Eränkäynti

Katso liite: 38774
Kevättä kohti, paannejäätä rinteessä. Hanki kesti kävellä, niissä kohti missä sitä vielä on.

Käyskentelin muutaman kilometrin pitkin metsiä pyhäpäivän ratoksi. Naarasteerestä löytyi höyhenkasa, kävelin 200 m tästä, niin pyy oli myös kohdannut loppunsa. Samanlainen höyhenkasa, eikä mitään muuta. Eipä tarvii ihmetellä, miksi metsäkanalinnut on vähissä.

Tulevat 2-3vk on parasta aikaa paikallistaa höyhenkasojen tekijän reviiri ja pesäpaikka. Aamulla vähän auringon nousun jälkeen menee pilliin puhaltelemaan, jos lähelläkään reviiriä niin vastaus on varma.
Lähes poikkeuksetta kanahaukka uros tulee ensin katsomaan, todella harvoin naaras edellä. Jos on tarkoitus ottaa valokuva n. haulikko hollilta kannatta kätkeä itsensä mahdollisimman hyvin ja pillittää mahdollisimman vähän(et paljasta tarkkaa omaa paikkaa). Kanahaukka tulee parhaassa tapauksessa 30-60m siirtymissä puusta toiseen kohti pillittäjää. Ekalla kanahaukan lähestymis lennolla on pakko onnistua, ne huomaa niin helposti pillittäjän. Ja kun huomaavat nostavat lentokorkeuden 100m ja ei puhettakaan enää kuvaus mahdollisuuksista.
Useasti olen saanut upeita kuvia, kun kanahaukka pillillä ärsytettynä tullut haulikko holli matkalle oksalle kuvattavaksi. Oksalla istuva on helpompi kuvattava kuin lentävä. :)
 
Täälläkin muutama teeri soi aamulla vainiossa, surullisen vähän ainakin tässä vaiheessa oli osallistujia.
Iltaisin huuhkaja on innokkaasti huhuillut, vaikuttaa ettei ole kuin yksi huhuilija. Joskus parhaimmillaan/pahimmillaan olen kolmen yksilön kuullut toisilleen huhuilevan.
Helmipöllön soidinta en ole pitkään aikaan kuullut, mikä lie ne hävittänyt.
 
Helmipöllön soidinta en ole pitkään aikaan kuullut, mikä lie ne hävittänyt.
Vielä viime keväänä helmipöllö puputti täällä kaiket illat, kunnes vaikeni. Löysin sitten sen höyhenet metsästä kasassa. Olisiko kanahaukka yllättänyt sen päivälevolta. Huuhkaja voisi kai olla myös mahdollinen, niistä tosin ei ole viime vuosina juuri havaintoja. Isoista pöllöistä lapinpöllöjä sensijaan on majaillut täällä viime vuosina useita, mutta tokkopa se helmipöllöä söisi.
 
Lauantai illan kuva arvoitus.
Minkä eläimen jälki?
@Ikarus ei saa vastata. ☺
 

Liitteet

  • IMG_20200404_172051.jpg
    IMG_20200404_172051.jpg
    1.2 MB · Luettu: 35
Vois olla kärppä?


Tänään olin karanteeni kävelyllä metsässä, niin näin kaiketi suden jäljet. Harmi kun ei ollut kuvaus vehjettä mukana, että vois tutkia jälkikäteen.

Ei ole kärppä.
Itse kävin iltapäivällä kans pikku saunalenkillä metsässä. Havainnot pyy ja iso metso.
Ilma oli viimeisen päälle +2c ja 5cm lunta.
 
Kolmejalkainen rusakko tai joku näätäeläin.

@Erkki osui lähes oikeaan. Nyrkin kokoinen rusakon penikka nuo jäljet jättänyt, mutta kaikki jalat oli tallella.
Aikasessa on ekat rusakon penikat tälle kevättä. Ei varmaankaan kovin iso selviytymis prosentti.
Eilen aamulla menin tupakille verannalle, niin meidän pystykorva vanhus makasi kerällä portaiden pielessä rusakon penikka vieressä. :)
Ajattelin raadon hävittää, mutta pikku rusakko oli hyvässä kunnossa, ehkä vähän kylmissään.
Laitoin koiran häkkiin ja rusakon puuliiteriin mistä se itse pääsee pois.
Muutaman tunnin päästä kävin katsomassa, niin pikku rusakko oli jo jatkanut matkaa.
Toivottavasti rusakko emä ei ottanut nokkiinsa, kun pystykorva väliaikaisesti adoptoi pennun.
 
150m päässä talolta, pellon reunassa oli trafiikkia. 7 valkohäntäpeuraa ensiksi ja kun aikani niitä kiikaroin niin sekaan loikki vielä 2 rusakkoa. Oli näköjään pitkäkorvat huomanneet että kauriiden jäljiltä on nurmea paljaana näkerrettäväksi.
Jos olis jahtiaika, niin siihen olis ollut hyvä tiputtaa :)
 
Hommasin itselleni pienen tarpin. Tuli mieleen että voi olla kiva olla jotain sadesuojaa mukana. Pakattuna tuo on n. 30cm pitkä ja 10cm läpimittainen paketti.
2 x 3m ja paino 600-700g. Sekä muutama "mustekala" pystytykseen. Hela hoito mahtuu aikaisemmin mainittuun chest-riggiin.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top