Epidemiat maailmalla

Käsi pystyyn kuka haluaisi samaan sotilasliittoon Turkin kanssa. No reippaasti vaan.
putin_3_cf061443ef2839099bc9e481669de2ef.fit-760w.jpg
 
Mielenkiintoiset kaupat USA teki. Ilmeisesti Venäjältä tilatut hengityskoneet valmistava firma on USA:n pakotteiden alla. Myös puolet laskusta Venäjän "lahjana" maksanut Russian Direct Investment Fund on USA:n pakotteiden alla. Liekö Putin tahallaan trollannut USA:ta valitsemalla kyseiset tahot hoitamaan kauppoja Venäjän puolelta. Poliittisiin delegaatioihinhan venäläisillä on ollut tapana ujuttaa pakotteiden vuoksi moniin länsimaihin maahantulokiellossa olevia henkilöitä.

 
Jatketaan Ruotsin ja Suomen vertailua, iltapäivälehdistä otettuna.
Luvut riippuvat siitä mihin aikaan ja mistä lehdestä ottaa joten ovat vaan suuntaa-antavia.

Ruotsi 24.3. kuolleita 36, tehohoidossa 136
Suomi 24.3. kuolleita 1, tehohoidossa 17
Ruotsi 25.3. kuolleita 63 , tehohoidossa 168
Suomi 25.3. kuolleita 3, tehohoidossa 22
Ruotsi 26.3. kuolleita 66, tehohoidossa 142
Suomi 26.3. kuolleita 5, tehohoidossa 24
Ruotsi 27.3. kuolleita 92, tehohoidossa 160
Suomi 27.3. kuolleita 7, tehohoidossa 32
Ruotsi 28.3. kuolleita 102, tehohoidossa 182, sairaalassa 803
Suomi 28.3. kuolleita 9, tehohoidossa 31, sairaalassa 112
Ruotsi 29.3. kuolleita 110, tehohoidossa 269 (ehkä luokittelu muuttunut?), sairaalassa (ei löytynyt)
Suomi 29.3. kuolleita 12, tehohoidossa 41, sairaalassa 134
Ruotsi 30.3. kuolleita 146, tehohoidossa 311, sairaalassa ???
Suomi 30.3. kuolleita 13, tehohoidossa 49, sairaalassa 149
Ruotsi 31.3. kuolleita 180, tehohoidossa 293, sairaalassa 1219 (aftonbladetilla vaihtelee tilastointitapa vähän väliä)
Suomi 31.3. kuolleita 17, tehohoidossa 56, sairaalassa 137
Ruotsi 1.4. kuolleita 239, tehohoidossa 312, sairaalassa 1320
Suomi 1.4. kuolleita 17, tehohoidossa 62, sairaalassa 158
Ruotsi 2.4. kuolleita 282, tehohoidossa 440, sairaalassa ???
Suomi 2.4. kuolleita 19, tehohoidossa 65, sairaalassa 160
Ruotsi 3.4. kuolleita 333, tehohoidossa 361, sairaalassa 1480
Suomi 3.4. kuolleita 20, tehohoidossa 72, sairaalassa 180

Ruotsi on tiensä valinnut. Epidemiaa ei voida pysäyttää enää muuta kuin täydellisellä lock-downilla. Ulkonaliikkumiskielto ja vain kriittiset työtehtävät säilytetään. Joko katsovat kortit loppuun tai tekevät täyden äkkijarrutuksen.

Suomen osalta toiveikkuutta. Sairaalan päädytään keskimäärin 10 vrk sairastamisen jälkeen. Joten tämän päivän lisäys on vielä viime viikolta, jolloin baarit ja ravintolatkin olivat auki.
 
