Fillarilla 76 km/t

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
yuba-v3-black-side_zps85c8eb5b.jpg


Sähköavusteisena, kiitos.
 
noska kirjoitti:
Haluaisinpa nähdä kuinka pp-jääkäri painaa ilmasuojaan tuollaisella nojapyörällä ja polkee pitkin pitkospuita ja ottaa sen sitten kantoon muun varustuksen kanssa ja painaa läpi korven seuraavalle polkukelpoiselle uralle. Voisi nopeus jäädä hiukan alle 76km/h. Käsittääkseni nopeus kun ei ole ollut kovin ratkaiseva tekijä aiempiakaan pyörämalleja valitessa. Ranskan ympäriajossakin huippunopeudet kuitenkin ylittävät 90km/h eikä siellä käytettäviä pyörämalleja juuri sotilailla näy puhumattakaan stayer-pyöristä, joilla nopeimmat polkevat jo sitäkin yli tuplasti kovempaa.

Se on totta fatbike sopii enemmän suolla ajeluun.
 
Juke kirjoitti:
noska kirjoitti:
Haluaisinpa nähdä kuinka pp-jääkäri painaa ilmasuojaan tuollaisella nojapyörällä ja polkee pitkin pitkospuita ja ottaa sen sitten kantoon muun varustuksen kanssa ja painaa läpi korven seuraavalle polkukelpoiselle uralle. Voisi nopeus jäädä hiukan alle 76km/h. Käsittääkseni nopeus kun ei ole ollut kovin ratkaiseva tekijä aiempiakaan pyörämalleja valitessa. Ranskan ympäriajossakin huippunopeudet kuitenkin ylittävät 90km/h eikä siellä käytettäviä pyörämalleja juuri sotilailla näy puhumattakaan stayer-pyöristä, joilla nopeimmat polkevat jo sitäkin yli tuplasti kovempaa.

Se on totta fatbike sopii enemmän suolla ajeluun.

Ja jos pysytään tiellä niin löytyy fillaria parempiakin ajoneuvovaihtoehtoja.
 
noska kirjoitti:
Juke kirjoitti:
noska kirjoitti:
Haluaisinpa nähdä kuinka pp-jääkäri painaa ilmasuojaan tuollaisella nojapyörällä ja polkee pitkin pitkospuita ja ottaa sen sitten kantoon muun varustuksen kanssa ja painaa läpi korven seuraavalle polkukelpoiselle uralle. Voisi nopeus jäädä hiukan alle 76km/h. Käsittääkseni nopeus kun ei ole ollut kovin ratkaiseva tekijä aiempiakaan pyörämalleja valitessa. Ranskan ympäriajossakin huippunopeudet kuitenkin ylittävät 90km/h eikä siellä käytettäviä pyörämalleja juuri sotilailla näy puhumattakaan stayer-pyöristä, joilla nopeimmat polkevat jo sitäkin yli tuplasti kovempaa.

Se on totta fatbike sopii enemmän suolla ajeluun.

Ja jos pysytään tiellä niin löytyy fillaria parempiakin ajoneuvovaihtoehtoja.

Se on totta mutta harvalla pääsee asvaltilla 24 tunnissa 1200 kilsaa ilman menovettä tai sähköä.
 

Liitteet

  • eazyride_velocitrike.webp
    eazyride_velocitrike.webp
    29.4 KB · Luettu: 10
Siis häh?! Ei polkupyörä kuulu sotilaan perusvarustukseen nykyaikana, sen verran paljon on autoja käytössä ja kehitys mennyt eteenpäin Rukajärven sissien pyörämarsseista. Armeijan munamankeleita on vain paikasta paikkaan siirtymistä varten siksi että ne kohottavat kuntoa ja vähentävät bussikyytien tarvetta, kun rauhanajan kuorma-autoissakin pitää olla huvipuistoistuimet takana, polttoaine maksaa ja autoja ei ole koskaan ollut tarpeeksi edes rauhanajan varusmiestarpeet tyydyttämään. Yhtä hyvin ampumaradalle voitaisiin mennä bussikyytien sijaan marssimalla ja juoksemalla. Siitä kunto vasta parantuisikin mutta ei koska kukkahattutädit ja -sedät...
 
commando kirjoitti:
Siis häh?! Ei polkupyörä kuulu sotilaan perusvarustukseen nykyaikana, sen verran paljon on autoja käytössä ja kehitys mennyt eteenpäin Rukajärven sissien pyörämarsseista. Armeijan munamankeleita on vain paikasta paikkaan siirtymistä varten siksi että ne kohottavat kuntoa ja vähentävät bussikyytien tarvetta, kun rauhanajan kuorma-autoissakin pitää olla huvipuistoistuimet takana, polttoaine maksaa ja autoja ei ole koskaan ollut tarpeeksi edes rauhanajan varusmiestarpeet tyydyttämään. Yhtä hyvin ampumaradalle voitaisiin mennä bussikyytien sijaan marssimalla ja juoksemalla. Siitä kunto vasta parantuisikin mutta ei koska kukkahattutädit ja -sedät...

