niin, ei kai sillä ole niin suuri merkitys kuka Finnairin matkustajakoneita omistaa (tai onko Finnair ylipäätään olemassa), mutta ne kaksi Boeing MD11 rahtikonetta (rahtareiksi muutettuja matkustajakoneita, OH-LGC ja LGD), jotka omistaa Nordic Global Airlines Ltd:n (NGA), jonka kotipaikka on Helsinki. Koneet ovat Suomen ilma-alus rekisterissä (http://www.trafi.fi/filebank/a/1326184975/61668b4ce69916ef850e5305e0749dfc/8837-Rekisteri_1_1_2012.pdf ). NGA:n omistajat ovat Finnairin lisäksi Neff Capital Management LLC sekä Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen (!). (lähde: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=445889&lang=fi ).
Ihan käteviä koneita, jonka kuljetuskyky on aika mahtava 80 000 kg tai 500 m3 ( http://www.finnaircargo.com/fi/cargo/boeing-md-11-75.html ). Saattavat olla aika käteviä "harmaan vaiheen" aikana kun nopeasti niitä täydennysostoja tehdään.
Mielenkiintoista pohdittavaa on myös kumpi on tärkeämpi... kuka konen omistaa vai minkä maan ilmailurekisterissä se on. Aikoinaan, kylmän sodan aikana, Finnairillä oli käytössä 1 kpl DC10-30ER-kone (N345HC, siis jenkkirekkari ja jenkki pankin omistama), jonka leasingsopimuksessa hyvin tarkkaan oli kirjoitettu että kone on välittömästi palautettava USA:aan mikäli NATO sen tarvitsi.
Siis... siviilipuolen lentolaitteilla on kyllä mielestäni merkitys. Blue1: sekä entisen Finncomin - nykyisen Flybe Nordicin (40% Finnair)
kaikki koneet (ATR ja Boeing B717) lienevät Suomen ilmailurekisterissä ja niillä voi hyvin kuljettaa joukkoja jos jostain syystä sen haluaa ehdä...