Korsumajuri
Kapteeni

Sähköavusteisena, kiitos.
Se on totta fatbike sopii enemmän suolla ajeluun.noska kirjoitti:Haluaisinpa nähdä kuinka pp-jääkäri painaa ilmasuojaan tuollaisella nojapyörällä ja polkee pitkin pitkospuita ja ottaa sen sitten kantoon muun varustuksen kanssa ja painaa läpi korven seuraavalle polkukelpoiselle uralle. Voisi nopeus jäädä hiukan alle 76km/h. Käsittääkseni nopeus kun ei ole ollut kovin ratkaiseva tekijä aiempiakaan pyörämalleja valitessa. Ranskan ympäriajossakin huippunopeudet kuitenkin ylittävät 90km/h eikä siellä käytettäviä pyörämalleja juuri sotilailla näy puhumattakaan stayer-pyöristä, joilla nopeimmat polkevat jo sitäkin yli tuplasti kovempaa.
Ja jos pysytään tiellä niin löytyy fillaria parempiakin ajoneuvovaihtoehtoja.Juke kirjoitti:Se on totta fatbike sopii enemmän suolla ajeluun.noska kirjoitti:Haluaisinpa nähdä kuinka pp-jääkäri painaa ilmasuojaan tuollaisella nojapyörällä ja polkee pitkin pitkospuita ja ottaa sen sitten kantoon muun varustuksen kanssa ja painaa läpi korven seuraavalle polkukelpoiselle uralle. Voisi nopeus jäädä hiukan alle 76km/h. Käsittääkseni nopeus kun ei ole ollut kovin ratkaiseva tekijä aiempiakaan pyörämalleja valitessa. Ranskan ympäriajossakin huippunopeudet kuitenkin ylittävät 90km/h eikä siellä käytettäviä pyörämalleja juuri sotilailla näy puhumattakaan stayer-pyöristä, joilla nopeimmat polkevat jo sitäkin yli tuplasti kovempaa.
Se on totta mutta harvalla pääsee asvaltilla 24 tunnissa 1200 kilsaa ilman menovettä tai sähköä.noska kirjoitti:Ja jos pysytään tiellä niin löytyy fillaria parempiakin ajoneuvovaihtoehtoja.Juke kirjoitti:Se on totta fatbike sopii enemmän suolla ajeluun.noska kirjoitti:Haluaisinpa nähdä kuinka pp-jääkäri painaa ilmasuojaan tuollaisella nojapyörällä ja polkee pitkin pitkospuita ja ottaa sen sitten kantoon muun varustuksen kanssa ja painaa läpi korven seuraavalle polkukelpoiselle uralle. Voisi nopeus jäädä hiukan alle 76km/h. Käsittääkseni nopeus kun ei ole ollut kovin ratkaiseva tekijä aiempiakaan pyörämalleja valitessa. Ranskan ympäriajossakin huippunopeudet kuitenkin ylittävät 90km/h eikä siellä käytettäviä pyörämalleja juuri sotilailla näy puhumattakaan stayer-pyöristä, joilla nopeimmat polkevat jo sitäkin yli tuplasti kovempaa.
Kyllä meillä ainakin (lähi-)ampumaradoille juostiin melkeinpä poikkeuksetta AUK:n aikana. Samoin lähiharjoitusalueille juostiin. Oikeastaan lähes kaikki joukkona suoritettu liikkuminen tapahtui juosten. Myös ruokailuun meno, koska mm. siivoamisen takia AUK olisi aina muuten myöhästynyt.commando kirjoitti:Siis häh?! Ei polkupyörä kuulu sotilaan perusvarustukseen nykyaikana, sen verran paljon on autoja käytössä ja kehitys mennyt eteenpäin Rukajärven sissien pyörämarsseista. Armeijan munamankeleita on vain paikasta paikkaan siirtymistä varten siksi että ne kohottavat kuntoa ja vähentävät bussikyytien tarvetta, kun rauhanajan kuorma-autoissakin pitää olla huvipuistoistuimet takana, polttoaine maksaa ja autoja ei ole koskaan ollut tarpeeksi edes rauhanajan varusmiestarpeet tyydyttämään. Yhtä hyvin ampumaradalle voitaisiin mennä bussikyytien sijaan marssimalla ja juoksemalla. Siitä kunto vasta parantuisikin mutta ei koska kukkahattutädit ja -sedät...
