed for target tracking and identification.

General Dynamics Land Systems is now working on upgrading the power of the laser from two kilowatts of power to five kilowatts. The laser weapon system uses its own tracking radar to acquire targets in the event that other sensors on the vehicle are disabled in combat and has an electronic warfare jamming system intended to jam the signal of enemy drones. Boeing is the maker of the fire-control technology integrated into the laser weapon. The laser is also integrated with air-defense and field artillery networks
http://www.scout.com/military/warrior/story/1677075-army-arms-stryker-with-laser-weapon

The Army is planning to deploy laser weapons able to protect Forward Operating Bases (FOB) by rapidly incinerating and destroying approaching enemy drones, artillery rounds, mortars and cruise missiles, service leaders told ScoutWarrior.

Forward-deployed soldiers in places like Afghanistan are familiar with facing incoming enemy mortar rounds, rockets and gunfire attacks; potential future adversaries could launch drones, cruise missiles, artillery or other types of weapons at FOBs.

Adding lasers to the arsenal, integrated with sensors and fire-control radar, could massively help U.S. soldiers quickly destroy enemy threats by burning them out of the sky in seconds, Army leaders said.
 
Northrop on tehnyt sopimuksen USAFn kanssa HEL teknologia demon väsäämisestä

Northrop Grumman Corporation (NYSE: NOC) will help the U.S. Air Force mature its plans to use directed energy systems for self-protection on current and future aircraft under a contract awarded by the Air Force Research Laboratory (AFRL), Aug. 23.

The contract calls for Northrop Grumman to develop and produce the beam control portion of an airborne laser weapon demonstration system that AFRL is developing under its Self-Protect High Energy Laser Demonstrator (SHiELD) Advanced Technology Demonstration (ATD) program.

The laser weapon will be housed in a pod attached to a fighter-sized aircraft. The system will be tested on a tactical aircraft flying at speeds up to supersonic. AFRL expects to begin flight testing the integrated system by 2019.

“Our Northrop Grumman-led team is integrating an innovative beam director with proven beam control technologies to help the Air Force define and successfully demonstrate a laser weapon capability for current and next generation aircraft,” said W. Mark Skinner, vice president, directed energy, Northrop Grumman Aerospace Systems.

The beam control system characterizes the flight environment for atmospheric disturbances that could distort the laser beam, acquires and tracks incoming targets, determines an aim point for the laser, then “shapes” and focuses the outgoing beam on the target, added Skinner.

Northrop Grumman is developing the SHiELD beam control system under a segment of the ATD program known as SHiELD Turret Research in Aero Effects, or STRAFE.

AFRL will integrate STRAFE beam control system with a laser source, and power and cooling systems developed for the SHiELD ATD.
http://news.northropgrumman.com/new...am-control-system-for-next-generation-fighter
 
Back
Top