@TähtiporttiAtlantis Tai Luxemburg, maailman ykkönen BKT / asukas.
Edit. Johtuu tietenkin EU instituutioista maassa, josta niille maksetaan.
Edit. Johtuu tietenkin EU instituutioista maassa, josta niille maksetaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On se silti törkeää.@TähtiporttiAtlantis Tai Luxemburg, maailman ykkönen BKT / asukas.
Edit. Johtuu tietenkin EU instituutioista maassa, josta niille maksetaan.
Eikös Brysselissä ole EU-pääpaikka, joten ylläpitoon tarvitaan hyvää.Millä ilveellä Suomea selvästi rikkaampi ja kansantaloudeltaan yli 2 kertaa isompi Belgia on näin julmetusti nettosaaja? https://www.euronews.com/business/2...s-the-most-into-the-eu-and-who-gains-the-most
Onhan se. Mutta voi nuo summat huomioiden miettiä, että kallista lystiä.Eikös Brysselissä ole EU-pääpaikka, joten ylläpitoon tarvitaan hyvää.
EU:ssa keskimäärin palkitaan alisuoriutumisesta suorituneiden kustannuksella. Eroaako jotenkin suomalaisesta yhteiskunnasta?Millä ilveellä Suomea selvästi rikkaampi ja kansantaloudeltaan yli 2 kertaa isompi Belgia on näin julmetusti nettosaaja? https://www.euronews.com/business/2...s-the-most-into-the-eu-and-who-gains-the-most
FT: EU kaavailee rajua iskua käsidesille
EU kaavailee etanolin luokittelemista vaaralliseksi aineeksi. Tämä tarkoittaisi käytännössä monien terveydenhuollossa käytettävien käsidesien ja desinfiointiaineiden kieltoa.
Asiasta uutisoi Financial Times (FT).
Alkoholipohjaiset puhdistusaineet ovat EU:ssa hyväksyttyjä ja turvallisia. Ne ovat myös Maailman terveysjärjestön (WHO) välttämättömien lääkkeiden listalla.
Mahdollinen muutos johtuu aineen aiheuttamasta terveysriskistä. Euroopan kemikaaliviraston (ECHA) yksi työryhmistä suositteli vaarallisen aineen luokitusta etanolin aiheuttaman kohonneen syöpä- ja raskauskomplikaatioriskin takia.
Muutos on herättänyt huolta terveydenhuollon alalla. Etanolipohjaisia desinfiointiaineita käytetään sairaaloissa ja terveysasemilla.
– Terveydenhuoltoon liittyvät infektiot tappavat vuosittain enemmän ihmisiä maailmanlaajuisesti kuin malaria, tuberkuloosi ja aids yhteensä, Alexandra Peters Geneven sairaalasta kertoi FT:lle.
Petersin mukaan alkoholipohjainen käsihygienia ehkäisee jopa 16 miljoonaa infektiota vuodessa. Hän huomauttaa, että korvaavat desinfiointiaineet kuten isopropanoli ovat etanolia myrkyllisempiä. Saippua puolestaan ärsyttää ihoa ja sen oikeaoppinen käyttö vie enemmän aikaa.
Mikäli etanoli luokiteltaisiin myrkylliseksi, toimijat voisivat hakea poikkeuslupia, jotka sallivat sen käytön vaihtoehtojen puuttuessa. Luvat kuitenkin rajoitettaisiin viiden vuoden mittaisiksi ja jokainen pyyntö arvioitaisiin tapauskohtaisesti, mikä lisäisi kustannuksia ja viivästyksiä.
ECHA korostaa, ettei kieltopäätöstä ole vielä tehty. Se päättää marraskuun lopulla, onko etanoli syytä luokitella myrkylliseksi. Se voitaisiin silti hyväksyä tietyin ehdoin käytettäväksi. Lopullinen päätös on kuitenkin Euroopan komission käsissä.
![]()
FT: EU harkitsee käsidesien kieltämistä
Kielto tarkoittaisi isoja muutoksia muun muassa sairaaloissa.www.iltalehti.fi
Vähemmän haitallista tuo etanoli on ulkoisesti kuin sisäisesti nautittuna. Tuleeko myös kieltolaki?Voi ettien että. Saataisiinko tähänkin joku käsidesitarkastaja ja lupaviranomainen.
Tuleeko tuolta ikinä mitään järkevää ulos? Pitäisi desinfioida päättäjien aivot.