Saas nähdä, millaisia ryppyjä rakkauteen koronakriisi vielä ehtii tuoda kansainvälisissä suhteissa. Turkki nappasi Espanjaan menossa olevat hengityskoneet. USA on toistaiseksi ehtinyt napata sekä Saksaan että Ranskaan menossa olevat hengityssuojainten kuljetukset. Ranska taas vuorostaan aiemmin takavariko ruotsalaisen Mölnlycken Ranskassa sijaitsevassa varastossa olleet hengityssuojaimet.

Tämä kaikki tilanteessa, jossa epidemia on vielä suht tuore ja omaa paljon kasvupotentiaalia.Tässä vielä tuosta USA vs Saksa hengityssuojainväännöstä.
 
WHO, rätitkin naamalla ok leviämisen estämiseen...

WHO opens door to broader use of masks to limit spread of coronavirus
GENEVA/WASHINGTON (Reuters) - The World Health Organization on Friday said that medical masks should be prioritised for health workers, but it opened the door to greater public use of homemade masks or other mouth coverings as a way to reduce the spread of the coronavirus.

A senior WHO official told reporters there was some possibility of airborne transmission of the virus that has now infected over 1 million people and killed 50,000 people worldwide since emerging in China last December.
But the main driver of the pandemic was still believed to be sick people with symptoms who were coughing and sneezing and contaminating surfaces or other people.
“We must preserve medical surgical respirator masks for our frontline workers. But the idea of using respiratory coverings or mouth coverings to prevent coughing or sneezing projecting disease into the environment and towards others ... that in itself is not a bad idea,” Dr. Mike Ryan, the WHO’s top emergencies expert, told a news conference.
 
Jenkeissä myös räteistä suositus

Yhdysvalloissa koko kansaa kehotetaan nyt suojaamaan kasvonsa ulkona ollessa, kertovat kansainväliset mediat.
Maan presidentti Donald Trump kertoi asiasta päivittäisessä koronavirustilannekatsauksessan.
Presidentti sanoi tilaisuudessa, ettei itse aio suojata kasvojaan ja että kyseessä on vain suositus, kirjoittaa New York Times.
Päivää aiemmin New Yorkin kaupungin pormestari Bill de Blasio kehotti kaikkia suojaamaan kasvonsa ulkona esimerkiksi huivilla.
Yhdysvalloissa koronaviruksen on saanut yli 270  000 ihmistä. New York on ollut jo jonkin aikaa tartuntakeskittymä.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Poisto
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaan Ruotsin ja Suomen vertailua, iltapäivälehdistä otettuna.
Luvut riippuvat siitä mihin aikaan ja mistä lehdestä ottaa joten ovat vaan suuntaa-antavia.

Ruotsi 24.3. kuolleita 36, tehohoidossa 136
Suomi 24.3. kuolleita 1, tehohoidossa 17
Ruotsi 25.3. kuolleita 63 , tehohoidossa 168
Suomi 25.3. kuolleita 3, tehohoidossa 22
Ruotsi 26.3. kuolleita 66, tehohoidossa 142
Suomi 26.3. kuolleita 5, tehohoidossa 24
Ruotsi 27.3. kuolleita 92, tehohoidossa 160
Suomi 27.3. kuolleita 7, tehohoidossa 32
Ruotsi 28.3. kuolleita 102, tehohoidossa 182, sairaalassa 803
Suomi 28.3. kuolleita 9, tehohoidossa 31, sairaalassa 112
Ruotsi 29.3. kuolleita 110, tehohoidossa 269 (ehkä luokittelu muuttunut?), sairaalassa (ei löytynyt)
Suomi 29.3. kuolleita 12, tehohoidossa 41, sairaalassa 134
Ruotsi 30.3. kuolleita 146, tehohoidossa 311, sairaalassa ???
Suomi 30.3. kuolleita 13, tehohoidossa 49, sairaalassa 149
Ruotsi 31.3. kuolleita 180, tehohoidossa 293, sairaalassa 1219 (aftonbladetilla vaihtelee tilastointitapa vähän väliä)
Suomi 31.3. kuolleita 17, tehohoidossa 56, sairaalassa 137
Ruotsi 1.4. kuolleita 239, tehohoidossa 312, sairaalassa 1320
Suomi 1.4. kuolleita 17, tehohoidossa 62, sairaalassa 158
Ruotsi 2.4. kuolleita 282, tehohoidossa 440, sairaalassa ???
Suomi 2.4. kuolleita 19, tehohoidossa 65, sairaalassa 160
Ruotsi 3.4. kuolleita 333, tehohoidossa 361, sairaalassa 1480
Suomi 3.4. kuolleita 20, tehohoidossa 72, sairaalassa 180

