Finnair myyntiin

AKE-ukki

Respected Leader
Mitä mieltä arvoisa foorumi on seuraavasta? Vaikuttaako Finnairin mahdollinen valtion osuuden myynti Suomen valtion kykyyn varautua mahdolliseen kriisiin??

Aikoinaanhan oli suunnitelma, että Finnair liitetään ilmavoimien kuljetuskalustoon suoraan/epäsuoraan. (Fokker) kalustohan oli osittain samaa kuin sotavaltiolla, nykyäänhän on toisin.

Mikä mahtaa olla Heidi Hautalan mission tausta tässä asiassa???
 
1...2....3 Myyty :)
 
Hienoa! Laskun voi laittaa ip-osoitteeni perusteella.
 
Tvälups ajaa kaluston stenalle...rosterista ja alusta saa hyvän tilin.

No ei taida olla nykyään poliitikkojen toiminnan keskiötä varautua yhtään mihinkään muuhun kuin seuraaviin linnanjuhliin tahi saalistaa hyvä pesti mieluummin kv-tehtävissä. Silmäätekevien osalta voi aina ulkoistaa palvelut, tilauskonetta kehiin, eikä tarvi persaukisten kanssa istua samassa löyhöttimessä.
 
Tvälups kirjoitti:
Stenalle en myy.

Finnairilla tuskin on kapasiteettia nykyisellään käydä uusien lennokkien kaupoilla samaan tapaan kuin mitä nykyään muut yhtiöt on tehnyt (Norwegian esim.), jotta lentäminen olisi edes vähän halvempaa kuin nykyisin.

Uusien omistajien kautta voisi avautua mahdollisuuksia hankkia halpa lentolaivasto ja eritoten päästä eroon kalliista lentohenkilökunnasta: Eikös nuo lentohenkilökunnan edunvalvontajärjestöt pidä aika tiukkaa kuria siitä, mitä lentävälle henkilökunnalle maksetaan ja millä ehdoilla lennetään.

Finnair siis vaan myyntiin; YT:t sitten koskemaan kaikkia lentävää henkilökuntaa ja uudet työsopimukset ja sopimusehdot sitten käyttöön. Lisäksi vanhat "massavanhentuneet koneet" stenalle ja uudet tilalle. Tällä tavalla ehkä Finnairin olemassaolo jotenkin pelastettaisiisiin...

Harmaassa vaiheessahan me voidaan sitten lennellä FlyBee:llä tai Norwegianilla edullisesti, jos entinen Finnair ei kyytiä tarjoa; ei tule kaluston varastointikustannuksia :D.
 
niin, ei kai sillä ole niin suuri merkitys kuka Finnairin matkustajakoneita omistaa (tai onko Finnair ylipäätään olemassa), mutta ne kaksi Boeing MD11 rahtikonetta (rahtareiksi muutettuja matkustajakoneita, OH-LGC ja LGD), jotka omistaa Nordic Global Airlines Ltd:n (NGA), jonka kotipaikka on Helsinki. Koneet ovat Suomen ilma-alus rekisterissä (http://www.trafi.fi/filebank/a/1326184975/61668b4ce69916ef850e5305e0749dfc/8837-Rekisteri_1_1_2012.pdf ). NGA:n omistajat ovat Finnairin lisäksi Neff Capital Management LLC sekä Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen (!). (lähde: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=445889&lang=fi ).

Ihan käteviä koneita, jonka kuljetuskyky on aika mahtava 80 000 kg tai 500 m3 ( http://www.finnaircargo.com/fi/cargo/boeing-md-11-75.html ). Saattavat olla aika käteviä "harmaan vaiheen" aikana kun nopeasti niitä täydennysostoja tehdään.

Mielenkiintoista pohdittavaa on myös kumpi on tärkeämpi... kuka konen omistaa vai minkä maan ilmailurekisterissä se on. Aikoinaan, kylmän sodan aikana, Finnairillä oli käytössä 1 kpl DC10-30ER-kone (N345HC, siis jenkkirekkari ja jenkki pankin omistama), jonka leasingsopimuksessa hyvin tarkkaan oli kirjoitettu että kone on välittömästi palautettava USA:aan mikäli NATO sen tarvitsi.

Siis... siviilipuolen lentolaitteilla on kyllä mielestäni merkitys. Blue1: sekä entisen Finncomin - nykyisen Flybe Nordicin (40% Finnair)
kaikki koneet (ATR ja Boeing B717) lienevät Suomen ilmailurekisterissä ja niillä voi hyvin kuljettaa joukkoja jos jostain syystä sen haluaa ehdä...
 
Back
Top