F-22 Raptor

John Hilly

Ylipäällikkö
En löytänyt tästä aihetta, joten aloitan uuden. Siirtäkää, jos on tarpeen.

Check out these amazing photos of F-22 Raptors departing Alaska to fight ISIL

F-22-deploy_08.jpg


Alaskan Raptors depicted as they deploy to fight Daesh.
The following images show U.S. Air Force F-22 Raptor assigned to the 90th Fighter Squadron taking off from Joint Base Elmendorf-Richardson, Alaska, on Mar. 28, 2016 to deploy to the UAE.


Supported by Air Mobility Command KC-10s tanker aircraft and accompanied by personnel and cargo flew to Al Dhafra airbase to replace the Hawaiian Raptors returning home after their tour of duty in support of Operation Inherent Resolve within the United States Air Forces Central Command AOR (Area or Responsibility).

Noteworthy, the Raptor flies seldom in comparison to the rest of the manned and unmanned aircraft involved against the Islamic State in Syria and Iraq. According to the information released by AFCENT, the F-22 accounts for only 2% of the sorties and 2% of the overall weapons released.

Still, it looks like they are vital in the fight against ISIS: the Raptors leverage advanced onboard sensors, as the AESA (Active Electronically Scanned Array) radar, to gather valuable details about the enemy targets, then they share the “picture” with attack planes, command and control assets, as well as Airborne Early Warning aircraft, while escorting other manned or unmanned aircraft towards the targets.

“Kinetic situational awareness” as the missions that facilitated the retaliatory air strikes conducted by the Royal Jordanian Air Force F-16s after the burning alive of the pilot Maaz al-Kassasbeh captured on Dec. 24, 2014.

Rarely they can also attack their own targets using Precision Guided Munitions: two 1,000-lb GBU-32 JDAMs (Joint Direct Attack Munitions) or 8 GBU-39 small diameter bombs.

Linkissä useita kuvia!

http://theaviationist.com/2016/04/1...-f-22-raptors-departing-alaska-to-fight-isil/
 
Täällä kouluja käymättömiä peräkammarin poikia Kainuusta joten pieni Suomennos koonti olis kiva.
"F--22:set lähtivät Alaskasta tappamaan Isililäisiä.
Koneet on v**** kovia ja niissä on pelit ja vehkeet."

Siinähän se.?
 
Sitähän ne upseerit ovat siellä valittaneet. Tehtäviä on keskeytetty selittämättömistä syistä.

Ja käskyt ovat tulleet suoraan Obamalta? Tilanteet elävät ja tiedustelutieto varmistuu/tarkentuu matkan varrella. Kuulostaa ihan terveelle että tehtäviä tarvittaessa myös keskeytetään kun maalit ovat siviilien keskellä. Varmaan parempi niin kuin jatkaa tehtävää vaikka oletettu kasarmi osoittautuukin sairaalaksi. Ihan riittävästi tulee huteja ja ohieisvahinkoja nykyiselläkin loppuun vietyjen tehtävien määrällä.

Yksityiskohtia en toki tunne joten tämä ihan yleisen tason pohdintana.
 
Ja käskyt ovat tulleet suoraan Obamalta? Tilanteet elävät ja tiedustelutieto varmistuu/tarkentuu matkan varrella. Kuulostaa ihan terveelle että tehtäviä tarvittaessa myös keskeytetään kun maalit ovat siviilien keskellä. Varmaan parempi niin kuin jatkaa tehtävää vaikka oletettu kasarmi osoittautuukin sairaalaksi. Ihan riittävästi tulee huteja ja ohieisvahinkoja nykyiselläkin loppuun vietyjen tehtävien määrällä.

Yksityiskohtia en toki tunne joten tämä ihan yleisen tason pohdintana.
Jossain uutisessa vain luki noin. Yritin äsken etsiä mutta en äkkiseltään löytänyt.
 
Tästä jos herroja kiinnostaa mitä esim. sensorifuusio tarkoitti jo vuonna 1998.

JUST HOW GOOD IS THE F-22 RAPTOR?
Carlo Kopp interviews F-22 Chief Test Pilot, Paul Metz
http://www.ausairpower.net/API-Metz-Interview.html

Aika vesi kielellä ajattelee, että tuosta on 20 vuotta ja meille roikotetaan ainakin yhden tarjokkaan muodossa
vielä kehittyneempää ja myös datafuusion (eli eri yksiköiden välisen tilannekuvan jako, myös dronet ja maa/meriyksiköt) osalta.
 
Tästä jos herroja kiinnostaa mitä esim. sensorifuusio tarkoitti jo vuonna 1998.

JUST HOW GOOD IS THE F-22 RAPTOR?
Carlo Kopp interviews F-22 Chief Test Pilot, Paul Metz
http://www.ausairpower.net/API-Metz-Interview.html

Aika vesi kielellä ajattelee, että tuosta on 20 vuotta ja meille roikotetaan ainakin yhden tarjokkaan muodossa
vielä kehittyneempää ja myös datafuusion (eli eri yksiköiden välisen tilannekuvan jako, myös dronet ja maa/meriyksiköt) osalta.
Olipa oikea ruskeakieliuartikkeli.

