Geo- ja poliittisesti turvallisin maa seuraavat 100 vuotta?

nihilisti

Kersantti
Alustus:

Mietin tässä yön hiljaisena tuntina lastani. Hän on sen ikäinen ettei ole vielä "juurtunut" mihinkään.
Tuli mieleen oma sukuhistoria. Sen mitä tiedän niin minulla on ollut esi-isiä Preussissa ja monen mutkan kautta lähempiä isovanhempia Karjalassa. Vanhemmistani toinen on ns. "varttievakko" ja muutoin he ovat 100% etelä-pohjalaisia, jollainen koen itsekin olevani. Pointti mitä ajan takaa on, että koen olevani eteläpohjalainen, koska olen elänyt ja kasvanut siellä. Muistan lapsuudesta isovanhempia jotka kaipasivat Karjalaan, mutta en minä sinne mitään hinkua ole kokenut... Kuten en sattuneesta syystä Kaliningradiinkaan.
Oma elämä on sellaisella uralla, että voin ottaa emännän ja mukulan mukaan sekä erittäin helposti vaihtaa maata ilman mitään työ- tai muita siteitä Suomeen.. No talo jää, mutta se on oma tarinansa. Mietin siis tässä vaan, että mitäs sitten jos ja kun tulee sota? -Mulla on mahdollisuus kasvattaa lapsi jossain geopoliittisesti turvallisemmassa maassa, kuin Suomessa jossa pisin matka Venäjälle on rapiat 500km. Miksi en nostaisi kytkintä Suomesta ja lähtisi johonkin muualle minne lapsi kasvaa ja jonka hän kokee omana kotinaan? Toiseksi pahin skenario on, että koen koti-ikävää (vaikkakin olen matkustellut paljon) ja vietän Suomessa viitisen kuukautta vuodessa. Samalla puhun Suomesta, kuin isovanhempi kertoi Karjalasta: Se on minun murhe, jos niin kävisi ei hänen. Pahin skenario olisi, että olisin jossain muualla ja Suomeen hyökättäisiin. Brutaalin rehellisesti mietittynä en tiedä mitään muuta, kuin Suomi maana (ja se samainen talo josta aiemmin mainitsin) jota haluaisin puolustaa. Järjestelmä on omaan makuuni liian vasemmistolainen ja ne läheiset jotka jäisivät sodan alle toimittaisin joka tapauksessa johonkin turvaan. No siinä sitten tulisi oma kamppailunsa: Lähtisinkö turvallisesta maasta missä rakkaat ihmiset ovat puolustamaan Suomea jolla ei sinällään ole mitään muuta annettavaa, kuin vitutusta ja pahaa mieltä? -Asia ei ole ihan niin yksinkertainen miltä se kuulostaa; Nyt ryssän hyökättyä isommalla voimalla Ukrainaan olen oikeasti kamppaillut tämän kysymyksen kanssa. Aiemmin olisin vastannut suorilta, että en jää Suomeen mutta kyllä vain joku voima täällä pitää ja tänne vetää... No, ettei mene täysin ot:ksi niin asiaan: Kuten sanottua omat juuret on Saksassa ja Karjalassa, mutta en minä ole saksalainen, enkä karjalainen: Suvut liikkuu ja ihmiset siinä mukana. Mitä jos minun lapseni ei enää kokisi olevansa suomalainen ja sillä tavoin pitäisin hänet paremmassa turvassa TAI ainakin antaisin vaihtoehdon jossa hän voi aikuisena valita tuleeko kylmän käydessä puolustamaan synnyinmaataan vai kokeeko uuden maan olevan kotimaa.
Tähän asti ajatusketjussa päästyäni, tuli tenkkapoo josta pääsen tämän jokseenkin lyhyen alustuksen jälkeen asiaan:

Mikä maa on mielestäsi niin geo-, kuin poliittisesti turvallinen vähintään tulevat 100 vuotta?
 
Sata vuotta on pitkä aika, mutta intuitiivisesti sanoisin että Sveitsi voisi olla aika turvallinen ja vakaa. Sen sisäpolitiikasta, katuturvallisuudesta ym. en osaa sanoa, ja esim ilmastonmuutos voi aiheuttaa yllättäviä asioita joilla voi olla merkittäviä vaikutuksia.
 
Mikä maa on mielestäsi niin geo-, kuin poliittisesti turvallinen vähintään tulevat 100 vuotta?

Tarkoitat siis sisäisesti ja ulkoisesti vakaa? (Ei välttämättä turvassa maanjäristyksiltä ja tsunameilta?)

Jos nimenomaan maa pitää nimetä, niin Islanti voisi olla sellainen. Väestö on jokseenkin homogeenista ja jokainen on jonkun serkku tai vähintään pikkuserkku. Maan turvallisuuden takaa Nato ja tarvittaessa muut toimijat Pohjois-Atlantin alueella.

