ak.tied
Greatest Leader
Taitaa olla jo halvempaa tuottaa sähköä polttoöljyllä aggregaatilla kuin ostaa verkosta...
98E 2,0€/ltr
9kwh/ltr = 22,2snt /kwh
Hyötysuhde 70% = 32snt/kwh
poltto-öljyllä päässee vielä parempaan kannattavuuteen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Taitaa olla jo halvempaa tuottaa sähköä polttoöljyllä aggregaatilla kuin ostaa verkosta...
Ei paljon kannata noilla hinnoilla tehdä soppareita. Keväällä alkaa helpottamaan ja ensi talvi on jo helpompi.Helen tarjoaa seuraavaa:
Katso liite: 71602
Onkohan? Vielä kuukausi-puolitoista sitten piti joulukuun olla kaikkein kalleinta ja sitten ollaan noin 16c. Ei ihan näillä näkymin tule toteutumaan. Ei sitä sopparia toki kannata 24kk tehdä.Ei paljon kannata noilla hinnoilla tehdä soppareita. Keväällä alkaa helpottamaan ja ensi talvi on jo helpompi.
Normaalilla bensakoneella et pääse yli 40% hyötysuhteeseen mitenkään, 35% on sellainen normi. Isot diiselit pääsee nippanappa yli 50%. Teoreettinen diisel prosessin raja on 60%. Isot diiselgenikset pääsee tarkkaan mitoitetulla tasaisella kuormalla 50% voimalaitosmitassa. Laskelmassa pitää huomata moottorin hyötysuhde (30-50%), generaattorin hyötysuhde(95-99%) ja sitten osakuorman/start-stop kokonaishyötysuhde. Jos sähköt tekee keskiverto vaihtelevaan kuormaan aggregaatilla niin joku 10-30% hyötysuhde on se mikä tulee toteutumaan.98E 2,0€/ltr
9kwh/ltr = 22,2snt /kwh
Hyötysuhde 70% = 32snt/kwh
poltto-öljyllä päässee vielä parempaan kannattavuuteen.
Pikku generaattoreilla hyötysuhde ei ole edes tuonvertaa.Normaalilla bensakoneella et pääse yli 40% hyötysuhteeseen mitenkään, 35% on sellainen normi. Isot diiselit pääsee nippanappa yli 50%. Teoreettinen diisel prosessin raja on 60%. Isot diiselgenikset pääsee tarkkaan mitoitetulla tasaisella kuormalla 50% voimalaitosmitassa. Laskelmassa pitää huomata moottorin hyötysuhde (30-50%), generaattorin hyötysuhde(95-99%) ja sitten osakuorman/start-stop kokonaishyötysuhde. Jos sähköt tekee keskiverto vaihtelevaan kuormaan aggregaatilla niin joku 10-30% hyötysuhde on se mikä tulee toteutumaan.
Kun laskee polttoöljyn ja tuon 50% mukaan sähkön hinnan niin jostain kumman syystä saa saman eur/MWh hinnan kuin mihin se hinta kipuaa pitempiaikaisella niukkuuskaudella. Aikaisemmin tuo raja tuli maakaasusta, keskieuroopassa kun sillä tehdään huippukuluksen sähköä. Käytännössä sähkö oli 2x maakaasun MWh hinnasta suoraan.
Tässä Volvon mielipide asiasta:
https://www.volvoce.com/global/en/news-and-events/news-and-stories/2018/fuel-use-how-low-can-you-go/
Wärtsilän julkaisu siitä kun he saavuttivat 50% hyötysuhteen akselitehosta mitattuna:
https://www.wartsila.com/media/news...irely-new-level-with-the-wartsila-31sg-engine
Joten kotikäytössä se polttoöljystä tehdyn sähkön hinta on 1,9eur hinalla 0,19/0,3=63snt/kWh. Sama sitten voimalaitoskoossa on 0,19/0,5=38snt/kWh.