Hyvää artikkelissa oli sensorifuusion havainnollistaminen ja selkeä kertomus siitä, miten pilotti ei enää ole raakadatan prosešoija vaan järjestelmä prosessoi sen hänelle. Naurettavaa oli tuo softapäivitettävyyden ylistys. Ei me enää laiteta softaa 90-luvun puhelimeen, vaan laitteet on ihan uusia. F-22 pyörii vanhan raudan varassa. Link 16 lähetyskyky tulossa 2018...

Näin jonkun juutuubin videon F-35 simulaattorista, ja olin tosi pettynyt sen näyttöjen presentaatioon. Oli kuin 80-luvun tietokonepelistä. Vähän kuin kaverilla oli aikanaan Motorolan kännykkä tuttavakaupan tuloksena, ja kun lainasi Nokian 101 kännyä, ihmetteli, voiko se olla niin helppoa.

Raptor on kiistämättä kova peli, mutta tuo haastattelu oli kyllä kuravettä.
 
Tästä jos herroja kiinnostaa mitä esim. sensorifuusio tarkoitti jo vuonna 1998.

JUST HOW GOOD IS THE F-22 RAPTOR?
Carlo Kopp interviews F-22 Chief Test Pilot, Paul Metz
http://www.ausairpower.net/API-Metz-Interview.html

Aika vesi kielellä ajattelee, että tuosta on 20 vuotta ja meille roikotetaan ainakin yhden tarjokkaan muodossa
vielä kehittyneempää ja myös datafuusion (eli eri yksiköiden välisen tilannekuvan jako, myös dronet ja maa/meriyksiköt) osalta.

20 vuodessa on maailma kehittynyt, erityisesti tietotekniikan kehityksen puolella. Eri asteinen sensorifuusio on kaikissa tarjokkaissa. Ovat ihan eri luokkaa verrattuna esim. F-15, F-16 ja F-18.

Supercruise is vital to the entire concept of a stealthy fighter. Stealth alone does not make you 'invisible' , only very small. Speed confounds the enemy's problem by reducing the time allowed to detect, lock on, launch and have the missile or gun rounds reach your aircraft. Taken to its extreme, a fighter that could travel at the speed of light could probably survive on its speed alone. By the time you saw your speed-of-light fighter, it would be long gone. The F-22 has yet to conquer warp speeds but the high sustained supercruise speeds are a distinct advantage in evading the enemies weapons.

The F119 is the 'push' for supercruise, and it differs from conventional turbojets and turbo fans in several ways. Firstly, it is a low bypass turbofan. Turbojets are most efficient at supersonic speeds and turbofans are most efficient subsonically. The low bypass design of the F119 is optimized for sustained supersonic speeds.

Nopeus itsessään tuo suojaa, pelkkä stealth ei tee haavoittumattomaksi. Kombinaatio tekee.

We looked at the cockpit problem from the outside in when we sat down with the avionics engineers. For example, we asked what did the pilot really want to know and at what time did he need to know it. We broke the airspace surrounding the Raptor into spheres or 'globes' where the pilot wanted to know specific things about the enemy and tactics. For example the pilot would like to know when he is flying undetected by the enemy. This area of 'cloaked' operation or the 'engage-avoid' globe allows him to move with impunity in the battle arena. I-see-you-but-you-can't-see-me affords the fighter pilot a certain degree of aggressiveness and tactical positioning prior to using his weapons. It allows him to not only position himself to maximum advantage but he can also vector friendly forces and his own flight members into positions of advantage: something akin to the perfect ambush. Five globes were subsequently defined to give the pilot knowledge about his surroundings, ranging from the engage-avoid globe where the F-22 is invisible to the defensive zone where the enemy can see and hit you with his weapons.

Tuo esitystapa on kuten Gripenissä.
 
Olipa oikea ruskeakieliuartikkeli.
Oli kyllä. Eiköhän täällä osata jo Koppin taipumukset nähdä oikeassa valossa siinä missä Makeamies & co:n.
Jännintä on ehkä kuinka paljon sen näkemykset on muuttunut. Tuolloin hehkutti ko. asioita, mutta nyt ei maistu uudemman kohdalla vaan on erikoistunut kaikenlaisen inhan itäraudan ihailuun.

Kyllähän se 20 vuotta antaa perspektiiviä monen asian mittasuhteisiin. Olen erittäin samaa mieltä tuosta, että F-22:n päivitettävyys on osoittautunut päinvastoin tuhottoman vaikeaksi.