Kyllä meillä ainakin (lähi-)ampumaradoille juostiin melkeinpä poikkeuksetta AUK:n aikana. Samoin lähiharjoitusalueille juostiin. Oikeastaan lähes kaikki joukkona suoritettu liikkuminen tapahtui juosten. Myös ruokailuun meno, koska mm. siivoamisen takia AUK olisi aina muuten myöhästynyt.
Alokkaina ja Sotakomppaniassa mentiin usein kävellen paikasta A paikkaan B ja ne eivät olleet muutenkaan kovin mielekästä tekemistä verrattuna kurssiin. Sama juttu aamuliikuntojen osalta. AUK:n aamuliikunnat olivat raskaampia kuin palveluksenalku- tai loppupuolella eivätkä pelkästään aina samaa varuskunnankiertävää lenkkiä vaan lenkki oli perusosa, jonka päälle tuli sitten lihaskuntopiiriä tms. ellei lenkkiä tehty soveltamalla eli juostu esim. Parolan leijonalle tai Psmuseolle ”haavoittunutta” palomiesotteella evakuoiden ja puolivälissä kantajaa vaihtaen, jolloin lenkin päälle oli pelkkä venyttely tai korkeintaan punnertamista.

Siivoaminen, punnertaminen (muutenkin kuin liikuntakoulutuksen yhteydessä) ja juokseminen on jäänyt AUK:n ajasta erityisen hyvin mieleen, vaikka se oli myös parasta sotilaskoulutusta, jota olen saanut.
 
pstsika kirjoitti:
commando kirjoitti:
Siis häh?! Ei polkupyörä kuulu sotilaan perusvarustukseen nykyaikana, sen verran paljon on autoja käytössä ja kehitys mennyt eteenpäin Rukajärven sissien pyörämarsseista. Armeijan munamankeleita on vain paikasta paikkaan siirtymistä varten siksi että ne kohottavat kuntoa ja vähentävät bussikyytien tarvetta, kun rauhanajan kuorma-autoissakin pitää olla huvipuistoistuimet takana, polttoaine maksaa ja autoja ei ole koskaan ollut tarpeeksi edes rauhanajan varusmiestarpeet tyydyttämään. Yhtä hyvin ampumaradalle voitaisiin mennä bussikyytien sijaan marssimalla ja juoksemalla. Siitä kunto vasta parantuisikin mutta ei koska kukkahattutädit ja -sedät...

Kyllä meillä ainakin (lähi-)ampumaradoille juostiin melkeinpä poikkeuksetta AUK:n aikana. Samoin lähiharjoitusalueille juostiin. Oikeastaan lähes kaikki joukkona suoritettu liikkuminen tapahtui juosten. Myös ruokailuun meno, koska mm. siivoamisen takia AUK olisi aina muuten myöhästynyt.
Alokkaina ja Sotakomppaniassa mentiin usein kävellen paikasta A paikkaan B ja ne eivät olleet muutenkaan kovin mielekästä tekemistä verrattuna kurssiin. Sama juttu aamuliikuntojen osalta. AUK:n aamuliikunnat olivat raskaampia kuin palveluksenalku- tai loppupuolella eivätkä pelkästään aina samaa varuskunnankiertävää lenkkiä vaan lenkki oli perusosa, jonka päälle tuli sitten lihaskuntopiiriä tms. ellei lenkkiä tehty soveltamalla eli juostu esim. Parolan leijonalle tai Psmuseolle ”haavoittunutta” palomiesotteella evakuoiden ja puolivälissä kantajaa vaihtaen, jolloin lenkin päälle oli pelkkä venyttely tai korkeintaan punnertamista.

Siivoaminen, punnertaminen (muutenkin kuin liikuntakoulutuksen yhteydessä) ja juokseminen on jäänyt AUK:n ajasta erityisen hyvin mieleen, vaikka se oli myös parasta sotilaskoulutusta, jota olen saanut.

