Eränkäynti

IMG_20191210_100821.jpg
Vielä on joku metsäjäniskin hengissä. Hyvä onkin jäniksen kestävän kantohangen päällä mennä lipsutella.

Rusakko syrjäyttää metsäjänistä melkoisella vauhdilla, mutta runsaslumisilla erämaa alueilla metsäjänis on edelleenkin ykkönen.
 
Tätä on lisää luvassa veljet Suomeenkin... täällä Oslon alueella ollaan jo helisemässä että milloin ne vitun siat leviää tänne rikkaille ruokailuapajille... Ruotsista on tänne reilu sata kilsaa, norski-metsästäjät ovat muodostaneet jonkinlaisen suojavyöhykkeen raja-alueelle, mutta se alkaa nyt paskojen kelien myötä rapautua koska ukot on jo ikämiehiä eikä pimeässä ja sateisessa metässä ole kivaa. Tapporahasta puhutaan nyt jo ihan viranomaistasolla, vielä ei (norjalaistyylin) ole tehty mitään ikävää päätöstä yhtään mistään. Yllätys.

Itse olen nähnyt hirviä, peuroja, saukon ja mäyrän jäljet, ja muutaman jäniksen jäljen nyt uusilla lumilla, kuten viime talvena. Rusakkoja täällä ei ole.
Mutta.... villisika tulee, ja Ruotsin kolaritilastot pelottavat norjalaisia koska täällä ei todellakaan ole tilaa väistää näillä teillä, eikä olla edes tunturi-Norjassa, jota on sis kaikkiin suuntiin Oslosta paitsi itään ja kaakkoon (Ruotsi!)

Kova topiikki täällä vuonomaassa just nyt.

 
Tätä on lisää luvassa veljet Suomeenkin... täällä Oslon alueella ollaan jo helisemässä että milloin ne vitun siat leviää tänne rikkaille ruokailuapajille... Ruotsista on tänne reilu sata kilsaa, norski-metsästäjät ovat muodostaneet jonkinlaisen suojavyöhykkeen raja-alueelle, mutta se alkaa nyt paskojen kelien myötä rapautua koska ukot on jo ikämiehiä eikä pimeässä ja sateisessa metässä ole kivaa. Tapporahasta puhutaan nyt jo ihan viranomaistasolla, vielä ei (norjalaistyylin) ole tehty mitään ikävää päätöstä yhtään mistään. Yllätys.

Itse olen nähnyt hirviä, peuroja, saukon ja mäyrän jäljet, ja muutaman jäniksen jäljen nyt uusilla lumilla, kuten viime talvena. Rusakkoja täällä ei ole.
Mutta.... villisika tulee, ja Ruotsin kolaritilastot pelottavat norjalaisia koska täällä ei todellakaan ole tilaa väistää näillä teillä, eikä olla edes tunturi-Norjassa, jota on sis kaikkiin suuntiin Oslosta paitsi itään ja kaakkoon (Ruotsi!)

Kova topiikki täällä vuonomaassa just nyt.

No tänne vain,kyllä minä vain noita pakkaseen laitan,siinä savuaa Justinin savustin oikein urakalla sitten:)
 
Pitäisi alkaa nikkaroimaan tuollaista erähenkistä sisustaa tuvan saunaan,tuo olisi ilmainen tehdä kun tuollaista tavaraa puuliiterissä on,metsuri kaveri kävi harventamassa erästä visakoivikkoa naapuripitäjässä ja toi mulle rankoja,niistä saisi kaiteet.
 

Liitteet

  • 5846847fb90e3b8cfa8bdaeeb1baec7c.jpg
    5846847fb90e3b8cfa8bdaeeb1baec7c.jpg
    120.9 KB · Luettu: 46
Pitäisi alkaa nikkaroimaan tuollaista erähenkistä sisustaa tuvan saunaan,tuo olisi ilmainen tehdä kun tuollaista tavaraa puuliiterissä on,metsuri kaveri kävi harventamassa erästä visakoivikkoa naapuripitäjässä ja toi mulle rankoja,niistä saisi kaiteet.
Siistiä.
Visa on kaunista, vaan melko ikävää työstää.
Miten hyvin Visa kestää saunassa?

Itse sorvailin jalkapohjien hierontarullan visasta viime viikolla ja lisäksi pikkuisia nippeleitä rouvan pyytämään seinähyllyyn. Itse hylly oli loimukoivua ja muut palat visaa.

Pitäisi hakea 2" loimulautaa talliin kuivamaan, jotta siitä voisi tehdä kirjatason/tilanjakajan kannen.

