Eränkäynti

Torrakko

Kapteeni
Minusta on mukavaa samoilla metässä. Tulee siellä käytyä myös marjoja ja sieniä keräilemässä syksyisin. No, tämä topikki on kuitenkin eränkäyntiä varten.

Parasta on herätä aamulla teltassa ja kun siitä kömpii ulos ja ulos näkee miten usva vielä leijailee veden pinnalla. Siinä kun vähän viluissaan sitten kyhää nuotin ja laittaa kahvit tulille ni aijjai. Kun saa kahvin käteen ja kessun toiseen ja katselee usvaiselle järvelle tulee väkisin mieleen miten hienoa voi luonnossa olla.

Minkälainen puukko ois paras retkillä. Kun on pikku kirves ja tavan puukko ni välillä ois tarvinnu jotai siltä väliltä. Tästä tuli mieleen että jos puukon korvais leukulla. Sillon ois väline kun tuntuu että puukko on liian pieni ja kirves on liian iso hommaan X.

Mietin sellasen 14-16cm pitkän leukun hankkimista, että ei mitään Lapin machetee kuitenkaan. Siinähän terä on isompi ni saa vaikka onkivavan tehtyä helpommin kun voi iskee puun poikki kerrasta. Leathermanilla se on sellasta lastu kerrallaan hommaa eikä perus 10cm puukkokaan ole parempi.

Omia kokemuksia saa ja pitää kertoa. Tai mitä nyt aiheesta mieleen juolahtaa. Vai oonko minä ainoo joka tätä harrastaa?
 
Kokeileppas hukaria. Menee tuohon leukun ja kirveen väliin ja ainakin itselläni se on toiminut erinomaisena ratkaisuna yksin kulkiessa.
 
Tässä on toinen samanlainen hullu.

Minulla on pikkukirves ja tavallinen puukko mukana. On leukukin olemassa, mutta ei se ole kätevä, kun ei ole jäistä poronruhoa hakattavaksi. Taitaa olla koristeena vain.
 
Tässä on toinen samanlainen hullu.

Minulla on pikkukirves ja tavallinen puukko mukana. On leukukin olemassa, mutta ei se ole kätevä, kun ei ole jäistä poronruhoa hakattavaksi. Taitaa olla koristeena vain.
Komppaan. Pikkukirves on ollut leukua parempi. Tosin minulla ehkä tottumuskysymys. Mutta puukko, ehdottomasti, ja hyvä puukko. Nimim Torrakko, kokeile erilaisia puukkoja, osta useampi. Ei leatherman vielä ole lopullinen sana. Vinkki: esim napapiirin nimeltä-mainitsemattomasta-puukkokaupasta on saanut kivan alennuksen kun on kurkkusalaattikuosia yllä. Valikoimaakin on reippaasti.
 
Uniformu/virkamerkki-alennusta saa myös Fiskarsin tehtaanmyymälästä. Samoin JOS JP on paikalla niin myyntiin löytyy erikoisempiakin tst-veitsiä.

Pidemmällä metsäreissulla kirves on ehdoton, mutta kuten OldSkool yllä totesi: kokeile erilaisia puukkoja.
Itselläni kulkee vähintään kaksi erilaista puukkoa mukana kun harhailen maastossa: two is one and one is none -periaatetta kunnioittaen (ei vara venettä kaada).

Leuku vaatii totuttelua, kuten kaikki muutkin teräaseet. Huono vaihtoehto ei ole pohjaalaistyyppinen tuplaleuku-settikään.
 
Vinkki: esim napapiirin nimeltä-mainitsemattomasta-puukkokaupasta on saanut kivan alennuksen kun on kurkkusalaattikuosia yllä. Valikoimaakin on reippaasti.

Kaukana napapiirin yläpuolella, pyöreästi "Kolarin ja Kilpisjärven välissä" olin ostamassa tyttärelleni korua ja pojilleni kahta pientä puukkoa kaiverruksella. Minulle lyötiin sämpylä kouraan ja kahvi, ei huolittu maksua. Odottelin ja pussi tuotiin pöytään. Menin omistajan luokse mutta hän ei huolinut rahaa ollenkaan. Olin silloin "matkanjohtajana" ja tuonut juuri 30 päätä tauolle heidän kauppa-kahvilaansa. Ehkä se vaikutti.
 
Uniformu/virkamerkki-alennusta saa myös Fiskarsin tehtaanmyymälästä. Samoin JOS JP on paikalla niin myyntiin löytyy erikoisempiakin tst-veitsiä.

Pidemmällä metsäreissulla kirves on ehdoton, mutta kuten OldSkool yllä totesi: kokeile erilaisia puukkoja.
Itselläni kulkee vähintään kaksi erilaista puukkoa mukana kun harhailen maastossa: two is one and one is none -periaatetta kunnioittaen (ei vara venettä kaada).

Leuku vaatii totuttelua, kuten kaikki muutkin teräaseet. Huono vaihtoehto ei ole pohjaalaistyyppinen tuplaleuku-settikään.


Pohjalaispuukossa se "junki" on voinlevitykseen ym.
 
