Ensiapupakkauksia

Sala

Korpraali
ENSIAPUPAKKAUKSIA

Pakkauksen kokoamisessa on ajateltu vaativia olosuhteita sekä siviilielämän erilaisia tilanteita (lähinnä kaikki verenvuodot). Laukku on jaettu 4 eri taskuun. Yksi iso tasku, 2 pienempää ja yksi litteä tasku työkalauille. Laukku painaa erittäin vähän.


FAK-TP : First Aid Kit – Trauma Pack
Vuosimallia 2011

Tasku 1 - Painesiteet, kolmioliina, avaruuslakana ja haavataitokset
Puolustusvoimien ensiside - 2kpl
Cederroth ensiapuside - 2kpl
Pieni ensiside - 1kpl
Avaruuslakana (140x220cm) - 1kpl
Kolmioliina (kuitu) - 1kpl
Haavataitos (7.5x7.5cm) - 5kpl
Haavataitos (5x5cm) - n. 10kpl

Tasku 2 – Työkalut
Sidossakset - 1kpl
(Otsalamppu - 1kpl (kohta, kun saadaan ostettua)

Tasku 3 - Lääkkeet ja siderullat
Combat Pill Pack (sis. Ibuxin 400mg & Kyypakkaus 50mg) - 1kpl
Isoja siteitä - 4kpl
Pieniä siteitä - 8kpl

Tasku 4 - Pienemmät tarvikkeet
Kertakäyttöinen kylmähaude - 1kpl
Elvytyssuoja - 1kpl
Leikattavaa laastaria - 4kpl
Latex-kumihanskat - 2par
Musitiinpanovälineet (sis. potilaskortteja 10kpl, muistiinpanovihkon & kuulakärkikynän) - 1kpl
Urheiluteippi - 1rla
Haavateippi - 1rla

faktp.png



----------
Saa, ja onkin suotavaa, kertoa kommentteja, kehitysideoita, ym! :salut:

Edit: Laukun nimeä ja varustusta muutettu. Laukkuna toimii fold-out medical bag.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Vaikuttaa ihan hyvältä perus setiltä. Itse lisäisin ainakin vaatesakset, kiristyssiteen, ja hemostaattia (Celox, quik clot), valotikkuja potilaiden merkkaamiseen ja merkinantoon. Hanskoja ei voi koskaan olla liikaa, tämän olen huomannut. Nämä siis itse lisäisin mutta kannatta tehdä pakkauksesta sellainen mikä toimii itsellä hyvin.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Latvasta laho kirjoitti:
Vaikuttaa ihan hyvältä perus setiltä. Itse lisäisin ainakin vaatesakset, kiristyssiteen, ja hemostaattia (Celox, quik clot), valotikkuja potilaiden merkkaamiseen ja merkinantoon. Hanskoja ei voi koskaan olla liikaa, tämän olen huomannut. Nämä siis itse lisäisin mutta kannatta tehdä pakkauksesta sellainen mikä toimii itsellä hyvin.

Nuo Sakset jotka listassa oli toimivat mielestäni myös hyvin vaatesaksina.
Enkä sattumoisin omista kiristyssidettä taikka minkäänlaisia hemostaattisia aineita. :(

Mutta kiitos kuitenkin kommentista.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Noista hanskoista. MIllasia hanskoja käytätte. Itse käytin aiemmin lateksihanskoja ja vaihdoin nitriilihanskoihin kun sain edullisesti kimppatilauksessa. Yhdellä tilaajista oli lateksiallergia niin rajautui sen vuoksi ne pois. Sittemmin olen kuullut että moni muukin on vaihtanut nitriiliin, mutta ovatko ammattilaiset huomanneet käytössä mitään eroa ja oletteko huomanneet että onko sillä hanskan värillä mitään merkitystä.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Itse olen ainakin mieltynyt nitriilihanskoihin materiaali tuntuu paremmalta (kestävämmältä) kuin latex haskoissa. Toinen syy on taas että kukaan tuskin on allerginen nitriilille.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Juuh, nitriilihankojen materiaali paljon parempaa kuin lateksihanskojen. Itse kuitenkin käytän nyt lateksisia, koska nitriilit ovat päässeet loppumaan. :l
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Varustuskysymys taitaa palata siihen perussettiin, että verenvuodon tyrehdyttäminen, ilmatien avaaminen/turvaaminen ja jänniteilmarinnan purku pelastavat sen mitä "pussukkatason" kamoilla voi saada aikaiseksi, sokin torjunta vielä päälle niiltä osin kuin pystyy.

