Minä en periaatteessa hyväksy edes pientä ylinopeutta, mutta itse syyllistyn siihen jatkuvasti. Jos jään siitä kiinni, maksan sakkoni tai rikemaksuni ja sillä siisti. Minun mielestäni kaikilla kansalaisilla kaikissa maissa pitäisi olla vapaus poistua/muuttaa maasta pois ja mielestäni myös siellä Saudi-Arabiassa naisten pitäisi saada ajaa autoa ja heillä pitäisi olla muitakinn oikeuksia. Maailma kokonaisuutena ei vaan ole sellainen kuin me täällä länsimaissa haluaisimme. Länsimaissakin on erilaisia lakeja eri asioista. Lakeja on hyviä ja huonoja, mutta perusperiaate pitää olla, että niitä noudatetaan. Huonoja lakeja pitää pyrkiä muuttamaan. Eikä se laki ole aina niin kuin se kirjoitetaan, siis täällä meillä. Muualla se voi olla, eli lakeja sovelletaan eri puolilla eri tavalla. OK, joka puolella ei lakiin pääse tavallinen kansalainen saatikka poliitikotkaan vaikuttamaan. Tavallisen kansalaisen vaikutusmaahdollisuudet ovat muutenkin pienet, mutta jotain toki on.
Laillisuus ja oikeamielisyys ovat kaksi eri asiaa. Siksi lailla on aina tulkintansa, on lieventäviä ja raskauttavia asioita. Ihmisen tappaminen on kielletty, mutta hätävarjelu on sallittu. Siinä on myös yksi asia, minkä määrittely on häilyvää ( hätävarjelu ). Tietysti aina on kyse siitä, kuka sitä lakia tulkitsee.
Peruskysymys on se, että yhteiskunnan pitää perustua laillisuudelle, muuten olemme anaarkiasssa. Se, mikä on hyväksyttyä kansalaistottelemattomuutta, vaihtelee yksilöittäin. Ja se vaihtelu voi olla suurtakin. Pointt vaan on se, että mitä enemmän kansalaistottelemattomuutta hyväksytään, sitä enemmän sitä on. Tie on vaarallinen ja huolestuttava ja johonkin se raja pitää vetää.
Ehkäpä vertaukseni lakia rikkovan aktivistin muuttumisesta terroristiksi oli liianstetty. Sitäkin pitää tarkastella tarkemmin, ennen kuin tuomitsee. Rikoksia on eri asteisia, kaikissa maissa. Eri maissa eri asiat ovat törkeämpiä rikoksia kuin joissain muissa. On myös maita, joissa joku toiminta on rikollista vaikka se on valtaosassa maista sallittua.
Kyllä mullakin on oma käsitykseni siitä, mikä on sallittua ja mikä kiellettyä. Useimmiten se on sama kuin laki, muttta aika runsaasti olen myös eri mieltä. Sillä ei vaan ole mitään merkitystä, mitä mieltä olen, jos saan rangaistuksen lakia rikottuani. Kuten baikal tuossa mainitsi, valtio pakottaa noudattamaan lakia ja sillä siisti.
Kuten Tetran viestistä ilmeni, on se hyväksyttävän kansalaistottelemattomuuden määrittäminen tosi vaikeaa. Joku hyväksyy toista, joku muu taas ihan eri asioita. Kenen mielipide on sitten se oikea?