Ensimmäinen kivääri

musashi

Korpraali
Olen miettinyt ensimmäisen kiväärin hankkimista ampumataitojen ylläpitämiseen. Tarkoitus olisi hakea lupaa tarkuusamutaan tarkoitettuun pienoiskivääriin, näin aluksi. Jotian aioita mietityttää, joihin olisin kiitollinen vastauksista.

Olen liittynyt reserviläisyhdistykeen, jol akesäisin käytössä ulkorata ja talvisin sisärata, joilla siis olisi tarkoitus aloitella.

Kannattaako ostaa käytetty vai uusi, kun hinnan yläraja 1500€? Tarkoitus ei ole kilpailla monen tuhnannen euron kilpakiväärillä.
Jos osataa käytetyn, niin mitä aseesta tulisi huomioida?
Mikä olisi hyvä ase edellämainittuun tarkoitukseen? Itsellä ollut mielessä vaikka Tikka t1x UPR. Olen kuitenkin kuullut mielipiteen kokeneemmalta, että ase ei olisi hyvä tarkkuusammuntaan?
Saako pienoiskivääreihin asennettua diopteritähtäimet, vaika niitä ei siinä ostaessa olisi?
Olen siis nyt liittynyt reserviläisyhdistykseen. Olen tähän mennessä ampunut useita vuosia ilma-aseilla, joita tällä hetkellä omistan kaksi. En ole kuulunut ampumaseuraan, vaan olen omalla tontilla harrastanut. Rekisterissä ei ole mitään merkintöjä. Onko ampumaseuran jäsenyys ja sitä kautta merkityt harjoituskerrat ehto ostoluvan saamiselle?

Tässä aluksi ja kiitos vastauksista etukäteen.
 
Ei pitäis olla mitään aivan älytöntä vaikeutta saada lupaa harrastusammuntaan pienoiskiväärille. Jos haluat maksimoida luvan saannin mahdollisuuden liity myös johonkin ampumaseuraan jäseneksi ja tee selvitys ilma-ase ammunnasta vaadittavalla perustelulomakkeelle.
 
T1x on varmasti kuvaamaasi käyttötarkoitukseen toimiva. Sen tukki kuitenkin on "metsästysmallinen", jota saattaa rata- tai tarkka-ammunnan harjoittaja haluta vaihtaa.

Piekkaria kannattaa lähteä hakemaan vaikkapa Poliisin asehuutokaupasta, jossa vanhojen Sakolaisten yms. hinnst pyörivät 50- 100€. Budjettiisi ja kuvaukseesi viitaten voi olla järkevää hankkia vaikka kaksi eri kivääriä, toisen valmiiksi dioptereilla ja toisen kiikarilla.

Piekkari jolla itse ammun eniten on juurikin poliisihuudosta kotiutettu Sako P54T, lähti vaimentimella ja diopterivarustuksella 50€ hintaan. Sopivilla patruunoilla käy erinomaisesti. Ainut huono puoli on, että lippast ovat noin satasen kappale, jos niitä edes löytää mistään. Lippaiden saatavuus kannattaa siis huomioida.

Ellet aio harjoitella toiminnallista ammuntaa, ottaisin pulttilukon, jotta säästyy patruunoiden toimivuusongelmilta.
 
T1x on varmasti kuvaamaasi käyttötarkoitukseen toimiva. Sen tukki kuitenkin on "metsästysmallinen", jota saattaa rata- tai tarkka-ammunnan harjoittaja haluta vaihtaa.

Piekkaria kannattaa lähteä hakemaan vaikkapa Poliisin asehuutokaupasta, jossa vanhojen Sakolaisten yms. hinnst pyörivät 50- 100€. Budjettiisi ja kuvaukseesi viitaten voi olla järkevää hankkia vaikka kaksi eri kivääriä, toisen valmiiksi dioptereilla ja toisen kiikarilla.

Piekkari jolla itse ammun eniten on juurikin poliisihuudosta kotiutettu Sako P54T, lähti vaimentimella ja diopterivarustuksella 50€ hintaan. Sopivilla patruunoilla käy erinomaisesti. Ainut huono puoli on, että lippast ovat noin satasen kappale, jos niitä edes löytää mistään. Lippaiden saatavuus kannattaa siis huomioida.

