Eränkäynti

Juu. Miellän itseni jonkin sortin eläinten ystäväksi. Tästä huolimatta olen pihvien suurkuluttaja.
Olen sitä väkeä ketkä nähneet metsästystä pelkästään televisiosta joten pyydän ymmärrystä:)
Kukin tyylillään. Itselläkin on haulikko/kivääri enemmän hengenkohotuksen vuoksi matkassa, ei enää raaski varainkaan metsoja/teeriä ampua, jää vain katselemaan kiikarin läpi kun on niin komeita eläimiä. Jänis menee vielä evääksi ja haittaeläimet, esim supi, ammutaan aina kun vain mahdollista.
 
Juu, kyllä se rutto pistää kannan kuriin, muutama vuosi takaperin keräsin tontin reunoilta kolme raatoa pois, saa nähdä milloin taas iskee tauti päälle, on noita rusakoita sen verran paljon.
Rutto voi tarttua ruttoa kantavaa jänistä käsiteltäessä myös ihmiseen. Kertakäyttö käsineet olisivat suolistettaessa yms. käsittelyssä jo hyvä suoja. Lähipiiristä kokemusta, ei ole ihan lievimmästä päästä se tauti.

Tosiaankin, jos jäniksiä alkaa olla kasapäin, luonto hoitaa liiat pois kuleksimasta. Rutto: saa jänistä etsiä hartaudella sen jälkeen.
Kanta palautuu kuitenkin ajan kanssa.
 
Tämä tapahtui Virossa mutta kuulunee eräilyaiheen alle.

Hirvi jäi roikkumaan sillankaiteeseen. Metsästäjät lopettivat eläimen.

c4dffa74-e903-41c4-83b3-5c22123236ab.png
Yritäpä laittaa hirvi tuollaiseen ''jalkalukkoon'', ei asettelemalla onnistu. Olen kuitenkin nähnyt nautojen parissa vastaavanlaisia virtuoosimaisia suorituksia.
 
Juu. Miellän itseni jonkin sortin eläinten ystäväksi. Tästä huolimatta olen pihvien suurkuluttaja.
Olen sitä väkeä ketkä nähneet metsästystä pelkästään televisiosta joten pyydän ymmärrystä

Luonnon ja metsästyksen -setämiehet- ovat ihan vilpittömästi eläinten ystäviä myös. -setämiesluokan- metsästäjille ahnas saalistaminen on vain harvoin SE. Saalista saadaan jos tai kun sitä saadaan. Usein
jäädään myös ilman.

Metsästys tänään on ihan samanlaista luonnon ja eläinten kunnioittamista kuin siitä kerrotaankin. Youtuben mehtuuviteot ovat pääosin nuorukaisten lataamia ja niissä korostuvat tietyt teemat: pitää esittäytyä saamamiehenä. Ja naisena. Ja koirat pelaa kuin enkelit, ne takovat gps:n todistamana juuri niinkuin koira-alan parhaissa oppikirjoissa....todellisuus siinäkin on yleensä toista. Toki julkaisuviteo on valittu juuri siitä tapauksesta, kun se koira toimi hyvin....huonoa päivää ei viittitä latailla ihmisten näkyville.

-setämiesluokan- metsästäjät viittaavat kintaalla saamamiehen tittelille, heille riittää mukava päivä jahdin parissa. Toki saalista on kiva saada, mutta siitä ei leipä ole kiinni. Eikä miehenkunnia. Tai naisen.

Tuossa woodsman kertoo, että huonoina vuosina asetta maltetaan pelkästään ulkoiluttaa. Se on totta ja se kertoo paljon, ja uskallan väittää, että tälläkin saitilla meitä huonojen vuosien aseen ulkoiluttajia on paljon.

Meillä mehtuun setämiehillä on vastuumme, meidän pitää -jalostaa- aina sitä uutta sukupolvea noudattamaan hyviä tapoja, sääntöjä, lakeja, turvallisuusteemaa, saaliin kunnioittamista ja säästävää tapaa verottaa kantoja. Miehenkunnian saa palvelemalla toisia ja olemalla rehti jätkä muille. Ei kaatamalla kaiken mikä liikkuu.

Auttaako Sheriffi yhtään tämä kirjoitus, joka on vilpittömästi kirjoitettu? Ymmärtämään, ettei metsästys ole eläintenvihaajien hommaa.
 