Joo sitäpaitsi valtiovalta julkaisi äskettäin tutkimuksen, että jokainen euro joka on investoitu fillaroitiin työpaikalle tuo takaisin 8 euroa alentuneina terveydenhoitokuluina.

http://www.droplimits.de/index.php/CAS.de.html Siinä kaveri joka fillaroi 1200 kilsaa 24 tunnissa...Christian von Ashenberg.

Tollasella katetulla recumbentilla ajettiin kesällä 70 km/h SE:ksi..ja 2 pallosella on ajettu 94.6 km/t..selviää samasta linkistä.
 
Vaikka meillä ei ollutkaan polkupyörät ja sukset kuin liikuntakoulutus ja perinnetarkoituksissa (JP 4 - ”Hiipijä”), niin olen silti sitä mieltä, että juuri sotilaskäytössä Tunturi Jääkäri ja sotilassukset ovat loistovehkeitä siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettu eikä niissä juurikaan ole kehittämistarpeita siten, että niiden nykyiset hyvät ominaisuudet säilyvät.

Kestävyys ja yksinkertaisuus ovat valtteja silloin kun kalusto joutuu koville enkä puhu nyt pelkästään pp-sulkeisista.
 
Mikähän tutkimus kertoo että fillarointiin laitettu raha tuottaa kahdeksankertaisesti alentuneina kustannuksina? Ei sillä ettenkö uskoisi liikunnan vähentävän riskiä sairastua mutta mllä tavalla investoimalla ja juuriko pelkällä fillaritoiminnalla? Mutta muuten mikä oli alk. per. idea ko. ketjussa ja miten se liittyy sotilaskalustoon? Yhtä hyvin tänne voisi kertoa miten joku Le Mans -kuski ajoi 24 tunnin aikana niin ja niin pitkän matkan sekä miten joku ultramaratoonari juoksi jonkun matkan johonkin tiettyyn matkaan. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Onko noita fillaroivia sotureita näkynyt missään konfliktissa sitten 2. ms:n?
 
pstsika kirjoitti:
Vaikka meillä ei ollutkaan polkupyörät ja sukset kuin liikuntakoulutus ja perinnetarkoituksissa (JP 4 - ”Hiipijä”), niin olen silti sitä mieltä, että juuri sotilaskäytössä Tunturi Jääkäri ja sotilassukset ovat loistovehkeitä siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettu eikä niissä juurikaan ole kehittämistarpeita siten, että niiden nykyiset hyvät ominaisuudet säilyvät.

Kestävyys ja yksinkertaisuus ovat valtteja silloin kun kalusto joutuu koville enkä puhu nyt pelkästään pp-sulkeisista.

Kun tuolla toisessa ketjussa oli puututtu siihen luistimeen (joka muuten valmistusmaasta päätellen oli tietenkin Graf eikä Bauer tai CCM) niin tasapuolisuuden nimissä puututaan nyt siihen, että Tunturi ei ole koskaan vlamistanut Jääkäriä. Jääkäri oli Helkaman armeijalle valmistaman pyörän malli. Tuntruin vastaava oli nimeltään Akseli.
Vaikka kilpapyöräilytaustaa omaankin niin eipä tekisi mieli tuolla Juken linkistä löytyvällä pyörällä lähteä suomalaiselle soratielle tai edes keskivertoiselle viimeksi 80-luvulla kunnostetulle päällystetylle suomalaiselle pyörätielle, etenkään taistelupakkauksen saati kenttävarustuksen kanssa.
Bruce Bursford rikkoi jo -96 200 mph rajan polkupyörällä (ennätykseksi kirjattiin metrisiellä järjestelmällä 334km/h), mutta ei siltäkään saavutuksesta juuri sotilaallista hyötykäyttöä ole löydettävissä. Eikä kyllä ole sellaiselle sotilaallekaan joka polkee 120km/h vain yhtenä päivänä. Oleellisempaa on paljonko polkee keskimäärin kymmenenä päivänä peräkkäin.
 
niäämi kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
Vaikka meillä ei ollutkaan polkupyörät ja sukset kuin liikuntakoulutus ja perinnetarkoituksissa (JP 4 - ”Hiipijä”), niin olen silti sitä mieltä, että juuri sotilaskäytössä Tunturi Jääkäri ja sotilassukset ovat loistovehkeitä siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettu eikä niissä juurikaan ole kehittämistarpeita siten, että niiden nykyiset hyvät ominaisuudet säilyvät.

