Etunojapunnerrus

Montako punnerrusta menee?

  • Alle 10

    Ääniä: 3 5.8%
  • 11-20

    Ääniä: 7 13.5%
  • 21-30

    Ääniä: 8 15.4%
  • 31-40

    Ääniä: 14 26.9%
  • Paljon enemmän

    Ääniä: 20 38.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    52

arix

Eversti
Vatsalihastreeni on kamalaa!!! Ainoa millä itse niitä pystyn treenaamaan on jumppapallo. Sen päällä pyöriminen on tehokasta koko keskivartalolle ja jopa jossain määrin hauskaa.
Tarpeeksi heikolta tasolta kun uudelleen aloittelee niin on mielenkiintoista huomata miltä tuntuu kun vasen puoli vatsalihaksista kramppaa ja toinen ei...:sneaky:
 

hillhead

Kapteeni
Vanhatyyli suosii kevyempiä kavereita, siinä kenties syy.
 
Yli 40 etunojapunnerrusta.

Yksinkertainen punnerrustesti olisi tehokas keino ennakoida keski-ikäisten sydänterveyttä. Näin sanovat yhdysvaltalaiset terveystutkijat.

Jama-lehdessä juuri julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että yli 40 etunojapunnerrukseen pystyneillä keski-ikäisillä miehillä oli 96 prosenttia pienempi sydän- ja verisuonitaudin riski kuin niillä, jotka jäivät alle kymmeneen punnerrukseen. https://www.hs.fi/tiede/art-2000006003332.html
 

YJT

Kapteeni
Tämä on huomattavasti raskaampi kuin perinteinen tyyli. Lisäksi päästään eroon niistä puolikkaista toistoista joissa toistot pitäisi tehdä niin että rinta koskettaa maata mutta ekoissa toistoissa vain nenänpää osuu maahan kun päällä kurkottaa alaspäin, ja sarjan loppua kohti kädet koukistuvat vähemmän ja vähemmän kunnes liike on 5 sentin mittainen.

Olen aikanaan treenannut saksalaisella Freeletics-treeniohjelmalla, ja siinä etunojapunnerrukset ovat nimenomaan tällaisia.
https://www.freeletics.com/en/
 

krd

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Yli 40 etunojapunnerrusta.
Artikkeli: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2724778
Jos tulkitsin oikein, niin vastaava prosentti jo 11 punnerrukseen kykenevillä on 64%, tosin tilastollisesti ei aivan yhtä merkitsevin tuloksin.
1550644732577.png
Kuvasta näkyy juuri tuo ero, joka tulee jo mainitulla 11 punnerruksella verrattuna 0-10:
1550644983878.png
Yllätyin myös kuinka suuri BMI (painoindeksi) noilla palomiehillä keskimäärin oli, keski-ikä kuitenkin alle 40, lisäksi kiinnittäisin huomiota keski-ikään eri punnerrusluokissa (keski-ikä 35 korkeimmassa ja melkein 50 matalimmassa, lieneekö sydäntapahtuman todennäköisyys kolmevitosilla samaa tasoa kuin viiskymppisillä?):
1550644863373.png
(+varsin suuri ero painoindeksissä eri punnerrusmääriin kykenevillä)
 

Rajajääkäri

Kenraali
Lahjoittaja
Yllätyin myös kuinka suuri BMI (painoindeksi) noilla palomiehillä keskimäärin oli, keski-ikä kuitenkin alle 40, lisäksi kiinnittäisin huomiota keski-ikään eri punnerrusluokissa (keski-ikä 35 korkeimmassa ja melkein 50 matalimmassa, lieneekö sydäntapahtuman todennäköisyys kolmevitosilla samaa tasoa kuin viiskymppisillä?):
View attachment 27813


Rajajääkäri:
Tuolla BMI painoindeksillä ole juuri mitään merkitystä, ainakaan treenatulle ihmiselle, konttorirotat erikseen. Ylläoleva testi taisi olla palomiehillä tehty, jotka yleisesti treenaavat punttia paloasemilla joutessaan, joka kasvattaa lihasmassaa. Vahvan lihasmassan omaava saa täysin vääristyneen BMI-tuloksen, eli ylipainoisen.
 
https://www.verkkouutiset.fi/yli-40-punnerrusta-merkki-terveesta-sydamesta/

Yli 40 punnerrusta merkki terveestä sydämestä

Omaa sydän- ja verisuonitautiriskiään voi arvioida yksinkertaisella punnerruskokeella.

Yli 40 punnerrusta saavat ovat tuoreen tutkimuksen perusteella selvästi muita pienemmässä sairastumisvaarassa

Tutkimuksessa runsaat 1 100 keskimäärin 40-vuotiasta palomiestä laitettiin punnertamaan metronomin tahtiin 80 punnerruksen minuuttivauhtia.
Testiä jatkettiin, kunnes henkilö sai 80 punnerrusta täyteen, jäi tahdista jälkeen kolmesti tai väsähti ja lopetti punnertamisen.

Osallistujia seurattiin kymmenen vuoden ajan, ja tuona aikana riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin oli huomattavasti pienempi osallistujilla, jotka saivat ainakin 40 punnerrusta.
Tämä havaittiin verrattuna alle kymmenen punnerrusta tehneisiin.

Myös 10–40 punnerrusta saaneiden sairastumisriski oli pienempi kuin alle kymmenen punnertaneiden.

Tulokset vahvistavat näyttöä fyysisen kunnon ja sydänterveyden yhteydestä ja viittaavat siihen, että tuota yhteyttä voidaan arvioida yksinkertaisella punnerrustestillä.

Yksistään punnertaminen ei kuitenkaan anna täyttä kuvaa henkilön terveydentilasta, joten sitä ei pidä käyttää ainoana sydänriskien mittarina.
On myös epäselvää, miten hyvin tulokset kuvaavat muiden kuin aktiivisten aikuisten miesten sydänterveyttä.

Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä ja siitä kertoi Uutispalvelu Duodecim.
 
100 pushups on hauska proggis punnerruskunnon parantamiseen. Proggis on sellainen, että aluksi teet testin kuinka monta punnerrusta ylipäätään jaksoit tehdä, ja sitten tämän perusteella saat kolmen päivän ohjelman aloitusviikolle, esim ma, ke, ja pe. Sitten tämän viikon perusteella seuraavalle. Ja sitten sen viikon tuloksilla sitä seuraavalle. Jne.

Tein tämän joku vuosi(kin) sitten, huima kehitys, vaikka en lopulta 100 punnerrukseen päässyt, niin muistaakseni aika vaatimattomalta aloitustasolta meni joneekin 70-80 punnerrusta putkeen tasolle.

https://hundredpushups.com/test.html
https://hundredpushups.com/week1.html

Pitääpä aloittaa uudestaan näin kevään kunniaksi. "Rantakuntoon 2022' projekti :camo:
 
Viimeksi muokattu:
Top