Yritäpä laittaa hirvi tuollaiseen ''jalkalukkoon'', ei asettelemalla onnistu. Olen kuitenkin nähnyt nautojen parissa vastaavanlaisia virtuoosimaisia suorituksia.

Paskamainen kohtalo. Mutta pitää muistaa eräs villieläimiin liittyvä asia: niiden kohtalo on aina -epäinhimillinen-. Ne sairastuvat, loukkaantuvat, nälkiintyvät, tulevat syödyksi, ammutuksi....niillä ei ole mitään turvattua vanhuutta ja terveydenhuoltoa. Niiden kuolema on aina ihmisen näkökulmasta ruma.

Itseasiassa eläimen -inhimillisin- kuolema saattaa olla ihmisen sille järjestämä.
 
Tosiaankin, jos jäniksiä alkaa olla kasapäin, luonto hoitaa liiat pois kuleksimasta.

Viimeksi parivuotta siteen iski.
Ei ollut kuitenkaan kovin kattava (kylmää ja sääskiä vähän jotka levittävät taudin). Talvella näkyi vielä joitain jäniksiä.

Edellinen kerta kun laskin isolla nurmikolla 21 valkeaa palloa (valkea jänistä syksyllä).
Kesällä tuli sitten rutto joka vei kyllä jänikset aika tarkkaan.
Talvella jänistenjäljet oli todella haussa (jänis 1-2 km korkeintaan välein).
Kanna elpyminen oli aika hidasta tämän jälkeen.

Ps. Viimeksi sain jäniksen ampumaradalla, päästi ihan viereen ja tärisi kuin kuumeessa.
Anoin olla, muta kun hetken päästä katsoin, niin juoksi hirveää kyytiä.
Mutta oli kyljellään maassa ja pyöri ympyrää.
Joten lopetin sen ja heitin ketunruuaksi vallinpäälle.
 
Vaikka en itse metsästä (ei maata ja aikaa), pidän itse metsästettyä lihaa kaikkein parhaana ja ekologisimpana vaihtoehtona.
Eläin on saanut elää luonnollisen elämän luontaisessa ympäristössään ja kuollut nopeasti ja armollisesti (pääsääntöisesti).
 
Tais käydä niin, että tuli tiistaina vetästyä tämän talven viimeiset hiihdot, nyt on mittarissa 11 astetta ja aurinko porottaa. Viime vuonna hiihtelin vielä huhtikuun puolivälissä, mutta nyt näyttää hieman heikolta. Sellainen ihme sattui omalle kohdalle, että pääsin näkemään pari riekkoa, sen verran etelässä ollaan, että ei riekot ole kovin yleisiä.

28755

Nuotiopaikka oli pysynyt tallessa ja puut oli kivasti kuivia. Lunta ei enää nevan reunassa, kankaannokalla paljoa ollut.

28756

Kahvit tuli keitettyä ja makkaraa paistettua. Olin liikkeellä jo aamulla aikasin, kuudelta oli sukset jalassa :) kevyt oli kantohangilla hiihtää, 15km meni hujauksessa.

28757

Tuuli niin älyttömästi, että piti hätäisesti vetästä laavukangas suojaamaan pahimmalta tuulelta. Viritys ei ollut kaunis, mutta ajoi asiansa.
 
Kova on tuuli. Mutta antaa kesän vaan tulla. Nykyisillä metsästysajoilla majavanpyynti on täällä päin hankalaa useimpina keväinä. Olisikohan kahtena keväänä viidestä ollut sellainen mukiinmenevä olosuhde. Kyllähän noi pojat hiihtelee joka kevät, mutta minä en suksilla lähde keväthösleeseen uppuroimaan jokien rantavalleille.
 