Puukko on kyllä paras työkalu kun siitä on niin moneen hommaan. Jopa moottori remontissa on puukkoo käytetty vanhojen tiivisteiden irrottamiseen. Ite tykkään siitä suomalaisesta kahvan mallista josta uupuu se stoppari. Se on vaan haitolla kun näpertelee tai vuolee jotakin. Leathermani on lähinnä siitä kätevä että siinä on ruuvarit ja pihdit pienessä paketissa. Oon siinä määrin tykästyny puukon monikäyttösyyteen että pari kertaa unohtanu sen taskuun ja vasta kaupungilla huomannu että ei perhana puukko on mukana.
Suomalainen ja puukko on vissiin aika uniikki juttu maailmalla missä veitset on ollu tappamista varten lähinnä, ainaki yhessä puukko koskevassa tekstissä tuolleen sanottiin.

Varustelekassa näytti olevan 14.5cm leuku+ 6cm pikku puukko yhdistelmiä. Tuntuu tuo väkipuukko vähän liian isolta ja eihän se silti kirveelle pärjää, kirveestäkin kun on moneksi. Kyllähän niitä puukkoja tarvii ja työkaluina ne kuluu. On mullaki aina varulta kaks puukkoo mukana.

Mites nuo uuden malliset siteet joita armeija nykyään käyttää, M05 eli ei niin "uusi". Kulkee nimellä Finngrip EASY ja toimii kenkä ku kenkä, ei tarvii olla uraa kantapäässä tai leveetä pohjaa että pysyy suksi jalassa.

Harmi kun oli näin vähäluminen talvi, ois siellä mahtavat kelit hiihdellä mutta metsissä ole kun läntti lunta siellä täällä.
 
Suomalainen puukko tunnetaan Venäjällä finkana.

Eräs tapaus: Waffen-SS Viikinkidivisioonan pidetty komentaja Felix Steiner oli Fiesler Storch -lentokoneellaan tarkistelemassa linjojen kulkua kun neuvostoliittolaiset ilkeyksissään ampuivat sitä ja SS-kenraalimme joutui suorittamaan pakkolaskun ei-kenenkään-maalle. Asemissa olleet suomalaisvapaaehtoiset ryntäsivät koneelle kenraaliaan pelastamaan. Kenraali ilahtui ensialkuun kunnes huomasi ettei suomalaisilla ollut aseitaan mukana. Tästä hän alkoi torua poikiamme, jolloin vapaaehtoisemme alkoivat kaivella puukkoja kupeiltaan. Kenraali huomasi tämän ja hörähti tyytyväisenä: "Finnen! und PUUKKO, perrkele!"
 
Kaukana napapiirin yläpuolella, pyöreästi "Kolarin ja Kilpisjärven välissä" olin ostamassa tyttärelleni korua ja pojilleni kahta pientä puukkoa kaiverruksella. Minulle lyötiin sämpylä kouraan ja kahvi, ei huolittu maksua. Odottelin ja pussi tuotiin pöytään. Menin omistajan luokse mutta hän ei huolinut rahaa ollenkaan. Olin silloin "matkanjohtajana" ja tuonut juuri 30 päätä tauolle heidän kauppa-kahvilaansa. Ehkä se vaikutti.
Varmasti vaikutti. Ja ihan oikein matkanjohtajalta, pysäyttää aitojen tavaroiden kaupassa.
Nyt kun muistelen maastopuku ja puukko, niin monta kertaa on tavattu niissä merkeissä. Varusmiesaikana hullasin lempipuukkoni yhdellä sissikoulutusreissulla. Tiedän kukkulan tarkkuudella monne mutta hakematta jäi. Toisaalta, sain palkintopuukon ja hankin kurssipuukon. Kolmisen vuotta sitten taas ostin napapiiriltä kh-matkalla puukon ja harjoituksen lopuksi sain muistoesineeksi toisen. Auton perässäkin on puuklo ja kirves niin että ruottalaiset työkaveri repeilee joka kerta kun vien lentokentälle ja nostan tavarat pakaasiin. Puukkomja kirves nyt vaan on tarpeen. Tai kaksi.
 
Melkeen sais olla oma ketju puukolle ja puukon arvostukselle pyhitettynä.
 
Voisin palauttaa eränkäyntiin.

Minulle metsä, järvet ja saaristo ovat paikka, jossa tunnen eläväni ja olevani. Kun lähden jokivarteen tai astun veneeseen, olen jo perillä. Loppu on sitten niitä toimia, mitä siinä tulee. Auringon mukaan eletään.

Vene on siitä kiva, että siihen voi ladata vähän hemmotellummat varusteet. Pieni nippu kuivaa koivua ja pari tervasta sytyksi, Bundeswehrin telttasänky, Fjällrävenin teltta, kalavehkeet, reilummat eväät. Saarireissuilla olen ollut viikonkin, tosin sitten olen pistäytynyt Porkala Marinin kaupassa vähän täydentämässä.

Lapissa olen yhdistänyt pieniä päivätaipaleita purojen väliin ja pitänyt ehkä vuorokauden tai pari leiriä yhdessä kohteessa. Olen minä tehnyt muutaman vaelluksenkin ilman kalastustarkoitusta, mutta yleensä minulla on päällimmäisenä kalastus.
 