Nährääminen on mukavaa ;)
 
Siistiä.
Visa on kaunista, vaan melko ikävää työstää.
Miten hyvin Visa kestää saunassa?

Itse sorvailin jalkapohjien hierontarullan visasta viime viikolla ja lisäksi pikkuisia nippeleitä rouvan pyytämään seinähyllyyn. Itse hylly oli loimukoivua ja muut palat visaa.

Pitäisi hakea 2" loimulautaa talliin kuivamaan, jotta siitä voisi tehdä kirjatason/tilanjakajan kannen.

Nährääminen on mukavaa ;)
Puu on arvaamaton aine, kaikenmoisia oksia sun muuta. Itse viihdyn paremmin metallien kanssa. ;) Vaikka kyllä nuorrutusteräksestäkin ”oksia” löytyy, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
 
Puu on arvaamaton aine, kaikenmoisia oksia sun muuta. Itse viihdyn paremmin metallien kanssa. ;) Vaikka kyllä nuorrutusteräksestäkin ”oksia” löytyy, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Metalleihin pitää myös tutustua.

Tänään purettiin lavallinen laserleikkeitä, josta pitäisi syntyä jigipöytä ja kulmia sekä kiinnikkeitä.
Pöydän runkoratkaisu pitäisi suunnitella ja hankkia aineet.
 
Meillä on tullut vastaan jopa se ettei asiakas tykännyt kun koivuvanerissa oli oksan jälkiä, jouduin kertomaan tälle nuorelle asiakkaalle että puissa on tyypillisesti oksia. Nyky nuorista osa ei tunnu tietävän mitä tarkoittaa myötäpäivää......:facepalm:, sanoin että kato kuuklesta.
 
Meillä on tullut vastaan jopa se ettei asiakas tykännyt kun koivuvanerissa oli oksan jälkiä, jouduin kertomaan tälle nuorelle asiakkaalle että puissa on tyypillisesti oksia. Nyky nuorista osa ei tunnu tietävän mitä tarkoittaa myötäpäivää......:facepalm:, sanoin että kato kuuklesta.
Toki sitä löytyy erikoisvaneria, jonka viilut on sorvattu oksattomasta pintapuusta, mutta hintakin on sitten erikoinen.
 
IMG_20191219_162649.jpg
Talviset harvennukset ovat samalla hyvää riistanhoitotyötä. Latvuksia ja oksia, mihin ei muutoin ole riistalla pääsyä, päätyy hangen pinnalle. Jänikset ja hirvet viihtyy noilla hyvin. Luulenpa pääseväni tuolla talvehtimisalueen harvennuksella kohta hirven näkemään. Koneita ne ei pelkää.
 
Tuo koivunoksa on varmasti herkkuva hirvieläimille ja jänekset purra rouhivat sitä myös.
Näin talven tultua hirven ravintoa on pihlaja, paju, haapa, kataja, mänty, rauduskoivun vesat. Maittavuudessaan tässä järjestyksessä. Hirvet katkovat nuoria puita kesän mittaan jotta ne talveen mennessä tuottaisivat uusia versoja. Harvennusikään varttuneen runkopuun oksat jää kyllä pääasiassa syömättä lukuun ottamatta haavan kuorta joka on ihan huumetta niin hirville kuin jäniksille. Tämän valikoivan ruokailun voi todeta hyvin kun tekee talvella metsänhoitotöitä. Raivasin lehtipuut, lähinnä koivua ja leppää nelimetrisen männyntaimikon päältä helmikuun alussa. Hirvilauma parkkeerasi siihen eikä koskenut yhteenkään hangelle jääneeseen koivuun vaan keskittyivät järsimään haapoja ja katkomaan mäntyjä jotta saisivat suuhunsa sen latvatupsun. Seuraavana kesänä riipivät koivunkannoista versoneet vesat ja katkoivat vielä loputkin männyt jättäen kuitenkin latvukset syömättä jotta olisi sitten talvella tuoretta. Syksyn mittaan vähän sitten tasailin hirvien ja minun välistä näkemyseroa männynviljelyn perimmäisestä tarkoituksesta. :devilish:
 
pihlaja, paju, haapa, kataja, mänty, rauduskoivun vesat

Empä epäile. Pihlajasta on ihan vuosiseurantamuistojakin. Eräskin pihlajaa vankasti kasvanut vaaran etelärinne - kymmeniä hehtaareja- ei kyennyt kasvattamaan YHTÄÄN pihlajaa sen korkeammaksi, mihin hirvi talvella ylettyy. Pihlaja näytti kestävän vuosia sitä rasitusta ja lopulta se kuivuu ja kuolee. Pihlajasta muotoutuu enemmänkin pensas siinä käsittelyssä, se yrittää haarotella latvojaan minkä ehtii, varmasti stressiä pukkaa ja lopulta aortta katkeaa.