Ruotsi on tiensä valinnut. Epidemiaa ei voida pysäyttää enää muuta kuin täydellisellä lock-downilla. Ulkonaliikkumiskielto ja vain kriittiset työtehtävät säilytetään. Joko katsovat kortit loppuun tai tekevät täyden äkkijarrutuksen.

Suomen osalta toiveikkuutta. Sairaalan päädytään keskimäärin 10 vrk sairastamisen jälkeen. Joten tämän päivän lisäys on vielä viime viikolta, jolloin baarit ja ravintolatkin olivat auki.

Tässä artikkelissa tarkemmin Ruotsin strategiasta ja ajattelutavasta


Kaikki puolueet ovat valitun linjan takana. On näillä ruotsalaisilla kyllä ihmeellinen itseluottamus.
 
Tässä artikkelissa tarkemmin Ruotsin strategiasta ja ajattelutavasta


Kaikki puolueet ovat valitun linjan takana. On näillä ruotsalaisilla kyllä ihmeellinen itseluottamus.

Pureudutaanpa vielä näihin kahteen ruotsalaisten kommenttiin.

1.
"Myös Hansén uskoo valtionepidemiologi Anders Tegnelliä. Tegnell totesi torstaina, että Ruotsin suuret kuolinluvut eivät kerro siitä, että Ruotsin linja olisi ollut Suomea huonompi vaan siitä, että Suomi tulee Ruotsia ajallisesti jäljessä."

Ruotsissa kuolemien määrä eteni noin 20:n asti hitaasti kuten Suomessa. Mutta lähti sitten kiihtyvään kasvuun. Tämä tapahtui noin 22.3. lähtien (worldometer). Mutta tuon jälkeen oli vain yksi päivä, jolloin uusia tartuntoja oli vähemmän kuin 200, ja viimeinen lukema on luokkaa 600. Suomessa on viime päivät pysytty alle 100:n uudet tartunnat. Testauspolitiikka kai on samantyyppinen kummassakin maassa.

Seuraava viikko todistaa tämän väitteen tai kumoaa sen, kuten uskon. Kuolleiden osuus Suomessa tulee kasvamaan kyllä selvästi tästä eteenpäin (teholla ollaan pitkään), mutta se ei voi kasvaa kuin lineaarisesti jos tartuntamäärät pysyy tuossa 100:n alle.

2.
"Vertailulla muihin maihin Hansén tarkoittaa vertailua Keski-Eurooppaan – siihen suuntaanhan Ruotsi itseään mielellään muutenkin vertaa.

”Esimerkiksi Belgiassa kuolleita on jo yli tuhat.”

Belgiassa ulkonaliikkumiskielto on ollut voimassa yli kaksi viikkoa."

Ruotsissa kuolleiden määrä 333 kolminkertaistui edellisen viikon aikana.
Belgiassa oli 353 kuollutta 28.3., 67 kuollutta 21.3. Ja 1011 kuollutta 2.4.
Belgian kuolleisuuden kehitys on ollut selvästi rajumpaa. Ulkonaliikkumiskielto ei vielä näy noissa luvuissa.
Todettuja tapauksia Belgiassa 2-3 kertainen määrä viime päivinä (mutta testausstrategian erot voivat tässä näkyä paljon).