Joo sitäpaitsi valtiovalta julkaisi äskettäin tutkimuksen, että jokainen euro joka on investoitu fillaroitiin työpaikalle tuo takaisin 8 euroa alentuneina terveydenhoitokuluina.pstsika kirjoitti:Kyllä meillä ainakin (lähi-)ampumaradoille juostiin melkeinpä poikkeuksetta AUK:n aikana. Samoin lähiharjoitusalueille juostiin. Oikeastaan lähes kaikki joukkona suoritettu liikkuminen tapahtui juosten. Myös ruokailuun meno, koska mm. siivoamisen takia AUK olisi aina muuten myöhästynyt.commando kirjoitti:Siis häh?! Ei polkupyörä kuulu sotilaan perusvarustukseen nykyaikana, sen verran paljon on autoja käytössä ja kehitys mennyt eteenpäin Rukajärven sissien pyörämarsseista. Armeijan munamankeleita on vain paikasta paikkaan siirtymistä varten siksi että ne kohottavat kuntoa ja vähentävät bussikyytien tarvetta, kun rauhanajan kuorma-autoissakin pitää olla huvipuistoistuimet takana, polttoaine maksaa ja autoja ei ole koskaan ollut tarpeeksi edes rauhanajan varusmiestarpeet tyydyttämään. Yhtä hyvin ampumaradalle voitaisiin mennä bussikyytien sijaan marssimalla ja juoksemalla. Siitä kunto vasta parantuisikin mutta ei koska kukkahattutädit ja -sedät...
Alokkaina ja Sotakomppaniassa mentiin usein kävellen paikasta A paikkaan B ja ne eivät olleet muutenkaan kovin mielekästä tekemistä verrattuna kurssiin. Sama juttu aamuliikuntojen osalta. AUK:n aamuliikunnat olivat raskaampia kuin palveluksenalku- tai loppupuolella eivätkä pelkästään aina samaa varuskunnankiertävää lenkkiä vaan lenkki oli perusosa, jonka päälle tuli sitten lihaskuntopiiriä tms. ellei lenkkiä tehty soveltamalla eli juostu esim. Parolan leijonalle tai Psmuseolle ”haavoittunutta” palomiesotteella evakuoiden ja puolivälissä kantajaa vaihtaen, jolloin lenkin päälle oli pelkkä venyttely tai korkeintaan punnertamista.
Siivoaminen, punnertaminen (muutenkin kuin liikuntakoulutuksen yhteydessä) ja juokseminen on jäänyt AUK:n ajasta erityisen hyvin mieleen, vaikka se oli myös parasta sotilaskoulutusta, jota olen saanut.
Kun tuolla toisessa ketjussa oli puututtu siihen luistimeen (joka muuten valmistusmaasta päätellen oli tietenkin Graf eikä Bauer tai CCM) niin tasapuolisuuden nimissä puututaan nyt siihen, että Tunturi ei ole koskaan vlamistanut Jääkäriä. Jääkäri oli Helkaman armeijalle valmistaman pyörän malli. Tuntruin vastaava oli nimeltään Akseli.pstsika kirjoitti:Vaikka meillä ei ollutkaan polkupyörät ja sukset kuin liikuntakoulutus ja perinnetarkoituksissa (JP 4 - ”Hiipijä”), niin olen silti sitä mieltä, että juuri sotilaskäytössä Tunturi Jääkäri ja sotilassukset ovat loistovehkeitä siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettu eikä niissä juurikaan ole kehittämistarpeita siten, että niiden nykyiset hyvät ominaisuudet säilyvät.
Kestävyys ja yksinkertaisuus ovat valtteja silloin kun kalusto joutuu koville enkä puhu nyt pelkästään pp-sulkeisista.
Se on totta 10 päivää peräkkäin 1200 km on 12 000 km..aiotko hyökätä kenties Kiinaan ja tulla 10s päivä jo kotiin ?niäämi kirjoitti:Kun tuolla toisessa ketjussa oli puututtu siihen luistimeen (joka muuten valmistusmaasta päätellen oli tietenkin Graf eikä Bauer tai CCM) niin tasapuolisuuden nimissä puututaan nyt siihen, että Tunturi ei ole koskaan vlamistanut Jääkäriä. Jääkäri oli Helkaman armeijalle valmistaman pyörän malli. Tuntruin vastaava oli nimeltään Akseli.pstsika kirjoitti:Vaikka meillä ei ollutkaan polkupyörät ja sukset kuin liikuntakoulutus ja perinnetarkoituksissa (JP 4 - ”Hiipijä”), niin olen silti sitä mieltä, että juuri sotilaskäytössä Tunturi Jääkäri ja sotilassukset ovat loistovehkeitä siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettu eikä niissä juurikaan ole kehittämistarpeita siten, että niiden nykyiset hyvät ominaisuudet säilyvät.
