Epidemiat maailmalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Italian sairaanhoito pulassa:

Ristiriitaistahan tämä on. Sanovat että ei ole mahdollista Suomessa. Onko Italia siis niin paljon kehittymättömämpi maa? Täällä riittää resursseja, hoitajapula ei vaivaa, mutta Italiassa ei riitä?

Tässä on nyt sellainen voiton mahdollisuus suomalaiselle systeemille ettei ole viime vuosina nähty. Kun koronaviruksen vaikutukset torjutaan niin sosiaali- ja terveysministeristä tulee vielä sankari.

Italiassa kuollut vuorokauden aikana koronavirukseen 168 ihmistä
Tekijä
STT
-
10.3.2020 | 19:28
0

Italiassa on kuollut vuorokauden aikana koronavirukseen 168 ihmistä, mikä on korkein päivittäinen luku tähän mennessä. Uusia tartuntoja on todettu liki tuhat.

Tehohoitopaikat alkaa loppumaan ja korreloi ikävästi tämän luvun kanssa..

Petja Pelli

@PelliPetja

·
2t

Vastauksena käyttäjälle
@PelliPetja
Minusta nyt alkaa olla hyvä aika miettiä, voiko Suomen tilanne todella olla Ruotsiin verrattuna niin paljon parempi kuin tapausluvut antavat ymmärtää? Voiko eroa syntyä myös siitä, että meillä on testattu vähemmän? Toki ruotsalaiset matkustavat vielä suomalaisiakin enemmän
Voi. Suomessa ainakin tänään aamulla ollaan vielä pystytty jäljittämään tautia epidemia-alueille eli toistaiseksi tiedetään missä mennään.
Sitten kun alkaa tulla vastaan tapauksia joilla ei ole tiedettyjä yhteyksiä jotka johtaisivat epidemia-alueille ollaan seuraavassa vaiheessa.

Ei koske Suomea...

WALTER Ricciardilla on yksi neuvo muiden Euroopan maiden hallituksille ja kansalaisille: kuunnelkaa terveysministereitänne, jotka tietävät varmasti, miten vaikea tilanne on käsillä. Hänen mukaansa on turha tuudittautua alhaisiin tartuntalukuihin, koska monessa maassa ne ovat nousseet hetkessä hälyttävälle tasolle.

”Älkää aliarvioiko sitä, miten nopea ja vaarallinen tämä virus on. On parempi toimia liian aikaisin, koska muuten saatatte tehdä liian vähän ja liian myöhään.”

Petja Pelli
@PelliPetja

·
3t

Ruotsin koronainfo päättyi juuri. Olin paikalla, eikä se hyvältä kuulostanut: -Leviämisriski Ruotsin sisällä nostettiin tasolle 5/5 -Testaaminen tavallisen kansan parissa jää pois, keskitytään hoitohenkilökuntaan -Jos saat lieväoireisen koronan, pysyt kotona ilman testiä
Ymmärrettävää ettei normikansalaista testata,nehän on jo tottuneet runsaaseen väkivaltaan ja sopeutuneet siihen.

Ristiriitaistahan tämä on. Sanovat että ei ole mahdollista Suomessa. Onko Italia siis niin paljon kehittymättömämpi maa? Täällä riittää resursseja, hoitajapula ei vaivaa, mutta Italiassa ei riitä?

Tässä on nyt sellainen voiton mahdollisuus suomalaiselle systeemille ettei ole viime vuosina nähty. Kun koronaviruksen vaikutukset torjutaan niin sosiaali- ja terveysministeristä tulee vielä sankari.
Etkö ole kuullut sellaisesta kuin erityisolosuhteet.
Täällä sian pieremässä pärjätään vähemmällä vähän kaikessa.

Olen tavannut 3 lääkäriä, joiden kädet haisi likaisilta, yhdellä oli jopa likaiset kynnenalukset. Kaikki miehet. Kyllä ihmisen, joka on pessyt käsiä haistaa, hän tuoksuu saippualle ja puhtaudelle. Nimenomaan kädet tuoksuvat!

Sattuuhan sitä. Jos voisin kertoa mitä näin lääkärin tekevän viikon sisään, niin varmaan nauraisit itsesi lattialle. Suunnilleen yhtä koomista kuin Iranin varaterveysministerin legendaarinen koronan vähättelyvideo.

Suomessa virkamiehet ja lääkärit tietää, ne ei panikoi kuten koko muumaailma. :D

Panikointi on perseestä. Asioista voi ottaa selvää ja toimia rauhallisesti ilman paniikkia. Mulla ei ole hätää tai paniikkia koronasta. Olen ottanut siitä selvää ja valmistautunut js varautunut. Tänäänkin olen ollut n. 2500 ihmisen kanssa kontaktissa (alle 5 metrin etäisydellä). Parin viikon päästä en varmaan enää suostu kohtaamaan niin montaa, mutta analysoin tilanteet itse hallitusti.

Panikointi on perseestä. Asioista voi ottaa selvää ja toimia rauhallisesti ilman paniikkia. Mulla ei ole hätää tai paniikkia koronasta. Olen ottanut siitä selvää ja valmistautunut js varautunut. Tänäänkin olen ollut n. 2500 ihmisen kanssa kontaktissa (alle 5 metrin etäisydellä). Parin viikon päästä en varmaan enää suostu kohtaamaan niin montaa, mutta analysoin tilanteet itse hallitusti.
Osatko kertoa mikä ihmeen norovirus joka voi tarttua 4 kerta peräkkäin tänä vuonna? (Kuulin sattumalta yhden hoitajan kertomusta kun tämä kävi norossa oleva vanhusta katsomaan)

Tämä on katsomisen arvoinen, kaveri ennustaa ihan niinkuin @Pihatonttu - kun Kiinassa puretaan karanteenit, Covid-19 lähtee taas laukalle. Länsimaissa on vähintään 3-7kk:n verran edessä jännittäviä aikoja. Haastateltava/ kirjan puffaaja ei suosittele koulujen sulkemisia, lisäksi hänellä on huolestuttavia numeroita 40+ -vuotiaiden ikä-kohortista.

Tästä tulee poikkeuksellinen vuosi.

Tämä haastattelu on suoraan coronamyrskyn silmästä.
Mitäköhän #####tua Suomessa odotellaan, sitäkö että tehohoitopaikat loppuvat?
Samaa voi sanoa koko Euroopan, maailmankin osalta. Turismi nyt vain on murhaa tällä hetkellä.

Ainakin HS teki aika ison otsikon Italian tilanteesta, joten ehkä joku kello raksuttaa jonkun päässä nyt.
Ehkä jopa EU viimein tajuaa, että vapaa liikkuvuus on vähemmän tärkeä kuin satoja tuhansia kuolleita.

Back