Juuri nyt väitettä voi pitää totena. Mutta sanoisin, että tässä pitää odottaa vielä pari viikkoa ennenkuin voi puhua onnistumisesta.
Ja jos Ruotsissa on 999 kuollutta viikon päästä, niin onko se sitten onnistumista?

Belgiassa taitaa olla vielä Ruotsiakin suurempi määrä rinnakkaisyhteiskunnassa elävää kolmannen maailman väestöä.
Enpä usko, että Molenbeckissa on hirveästi ulkonaliikkumiskieltoa valvottu kun sinne viranomaisilla ei ole asiaa oikein missään tehtävässä.

EDIT: Belgia on tunnettu Länsi-Euroopan hajanaisimmasta ja tehottomimmasta hallinnosta. Joten ehkä tuo on vähän turhan helppo vertailukohta Ruotsille
 
Viimeksi muokattu:
Tegnellin epidemialinjaus ei taida Ruotsin taloutta pelastaa. Ruotsinkin talous pysähtyy. Suomessa maa toipuu epidemiasta nopeammin.


Många företag inom handeln säger att de inte klarar många veckor till av nedstängning av samhället. Snart väntar konkurs för många företag.
– Jag tycket att det otroligt dystert. Det sätter fingret på att vi behöver akuta stödåtgärder, säger Karin Johansson, vd på branschorganisationen Svensk Handel.
Att det är kris har ingen missat. Men hur illa är det? Svensk Handel har frågat 900 handlare i en enkät, och inom sällanköpshandeln säger var tredje att de har två månader till konkurs.
Omsättningen är extremt låg. Bolagen börjar få slut på medel. Två av tre räknar med att minska personalen, vilket förstås ökar arbetslösheten.
Hälften av sällanköpsföretagen har problem med finansiering. Vartannat bolag har tappat minst 40 procent av sin försäljning. Dessutom har hälften haft problem med varutillförseln.
65 000 jobb står på spel, enligt Svensk Handel. Nu måste regeringen göra mer, och det snabbt, tycker Karin Johansson.
– Åtgärderna måste komma snabbt och vara en enkla så att företag kan använda dem, säger hon.
 

Liittolaiset vihaisina: USA rohmuaa lääkintätarvikkeita muiden maiden edestä ”villin lännen tyyliin”

Valkoisen talon koronavirusryhmän koordinaattori Deborah Birx ja varapresidentti Mike Pence vierailivat hengityssuojia valmistavan 3M-yhtiön pääkonttorissa 1. maaliskuuta.
Kuva: TNS / Zuma


Julkaistu: 5:30
Koronakriisin kanssa kamppailevat maat syyttävät USA:ta ”merirosvouksesta”, ”Villin lännen taktiikoista” ja käteisen heiluttamisesta kiitoradalla.

Yhdysvaltojen liittolaismaat ympäri maailman valittavat supervallan ”Villin lännen” taktiikoista terveydenhuollon kannalta kriittisten välineiden rohmuamisessa. USA:ta syytetään ylihinnan maksamisesta ja jo sovittujen tilausten estämisestä.

Ranskassa ja Saksassa korkean tason viranomaiset sanoivat, että USA maksaa reilusti markkinahintoja enemmän ammattilaistason hengityssuojien kärkituottajalle Kiinalle. USA:n väitetään napanneen sopimuksia korkeilla tarjouksilla senkin jälkeen, kun eurooppalaiset ostajat luulivat kauppojen olleen jo sovittuja. Brasilian terveysministeri kertoi vastaavasta tapauksesta.

– Rahalla ei ole väliä. He maksavat mitä tahansa, koska he ovat epätoivoisia, saksalainen korkean tason lähde kertoi.

– Amerikkalaiset ovat liikkeellä, ja heillä on paljon rahaa, toinen saksalainen hallituslähde sanoi.