Ellet aio harjoitella toiminnallista ammuntaa, ottaisin pulttilukon, jotta säästyy patruunoiden toimivuusongelmilta.
Samaa mieltä. Käytetty sakolainen kiikarilla (ne jalat ovat se itse pointti) näytti olevan 100€, mutta valitettavasti useamman sadan kilometrin päässä. Noita kuitenkin piisaa. Jos Riihimäki on ajomatkan päässä, on poliisihuutokauppa hyvä vaihtoehto. Tuolla tavalla pääsee kuitenkin halvalla alkuun.

Sitten jos tuntuu oikeasti kiinnostavalta, niin kalliimpaa kehiin.
 
Ei nyt ihan se mitä haetaan mutta.
https://www.aawee.fi/ammunta-ja-ase...mfire-22-lr-|-17-hmr-pienoiskivaari/p/033310/
45439-DEFAULT-l.jpg
 
Piekkari on senvarran edullinen, että kannattaa laittaa parisataa ostohintaan lisää että saa hieman paremman. Sellaisen joka on tarkka suoraan ostohetkestä sekä johon saa lippaita, kiikaritähtäimen, äänenvaimentimen jne. Pieni säästö saattaa tulla kalliiksi myöhemmin. Been there, done that.
 
Jos sinulla on metsästyskortti niin hae lupa pienoiskivääriin metsästysperusteella. Paljon helpompaa ja nopeampaa.
Osta hyvä pienari jossa on tai johon saa vaimenninkierteen.
Älä myy sitä koskaan.
 
T1x on varmasti kuvaamaasi käyttötarkoitukseen toimiva. Sen tukki kuitenkin on "metsästysmallinen", jota saattaa rata- tai tarkka-ammunnan harjoittaja haluta vaihtaa.

Piekkaria kannattaa lähteä hakemaan vaikkapa Poliisin asehuutokaupasta, jossa vanhojen Sakolaisten yms. hinnst pyörivät 50- 100€. Budjettiisi ja kuvaukseesi viitaten voi olla järkevää hankkia vaikka kaksi eri kivääriä, toisen valmiiksi dioptereilla ja toisen kiikarilla.

Piekkari jolla itse ammun eniten on juurikin poliisihuudosta kotiutettu Sako P54T, lähti vaimentimella ja diopterivarustuksella 50€ hintaan. Sopivilla patruunoilla käy erinomaisesti. Ainut huono puoli on, että lippast ovat noin satasen kappale, jos niitä edes löytää mistään. Lippaiden saatavuus kannattaa siis huomioida.

Ellet aio harjoitella toiminnallista ammuntaa, ottaisin pulttilukon, jotta säästyy patruunoiden toimivuusongelmilta.
SIis onko tämän Tikka 1x upr mallin tukki metsästysmallinen? Se perusversio on, mutta ajattelin tämän olevan enemmän tarkkuusammuntaan tarkoitettu? https://www.shootinguk.co.uk/reviews/rifle/tikka-t1x-upr-22-lr
 
Itse ostin pienoiskivääriksi Ruger 10/22:n, mikä on vähän sellainen piekkarimaailman Arska. Siitä saa sellaisen kuin haluaa, eli erilaisia tukkeja, tähtäinkiskoja jne. on joka lähtöön. Hinta uutena noin 400 rahaa. Jos reserviläiskerhonne järjestää kilpailuja piekkarilla, luvan saa sillä perusteella. Itselataava on myös hyvä toiminnallisen ammunnan harjoitteluase, mutta nyt jäi vähän epäselväksi että mitä lajia piekkarilla olisi tarkoitus ampua. Tietysti jos haluat laadukkaan pulttilukon, niin Tikka T1 on varmasti ihan hyvä valinta.
 
Toivottavasti olen väärässä, mutta tämänkaltaisia kysymyksiä on palstalla esiintynyt tämän tästä. Epäilen tarkoitusperiä.
 
Ai jaa. Epäillä aina saa. Tarkoitusperät löytyy avauksesta. EI ole tässä mitään salaliittoteoreetikoille tutkittavaa.
Saat kysymäsi tiedot reserviläisyhdistykseltä, mihin ilmoitit liittyneesi, paljon helpommin ja luotettavammin kuin tältä palstalta.
 
Saat kysymäsi tiedot reserviläisyhdistykseltä, mihin ilmoitit liittyneesi, paljon helpommin ja luotettavammin kuin tältä palstalta.

