F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Tuplat alkavat HN-461:stä. Ei minulla mitään perusteita ole, mutta luulen että aika on ohitse sille, että jokaisen portin pielessä on tolpan nokassa edellisen sukupolven kone. Ilmavoimamuseoon ”kreivi von Rosen” ja ilmailumuseoon joku tupla, se riittää.
 
HN-401 taitaa olla jo purettuna pieniin osiin? Eikös se joskus viimevuonna lennetty Halliin kun tunnit tuli täyteen.

Toivottavasti noita kuitenkin säästetään useampaan paikkaan ja vielä niin että näytillä on molemmat versiot. Ja mieluusti sisälle eikä taivasalle tai tolpan nokkaan.
 
No ihan varmasti kalustolla ja varaosahyllyillä tulee olemaan jäljellä se sotaan varattu määrä tunteja, ei kai tuossa mitään yllättävää ole? Varmasti käyttöä romuille löytyy paikallisen Stenan lisäksi Merijalkaväestä, jotka sinnittelevät pidemmälle koneiden kanssa.
 
Jos oltaisiin joku Itävalta tai Iran, Horneteilla pystyisi varmaan operoimaan vielä hyvän matkaa 30-luvulle. Mikään maa jolla on tarve ja vaihtoehtoja ei kuitenkaan niitä halua.
Voipi olla, että ilman tehtaan refenrenssijärjestelmää, jota kustantaa iso pääkäyttäjä ja joukko pienempia, käy operointi mahdottomaksi. Referenssin rakentaminen taas täysimittaiseksi olisi todella kallis projekti ja onnistuisiko edes Iranilta? Analoginen F-14 oli vielä tehtävissä, mutta entö softakone?
 
En usko, että Hornetin tietokoneet ja softa ovat valtava ongelma. Monien laitteiden toiminta input/output -tasolla on tunnettua tai kohtuudella selvitettävissä, jolloin voidaan luoda uusia laitteita, jotka ovat input/output -tasolla täysin yhteensopivia vanhojen laitteiden kanssa. Näin toimittaessa pystytään sitten helposti kehittämään laitteiden sisäistä toimintaa. Uudemmat koneet ovat sitten hankalampia, koska niissä on parhaimillaan ainaostaan yksi kahdennettu tietokone, joka hoitaa melkein kaikki toiminnot sisällään.

Kyllähän uusien koneiden kehittämiseen aikaa ja rahaa palaa, jolloin mahdollisimman pitkälle yritetään pärjätä kannibalisoimalla vanhoja laitteita ja lataamalla niihin olemassa olevia softia, mikä on osa normaalia huoltokykyä. On myös laitteita, joiden korvaaminen vastaa uuden lentokoneen suunnittelua, nämä sitten hoidetaan kannibalisoimalla tai valmistamalla laite, joka pystyy emuloimaan alkoperäistä laitetta ja siten ajamaan alkuperäistä softaa.

Aika monta softaa Hornetissa on nytkin kymmeniä vuosia vanhoja, mihinkä ne siitä enää vanhenevat?

Olen myös kuullut erään suomalaisen firman esittäneen Ilmavoimille, että koodaisivat (ilman alkuperäistä lähdekoodia) uuden ja paremman ohjelmiston erääseen Hornetin tietokoneeseen. Olivat itse ainakin sitä mieltä, että ei siinä mitään ihmeellistä ole, vaikka kyseinen laite on tiivisti yhteydessä myös koneen muihin tietokoneisiin.

Mahdottomaksi homma saattaa silti käydä esim. Suomelle, koska alkuperäinen valmistaja alkaisi tuollaisessa tapauksessa syyttää modaajaa immateriaalioikeuksien ja myyntisopimuksen rikkomisesta. Irania/vast. tämä ei niin haittaisi.
 
Viimeksi muokattu:
En usko, että Hornetin tietokoneet ja softa ovat valtava ongelma. Monien laitteiden toiminta input/output -tasolla on tunnettua tai kohtuudella selvitettävissä, jolloin voidaan luoda uusia laitteita, jotka ovat input/output -tasolla täysin yhteensopivia vanhojen laitteiden kanssa. Näin toimittaessa pystytään sitten helposti kehittämään laitteiden sisäistä toimintaa. Uudemmat koneet ovat sitten hankalampia, koska niissä on parhaimillaan ainaostaan yksi kahdennettu tietokone, joka hoitaa melkein kaikki toiminnot sisällään.