Kestävyys ja yksinkertaisuus ovat valtteja silloin kun kalusto joutuu koville enkä puhu nyt pelkästään pp-sulkeisista.

Kun tuolla toisessa ketjussa oli puututtu siihen luistimeen (joka muuten valmistusmaasta päätellen oli tietenkin Graf eikä Bauer tai CCM) niin tasapuolisuuden nimissä puututaan nyt siihen, että Tunturi ei ole koskaan vlamistanut Jääkäriä. Jääkäri oli Helkaman armeijalle valmistaman pyörän malli. Tuntruin vastaava oli nimeltään Akseli.
Vaikka kilpapyöräilytaustaa omaankin niin eipä tekisi mieli tuolla Juken linkistä löytyvällä pyörällä lähteä suomalaiselle soratielle tai edes keskivertoiselle viimeksi 80-luvulla kunnostetulle päällystetylle suomalaiselle pyörätielle, etenkään taistelupakkauksen saati kenttävarustuksen kanssa.
Bruce Bursford rikkoi jo -96 200 mph rajan polkupyörällä (ennätykseksi kirjattiin metrisiellä järjestelmällä 334km/h), mutta ei siltäkään saavutuksesta juuri sotilaallista hyötykäyttöä ole löydettävissä. Eikä kyllä ole sellaiselle sotilaallekaan joka polkee 120km/h vain yhtenä päivänä. Oleellisempaa on paljonko polkee keskimäärin kymmenenä päivänä peräkkäin.

Se on totta 10 päivää peräkkäin 1200 km on 12 000 km..aiotko hyökätä kenties Kiinaan ja tulla 10s päivä jo kotiin ?
 
Juken linkin keksintö on aivan omiaan kun siirretään kaupunkijääkäreitä autobaanalla ns. harmaassa vaiheessa.

niäämi tuossa toikin esille miksi se ei sovellu Suomeen edes RA-välineenä. Tiet on paskoja ja huonommiksi vain muuttuvat.
Rahoitusta leikataan ja siirretään auttamaan afrikkalaisia ja etelä-eurooppalaisia veljiämme. Samaan aikaan Suomessa kuoritaan asfaltointia tieosuuksilta, joissa sitä ei ole vara uusia tahi korjata. Noh, asiat tärkeysjärjestykseen...

Tiedättekö muuten mikä komento on kielletty polkupyöräsulkeisissa? tahi oikeastaan komennot ko. käskyn jälkeen.
 
Tvälups kirjoitti:
Juken linkin keksintö on aivan omiaan kun siirretään kaupunkijääkäreitä autobaanalla ns. harmaassa vaiheessa.

niäämi tuossa toikin esille miksi se ei sovellu Suomeen edes RA-välineenä. Tiet on paskoja ja huonommiksi vain muuttuvat.
Rahoitusta leikataan ja siirretään auttamaan afrikkalaisia ja etelä-eurooppalaisia veljiämme. Samaan aikaan Suomessa kuoritaan asfaltointia tieosuuksilta, joissa sitä ei ole vara uusia tahi korjata. Noh, asiat tärkeysjärjestykseen...

Tiedättekö muuten mikä komento on kielletty polkupyöräsulkeisissa? tahi oikeastaan komennot ko. käskyn jälkeen.

Yksi vaihtoehto on vielä se että malliltaan velomobiili olisi sellainen että se kävisi myös ahkiosta...jolla voisi vetää tavaraa ( tai haavoittuneita ) pitkin jänkää. Esim pikku sukset taakse alle tähän; http://www.homebuiltairplanes.com/forums/attachments/hangar-flying/21460d1355847685-subsonic-area-ruling-advantage-over-regular-bulk-fuselage-v-trike_structure1_35.jpg
 
Oletko tosissasi?! Vai että nojatuolipolkupyörällä tavaran siirtelyä jänkhällä? :doh: Polkupyöräily on tehokas liikkumismuoto koska se kohdistaa jalkojen voiman suoraan eteenpäin eikö kuten juoksussa jossa joutuu ponnistelemaan myös painovoimaa vasten. Pyöräily ei onnistu kovin hyvin maastossa ja vielä vähemmän kuormattuna. Ei maastopyöräkisojakaan missään umpimetsässä käydä ja vielä vähemmän jotain nojatuolipyöräkisoja edes soratiellä. Missä konfliktissa on käytetty polkupyöriä sitten 2. MS:n? Eiköhän meillä voida siirtää haavoittuneita ihan polttomoottoriajoneuvoilla, joita on miljoonia ja se matka mitä ei voida (tiheä metsä, upottava suo jne.) voidaan varmaan vanhoilla intiaanien paarienvetämiskikoilla ja varastetuilla lasten pulkilla tehdä. Varastettuja ja DIY ahkioita ja paareja voidaan vielä ajoneuvoilla kätevästi siirtää paikasta paikkaan koska ne eivät vie tilaa toisin kuin jotkut kuomut.
 