”Merirosvousta”
Koronaviruspandemia on levinnyt ympäri maailman sen jälkeen kun se havaittiin viime vuoden lopussa Kiinassa. Hallitukset ympäri maailman ovat epätoivoisesti yrittäneet haalia tarvikkeita lääkäreille, hoitajille ja kansalaisilleen.


Tautitapausten kasvaessa räjähdysmäisesti kamppailu tarvikkeista vain kiihtyy.


Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump sanoi perjantaina, että hän allekirjoittaa asetuksen, joka kieltää ammattilaistason N95-hengityssuojien ja muiden lääkintätarvikkeiden viennin ulkomaille.


Yhdysvaltoihin rekisteröity monikansallinen 3M Co kertoi perjantaina, että Valkoinen talo oli käskenyt sitä pysäyttämään kaikkien Yhdysvalloissa valmistettujen hengityssuojien toimitukset Kanadaan ja Etelä-Amerikkaan. Yhtiön mukaan tällä on ”merkittäviä humanitaarisia seurauksia”.


Berliinin sisäministeri Andreas Geisel julkaisi tiedotteen, jonka mukaan 200 000 3M:n Kiinassa valmistettua hengityssuojaa takavarikoitiin Bangkokissa matkalla Saksaan. Hän kutsui tapausta ”nykyaikaiseksi merirosvoukseksi”.


– Edes maailmanlaajuisen kriisin aikana ei pitäisi käyttää Villin lännen taktiikoita, Geisel sanoi.


Amerikkalaisen jalkapallon ammattilaisjoukkue New England Patriots lennätti omistamallaan lentokoneella yli miljoona N95-hengityssuojaa Kiinasta Yhdysvaltoihin.
Kuva: Jim Davis / Reuters
”Hankimme kaiken minkä saamme”
Yhdysvaltojen kotimaan turvallisuuden ministeriössä työskentelevä virkamies kertoi tällä viikolla Reutersille, että yhdysvaltalaiset yritykset ja maan hallitus ovat maksaneet yli markkinahintojen suuresta osasta ulkomailta ostamistaan välineistä.

Asiasta nimettömänä puhunut viranomainen sanoi, että Yhdysvallat ei lopeta ostamista ”ennen kuin meillä on aivan liikaa”. Hänen mukaansa Yhdysvallat saattaa jatkaa suojavälineiden etsimistä elokuuhun asti.


– Olemme hankkineet käsiimme kaiken, minkä saamme, hän sanoi.


Lääketieteellisten välineiden hankkimista koordinoivan Liitovaltion hätäviraston tiedottaja Lea Crager sanoi, että katastrofit johtavat usein tiettyjen tarvikkeiden hintojen nousuun.


– Jos tuotantoketjut häiriintyvät, välttämättömien tarvikkeiden kustannukset nousevat. Niin vain tapahtuu, Crager sanoi.


Brasilian terveysministeri Luiz Henrique Mandetta sanoi tällä viikolla, että Kiina oli luopunut joistain brasilialaisista tilauksista, kun USA lähetti maahan yli 20 rahtilentokonetta ostamaan samoja tuotteita.


Torstaina Mandetta kertoi, että Brasilia oli vihdoin onnistunut tekemään reilun 200 miljoonan euron arvoisen tilauksen, tosin sen toimitusaika on 30 päivää.


Käteistä kiitoradalla
Saksan hallitusta hengityssuojatilauksissa avustavan yhtiön työntekijä kertoi, että käännekohta oli maaliskuun viimeinen viikonloppu. Hänen mukaansa Yhdysvallat ilmestyi silloin aikaisempaa vahvemmin markkinoille.


Hänen mukaansa sopimukset eivät tämän jälkeen enää taanneet toimituksia.


– Kysyntä on paljon, paljon tarjontaa suurempaa.

Ranskassa alueelliset johtajat ovat samoilla linjoilla. Jean Rottner sanoi, että hän joutui jatkuvasti taistelemaan, jotta hengityssuojatilaukset löytäisivät perille hänen johtamaansa Grand Estiin, jossa koronavirus on tehnyt eniten tuhoja Ranskassa.