Nordpoolin kokojärjestelmähinna keskiarvot kahdelle viimeviikolle on yllättäen juurikin tuo eli 328,66 ja 346,00 eur/MWh eli veroton spot 32-35snt/kWh.
Mutta tuskin kukaan pienen aggrekaatin hankkia aikoo laitteella mitään tiliä edes tehdä? Tarkoitus lienee pitää mökissä sellaiset sähköt katkosten aikana että jotenkin pärjää. Jotkut varavoimakoneet on sitten asia erikseen, ja niiden hyötysuhteita ja kannattavuuksia voidaan sitten laskeskella. Sen ainakin näistä tiedän että varavoiman tehtynä dieselillä ( polttoöljyllä siis oikeasti) ajaminen on ollut jo viime talvena niin kannattavaa että ainakin eräs tietämäni firma on sitä tehnyt.Pikku generaattoreilla hyötysuhde ei ole edes tuonvertaa.
Generator Fuel Consumption Test
A recent thread on fuel consumption of generators sparked my interest in doing a controlled specific fuel consumption test on some portable generators.forum.solar-electric.com
Pienistä alle 10kW bensa-agrekaateista yksikään ei välttämättä pääse yli 25% hyötysuhteeseen edes optimikuormalla ja käytännössä kun generaattori pyörii luultavasti osan aikaa vajaalla kuormituksella niin 13% hyötysuhdekin voi olla tiukassa.
Pienellä dieselgaattorilla on mahdollista päästä yli 20%.
Homma on paaljon kannattavampaa jos agrekaatin hukkalämmön saa talteen jäähdytysjärjestelmästä ja pakokaasuista jolloin >90% kokonaishyötysuhde on mahdollinen.
Eikös näistä pitkäaikaisista pääse eroon tarvittaessa jos samaan osoitteeseen tekee joku toinen muuttajana sähkösopimuksen? Sitten vaan niitä kikkailu-konsteja miettimään...Onkohan? Vielä kuukausi-puolitoista sitten piti joulukuun olla kaikkein kalleinta ja sitten ollaan noin 16c. Ei ihan näillä näkymin tule toteutumaan. Ei sitä sopparia toki kannata 24kk tehdä.
Maakaasun hinnalla on yhteys sähkön hintaan, mutta tuskin kuitenkaan pumppuhintaisella dieselillä. Mikäli jossakin tehdään sähköä voimalaitosdieselillä, polttoaine on jotain halvempaa. Hintoja googlella, lienee $/tonni:Normaalilla bensakoneella et pääse yli 40% hyötysuhteeseen mitenkään, 35% on sellainen normi. Isot diiselit pääsee nippanappa yli 50%. Teoreettinen diisel prosessin raja on 60%. Isot diiselgenikset pääsee tarkkaan mitoitetulla tasaisella kuormalla 50% voimalaitosmitassa. Laskelmassa pitää huomata moottorin hyötysuhde (30-50%), generaattorin hyötysuhde(95-99%) ja sitten osakuorman/start-stop kokonaishyötysuhde. Jos sähköt tekee keskiverto vaihtelevaan kuormaan aggregaatilla niin joku 10-30% hyötysuhde on se mikä tulee toteutumaan.
Kun laskee polttoöljyn ja tuon 50% mukaan sähkön hinnan niin jostain kumman syystä saa saman eur/MWh hinnan kuin mihin se hinta kipuaa pitempiaikaisella niukkuuskaudella. Aikaisemmin tuo raja tuli maakaasusta, keskieuroopassa kun sillä tehdään huippukuluksen sähköä. Käytännössä sähkö oli 2x maakaasun MWh hinnasta suoraan.
Tässä Volvon mielipide asiasta:
https://www.volvoce.com/global/en/news-and-events/news-and-stories/2018/fuel-use-how-low-can-you-go/
Wärtsilän julkaisu siitä kun he saavuttivat 50% hyötysuhteen akselitehosta mitattuna:
https://www.wartsila.com/media/news...irely-new-level-with-the-wartsila-31sg-engine
Joten kotikäytössä se polttoöljystä tehdyn sähkön hinta on 1,9eur hinalla 0,19/0,3=63snt/kWh. Sama sitten voimalaitoskoossa on 0,19/0,5=38snt/kWh.