Indokiinassa/Vietnamissa kommunistien huolto oli hyvinkin pitkälle nimenomaan polkupyöräkuljetusten varassa.

Sri Lankassa Tamili Tiikerit käyttivät myöskin menestyksekkäästi munamankeleita.
 
Tvälups kirjoitti:
Indokiinassa/Vietnamissa kommunistien huolto oli hyvinkin pitkälle nimenomaan polkupyöräkuljetusten varassa.

Hetkinen oliko siellä vastassa kehittynyt länsimainen sivistysvaltio kaikilla mahdollisilla teknisillä vempaimilla varustettuna ? Kumpi muuten voitti...jäänyt mieleen joitakin kuvia jossa koptereita pudotetaan tukialukselta jotta saadaan evakkoon aseveljien perheet. No hyvä voitti lopulta ( tai anteeksi kommunistithan siellä rulettaa ja Suomi maksaa viulut http://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnam ) ja kivikauteen pommitettu Vietnam alkanee kohta elää kukoistusta jne. http://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnam

http://www.utahtrikes.com/ARTICLE-48.html

Tossa kohtuu kevyt high tech velomobiili..ei käy ahkiona, mutta nastoilla kulkenee lumisillakin teillä. Kolmipyörään voinee asentaa kuljetettavaksi jo kevyen konekiväärin jne.
 
Taannoin käsiteltiin useampipaikkaista lowrideria nojapyöräfoorumilla..ei ottanut tulta alle juurikaan.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=25&t=2760&start=45
 
Tvälups kirjoitti:
Indokiinassa/Vietnamissa kommunistien huolto oli hyvinkin pitkälle nimenomaan polkupyöräkuljetusten varassa.

Sri Lankassa Tamili Tiikerit käyttivät myöskin menestyksekkäästi munamankeleita.

Indokiinasta en tiedä, mutta vietnamissa polkkareita taisi käyttää lähinnä sissejä huoltavat joukot. En usko, että polkkarit olisi riittäneet rintamajoukkojen huoltamiseen. Sisseillä on sellainen pieni etu, että he voivat pistää huollon puutteen takia pillit pussiin ja odottaa huoltoa.
 
Tet 1968 -offensiivin jälkeen Viet Cong lakkasi käytännössä olemasta. VC:n alkumenestyksen jälkeen amerikkalaiset ja ARVN joukot aiheuttivat sissiliikkeelle niin suuret tappiot ettei se kyennyt nostamaan vahvuuttaan muuten kuin soluttamalla pohjois-vietnamilaisia vakinaisen NVA:n sotilaita riveihinsä. Propagandavoitto kyseinen taistelujakso Viet Congille oli, mutta toisaalta Pohjois-Vietnam sai samalla "kukistettua" etelän separatistiset hankkeet kommunistisen liikkeen sisällä. Miehistötappioiden myötä VC menetti toiminnallisen itsenäisyytensä, joutuen jatkossa tukeutumaan täysin Pohjois-Vietnamiin ja sen päätöksiin.

Vietnamin sodan loppuottelut (NVA vs ARVN) olivat ihan puhtaasti konventionaalisten joukkojen taisteluita. Panssarivaunuin se Saigon vyörytettiin, ei polkupyörillä.

Mutta, koko konfliktin ajan materiaali- sekä miesvirta pohjoisesta etelään liikkui paljolti polkupyörien varassa.
Temppu jolla Viet Minh päihitti "mahtavan" Ranskan siirtomaa-armeijan Indokiinan sodassa.
 
Juke kirjoitti:
Tossa kohtuu kevyt high tech velomobiili..ei käy ahkiona, mutta nastoilla kulkenee lumisillakin teillä. Kolmipyörään voinee asentaa kuljetettavaksi jo kevyen konekiväärin jne.

Vai että oikein polkypyöräteknikaali. Ehdota ihmeessä PV:lle :D Oikeasti haluaisin nähdä tuollaisella polkupyörällä poljettavan soratiellä jyrkkään ylämäkeen... :D
 
Back
Top