On hyvin ongelmallista, että lähdet todistamaan muiden puolesta: "rajoittuneet aivot".
Ikään kuin et olisi kiinnostunut keskustelusta vaan julistuksesta.
Sen vain huomaa Vartiaisesta. Hän näkee jotenkin liian tiukasti sen, minkä on opiskellut, ja joskus toivoisi, että hän yhdistäisi ja loisi sen pohjalta uutta. Mutta tämä on sivuseikka. Ajattelin enemmän, ettei 140-merkkinen viserrys tai maininta, ettei joku asia vakuuta, ole vielä keskustelua, jota kaipasin. Lauantai-illan kiireet. Ja olihan minulla liian pitkiä viestejä, varmaan tuleekin julistava sävy.
Toit nyt monta hyvää aspektia esiin. Tietenkin vasemmistolle on tärkeää nostaa uhkakuva uusliberalismista, vaikka eivät filosofi Popper tai Soros nyt mitään kommunisteja ole vaan oikeasti huolissaan monista asioista.
Kiinnität myös huomiota aivan oikein käsitteiden epämääräisyyteen. Puhtaat libertaarit ovat oma rotunsa, ja ehkä Thatcher oli eniten Hayekin puraisema, kun kantoi teosta käsilaukussaankin kuin Raamattua. Markkinafundamentalismi (Sorosin käsite) taas on sellainen laajempi yksityistämis-ilmiö, jolla on yhtymäkohtia libertarismiin. En toista edellä kerrottua kaavaa. Markkinafundamentalismi on enemmänkin sitä, että uskottaisiin vapaan kaupan sitten poistavan maailmasta myös sosiaaliset ja taloudelliset ongelmat.
Jotta asiat sekoittuisivat, puhutaan yläkäsitteenä myös uusliberalismista, vaikka se ei ole lainkaan tarkkarajainen ilmiö vaan sisältää jo monia käsitteitä, kunhan ne ovat tämän jälkimodernin maailman talousmuodin mukaisia. Uusliberalismin tunnusmerkeiksi lasketaan usein mm. tiukka talouskuri, pyrkimys valtionomaisuuden yksityistämiseen sekä sääntelyn vähentäminen yksityisen sektorin toiminnan kannattavuuden parantamiseksi. Reagan oli aika selkeä tässä.
Vasemmisto on tehnyt termistä kirosanan. Marrkinaliberaalit kannattajat puhuvatkin mieluiten
klassisesta liberalismista. Tässä se näyttäytyy parhaassa valossaan. Koko länsimaailman menestys on pohjalla yksilö, järki, oikeudenmukaisuus, suvaitsevaisuus ja moninaisuus. Tämä on minunkin oma maailmankuvani, mitä talouspolitiikkaan tulee. Mutta tämä ei ole riittänyt ohjenuoraksi lännessä pitkään aikaan. Ahneus on ylittänyt klassisen liberalismin arvot.
Olen toki huolissani, että markkinafundamentalistit väittävät olevansa vain klassisia libealisteja, olevansa vain liberaalidemokraatteja markkinataloudessa. Samoin monenlaiset uuskonservatiivit väittävät. He uivat mieliin leikkimällä kannattavansa "markkinataloutta", mutta filosofia on jo merkittävällä tavalla erilainen.
Vai pitäisikö sittenkin yhdeksi käsitteeksi ottaa
neokonservatiivit? He sekoittavat pakkaa ja tuovat vähän lisäsumua. Tämän ajattelutavan oppi-isä on ehkäpä Strauss. Straussin mukaan liberaali demokratia sisälsi tuhon siemenet. Individualismin ja nihilismin ajatukset johtivat rikkomaan yhteisiä sääntöjä ja heikentämään yhteiskuntaa. Straussin mukaan tämä uhka voitaisiin torjua, jos ihmiset saataisiin uskomaan myytteihin, kuten kansakunnan yhteiseen kohtaloon taistelussa hyvyyden puolesta pahaa vastaan. Paul Wolfowitz on ehkä tunnetuin tällainen.