Hänen mukaansa tilaukset vaihtoivat omistajaa viime hetkillä.


– Amerikkalaiset ottavat käteisen esiin kiitoradalla ja maksavat kolme tai neljä kertaa tarjouksemme verran, Rottner sanoi radiokanava RTL Francelle keskiviikkona.


Pariisin alueen johtaja Valerie Pecresse kertoi, että myös hänen nenän edestään meni tilaus syvätaskuiselle maalle. Hän ei nimennyt Yhdysvaltoja.


– Löysimme muutama päivä sitten tarvikkeita, mutta emme onnistuneet ostamaan niitä, koska muut tarjosivat enemmän, Pecresse kertoi perjantaina radiokanava Franceinfolle.


– He olivat valmiit maksamaan kolme kertaa markkinahinnan.


Ranskan ulkoministeriö sanoi tutkivansa tapauksia. Eräs virkamies kuitenkin epäili, että mitään ei ole tehtävissä.

– Lopulta kyse on markkinavoimista. Se joka maksaa eniten, saa saaliin, hän sanoi.

IS-Reuters
 
Puutteista puheenollen...


Coronavirus

How Tea Party Budget Battles Left the National Emergency Medical Stockpile Unprepared for Coronavirus

Fiscal restraints imposed by Republicans in Congress in the early years of the Obama administration left the U.S. less prepared to respond to the coronavirus pandemic today.


by Yeganeh Torbati and Isaac Arnsdorf
April 3, 10:42 a.m. EDT



20200403-us-medical-stockpile-3x2.jpg

An ICU bed inside a makeshift hospital at New York City’s Central Park, on Tuesday. (Misha Friedman/Getty Images)





Series: Coronavirus
Is the United States Prepared for COVID-19?






ProPublica is a nonprofit newsroom that investigates abuses of power. Sign up to receive our biggest stories as soon as they’re published.



Dire shortages of vital medical equipment in the Strategic National Stockpile that are now hampering the coronavirus response trace back to the budget wars of the Obama years, when congressional Republicans elected on the Tea Party wave forced the White House to accept sweeping cuts to federal spending.

Among the victims of those partisan fights was the effort to keep adequate supplies of masks, ventilators, pharmaceuticals and other medical equipment on hand to respond to a public health crisis. Lawmakers in both parties raised the specter of shortchanging future disaster response even as they voted to approve the cuts.

“There are always more needs for financial support from our hardworking taxpayers than we have the ability to pay,” said Denny Rehberg, a retired Republican congressman from Montana who chaired the appropriations subcommittee responsible for overseeing the stockpile in 2011. Rehberg said it would have been impossible to predict a public health crisis requiring a more robust stockpile, just as it would have been to predict the Sept. 11, 2001, terrorist attacks.

“It’s really easy to second-guess and suggest we didn’t do as much,” he said. “Why didn’t we have a protocol to protect the Twin Towers? Whoever thought that was going to happen? Whoever thought Hurricane Katrina was going to occur? You tell me what’s going to happen in 2030, and I will communicate that to congressmen and senators.”

There were, in fact, warnings at the time: A 2010 Centers for Disease Control and Prevention-funded report by the Association of State and Territorial Health Officials urged the federal government to treat public health preparedness “on par with federal and state funding for other national security response capabilities,” and said that its store of N95 masks should be “replenished for future events.”


callout.svg
Help Us Report on Coronavirus
Are you a public health worker, medical provider, elected official, patient or other COVID-19 expert? Help make sure our journalism is responsible and focused on the right issues.

Note: If you develop emergency warning signs for COVID-19, such as difficulty breathing or bluish lips, get medical attention immediately. The CDC has more information on what to do if you are sick.