Samaa mieltä. Sillä varauksella, että yhdistys järjestää aktiivista ampumatoimintaa eikä ole jokin pikkupaikkakunnan res. ups. kerho, joka järjestää lähinnä vuosikokouksen ja pari saunailtaa, joissa keskitytään muistelemaan maan kunniakasta sotahistoriaa.

Toivottavasti olen väärässä, mutta tämänkaltaisia kysymyksiä on palstalla esiintynyt tämän tästä. Epäilen tarkoitusperiä.

Eikö tuo mene jo paranoian puolelle, kun näet joka puolella tulevia joukkomurhaajia? Luulen, että juuri kukaan väärällä asialla oleva ei ole kiinnostunut pulttilukkopienoiskivääristä. Se ei mahdu housunkaulukseen eikä se ole muutenkaan "seksikäs".
 
Saat kysymäsi tiedot reserviläisyhdistykseltä, mihin ilmoitit liittyneesi, paljon helpommin ja luotettavammin kuin tältä palstalta.
No varmaan kaikkeen täällä olevista kysymyksistä saa vastauksen muualta. Liityin tänne tänään ja luulin, että täällä saa näistä keskustella ja saa neuvoja. Laitatko mulle jonkun listan asioista, joista täällä voi keskustella.
 
Ei se ole mitenkään tavatonta, että uusi harrastaja kyselee mielipiteitä millaista asetta kannattaisi hankkia. Kysymyshän painottuu aika paljon siihen, että millainen ase kannattaa ostaa kuin siihen, että miten sellaiseen saa luvan. Varmasti siellä reseviläiskerhossakin osataan mielipiteitä antaa, mutta yhdistystoiminnassa mukana olleet varmasti huomaavat, miten helposti yhdistyksissä näkökulmat voivat vinoutua tiettyyn suuntaan, ja avoimella foorumilla saa avoimia vastauksia.
 
No kyllä tuo Tikka T1x UPR saa aika hyvät arvostelut nimenomaan tarkkuusammuntapainotteiseksi pienoiskivääriksi:

Ja perusmallikin saa jo hyvät arvostelut, mutta tarkkuusammunan osalta perusmallin tukkia kritisoidaan (minkä UPR ilmeisesti korjaa):
 
Tänne tulee uusi keskustelija, joka kertoo, että on liittynyt reserviläisjärjestöön ja kysyy neuvoa ensimmäisen kiväärin ostamiseen. Sinä pyrit estämään tämän keskustelun. Kumman tarkoitusperiä pitää epäillä?
Otat ihan iisisti vaan. Alan palstoihin kuuluu vähän foliohattuiluakin ja niille todellakin tunkee myös provokaattoreita yms. toimittelijoita ja muuta viidettä kolonnaa.
Joku saattaa testata myös luonteen kuohahtelevuutta. . .
Pienoiskivääri on kyllä ehdoton valinta ekaksi ruutiaseeksi ja sille on käyttöä sittenkin kun muitakin rautoja on paljonkin.
Sillä on aina helppoa palauttaa perusteet mieliin ja harjoittelu on edullista.
Hyvä pienari kestää helposti Isältä tyttärelle tai Äidiltä pojalle, joten siihen kannattaa hieman satsatakin.
Lippaallinen pulttilukkoinen on aika varma valinta.
Esim. CZ tekee kohtuuhintaisia ja asiallisia.
Suoravetolukkoisiakin saa, varsinkin ampumahiihtokivääreitä esim Anschutz.

Hiplaile ja tähtäile ehdokkaita ja tunnustele mikä tuntuu omalta.
Tervetuloa Hyvän ja elinikäisen harrasteen pariin.
 
Viimeksi muokattu:
T1X:äni käy 50 metristä helposti alle kulmaminuuttia peruspaukuilla kuten CCI Standard tai SK purkki. Laukaisu ja ergonomia pitkälti kuten T3X:ssä, tosin omassani on GRS:n ergonominen säätötukki jossa on melkein pysty kahva. Lukko on suht liukas(ei kuitenkaan yhtä hyvä, kuin T3:n), lippaat ovat hyviä ja suht edullisia. Max 1500 eurolla saat hankintaluvan, laadukkaan aseen, kiikaritähtäimen ja lisäkilkkeet esim juuri T1X, Ruger Precision Rimfire, CZ 457, pimpattu 10/22.
 
Back
Top