GPS - häirintä

jpl

Korpraali
Lomailen Nurmeksessa ja ajattelin käyttää Logus mappia puhelimessa. Huomasin ettei sovellus löydä yhtään satelliittia. Kokeilin Karttaselainta. Sekin näytti paikaksi matkapuhelinmastoa Lieksassa, Pielisen toisella puolen. "Here we go" paikansi itsensä toiseen matkapuhelin mastoon Pielisen itäpuolen. Auton kiinteä navigaattori toimi, samoin Polarin kello piirsi hiihtoreitin ja mittasi matkan. Ymmärrän että noita GPS satelliittien signaaleja häiritään, mutta mistähän johtuu se että Polari ja auton navi toimivat? Käyttävätkö ne myös matkapuhelinverkkoa paikannukseen? Vai toimiiko Golonass? En löytänyt sovellusta jolla tuon voisi tarkistaa.
Oletteko kokeilleet, toimiiko teillä paikannus?
 
Lomailen Nurmeksessa ja ajattelin käyttää Logus mappia puhelimessa. Huomasin ettei sovellus löydä yhtään satelliittia. Kokeilin Karttaselainta. Sekin näytti paikaksi matkapuhelinmastoa Lieksassa, Pielisen toisella puolen. "Here we go" paikansi itsensä toiseen matkapuhelin mastoon Pielisen itäpuolen. Auton kiinteä navigaattori toimi, samoin Polarin kello piirsi hiihtoreitin ja mittasi matkan. Ymmärrän että noita GPS satelliittien signaaleja häiritään, mutta mistähän johtuu se että Polari ja auton navi toimivat? Käyttävätkö ne myös matkapuhelinverkkoa paikannukseen? Vai toimiiko Golonass? En löytänyt sovellusta jolla tuon voisi tarkistaa.
Oletteko kokeilleet, toimiiko teillä paikannus?
Ihan uudet laitteet käyttää monesti useampaa GNSS-järjestelmää hyväkseen. Niitä on GPS, Beidou, Glonass ja Galileo. Tämän lisäksi mobiililaitteissa on useasti A-GPS jolloin hyödyntävät matkaverkkoa paikannuksessaan. Helpoin tapa kännykässä testata paikannus ilman televerkkoa on laittaa lentokonetila + paikannus päälle jolloin sijainti tulee vain satelliitti signaalin avulla tietoliikenteen ollessa pois päältä. Eteläsuomessa paikantuu kartalle oikein näin testattuna juuri nyt.
 
Tämän twiittiketjun lopuksi käsitellään myös suojaa GPS-häirinnältä.

Aluksi käydään läpi GLMRS-rakettien kahta paikannusta (inertia ja GPS) ja lopuksi kahden eri GPS-variantin eroja. Tämän mukaan Military-puolen gerpsi olisi kaksitaajuisena (siviili käyttää vain yhtä) jopa immuuni häirinnälle.

 
Kaikissa radiosignaaleissa on kyse puhtaasti häiriöetäisyydestä taustakohinaan. Mitä lähempänä ollaan taustakohinaa niin sitä vähemmän saadaan hyötydataa läpi. Sateliittinavigaatio on pääsintehty niin että mitä parempi signaali niin sitä tarkempi paikka saadaan. Data itsessään on suojattu kryptograafisesti niin että et voi väärentää sitä. GPS:än osala voidaan käyttää joko tuota häirötason nostoa tai sitten siviili-GPS signaalin kopiointia. Kopionnissa GSP signaali otetaan vastaan jossain ja toistetaan voimakkaalla lähettimellä toisessa paikassa. Tässä mallissa GPS vastaanotin ei enää tiedä kummassa paikassa on. Häiriötason nostoss taasen paikannustarkkuus huononee ja pahimmillaan et saa paikkaa ollenkaan.

Nämä pätee siviili-GPS:ään. Sotilaspuolen versiosta ei ole tietoja saatavilla mutta joidenkin hajanaisten lausuntojen pohjalta siellä on tehty töitä juurinkin kopioinnin ja häirötason suhteen. Jotkut villit huhut kertoo että kopiointi ei ole mahdollista ja häiriötason osalta tasot on niin isoja ettei kannata edes yrittää. Käytännössä tästä ei ole mitään tietoa, signaali on kryptattu siten että edes radioparametrejä tai oikeaa modulaatiota ei voi selvittää. Se on vain kohinaa tietyillä taajuuksilla. Onhan tuota yritetty tulkita siellä täällä mutta en itse noihin usko koska signaalissa voi nähde kaikkea mutta ilman avaimia se on vain pseudorandomia.

