En usko, että Hornetin tietokoneet ja softa ovat valtava ongelma. Monien laitteiden toiminta input/output -tasolla on tunnettua tai kohtuudella selvitettävissä, jolloin voidaan luoda uusia laitteita, jotka ovat input/output -tasolla täysin yhteensopivia vanhojen laitteiden kanssa. Näin toimittaessa pystytään sitten helposti kehittämään laitteiden sisäistä toimintaa. Uudemmat koneet ovat sitten hankalampia, koska niissä on parhaimillaan ainaostaan yksi kahdennettu tietokone, joka hoitaa melkein kaikki toiminnot sisällään.
Kyllähän uusien koneiden kehittämiseen aikaa ja rahaa palaa, jolloin mahdollisimman pitkälle yritetään pärjätä kannibalisoimalla vanhoja laitteita ja lataamalla niihin olemassa olevia softia, mikä on osa normaalia huoltokykyä. On myös laitteita, joiden korvaaminen vastaa uuden lentokoneen suunnittelua, nämä sitten hoidetaan kannibalisoimalla tai valmistamalla laite, joka pystyy emuloimaan alkoperäistä laitetta ja siten ajamaan alkuperäistä softaa.
Aika monta softaa Hornetissa on nytkin kymmeniä vuosia vanhoja, mihinkä ne siitä enää vanhenevat?
Olen myös kuullut erään suomalaisen firman esittäneen Ilmavoimille, että koodaisivat (ilman alkuperäistä lähdekoodia) uuden ja paremman ohjelmiston erääseen Hornetin tietokoneeseen. Olivat itse ainakin sitä mieltä, että ei siinä mitään ihmeellistä ole, vaikka kyseinen laite on tiivisti yhteydessä myös koneen muihin tietokoneisiin.
Mahdottomaksi homma saattaa silti käydä esim. Suomelle, koska alkupeäinen valmistaja alkaisi tuollaisessa tapauksessa syyttää modaajaa immateriaalioikeuksien ja myyntisopimksen tärikkomisesta. Irania/vast. tämä ei niin haittaisi.