Kestävyys ja yksinkertaisuus ovat valtteja silloin kun kalusto joutuu koville enkä puhu nyt pelkästään pp-sulkeisista.
Vaikka kilpapyöräilytaustaa omaankin niin eipä tekisi mieli tuolla Juken linkistä löytyvällä pyörällä lähteä suomalaiselle soratielle tai edes keskivertoiselle viimeksi 80-luvulla kunnostetulle päällystetylle suomalaiselle pyörätielle, etenkään taistelupakkauksen saati kenttävarustuksen kanssa.
Bruce Bursford rikkoi jo -96 200 mph rajan polkupyörällä (ennätykseksi kirjattiin metrisiellä järjestelmällä 334km/h), mutta ei siltäkään saavutuksesta juuri sotilaallista hyötykäyttöä ole löydettävissä. Eikä kyllä ole sellaiselle sotilaallekaan joka polkee 120km/h vain yhtenä päivänä. Oleellisempaa on paljonko polkee keskimäärin kymmenenä päivänä peräkkäin.
Yksi vaihtoehto on vielä se että malliltaan velomobiili olisi sellainen että se kävisi myös ahkiosta...jolla voisi vetää tavaraa ( tai haavoittuneita ) pitkin jänkää. Esim pikku sukset taakse alle tähän; http://www.homebuiltairplanes.com/forums/attachments/hangar-flying/21460d1355847685-subsonic-area-ruling-advantage-over-regular-bulk-fuselage-v-trike_structure1_35.jpgTvälups kirjoitti:Juken linkin keksintö on aivan omiaan kun siirretään kaupunkijääkäreitä autobaanalla ns. harmaassa vaiheessa.
niäämi tuossa toikin esille miksi se ei sovellu Suomeen edes RA-välineenä. Tiet on paskoja ja huonommiksi vain muuttuvat.
Rahoitusta leikataan ja siirretään auttamaan afrikkalaisia ja etelä-eurooppalaisia veljiämme. Samaan aikaan Suomessa kuoritaan asfaltointia tieosuuksilta, joissa sitä ei ole vara uusia tahi korjata. Noh, asiat tärkeysjärjestykseen...
Tiedättekö muuten mikä komento on kielletty polkupyöräsulkeisissa? tahi oikeastaan komennot ko. käskyn jälkeen.
Hetkinen oliko siellä vastassa kehittynyt länsimainen sivistysvaltio kaikilla mahdollisilla teknisillä vempaimilla varustettuna ? Kumpi muuten voitti...jäänyt mieleen joitakin kuvia jossa koptereita pudotetaan tukialukselta jotta saadaan evakkoon aseveljien perheet. No hyvä voitti lopulta ( tai anteeksi kommunistithan siellä rulettaa ja Suomi maksaa viulut http://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnam ) ja kivikauteen pommitettu Vietnam alkanee kohta elää kukoistusta jne. http://fi.wikipedia.org/wiki/VietnamTvälups kirjoitti:Indokiinassa/Vietnamissa kommunistien huolto oli hyvinkin pitkälle nimenomaan polkupyöräkuljetusten varassa.
Indokiinasta en tiedä, mutta vietnamissa polkkareita taisi käyttää lähinnä sissejä huoltavat joukot. En usko, että polkkarit olisi riittäneet rintamajoukkojen huoltamiseen. Sisseillä on sellainen pieni etu, että he voivat pistää huollon puutteen takia pillit pussiin ja odottaa huoltoa.Tvälups kirjoitti:Indokiinassa/Vietnamissa kommunistien huolto oli hyvinkin pitkälle nimenomaan polkupyöräkuljetusten varassa.
Sri Lankassa Tamili Tiikerit käyttivät myöskin menestyksekkäästi munamankeleita.
Vai että oikein polkypyöräteknikaali. Ehdota ihmeessä PV:lleJuke kirjoitti:Tossa kohtuu kevyt high tech velomobiili..ei käy ahkiona, mutta nastoilla kulkenee lumisillakin teillä. Kolmipyörään voinee asentaa kuljetettavaksi jo kevyen konekiväärin jne.