Nordpoolin kokojärjestelmähinna keskiarvot kahdelle viimeviikolle on yllättäen juurikin tuo eli 328,66 ja 346,00 eur/MWh eli veroton spot 32-35snt/kWh.
Nr. | Port | HSFO-380 | VLSFO 0.5% | MGO | Deliv. |
---|---|---|---|---|---|
1 | Rotterdam/Antwerp | 365 | 525 | 870 | MTD |
| Diesel | 95E10 | E85 | Propaani 11kg pullossa, 25€ / pullo | PÖ |
MJ/kg | 41.5 | 43 | 29.23 | 46.3 | 41.5 |
MJ/kWh | 3.6 | | | | |
Hinta, €/l | 1.9 | 1.8 | 1.5 | | 1.481 |
Hinta, €/kg | | | | 2.27 | |
Tiheys, kg/l | 0.82 | 0.74 | 0.778 | | 0.82 |
kWh/l | 9.45 | 8.84 | 6.32 | | 9.45 |
kWh/kg | 11.53 | 11.94 | 8.12 | 12.86 | 11.53 |
Pa hinta, €/kWh | 0.20 | 0.20 | 0.24 | 0.18 | 0.16 |
Hyötysuhde, - | 0.32 | 0.2 | 0.2 | | 0.32 |
Hinta, €/kWh | 0.63 | 1.02 | 1.19 | | 0.49 |
Suomessa on Fingridin tehoreservikäytössä 1200MW verran näitä polttoöljyn polttajia:Mikäli jossakin tehdään sähköä voimalaitosdieselillä, polttoaine on jotain halvempaa.
Lieneekö Wärstilällä oma lehmä ojassa kun pitää tehdä laskelma suunnilleen epäonnistuneimman ydinvoimalatyömaan pohjalta... en usko tuohon ennen kuin näen sen toteutuvan, sen verran pahasti koko sähköntuotanto on tuulivoimahaahuilulla paskottu. Teoreettisestikin laskettuna tuulivoimalla tuotetusta vedystä saadaan ulos ehkä 1/3 alkuperäisestä tuotantoon käytetystä energiasta, joten vähäsen näyttää tarkoitushakuiselta tuo laskelma näin maallikon silmiin.
Lieneekö Wärstilällä oma lehmä ojassa
Lieneekö Wärstilällä oma lehmä ojassa kun pitää tehdä laskelma suunnilleen epäonnistuneimman ydinvoimalatyömaan pohjalta... en usko tuohon ennen kuin näen sen toteutuvan, sen verran pahasti koko sähköntuotanto on tuulivoimahaahuilulla paskottu. Teoreettisestikin laskettuna tuulivoimalla tuotetusta vedystä saadaan ulos ehkä 1/3 alkuperäisestä tuotantoon käytetystä energiasta, joten vähäsen näyttää tarkoitushakuiselta tuo laskelma näin maallikon silmiin.
LUT-YLIOPISTON aurinkoenergian professori Christian Breyer pitää Rimalin laskelmaa realistisena ja jopa varovaisena.
”Kansainvälinen energiajärjestö arvioi uudella ydinvoimalla tuotetun sähkön hinnan vielä korkeammaksi.”
Energia | Wärtsilä: Tuulivoimasta voi tehdä yhtä tasaista kuin ydinvoima ja selvästi halvemmalla
Wärtsilä laski, että tuulivoima on ydinvoimaa halvempi tapa lisätä vakaata sähköntuotantoa eli perusvoimaa. Professorin mielestä laskelma on uskottava.www.hs.fi
Uuden energiajärjestelmän teoreetikot ajattelevat toisaalta, että koko perusvoiman käsite alkaa olla vanhanaikainen.
Professori Breyer sanoo, että energiajärjestelmästä tulee vetytalouden ja yhteiskunnan sähköistymisen myötä kulutukseltaan luontaisesti niin joustava, että energian varastoinnin tai varsinaisen säätövoiman tarve vähenee.