Kouluttautumista tietenkin on syytä harrastaa niin että kukin toimenpide ja kama on hyvällä luottamustasolla hanskassa.

Noista hanskoista vielä: kaivelin muutama vuosi sitten tekohampaan palasia spurgun kurkusta kun oli kokeillut naamansa kovuutta suhteessa lähibussiin. Sen verran olin onneksi hereillä että päällimmäinen kerros käsissä oli nahkasormikas... Ja kyllähän se niihin hampaanjäljet sai niillä muutamalla omalla. Pelkällä suojahanskalla olisi profylaksia kutsunut.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Joskus se ylläättää kuinka paljon puruvoimaa karvattomalla apinallakin on.
En oo siis vain kuvitellut kun olen tullut tulokseen, että nitriilihanska on vahvempi. Oon mieltynyt sinisen värisiin. Helpottaa määrätyissä tilanteissa niiden omien sormien havaitsemista. Jollain valmistajalla vaan kuulemma noi värit määräytyy koon mukaan.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Yksi mitä kannatta ehdottomasti lisätä on harsotaitokset on muuten monikäyttöistä ei vie paljon tilaa ja harmittaa jos sitä ei ole kun tarvitsee. Tämäkin huomattu omasta kokemuksesta. Itsellä on Ea-paketissa 7,5x7,5 cm kokoisia joka on aika hyvä yleiskäyttöön.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Latvasta laho kirjoitti:
Yksi mitä kannatta ehdottomasti lisätä on harsotaitokset on muuten monikäyttöistä ei vie paljon tilaa ja harmittaa jos sitä ei ole kun tarvitsee. Tämäkin huomattu omasta kokemuksesta. Itsellä on Ea-paketissa 7,5x7,5 cm kokoisia joka on aika hyvä yleiskäyttöön.

Juu. Kyllä niitä varmaankin tuolta löytyy.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

noska kirjoitti:
Joskus se ylläättää kuinka paljon puruvoimaa karvattomalla apinallakin on.
En oo siis vain kuvitellut kun olen tullut tulokseen, että nitriilihanska on vahvempi. Oon mieltynyt sinisen värisiin. Helpottaa määrätyissä tilanteissa niiden omien sormien havaitsemista. Jollain valmistajalla vaan kuulemma noi värit määräytyy koon mukaan.

Eikös se ole jotakin 80kg luokkaa keskimäärin ja ennätys taitaa olla liki sakemannin puruvoimaa vastaava voima, eli joku 200-300 kiloa.

Olen samaa mieltä että nitriittihanska on vahvempi. Lateksisiin tuli reiät varsin helposti jos ne tarttui johonkin terävään esineeseen kiinni, mutta nuo nitriitti hanskat tuntuu olevan huomattavasti sitkeämpiä ja yleensä ehtii tajuta että hanska on jossakin kiinni ja ehtii löysätä vetoa ennenkuin se puhkeaa. Lateksiset minusta kesti omissa hommissa jonkin ehkä kaksi päivää ehjinä, mutta nuo nitriitti hanskat kestää mielestäni helposti viikonkin, sitten ne pestään koneessa ja käytetään vielä toinen viikko. Toki nuo nitriittiset on myös hivenen paksummat mielestäni ja muistaakseni... Ja tosiaan nyt puhutaan vähän eriluokan hansikkaista kuin mitä lääkintämies tai vastaava pitäisi, eli paksumpia ja pidempi ikäisiksi suunniteltuja. Hygienia vaatimuksetkin on ehkä "hitusen" vähäisemmät.

Ps. Piti tämä hanska-fetismi siirtää sitten toiseen topikkiin :a-embarassed:
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Toivottavasti kuitenkin ne hanskasi on valmistettu nitriilikumista eikä nitriitistä. Ominaisuudet kun ovat melko lailla toisenlaiset ja nitriitin esiintyminen vedessä on usein merkki bakteeritoiminnasta.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Lääkm. kirjoitti:
Enkä sattumoisin omista kiristyssidettä taikka minkäänlaisia hemostaattisia aineita. :(
Mutta kiitos kuitenkin kommentista.

Kiristyssiteitä ja muita ubert-taktisia ensiapu varusteitä löytyy mm. MedKit firmalta.
Jos ei ole syvempää koultusta ensiapuun niin noilla varusteillä pärjää vallan mainiosti. Keskittyy vain henkeäpelastaviiin toimenpiteisiin eli ilmatien auki pitämiseen ja suurten verenvuotojen tyrehdyttämiseen.
 