But efforts to bulk up the stockpile fell apart in tense standoffs between the Obama White House and congressional Republicans, according to administration and congressional officials involved in the negotiations. Had Congress kept funding at the 2010 level through the end of the Obama administration, the stockpile would have benefited from $321 million more than it ended up getting, according to budget documents reviewed by ProPublica. During the Trump administration, Congress started giving the stockpile more than the White House requested.

By late February, the stockpile held just 12 million N95 respirator masks, a small fraction of what government officials say is needed for a severe pandemic. Now the emergency stash is running out of critical supplies and governors are struggling to understand the unclear procedures for how the administration is distributing the equipment.

The stockpile received a $17 billion influx in the first and third coronavirus stimulus bills that Congress passed in March. But there had not been a big boost in stockpile funding since 2009, in response to the H1N1 pandemic, commonly called swine flu.

After using up the swine flu emergency funds, the Obama administration tried to replenish the stockpile in 2011 by asking Congress to provide $655 million, up from the previous year’s budget of less than $600 million. Responding to swine flu, which the CDC estimated killed more than 12,000 people in the United States over the course of a year, had required the largest deployment in the stockpile’s history, including nearly 20 million pieces of personal protective equipment and more than 85 million N95 masks, according to a 2016 report published by the National Academies of Sciences, Engineering and Medicine.

“We recognized the need for replenishment of the stockpile and budgeted about a 10% increase,” said Dr. Nicole Lurie, who served as the assistant secretary for preparedness and response at the Department of Health and Human Services during the Obama administration. “That was rejected by the Republican House.”

Republicans took over the House of Representatives in the 2010 midterms on the Tea Party wave of opposition to the landmark 2010 health care reform law, the Affordable Care Act, also known as Obamacare. The new House majority was intent on curbing government spending, especially at HHS, which administered Obamacare.

Congressional Republicans, led by Mitch McConnell in the Senate and House Speaker John Boehner, leveraged the debt ceiling — a limit on the government’s borrowing ability that had to be raised — to insist that the Obama administration accept federal spending curbs. The compromise, codified in the 2011 Budget Control Act, required a bipartisan “super committee” to find additional ways to reduce the deficit, or else it would trigger automatic across-the-board cuts known as “sequestration.”

Even in the aftermath of the swine flu pandemic, the stockpile wasn’t a priority then. Without a full committee markup, Rehberg introduced a bill that provided $522.5 million to the stockpile, about 12% less than the previous year and $132 million less than the administration wanted. “Nobody got everything they wanted,” Rehberg said.


Get Our Top Investigations
Subscribe to the Big Story newsletter.

Email address
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
The Senate version of the funding bill offered $561 million for stockpile funding. Senators said they regretted the cuts even as they voted for the bill.

“In this bill we’re now getting into the bone marrow,” Tom Harkin, a Democrat from Iowa who then chaired the Senate appropriations committee, said at the markup. “Some of these cuts will be painful and unpopular.”

In the bill’s final version, Congress allocated a compromise $534 million for the 2012 fiscal year, a 10% budget cut from the prior year and $121 million less than the Obama administration had requested.

The next year, the “super committee” failed to secure additional savings demanded by the Budget Control Act, triggering the automatic, across-the-board cuts. This “sequestration” was an outcome that the leaders of both parties disliked — and blamed one another for.

“Did either party ever indicate sequestration was welcome, positive or desirable?” Dave Schnittger, Boehner’s deputy chief of staff at the time, told ProPublica. “Sequestration was conceived — not by Republicans, but by a Democratic White House — as a crude mechanism to compel the super committee to do its job. Republicans consistently advocated for reductions in mandatory spending programs that would have prevented sequestration from ever happening.” (Mandatory spending refers to entitlement programs such as Social Security and Medicare.)

McConnell’s office did not respond to requests for comment.

Katie Hill, a spokeswoman for Obama, pointed to numerous statements he made in 2013 urging Republicans to compromise, warning that the sequester would weaken economic recovery, military readiness and basic public services.