”Perusvoimakonsepti on 1900-luvun ajattelua. Uusiutuvaan sähköön perustuva energiajärjestelmä on paljon joustavampi”, hän sanoo.
Tuolla Fingridin sivulla kerrotaan:Suomessa on Fingridin tehoreservikäytössä 1200MW verran näitä polttoöljyn polttajia:
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/reservit-ja-saatosahko/varavoimalaitokset/
Käyttö satunnaista ja se polttoöljy on helposti saatavilla niin sillä mennään. Samalla aineella ne pyörii kaukolämmön lisä/varakattilatkin. Fingridin sivuilla listatut on kaasuturbiineja ja diiselmoottoreita. Tuolla on myös useamman kohteen varavoimalat, esim. keskussairaaloiden voimalat omistaa nykyään pääosin sähköyhtiöt. Osa on myyty reservikäyttöön, osa ei. Seinäjoella ainakin varavoimalan Perkins-dieselit alkaa hurista heti kun spottihinta on kohdillaan eli eivät ole reservissä.
Näitä pääosin varavoimakäyttöön tehtyjä voimaloita on melkoisesti Suomessa. Sähkönhinnan pomppiminen on sitten tehnyt niistä houkuttelevia sähköyhtiöille joten omistajuus on vaihtunut. Tehdas tai sairaala sitten maksaa osuutensa varallaolosta ja sähköyhtiö sitten saa lisäksi tulosta säätösähkön tai hyvän spot hinnan tuotannosta.
Eli on siellä kytkös polttoöljyn tankkiautohinnan ja sähkön välillä. Polttoöljyn pumppuhinta sitten seurailee tuota jollain marginaalilla.
Forssan varavoimalaitos jouduttiin käynnistämään syksyn aikana. Silloin tuotantokustannuksen kerrottiin olevan 5 €/kWh. Kun pörssisähkön hintaraja on 4 €/kWh, niin tuollaisella laitoksella ei voida mitenkään kannattavasti käyttää normaaleilla markkinoilla.Fingridin omistamia ja käyttöoikeussopimuslaitoksia ei käytetä kaupalliseen sähköntuotantoon.
2021M11 | 2021M12 | 2022M01 | 2022M02 | 2022M03 | 2022M04 | 2022M05 | 2022M06 | 2022M07 | 2022M08 | 2022M09 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Polttoaineen hinta eur/MWh | |||||||||||
Maakaasu | 88 | 87 | 113 | 88 | 84 | 104 | 101 | 93 | 101 | 134 | 178 |
Kivihiili | 21 | 23 | 21 | 24 | 22 | 23 | 30 | 57 | 69 | 63 | 46 |
Metsähake | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 25 | 25 | 25 | 26 | 26 | 26 |
Jyrsinturve | . | . | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 13 | 13 | 13 |
Tässä Wärtsilän ehdotuksessa on kuluttajan kannalta sellainen epäkohta, että sähkön pörssihinta määräytyy kalleimman tuotantomuodon mukaan. Tässä tapauksessa se olisi erittäin kalliilla moottorivoimalaitoksella tuotetetun hinnan mukaan. Halvemmat tuotantomuodot tietysti saavat rajun edun tuollaisessa järjestelyssä mikä kiinnostaa sähköyhtiöitä.Lieneekö Wärstilällä oma lehmä ojassa kun pitää tehdä laskelma suunnilleen epäonnistuneimman ydinvoimalatyömaan pohjalta... en usko tuohon ennen kuin näen sen toteutuvan, sen verran pahasti koko sähköntuotanto on tuulivoimahaahuilulla paskottu. Teoreettisestikin laskettuna tuulivoimalla tuotetusta vedystä saadaan ulos ehkä 1/3 alkuperäisestä tuotantoon käytetystä energiasta, joten vähäsen näyttää tarkoitushakuiselta tuo laskelma näin maallikon silmiin.