RE: Über Tactical Medical Bag

Second kirjoitti:
noska kirjoitti:
Toivottavasti kuitenkin ne hanskasi on valmistettu nitriilikumista eikä nitriitistä. Ominaisuudet kun ovat melko lailla toisenlaiset ja nitriitin esiintyminen vedessä on usein merkki bakteeritoiminnasta.

:a-tongue:

Tunnustan tarkistin naapurin kemistiltä ensin että mitä noiden ero oli :D
 
RE: Über Tactical Medical Bag

noska kirjoitti:
Second kirjoitti:
noska kirjoitti:
Toivottavasti kuitenkin ne hanskasi on valmistettu nitriilikumista eikä nitriitistä. Ominaisuudet kun ovat melko lailla toisenlaiset ja nitriitin esiintyminen vedessä on usein merkki bakteeritoiminnasta.

:a-tongue:

Tunnustan tarkistin naapurin kemistiltä ensin että mitä noiden ero oli :D

Sinulla on sitten hyvä naapurusto ja ilmeisesti sosiaalinen verkostoituminen käy teikäläiseltä hyvin. Meikäläinen ei tahdo muistaa edes omien naapureiden nimiä, no eihän tässä ole asuttu kuin yksi vuosi vasta kyseisellä seudulla... Onhan tässä potenttiaalisesti vielä vuosikymmeniä aikaa. :lanssi:
 
RE: Über Tactical Medical Bag

No kaksi samassa talossa asuvaa ovat tämänkin foorumin jäseniä (toinen heistä kemisti) ja talossa asuu poikkeuksellisen paljon opettajia ja akateemisesti koulutettuja ihmisiä. Tälläinen vanha tehdasrakennus tuntuu houkuttelevan määrätynlaista väkeä. Niin ja kaipa se on ihmisestä kiinni, mutta kyllä minä pidän hyvinkin tiivistä kontkatia suurimpaan osaan asukkaista ja muutenkin laajaa tuttavapiiriä ja kysyn sangen hanakasti apua tai neuvoa asioissa muilta. Ehkäpä se johtuu omasta koulutuksesta, työnkuvasta tai sukujuurista tai niistä kaikista.
 
RE: FAK-TP

Laukkuna ei toimi enää brittiläinen kaasunaamari laukku, vaan fold-out medical bag. Tähän kyseiseen laukkuun mahtuu paljon enemmän tavaraa, kuin edeltäjäänsä. Painokin on pysynyt suunnilleen samana.

Laukun nimeä on myös muutettu, nyk. laukku on nimeltään FAK-TP (First Aid Kit Trauma Pack) eli ensiapupakkaus - vammapakkaus.

Varustelista on pysynyt suunnilleen samana, mutta nyt on lisätty joukkoon mm. kertakäyttöinen kylmäpussi sekä urheiluteippiä.

Kertokaa kommentteja, ym. Kuva ja video laukusta tulee aivan kohta.
 
RE: FAK-TP

Kiitos! Nyt löysin oikein hyvän ja kattavan peruspaketin itselleni. Hiukan modasin: eli nieluputki, kahta kokoa ( lapsi + aikuinen ) , palovammageeli. Toi kylmäpussi on oikeasti äärettömän hyödyllinen.

En tiedä miksi toi celox on kaikkien huulilla? Kertokaa MULLE! Perinteinen kiristysside on ihan yhtä hyvä, ellei oikeasti jopa parempi. Onko toi vaan joku muotituote, koska XXX käyttää sitä minäkin tarvitsen sitä. Onhan se hyvä, varsinkin noi uudet versiot. Toi "pulveri" ei ihan vakuuttanut, kun käytännössä pahassa vuodossa on ainekin valunut pois.
 
RE: FAK-TP

Celox on niin muodikasta että jokaisen sohvasoturin pitää sitä omistaa koska suuri ameriikka käyttää samaa tököttiä. Mutta ihan vakavasti mulla on omassa ensiapupakkauksessa QuikClot 1st Response pussukka siltä varalta että verenvuoto sattuu osumaan esimerkiksi kaulaan tai keskivaraloon johon ei saa kiristyssidettä. QuikClot 1st Response on pakattu harsomaiseen pussiin joka painetaan suoraan haavaan joten ei tarvitse pelätä aineen lähtemistä tuulen mukana karkuun. eikä kaadella mitään jauheita,vaan paketti auki ja sisältö painetaan suoraan haavaan, lisätään painettta ja varmistetaan paikalleen siteellä.
 
Back
Top