Kova ratkaisu, saattoihan siinä tuuriakin olla matkassa.
CBC: "Useimmat karhut ovat oikeakätisiä" – Kanadalaismies kertoo, miten karhua vedetään kuonoon
Ihmiset & kulttuuri13:02Aapo Laakso
Koiransa kanssa lenkillä ollut kanadalaismies joutui tositoimiin emokarhun hyökätessä. Metsästys- ja nyrkkeilytausta johtivat uskaliaaseen ratkaisuun.
MARKKU VUORIKARI
Kanadalaismies selvisi tappelusta karhun kanssa todennäköisest vähintään yhtä paljon tuurilla kuin tappelutaidoillaan. Kuvan karhu asustelee Suomussalmella tyystin tietämättömänä jutun tapahtumaketjusta.
Kanadalainen Ontarion provinssista kotoisin oleva Rick Nelson oli lenkkeilyttämässä koiraansa, kun kaksikko kohtasi mustakarhun poikasen.
Nelson huomasi, että pikkukarhu oli tilanteesta aivan kauhuissaan. Karhunmetsästystä harrastanut mies tiesi heti, että pian on niin sanotusti tilanne päällä.
Kohta emokarhu jo rynnistikin puskista täyttä vauhtia.
Emokarhu oli takajaloillaan Nelsonin edessä, kun nyrkkeilytaustainen mies päätti toimia.
"Uskokaa minua. Kun adrenaliiniä on veressä, osaa ihminen lyödä. Vielä 61-vuotiaana ja harmaantuneena voi lyödä kovaa", Nelson kertoo Kanadan yleisradioyhtiö CBC:n haastattelussa.
Nelsonin ensimmäinen lyönti meni ohi ja osui karhua hampaisiin. Karhu löi takaisin. Lyönti raapi Nelsonin olkapäätä, rintakehää ja naamaa verille.
"Tiesin, että karhu lyö ensin vasemmalla, mutta sitten se lyö tosissaan oikealla, koska suurin osa karhuista on oikeakätisiä", kertaa Nelson karhunkaatajan asiantuntemuksellaan.
Tieteellistä näyttöä kätisyysväitteelle on ohuelti.
Ennen karhun oikeaa suoraa Nelson ehti lyödä uudestaan.
"Minulla oli paikka täydelliselle lyönnille. Vedin alakoukulla suoraan kuonoon", Nelson selittää.
Silloin pentukarhu päästi ulinan ja alkoi liikkua kauemmas. Nelson tiesi emokarhun joko lähtevän poikasen perään tai käyvän hänen kimppuunsa.
Emokarhu ryysti veristä nenäänsä ja kääntyi katsomaan Nelsonia. Mies ehti jo pelätä uutta hyökkäystä, mutta karhu lähtikin kävelemään pentunsa perässä pois kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Nelson kokee olleensa onnekas, mutta ei väheksy omaa osuuttaan tapahtumaketjussa.
"Jos meinaat lyödä karhua, ole varma, että lyöt sitä suoraan kuonoon. Se on ainoa keino, jolla karhua voi todella säikäyttää", Nelson opastaa.
CBC:n artikkelissa Kanadan luonnonvara- ja metsäministeriön edustaja kertoo, että karhut hyökkäävät Kanadassa ihmisten kimppuun ani harvoin, ja tavallisesti karhua on tilanteessa jotenkin uhattu. Tänä vuonna ilmoituksia hyökkäyksistä ei ole tullut yhtään.
Kokemuksestaan huolimatta Nelson ei halua, että ihmiset pelkäisivät karhuja.
"Mustakarhut eivät oikeastaan ole vaarallisia, ellei niillä ole poikasta mukana. Luultavasti ne ovat enemmän peloissaan kuin kohtaamansa ihmiset. Olen iloinen, että karhu käveli pois. Olen myös iloinen, että niin tein myös minä."
Maaseudun Tulevaisuuden toimitus kehottaa harkitsemaan tarkkaan matsin ottamista karhun kanssa.
Suomaisten asiantuntijoiden kanta on, että karhun kohdatessa tulisi pitää rauhallisesti ääntä ja perääntyä hitaasti tulosuuntaan, samalla välttäen katsekontaktia eläimen kanssa.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/cbc-useimmat-karhut-ovat-oikeakätisiä-kanadalaismies-kertoo-miten-karhua-vedetään-kuonoon-1.154969