Viimeksi muokattu:
Puukkona palvelee 10-senttisellä terällä varustettu pihlajakahvainen terikko. Tuppi on liian melto ja pehmeä, mutta sillä mennään. Kirves on ei-mikään-retkikirves, vaan 70-senttisellä varrella varustettu työkirves. Minusta kirveen pitää olla sellainen, että sillä kanssa tekee jotain, jos se on mukana. Autossa molemmat koko ajan. Sahana on Fiskarsin kaarisaha, se lyhin työmalli. En ole tainnut koskaan hankkia mitään kovin kallista, työkalun asemassa kaikki tarvikkeeni ovat. Yhden gore-puvun hankin joskus ja emäntä möi sen kirpparilla muutaman kuukauden kuluttua. Ei tykkää. Samoin vierastan KAIKKIA varsikenkiä, käytän tilanteen mukaan lenkkareita, saappaita ja kumisaappaita. Crocseillakin tulee pyyhällettyä väliin. Hattuna on pipo, kuumimmalla säällä ei mitään. Käsineitä en käytä oikeastaan koskaan, pl. pakkaset. Aurinkolaseja en käytä lainkaan.

Mieluisin majoite on laavu, pahimpaan itikka-aikaan sulkeudun halpaan telttaan. Lämpimällä säällä pidän mukana täkkiä, en makaria, alla kaksi solumuovipatjaa.

Kalastus, metsästys, veistely, leirin viimeistely, jonkin asian kokeileminen, kirjoittaminen jne. kuuluvat vaihdellen Asiaan. Nyt on ollut viime vuodet omat pojankossit mukana, siinä menee aika, kun katsoo niiden perään ja opettaa olemaan erällä. Hyvät leiritavat, ruoanlaitto, vesiturvallisuus, ea, rakenteet, onhan sitä kaikenlaista opittavaa ja opetettavaa. Mukava huomata, että on edes joku asia, jossa esimerkin voima puree. Kun mennään ulos normaalista kotikehästä, pojat ovat aika vastaanottavaisia, katsovat eri tavalla mallia ja oppivat nopeasti.

Eräelämä on meikäläiselle varmaan tärkein asia harrastuspuolella. Kaikesta muusta voin luopua, mutta tuo metsissä luuhaaminen on näköjään sellainen asia, joka jäänee pois vasta siirtyessäni iku-yksiöön. Ja metsässä sekin muuten on.

Jokamiehenoikeus on muuten iso ja puolustettava asia Suomessa.
 
Puukko on kyllä paras työkalu kun siitä on niin moneen hommaan. Jopa moottori remontissa on puukkoo käytetty vanhojen tiivisteiden irrottamiseen. Ite tykkään siitä suomalaisesta kahvan mallista josta uupuu se stoppari. Se on vaan haitolla kun näpertelee tai vuolee jotakin. Leathermani on lähinnä siitä kätevä että siinä on ruuvarit ja pihdit pienessä paketissa. Oon siinä määrin tykästyny puukon monikäyttösyyteen että pari kertaa unohtanu sen taskuun ja vasta kaupungilla huomannu että ei perhana puukko on mukana.
Suomalainen ja puukko on vissiin aika uniikki juttu maailmalla missä veitset on ollu tappamista varten lähinnä, ainaki yhessä puukko koskevassa tekstissä tuolleen sanottiin.

Varustelekassa näytti olevan 14.5cm leuku+ 6cm pikku puukko yhdistelmiä. Tuntuu tuo väkipuukko vähän liian isolta ja eihän se silti kirveelle pärjää, kirveestäkin kun on moneksi. Kyllähän niitä puukkoja tarvii ja työkaluina ne kuluu. On mullaki aina varulta kaks puukkoo mukana.

Mites nuo uuden malliset siteet joita armeija nykyään käyttää, M05 eli ei niin "uusi". Kulkee nimellä Finngrip EASY ja toimii kenkä ku kenkä, ei tarvii olla uraa kantapäässä tai leveetä pohjaa että pysyy suksi jalassa.

Harmi kun oli näin vähäluminen talvi, ois siellä mahtavat kelit hiihdellä mutta metsissä ole kun läntti lunta siellä täällä.

Tuossa siteessä on hyvät ja huonot puolensa. Se on helppo napata jalkaan esim. rinkka selässä ja ei tarvi rantillista kenkää. Mutta. Rihveli mikä rihveli. Mielestäni ei tarpeeksi luja ja säätöjä saa entrailla tihkipäiseen. Mielestäni ei korvaa kuusamolaista ja huopakumpparia yhdistelmänä.
 
Joskus kesäreissulla kalastan jonnekin puolenyön yli ja otan sitten muutaman tunnin tupluurit retkiriippumatossa, itikoitten takia vain kevyt hursti päälle. Aamulla herään kusihätään ja jatkan siitä, mihin jäin.
 
Pikku projekti tuli valmiiksi. Pitäähän sitä oma lappalainen kyhätä.

Avartio+023.jpg


buuggo+008.jpg



buuggo+006.jpg
 
Back
Top