GPS:än siviiliversio on sinällään hyvä mutta se on häiriöherkkä, tarkkuutta voidaan rajoittaa ja chipintekijöille on asetettu rajoituksia. Hyödyllisyys sotilaspuolella on näinollen rajallinen. Nuo GPS häiriökartatkin kertoo kahta asiaa, eli joko joku häiritsee tai sitten Pentagon haluaa rajoittaa tarkkuutta tietyillä alueilla.
 
Esa Aikio asuu aivan itärajalla – Hän näkee, mitä tapahtuu Venäjän taivaalla
Kuka tahansa voi hankkia vastaanottimen, jolla seurata lentokoneiden reittejä. Se tarkoittaa, että palveluita on helppoa myös häiritä.

KUUSAMOLAINEN Esa Aikio näkyy itärajan tuntumassa yhtenä yksinäisenä pisteenä Flightaware-verkkosivuston kartalla. Kartta näyttää, mihin lentokoneiden dataa vastaanottavia ADS-B-vastaanottimia on sijoitettu.

Aikiosta pohjoiseen näyttää aivan tyhjältä. Hän vastaa siis yksin siitä, että yleisö saa tietoa Koillis- ja Pohjois-Suomessa itärajan tuntumassa lentävistä lentokoneista.

Flightawaren ja Flightradar24:n kaltaisten nettisivujen toiminta nojaa pääosin vapaaehtoisten ja harrastajien ylläpitämään vastaanotinverkostoon, joka vastaanottaa ilma-alusten lähettämää ADS-B-tietoa.

Idea vastaanottimen hankkimiseen lähti yleisestä kiinnostuksesta radiosignaaleihin ja radiotekniikkaan, ohjelmistotekniikan alan koulutuksen saanut Aikio kertoo.

”Ajattelin, että datan jakaminen on ihan yleishyödyllistä. Sovelluksen maksulliset toiminnot saa myös ilmaiseksi käyttöön, jos jakaa sinne dataa.”

Hänen mielestään olisi hyvä asia, jos useampi innostuisi pystyttämään oman ADS-B-vastaanottimen.

”Kyllähän se kattavuutta loisi sinne pohjoisemmalle itärajalle.”
...
 

Svenska Dagbladet: Venäjä syyllinen gps-häirintään Itämerellä​

Ruotsin maanpuolustuskorkeakoulun opettaja Joakim Paasikivi kommentoi Svenska Dagbladetille, ettei Venäjän syyllisyydestä häirintään ole nyt epäilystäkään.

 
Tälle häirinnän voimistumiselle taisi löytyä syy, eli Laukansuun LNG terminaaliin tehtiin drone-isku viimeyönä. Joko iskua harjoiteltiin etukäteen tai sitten oli muuta tietoa aiheesta. Tarkoitus oli selkeästi estää isku voimakkaalla GPS häirinnällä.
 
Tälle häirinnän voimistumiselle taisi löytyä syy, eli Laukansuun LNG terminaaliin tehtiin drone-isku viimeyönä. Joko iskua harjoiteltiin etukäteen tai sitten oli muuta tietoa aiheesta. Tarkoitus oli selkeästi estää isku voimakkaalla GPS häirinnällä.
Tarkkailin eilen illalla Garmin 64s navigaattorin tarkkuutta Tampereen laitamilla. Laite paikansi minut omakotitaloni sisälle, joten häirintä ei ilmeisesti ulotu tehokkaana maan pinnalle, vaan on tehokkaampaa selvästi erossa esteistä.
 
Tarkkailin eilen illalla Garmin 64s navigaattorin tarkkuutta Tampereen laitamilla. Laite paikansi minut omakotitaloni sisälle, joten häirintä ei ilmeisesti ulotu tehokkaana maan pinnalle, vaan on tehokkaampaa selvästi erossa esteistä.
64s:ässä on myös Glonassa eli käyttänee sitä mistä saa paremman signaalin.
 
Back
Top