Tuossa yo linkissä:
Pien CHP - Bioenergianeuvoja
on hyvää asiaa. Siitä ei vaan oikein selvinnyt milloin juttu on tehty eli kun siinä puhuttiin 25 k€ vuosituotosta niin mitä se on nykysopparilla, siis luokkaa 30c/kWh..
No siinä sanottiin tehoksi:
40 kW sähköteho, 100 kW lämmitysteho ja kulutukseksi:
CHP:n polttoaine on hake. Laitoksen kulutus täydellä teholla on noin 4,5 m3 ja puoliteholla noin 2 m3 vuorokaudessa joten siitä voi tietysti sitten laskeskella. Hinta oli 350 k€.
Jollekin haja-asutusalueen taajamalle tällainen ylöspäinskaalattu laitos olisi tietenkin erittäin hyvä investointi, niin tuoton kuin huoltovarmuudenkin kannalta, mutku ne ilimastotavoitteet. suami kun on tehnyt kunnianhimoisia ilimastotavoitteita.
Minä olen kysynyt suoraan omalla naamallani mm. Suomen kaikkein viisaimmalta poliitikolta, kaikkien vastuullisten puolueiden jalustalle nostamalta päästöjen ja Snadin kaupunkisuunnittelun Nerolta, kuinka paljon enemmän mainitulla prosessilla syntyy myrkyllistä CO2 kaasua verrattuna siihen että prosessiin tarvittava hake, siis kannot ja oksat, mätänevät metsään.
Lukion kemian arvosana 6 (5?) tiedot riittävät siihen ymmärrykseen että ne on aivan vitun samat ne päästöt. Ilmastopanelisti-ollikaisten päästöt sen sijaan olisi helppo saada kuriin kenkäisemällä nämä tuholaiset loisimasta verovaroilla leikkityöpaikoissaan.
Suomeen tarvitaan osaajia ulkomailta kuten kaikki tiedämme. Yksi rekrykohde on tunnettu huipputekniikan osaajien ja tiedeveijarien keskittymä eli Kenia. Voisimme kenkäistä kaikki tuhannet suomalaiset poliittiset energia-aasintuntiat kortistoon ja palkata yhden Kenialaisen (isolla alkukirjaimella koska woke) niiden tilalle.
Sitten me kysyttäisiin Häneltä asioita:
1) jos on vitun kylmä niin kannattaako lämmittää?
2) jos on PA, ja vaikkei olisikaan, niin kannattako lapioida rahaa vastikkeetta ulkomaisille huijareille ja muille Etujoukoille?
3) jos sähköä ei ole tarpeeksi niin kannattaako sitä tuottaa itse edullisesti vai ostaa sikahinnalla keinottelijoilta?
Vaikka kyseinen Huippuosaaja olisi 4 sikaa ja 20 kanaa omistava lukutaidoton maalaisnainen joka ei ole koskaan aikaisemmin käynyt yli 20 km päässä syntymämajastaan niin olen aivan varma että hänen vastauksensa olisivat oikeita ja isänmaallisia suomalaisia ajatellen. Siis aivan päinvastoin kuin eduskuntamme suuri enemmistö, koko hallitus ja ylivoimaisesti suurin osan virkakuntaa.
Lopullinen totuus on että Suomella ei olisi, eikä tulisi koskaan olemaan, minkäänlaista pulaa halvasta energiasta jos hallintomme ei koostuisi lähinnä riemuidiooteista, maksetuista mätämunista ja ideologisista tuholaisista.