Gene Sperling, then a top Obama economic adviser, said Republicans focused attacks on the HHS budget, along with the Departments of Labor and Education, which are grouped under the same appropriations subcommittee.

“The Labor/HHS budget is where a significant number of progressive priorities are, from Head Start to (the National Institutes of Health) to the Education Department,” Sperling said. “There’s just so much in there, so it is often the hot spot for where conservative budget hawks who don’t believe in public investment go hardest.”

Under sequestration, the CDC, which managed the stockpile at the time, faced a 5% budget cut. In its 2013 budget submission, HHS decreased its stockpile funding request from the previous year, asking for $486 million, a cut of nearly $48 million. “The SNS is a key resource in maintaining public health preparedness and response,” the administration said. “However, the current fiscal climate necessitates scaling back.”

The decrease caught Rehberg’s attention at a budget hearing to review the request.

“Disaster preparedness is something that has been very important to me,” he said at the hearing. “I just would like to have you explain how such a large reduction can possibly not impact the national preparedness posture.”

Then-HHS Secretary Kathleen Sebelius answered that the CDC would prioritize replacing expiring drugs such as smallpox vaccines and anthrax treatments.

The next year, the administration again proposed cutting the stockpile’s funding from the 2012 funding level, but it warned that reduced funding could result in “fewer people receiving treatment during an influenza pandemic.”


Read More



In Desperation, New York State Pays Up to 15 Times the Normal Prices for Medical Equipment
State data shows that New York is paying enormous markups for vital supplies, including almost $250,000 for an X-ray machine. Laws against price gouging usually don’t apply.

Congress did grant extra funding in response to emergencies, but even then, the stockpile was a small-ticket item. In 2014, the Obama administration asked for and received billions of dollars to respond to the Ebola outbreak, but only $165 million went to the CDC’s public health emergency preparedness programs, including the stockpile. And in 2016, Congress granted emergency funding to respond to the Zika virus, but it gave the CDC less than half of what the Obama administration requested.

“It’s clear that the administration prioritized the SNS in this (Zika) request and in the Ebola supplemental,” said Ned Price, who was a spokesman for the National Security Council in the Obama White House. “In the case of Zika, congressional Republicans sat on the request for the better part of a year.”

The stockpile’s mission has steadily expanded as it confronts new public health emergencies. With limited resources, officials in charge of the stockpile tend to focus on buying lifesaving drugs from small biotechnology firms that would, in the absence of a government buyer, have no other market for their products, experts said. Masks and other protective equipment are in normal times widely available and thus may not have been prioritized for purchase, they said.

“It just was never funded at the level that was needed to purchase new products, to replace expiring products and to invest in what we now know are the really necessary ancillary products,” said Dara Lieberman, director of government relations at the Trust for America’s Health, a nonpartisan public health advocacy and research group.



The sequestration and strict budget caps ended with budget deals in 2018 and 2019 — a bipartisan rebuke to the earlier restraints. “It’s a burden off our shoulders,” Senate Appropriations Chairman Richard Shelby, R-Ala., told reporters at the time. “In a troubled world, I think that was the wrong message.”

Yet non-defense spending still hasn’t fully recovered.

“One of the things that happened to public health preparedness was just the result of the general budget stringency we had,” said David Reich, a consultant working on federal appropriations issues for the Center on Budget and Policy Priorities. “We’re still seeing the results of that.”

During the Trump administration, the White House has consistently proposed cutting the CDC and the HHS Office of the Assistant Secretary for Preparedness and Response, which took over stockpile management from the CDC. Congress approved more stockpile funding than Trump’s budget requested in every year of his administration, for a combined $1.93 billion instead of $1.77 billion, according to budget documents.

The White House budget request for 2021, delivered in February as officials were already warning about the dangerous new coronavirus, proposed holding the stockpile’s funding flat at $705 million and cutting resources for the office that oversees it.



Lydia DePillis contributed reporting.
 
Back
Top