EU asetus kieltää niitten [ballististen kypärien] käytön muilta kuin poliiseilta ja sotilasviranomaisilta.
Tunnustan olevani EU-kriittinen arvostelun tasolla. Ymmärrän EU:n etujakin, mutta välillä verisuoni on piukalla.
EU-kriittisyys ei ole Venäjän vaikuttamista, mutta Venäjä käyttää EU-kriittisyyttä hyväkseen. EU-kriittisyys on ihan normaali poliittinen kanta. EU:ta saa vastustaa, arvostella ja haluta muuttaa tai jopa purkaa. Se kuuluu demokratiaan.
Olen samaa mieltä monessa kohdassa. Ajatus siitä, että asiat pitäisi hoitaa mahdollisimman lähellä kansalaista, on EU:n omiin perussopimuksiin kirjattu periaate. Toimivallan laajenemista voi perustellusti ihmetellä.EU:n perusajatus on hyvä eli yhteiset markkinat. On iso ongelma, että halutaan leimata EU:n muuttaminen enemmän perusajatuksen suuntaan, jonkinlaisena Venäjän vaikuttamisena. Meilläkin pitäisi, Yhdysvaltain tyyliin, olla paljon tiukemmat rajat siitä mihin EU ylipäätään voi puuttua. Esimerkkinä nyt vaikka joku sukupuolikiintiö pörssiyhtiöihin EU tasolla, jota aikanaan ajettiin. Miksi sellaista edes voidaan ajaa EU:n kautta? Jos jossain Italiassa tuo nähdään ongelmana, ajakoot sitä kotimaassaan. Siltarumpupolitiikka EU:n kautta on tehottomuuden huipennus. Kun on liian laaja työkenttä, ei oikein saada aikaiseksi.
Ja onhan tämä komissio vähän erikoinen viritys ja kansalaisille hähmäinen. Neuvosto eli hallitukset nimeää puheenjohtajan ja ehdokaat. Parlamentin valiokunnat valitsee sitten näistä ehdokkaista itselleen komissaarin. Kansalaisille mielekkäämpi olisi varmaankin jonkinlainen senaatti, johon valittaisiin jokaisesta jäsenmaasta yksi senaattori vaaleilla, jotka sitten valitsevat joukostaan puheenjohtajan. Maan vastuulla oleva valiokunta vaihtuisi jokaisen vaalin jälkeen. Minulle ei mene läpi, että nykyisellä saadaan muka pätevämpiä komissaareja, poliitikothan siellä nytkin ramppaa. Ennemminkin tuntuu, että nykyisellä saadaan palkittua puolueiden jäseniä, joilla ei olisi vaadittavaa kansansuosiota tulla valituksi.
Ehkäpä keskeinen "EU-ongelma" jäi vielä mainitsematta, eli meidän polittisin perustein ohjattu virkamieskunta, joka ohjaa sääntöjä periaatteella mieluummin liian tiukasti, kuin että vahingossakaan ei olisi oltu liian sallittua. Onhan se nähty, miten muut jäsenmaat toimivat, ja miten sitten taas täällä vedetään tulkinnat tappiin ja vielä ylikin. Ihan itse tehtyä ja aiheutettua, mutta ehkä tähän ei haluta puuttua, kun yhteinen vihollinen yhdistää.-snip-
Yksi parannus olisi jo rajoittaa EU:n sääntelyä tiettyihin ydinalueisiin (kilpailu, kauppa, turvallisuus).
Voisi kysyä, onko olemassa politiikkasektoreita, joissa EU:n laajentunut rooli on aidosti parantanut lopputulosta? Ainakin kilpailupolitiikka ja jotkin turvallisuusstandardit tulevat mieleen. EU on parhaimmillaan suurissa, rajat ylittävissä kysymyksissä.
Mutta silloin, kun EU haluaa edistää esimerkiksi ympäristö- tai kuluttajapolitiikkaa, se tekee sen sisämarkkina- ja tuotesääntelyn kautta, mikä näyttää pullonkorkkivaatimuksien kaltaiselta näpertelyltä.
Vaihtoehtoinen malli (senaatti ja vaalit) on konkreettinen ehdotus. Tosin se ei ratkaisisi perusongelmaa eli mitä EU saa tehdä.
Yhdysvaltain liittovaltion toimivalta on kyllä hyvin laaja monilla alueilla. Siitä osavaltiot juuri kipuilevat. Tästä Ruotsilan teos Sydänmaiden kapina kertoo.