Noin muutoin etsisin sotilaallisesti merkityksetöntä pikkusaarta Atlantilta. Tristan da Cunha? Saaren kommari kertoi vuonna 2010 The Guardianille, ettei hän ole tehnyt yhtäkään pidätystä 22 vuoden virkauralla... Kuulostaa varsin rauhalliselta.
 
Sata vuotta on pitkä aika, mutta intuitiivisesti sanoisin että Sveitsi voisi olla aika turvallinen ja vakaa. Sen sisäpolitiikasta, katuturvallisuudesta ym. en osaa sanoa, ja esim ilmastonmuutos voi aiheuttaa yllättäviä asioita joilla voi olla merkittäviä vaikutuksia.
Ensimmäinen Euroopan maa joka mieleen juolahti on Sveitsi. Ytj kanssa komppaan että jäätiköiden sulaminen ja vesipula heijastuu toki arkeen. Esimerkkinä Sveitsin etelänaapurista esim
Gardajärvi näyttää tällä hetkellä kivikkoiselta kun rantaviiva karannut kymmeniä metrejä ulapalle päin kuivuudesta johtuen.
 
Ei sadan vuoden päähän voi kukaan varmasti ennustaa. Tilanteet ovat ennenkin heittäneet häränpyllyä ja vakaina pidetyt järjestelmät sortuneet. Mutta jos haluaa, että kaukana kavala maailma mahdollisen suursodan aikanakin, niin valtioista tulee mieleen ainakin Uusi-Seelanti ja Chile. Tietysti tuo Tristan da Cunha on syrjäisyydessään ihan omaa luokkaansa. Vaikka se on Britannian alainen, ei sillä ole sotilaallisia merkitystä, koska siltä puuttuu niin lentokenttä kuin isommille aluksille soveltuva satamakin.
 
Portugali olisi ainakin Euroopan Natoon kuuluvista maista kauimpana todennäköisimmästä uhkaajasta eli Venäjästä.
 
Itse harkitsisin myös Marssiin lähtemistä jos voi keventää tunnelmaa :).
Ajatukset selkiytyvät ja lokeroituvat tärkeysjärjestykseen.
 
Oma vastaukseni on tietenkin: Kanada. Huolimatta etelänaapurista ja ko. kansan pyrkimyksestä paskoa asiansa valintani olisi Kanada. Jonnekin Brittiläiseen Kolumbiaan tai Hudsonlahden maisemiin, kauas isoista keskuksista.
 
Ihme että kanadasta muuttaa ihmisiä enemmän yhdysvaltoihin kuin toisin päin jos se paratiisi on.
 
Ei sadan vuoden päähän voi kukaan varmasti ennustaa. Tilanteet ovat ennenkin heittäneet häränpyllyä ja vakaina pidetyt järjestelmät sortuneet. Mutta jos haluaa, että kaukana kavala maailma mahdollisen suursodan aikanakin, niin valtioista tulee mieleen ainakin Uusi-Seelanti ja Chile. Tietysti tuo Tristan da Cunha on syrjäisyydessään ihan omaa luokkaansa. Vaikka se on Britannian alainen, ei sillä ole sotilaallisia merkitystä, koska siltä puuttuu niin lentokenttä kuin isommille aluksille soveltuva satamakin.

Mietin itsekin Australiaa ja Uutta-Seelantia, mutta sitten tulin lopputulokseen, että ne ovat siellä tasan niin kauan kuin Yhdysvaltoja kiinnostaa. Sen jälkeen alkaa Pandan aika.

Chilen hyvä puoli on ehkä siinä, että se on Latinalaisen Amerikan mittapuulla vakaa ja vauras valtio. Mutta 50 vuoden kuluttua Argentiinassa voi olla Kiinan tukikohtia ja Brasiliassa voi olla ties kuka presidenttinä yhdistelemässä Etelä-Amerikkaa.

Eikä muutenkaan ole takeita, etteikö about mikä hyvänsä maa saisi aikaan "orwelliaa". Aseistariisunta, pakkorokotukset, autojen kilometriseuranta, CCTV... Pienet ja kansainvaltaiset paikat ovat kuitenkin ehkä tässä suhteessa turvallisia. Siis juurikin esim. Sveitsi - mutta kun ympärillä on kolme isoa naapuria, joilla on kokemusta sotilaallisesta riehumisesta, niin se ei kanna kovin korkealle. Onhan se nyt sietämätöntä, että moinen pankkiirivaltio ei tule Unioniin kantamaan Yhteisvastuuta...
 
Texas, johonkin Austinin lähelle. Nousevaa IT sektoria Piilaaksosta tulee ovista ja ikkunoista jatkuvalla syötöllä tuonne. Lisäksi SpaceX ja Tesla. Mexikosta läheltä tarvittavaa halpaa työvoimaa. Reb osavaltio eli turvallinen. Asuntojen hinnat alkaa olemaan suolaisia.

