Eränkäynti

Perspektiivittömien kylien likvidointi oli 1950–1960-luvun vaihteessa Neuvostoliitossa toteutettu toimi, jolla perspektiivittömiksi eli kehityskelvottomiksi nähdyt maaseudun kylät tyhjennettiin asukkaista. Kylien kolhoosit, sovhoosit, kaupat ja palvelut lakkautettiin, joten asukkaat joutuivat siirtymään suurempiin keskuskyliin. Tarkoituksena oli luoda tehokkaita maatalousyksiköitä, joilla saavutettaisiin Yhdysvaltojen etumatka maataloudessa ja vähentää kaupunkien ja maaseudun elintasoeroja


Tuossa yllä siis wikipedian kertomaa. Neuvostoliittolaisilla löytyi tuollaisia suuhun sopivia makusteltavia termejä, jotka hautaavat tosin alleen mittaamattomia inhimillisiä kärsimyksiä ja toisaalta myös taloudellisia epäonnistumisia.

Eilen luin esim. siitä kaasukentästä, joka sytytettiin vuonna -71 palamaan ja se palaa edelleen.....

Eli tämä perspektiivittömien setämiesten likvidointi - ei suinkaan ole omaa keksintöäni ja niimpä odotankin nyt tulille saadun kulttuurivallankumouksen etenevän tällekin saralle....

Sitten löytyy NL-sanastosta -sosiaalisesti läheiset- ja sitä tutkimalla saa monta sisu-pastillia sulamaan kidassaan. Oletan, että sillekin löytyy vielä käyttöä.....
 
Metsäradio kuuluu tuossa taustalla... kysyn kuitenkin onko muut harrastanut kelon tekemistä?, itse olen pressulla "kelottanut" muutaman poistettavan männyn laittamalla pressun joksikin aikaa niiden juurille, niin ne kuivuu pystyyn ajan kanssa. Näin saa hyvää kuivaa polttopuuta pikku vaivalla kuivattua. Nytkin takassa kelot palaa.
 
Metsäradio kuuluu tuossa taustalla... kysyn kuitenkin onko muut harrastanut kelon tekemistä?, itse olen pressulla "kelottanut" muutaman poistettavan männyn laittamalla pressun joksikin aikaa niiden juurille, niin ne kuivuu pystyyn ajan kanssa. Näin saa hyvää kuivaa polttopuuta pikku vaivalla kuivattua. Nytkin takassa kelot palaa.
Tuosta pressusta en ole koskaan kuullut, ainoastaan isäukon kanssa joskus kaulattiin. Ensiksi ”kidutettiin” 2-3 vuotta että pihkoo kunnolla ja sitten kaulattiin kokonaan. Karuimmissa paikoissa onnistui paremmin.
 
Pressu konsti paljastui ikään kuin vahingossa, yhtenä kesänä tuli jätettyä muutaman männyn juureen tavaroita varastoon ison levitetyn pressun alle. No eiväthän nuo männyt juurilleen vettä saannut ja niille otti ohranen ja kuivuivat pystyyn. Pari noin vuotta ne siinä pönötti ja niin niistä tippui havunneulat ja kohta kuoret, tikalla tosin oli hommaa kokoajan näiden mäntyjen parissa, se hakkasi niitä harvase päivä.
 
Voi nyt saatanan saatana!!
Olisi tuon nyt voinut antaa elää.
Oli tapaus muutamia vuosia sitten Ruotsissakin; oli valkoinen hirvi jota paikalliset metsästäjät olivat yhteisellä sopimuksella rauhoittaneet. Kunnes yhtenä vuonna joku ulkomaalainen metsästäjä kaatoi sen.
 
Olisi tuon nyt voinut antaa elää.
Oli tapaus muutamia vuosia sitten Ruotsissakin; oli valkoinen hirvi jota paikalliset metsästäjät olivat yhteisellä sopimuksella rauhoittaneet. Kunnes yhtenä vuonna joku ulkomaalainen metsästäjä kaatoi sen.
Juuri kuulin että mutantteja. Saattavat tehdä hallaa kannalle.
 
Olisi tuon nyt voinut antaa elää.
Oli tapaus muutamia vuosia sitten Ruotsissakin; oli valkoinen hirvi jota paikalliset metsästäjät olivat yhteisellä sopimuksella rauhoittaneet. Kunnes yhtenä vuonna joku ulkomaalainen metsästäjä kaatoi sen.
No en nyt todellakaan käsitä miksi tuon olisi pitänyt antaa elää, tässä taas huomaa kuinka inhimillistetään liikaa eläintä
 
Ajattelin minäkin hirvimiehenä, että olisi saanut elää. Mutta luin juttua eteenpäin, niin voi tosiaan periyttää perinnöllisiä hankaluuksia jälkeläisilleen.
Ja minulle hirvimiehenä ei olisi tullut mieleenkään säästellä, jos olisi kohdille osunut ja luvissa olisi ollut varaa.
 
Jahtipäivä. Keli ei ollut kuin morsian, räntää tuli taivaan täydeltä, mutta se ollut esteenä hyvän jahtipäivän muodostumiseen.
Koiramies pääsi erinomaisen hienoon seisontahaukkuun ampua porauttamaan ja sarvipää on nyt roikkumassa.

Hienosti meni ja mukava päivä. Kelin ei saa antaa lamaannuttaa, mars erälle. Happea ja elämyksiä, saalis ei ole pääasia. (Vaikka nyt hirvi saatiinkin.)
Hiukkasen fyysistäkin liikuntaa, muutamaan äijään vetästiin sarvipäätä, onneksi oli vetolevy. Pää oli joka ukolla märkänä, ennen kuin saalis oli tien varressa.
Hirvittää vanhojen äijien kanssa hirveä vetää, ottaako kohta jollain pumpusta tms.. Mutta tältäkin osin meni kaikki hyvin.
 
^Ei ihme etten ole pahemmin innostunut turistireissulle, tuohon naapurin ihmeelliseen maahan.

Vanhan viisauden mukaan Venäjällä kaikki on paskaa paitsi kusi. Olen käynyt viimeksi itärajan väärällä puolella vuonna 2011. Petroskoista kotoisin olevan venakon kanssa seukkasin tuolloin. Kun se taru päättyi, niin minulla ei ole ollut mitään intressiä astua itärajan yli. Saati antaa euron euroa heikäläisten kansantaloudelle. Putinin sikailut ovat vain vahvistaneet mielialaa pysyä kaukana.
 
Back
Top