Kattelin taas joutessani tämän britti-naisen videoita, leidillä on topakka ote noihin saksanseisojiin, ja hienoja hakuja tuolla tyypillisissä englantilaisissa maisemissa (Suomessa tuollaista näkisi ehkä Ruissalossa, jos joku kaataisi kaikki puut helvettiin sieltä ensin!) - haastavaan saumaan pukkaa tuo peura (muntjakiksi kutsuu sitä, eli aasiasta pientä jalopeuraa istutettu riistaksi, hienoa kun selvinnevät talvestakin tuolla ongelmitta), mutta koirat pysyvät näpeissä vaikka into hyppivän peuran perään on kova :)

 
Olen tuollaisen sileäkarvaisen saksanseisojan kanssa itsekin aikoinaan metsässä liikkunut, todella hieno rotu, ja vähän "laatikkomaisempana" koirana kestävämpi Suomen oloihin ja maastoihin kuin joku weimaraner tai vistula.
Noita isompia meinaa erkkikään jaksaa raahata metsästä kun menohalut loppuu...
 
Olen tuollaisen sileäkarvaisen saksanseisojan kanssa itsekin aikoinaan metsässä liikkunut, todella hieno rotu, ja vähän "laatikkomaisempana" koirana kestävämpi Suomen oloihin ja maastoihin kuin joku weimaraner tai vistula.
Noita isompia meinaa erkkikään jaksaa raahata metsästä kun menohalut loppuu...

Ovat halvatun nopeita, vahvoja ja kestäviä.
 
Meni kerralla päivä pilalle
Toivottavasti ajaisi kelkallaan heikoille jäille.
Mikä lie idiootti se kelkkamies. Yksikään erämies tai -nainen ei vastaavaan syyllisty.
Whatsapissa on viime aikoina liikkunut video, missä slobot ajattaa kahdella kelkalla hirviä järven jäällä. Hirvi liukastuu nurin ja toinen sergei hyppää kelkasta sen kaulaan painamaan hirveä alas, kohta toinenkin sankari hirven niskassa. Loppuun ajatettu hirvi alistuu, ei edes yritä ylös. Mitä järkeä, kysyn minä.
Mahaa vääntää, kun katson hirvenmetsästäjänä tuon kaltaisia älyttömien kuvaamia '' erävideoita.''

Olen melko monta hirveä jahdissa ampunut. Yhtäkään en ole kiduttanut.
 
Mikä lie idiootti se kelkkamies. Yksikään erämies tai -nainen ei vastaavaan syyllisty.
Whatsapissa on viime aikoina liikkunut video, missä slobot ajattaa kahdella kelkalla hirviä järven jäällä. Hirvi liukastuu nurin ja toinen sergei hyppää kelkasta sen kaulaan painamaan hirveä alas, kohta toinenkin sankari hirven niskassa. Loppuun ajatettu hirvi alistuu, ei edes yritä ylös. Mitä järkeä, kysyn minä.
Mahaa vääntää, kun katson hirvenmetsästäjänä tuon kaltaisia älyttömien kuvaamia '' erävideoita.''

Olen melko monta hirveä jahdissa ampunut. Yhtäkään en ole kiduttanut.

Parimetrisellä kepillä sais kosseja kouluttaa niin että järki palaa päähän. PRKL!
 
Eilen näin ilveksen viiden sekunnin ajan. Onneksi Göbbels oli kytkettynä. Se riehaantui hirmuisesti. On sillä ilveksellä hankikannolla kyllä rivakat kintut. Kekkasin, että kissi oli tutkimassa pilkkiavantoja eli onkimiesten jäälle heittämiä jämäkaloja. Aika iso köriläs ja paljon harmaata väriä.

Merikotka ja joutsen saapuivat eilen. Ne tulevat aika yhtäjalkaa joka vuosi. Merikotkan kuusen latvassa istuminen on kyllä hupaa seurattavaa. Latva heiluu kuin tivolissa ja siinä se kotka keikkuu sitkeästi. Merikotka näkemäni mukaan könyää talviset verkkopaikat ja pilkkiavannot.

Ahma tekee samaa, moni nykyaikainen ahma kulkee yöaikaan pilkkipaikat. Metsäkauris ottaa kyytiä näillä selkosilla, kun poroa ei ole.

Telkkiä ja pari sorsaa tuli myös eilen, hiukan aiemmin kuin viime vuonna. Etelätuuli tuo tiedustelijat.:cool:

Kevät tulee ja maastoilu alkaa. Seuraavien viikkojen aikana minua ei ehdi kiinnostaa pätkääkään onko Suomessa vaalitulos millainen vai onko vaalit peruttu tykkänään. Pääministeriksikin saa nimittää vaikka eulaalia kenkkusen, ei vaikuta toimintaan.
 
Back
Top