Tämä alue oli talvilaidunalue ja siinä ei päässyt syksyisin tasaamaan tilejä hirvien kanssa.;)
 
image.jpg
F53E55A9-88BB-4D78-9F70-1D200ADFA7AF.jpeg
Aikalailla livekuvaa herra Woodsmanin kinkunsulattelusta :) Täällä saa olla rauhassa höpöttävältä vaimolta ja ärsyttäviltä sukulaisilta ;)

Elikoita oli matkalla muutama, riekko ja ukkometso pölähti hiihdellestä lentoon, lunta on jo niin hyvin että riekko oli saanut tehtyä kunnon kiepin.
Ahman jäljetkin näkyi tuossa ennen kaffipaikkaa.
 
Särettiin pojan kanssa kiekkoja iltapuhteiksi,rinnakkaisella ja päällekkäispiippusella,kumpikin osui paremmin rinnakkaisella,sain lainaksi päällekkäisen Tikan jotta selviäisi kummalla nuoriherra mieluummin harrastelisi,rinnakkainen on hänenkin juttu,heitin kiekkoja matalalla ja korkealla,hyvin poika vaan ampuu!!!!! Tuo vanha rinnakkainen on oikean mallinen,nousee kuin lusikka suuhun,Tikan kanssa joutuu hakemaan päätä alaspäin että saa tähtäinlinjan sopimaan.
 
Eräilykäyttöön hakusessa kunnon rotsi. Olen katsellut silmät kiiluen tätä Bundeswehrin kylmän sodan aikaista parkatakkia. Onko kellään käyttökokemusta ?


Tällainen rajavartioston parka minulla jo on (en ole itse kuvassa), mutta aika paksuvuorisena liikkuessa vähän turhankin lämmin. Taukotakkina hyvä.


BGS Parka Hood On Side.JPG

BGS Parka On Front.JPG
 
Eräilykäyttöön hakusessa kunnon rotsi. Olen katsellut silmät kiiluen tätä Bundeswehrin kylmän sodan aikaista parkatakkia. Onko kellään käyttökokemusta ?


Tällainen rajavartioston parka minulla jo on (en ole itse kuvassa), mutta aika paksuvuorisena liikkuessa vähän turhankin lämmin. Taukotakkina hyvä.


Katso liite: 35849

Katso liite: 35850

kuinka paljon haluat hassata? Ylijäämänä jos mennään, niin osta brittien windproof sopivalla kuviolla (aavikko/dpm/mtp) sen alle sitten fleece tai jokin kevyt toppa, tai molemmat. On mielestäni parempi setti kuin tuo saksalainen, kerrostamalla saat monikäyttöisemmän ja windproofin taskut on parasta.
 
4D8ED7A8-129C-4DC4-AB34-F4ECC157865F.jpeg
lähdin aamulla aikasin hiihteleen ku kelitkin oli mitä parhaat. Pakkasta rapsakat 23 astetta ja uhkaavasti lupaili aurinkoakin näköselle. Pikkasen nahkiasri suksi luisti, mutta kilsoja tuli jo 10 ennen teetaukoa ja notskia. Pukki toi tollasen Acliman villasen käännettävän kypärähupun, tosi hyvän olonen ja ei vedä silmälasejakaan pahemmin huuruun. Nyt tuntuu siltä alkaa lauhtumaan kovaa kyytiä, pakkastakki ja nallepuku alla voi käydä hieman kuumaksi ;)

Edit: prkl kun tulikin kuuma, tais aiheuttaa mun notski paikallisen ilmastonlämpenemisen kun autolle tullessa ei ollut enää kuin 7 astetta pakkasta. Olo oli kuin uitettu, loppumatkan ”oikasin” keppihelvetin läpi josta löytyi vielä pari isoa ojaa....kyllä lepikko raikui kauniista kotimaisista voimasanoista kun ylitin niitä :mad:
 

Liitteet

  • 08FA6847-656B-4BD9-A901-0FDB1D9573E7.jpeg
    08FA6847-656B-4BD9-A901-0FDB1D9573E7.jpeg
    4.1 MB · Luettu: 13
Last edited by a moderator:
Back
Top