Kyllähän uusien koneiden kehittämiseen aikaa ja rahaa palaa, jolloin mahdollisimman pitkälle yritetään pärjätä kannibalisoimalla vanhoja laitteita ja lataamalla niihin olemassa olevia softia, mikä on osa normaalia huoltokykyä. On myös laitteita, joiden korvaaminen vastaa uuden lentokoneen suunnittelua, nämä sitten hoidetaan kannibalisoimalla tai valmistamalla laite, joka pystyy emuloimaan alkoperäistä laitetta ja siten ajamaan alkuperäistä softaa.

Aika monta softaa Hornetissa on nytkin kymmeniä vuosia vanhoja, mihinkä ne siitä enää vanhenevat?

Olen myös kuullut erään suomalaisen firman esittäneen Ilmavoimille, että koodaisivat (ilman alkuperäistä lähdekoodia) uuden ja paremman ohjelmiston erääseen Hornetin tietokoneeseen. Olivat itse ainakin sitä mieltä, että ei siinä mitään ihmeellistä ole, vaikka kyseinen laite on tiivisti yhteydessä myös koneen muihin tietokoneisiin.

Mahdottomaksi homma saattaa silti käydä esim. Suomelle, koska alkupeäinen valmistaja alkaisi tuollaisessa tapauksessa syyttää modaajaa immateriaalioikeuksien ja myyntisopimksen tärikkomisesta. Irania/vast. tämä ei niin haittaisi.
Isoin ongelma tässä koko ajatuksessa on henkilöstöresurssit ja raha.
Mikään ei tapahdu ilman, että joku tekee asioista ja en usko, että tukikohdassa pyörii toimettomia osaajia, toimettomia saattaa pyöriä, mutta ei osaajia. Myyntimies Mynttinen taas kertoo kuinka puoli ilmaiseksi ja helposti projekti X ja Y tehdään. Kovin monesti totuus on sitten täysin toinen.

Eli on varmasti täysin mahdollista, mutta vaatii osaavia ihmisiä ja rahaa. Kummastakin on suurella todennäköisyydellä pulaa.
 
Isoin ongelma tässä koko ajatuksessa on henkilöstöresurssit ja raha.
Mikään ei tapahdu ilman, että joku tekee asioista ja en usko, että tukikohdassa pyörii toimettomia osaajia, toimettomia saattaa pyöriä, mutta ei osaajia. Myyntimies Mynttinen taas kertoo kuinka puoli ilmaiseksi ja helposti projekti X ja Y tehdään. Kovin monesti totuus on sitten täysin toinen.

Eli on varmasti täysin mahdollista, mutta vaatii osaavia ihmisiä ja rahaa. Kummastakin on suurella todennäköisyydellä pulaa.
Tämä oli jatkokeskustelua aiempaan viestiini, jonka loppukaneetti oli, että ei kukaan, jolla on vaihtoehtoja, ryhdy moiseen.
 
Eikö Boeing lisännyt käyttötunteja joku 2000h ja Suomen Hornettien käyttöikä on laskettu sillä alemmalla? Joka tapauksessa kannattaisi jättää osaa vähän tunteja ja pitää niitä varalla, F35 rinnalla, vaikka se maksaisikin.
 
Ei Boeingilta mitään ilmaisia lisätunteja Suomen Horneteihin ole tullut. Toisaalta ei Suomen koneissa olla lähelläkään mitään kovaa takarajaa - koneitten tavoitelentoaika Suomessa on 4500fh (vrt alkuperäinen sertfiointi 6000fh) ja osa tullee poistumaan vähemmän lentäneinä.
 
Ei Boeingilta mitään ilmaisia lisätunteja Suomen Horneteihin ole tullut. Toisaalta ei Suomen koneissa olla lähelläkään mitään kovaa takarajaa - koneitten tavoitelentoaika Suomessa on 4500fh (vrt alkuperäinen sertfiointi 6000fh) ja osa tullee poistumaan vähemmän lentäneinä.
Ymmärtääkseni tuo lentotunti ei kerro kaikkea, vaan riippuu paljon myös siitä miten lennetään. Jos on paljon rungolle raskaita kaartoja taisteluharjoituksissa, niin luulisi rungon tuntien tulevan nopeammin täyteen, kuin jos lennetään rauhallisempaa "partiolentoa". En tiiä kunhan muistelen jostain lukeneeni ja pohdin, mutta joo varmaan jää varoja, niinkuin pitääkin.
 
Back
Top