USA ehkä yksi iso shitshow, mutta Texas tulee pitämään pintansa. Texas ei ole osavaltio vaan oma maansa, jos niiltä kysytään. Vaikka sähköverkko onkin ihan paska. Mutta energiaomavaraisuus hoidetaan tietenkin heti itse, kun maahan saavutaan. Asukkaat juntteja eli hyvä juttu.

Jos lompakossa pitoa niin Madeira. Ei mitään tekemistä eikä töitä, mutta siellä on turvallista kyyhöttää, jos pelkää omaa varjoansakin. Siellähän noita suomalaisia katkeroituneita ex-yrittäjiä näkee paljonkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kanada, Uusi-seelanti ja Australia vastaavat kohta Kiinaa kyttäämisellä ja rajoituksilla. Seuraavat vauhdilla emämaata ja joissain asioissa ovat jo vetäneet ohitse. Kunnon Orwell maita.
 
Texas, johonkin Austinin lähelle. Nousevaa IT sektoria Piilaaksosta tulee ovista ja ikkunoista jatkuvalla syötöllä tuonne. Lisäksi SpaceX ja Tesla. Mexikosta läheltä tarvittavaa halpaa työvoimaa. Reb osavaltio eli turvallinen. Asuntojen hinnat alkaa olemaan suolaisia.

USA ehkä yksi iso shitshow, mutta Texas tulee pitämään pintansa. Texas ei ole osavaltio vaan oma maansa, jos niiltä kysytään. Vaikka sähköverkko onkin ihan paska. Mutta energiaomavaraisuus hoidetaan tietenkin heti itse, kun maahan saavutaan. Asukkaat juntteja eli hyvä juttu.

Jos lompakossa pitoa niin Madeira. Ei mitään tekemistä eikä töitä, mutta siellä on turvallista kyyhöttää, jos pelkää omaa varjoansakin. Siellähän noita suomalaisia katkeroituneita ex-yrittäjiä näkee paljonkin.

Täältä voi käydä tarkastamassa turvallisuustilanteen.
 
Ukraina, ihan tosissani. :salut:

Heillä on rauhan, vapauden ja hyvinvoinnin nälkä ja sodan tulessa taottu yhtenäisyys ja tahto, ja näillä he tulevat sodan jälkeen selättämään tulevan vuosisadan ongelmat paremmin kuin monet muut voisivat edes haaveilla. Harvalla on yhtä kovat kansalliset meriitit nykyaikana.

Turvallisuus ja vakaus ei ole vain sitä, että mullistuksia tapahtuu harvoin, vaan ennen kaikkea niistä selviämistä. Tältä pohjalta moni historiallisesti turvallinen maa voi olla yllättävän hauras tulevaisuuden haasteiden edessä.
 
Täältä voi käydä tarkastamassa turvallisuustilanteen.

Joku tutkimus/tilasto myös kertoo, että Suomi on maailman onnellisin maa.

Itse tunsin kyllä oloni turvallisemmaksi Austinissa kuin Göteborgissa.

En ala näistä asioista väittelemään. Olen vain sitä mieltä, että jossain paikassa pitää myös asua, että sen hyvät ja huonot puolet huomaa. Nimenomaan asua nettoveronmaksajana. Lisäksi isoissa maissa, jotain kertoo aina se mihin sisäinen muutto suuntautuu. Mutta tästäkin turha väitellä. Tämä ketju ei muutenkaan liity USA:n.
 
Viimeksi muokattu:
Ukraina, ihan tosissani. :salut:

Heillä on rauhan, vapauden ja hyvinvoinnin nälkä ja sodan tulessa taottu yhtenäisyys ja tahto, ja näillä he tulevat sodan jälkeen selättämään tulevan vuosisadan ongelmat paremmin kuin monet muut voisivat edes haaveilla. Harvalla on yhtä kovat kansalliset meriitit nykyaikana.

Turvallisuus ja vakaus ei ole vain sitä, että mullistuksia tapahtuu harvoin, vaan ennen kaikkea niistä selviämistä. Tältä pohjalta moni historiallisesti turvallinen maa voi olla yllättävän hauras tulevaisuuden haasteiden edessä.

Noinhan se meni Suomessakin. Toisen maailmansodan jälkeen oltiin vahvempia kuin koskaan eikä oltu kallellaan mihinkään suuntaan. Veteraanit nauttivat suurta arvostusta ja sotavuosien ummehtunut poliittinen ympäristö raikastui.

Tosiasiassa kaaduimme Neuvostoliiton syleilyyn (onneksi ei sentään syliin), Kekkosen puolidiktatuuriin ja kommunisteihin valtiopäivillä...
 
Back
Top