Ideana oli viestiä millaiseen ajatustavan muutokseen joudutaan minimissään vaihdon myötä. Meillä on luultavasti tuon F-22:n 1998 tilanteen osaltakin vielä jotkut oppirahat maksamatta. 20 vuodessa on varmaan ehtinyt kehittää melkoisesti doktriineja yms. hiljaista tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Oli kyllä. Eiköhän täällä osata jo Koppin taipumukset nähdä oikeassa valossa siinä missä Makeamies & co:n.
Jännintä on ehkä kuinka paljon sen näkemykset on muuttunut. Tuolloin hehkutti ko. asioita, mutta nyt ei maistu uudemman kohdalla vaan on erikoistunut kaikenlaisen inhan itäraudan ihailuun.

Kopp on vieläkin samalla agendalla, Australian pitäisi unohtaa muut ja hankkia Raptoreita.
 
Täällä kouluja käymättömiä peräkammarin poikia Kainuusta joten pieni Suomennos koonti olis kiva.

Tässä ehkä tärkeimmät Raptorin ominaisuudet: saato ja tilannekuvan jakaminen muille:

Huomionarvoista, Raptor lentää harvoin verrattuna muuhun miehitettyihin ja miehittämättömiin ilma-aluksiin, jotka osallistuvat islamilaista valtiota vastaan Syyriassa ja Irakissa. Tietojen mukaan, jotka AFCENT on julkaissut, F-22 osuus on vain 2% taistelulennoista ja 2% koko käytetyistä aseista. Silti se näyttää ne ovat elintärkeitä ISIS:n torjunnassa: Raptorin vaikuttavat, kehittyneet Onboard anturit, esim. AESA (Aktiivi elektroonisesti skannaava järjestys) tutka, keräävät arvokasta tietoja viholliskohteista, joista ne jakavat "tilannekuvaa" hyökkäys lentokoneille, komento ja kontrollijärjestelmille, sekä ennakkovaroitus ilma-aluksille samalla kun saattavat muita miehitettyjä ja miehittämättömiä ilma-aluksia kohteita lähestyttäessä.

Esimerkkinä "kineettinen tilannetietoisuus", kuten tehtävät, jotka helpottivat Royal Jordanian Air Forcen F-16:n kosto-ilmaiskujen tekemistä sen jälkeen kun kaapattu pilotti Maaz al-Kasasbeh poltettiin elävältä 24. joulukuuta 2014.
 
http://www.defensenews.com/story/de...gislation-orders-f-22-restart-study/83248788/

"...defense policy bill directs the Air Force secretary to conduct a study of the costs associated with procuring at least another 194 F-22s. The legislation would require a report on the study to the congressional defense committees no later than Jan. 1, 2017."

Tuotannon uudelleen käynnistäminen on yhä todennäköisempää, kysymysmerkkinä on miten konetta päivitetään samalla.
 
http://www.defensenews.com/story/de...gislation-orders-f-22-restart-study/83248788/

"...defense policy bill directs the Air Force secretary to conduct a study of the costs associated with procuring at least another 194 F-22s. The legislation would require a report on the study to the congressional defense committees no later than Jan. 1, 2017."

Tuotannon uudelleen käynnistäminen on yhä todennäköisempää, kysymysmerkkinä on miten konetta päivitetään samalla.

Hyvin monella tapaa. Sen verran että alkaa olla kyseenalaista tai ainakin semantiikkaväittelyn paikka, että onko kyseessä vanhan koneen tuotannon uudelleenkäynnistys pakollisin päivityksin vai uuden, joskin vanhaan perustuvan koneen alkuperäisen tuotannon käynnistys. Niin paljon alkuperäisen sarjan komponenttien osien valmistajien alihankkijoita on poistunut kokonaan markkinoilta, tai luopunut noiden osien valmistuskyvystäkin omaa bisnestään kehittäessään.
 
Raptori päivitettynä F35:n HMDS:llä, molemminsuuntinen link 16, HUOMATTAVASTI tehokkaampi ja avoimempi tietokone, päivitetyt moottorit (jos onnistuu ilman rungon muokkaamista) ja, tässä kohdassa korjatkaa jos vaihtuu huonompaan, F35:n APG81 tutkalla. Raptorin AN/APG77 ja salamakakkosen AN/APG81 tutkien paremmuudesta ei oikein saa yksipuolista vastausta joten se jääköön pohdittavaksi. AIM9X ilmeisesti onkin jo yhteensovitettavana ja HMDS toisi sen suurimman edun käyttöön kun voisi laukoa ohjuksia sivuillekin ja takaviistoon .Mutta jo noilla päivityksillä Raptor hyvinkin suurella todennäköisyydellä pyyhkisi taivaita puhtaaksi ilman tasavertaista 1vs1 vastustajaa moneen vuoteen. Maalaisjärjen mukaan kyseiset toimet eivät edes kaataisi budjettia, mutta koska kyse on jenkkilästä niin en ota sen enempää kantaa kustannuksiin..
 
Oletettavia pääkohtia F-22:n mahdollisessa päivittämisessä:

1)hinta
2)nopea aikataulu
3)matala tekninen riski

Tässä vaiheessa F-35:n härpäkkeet, mukaan lukien kypärä, voidaan suurelta osin unohtaa.
 
Back
Top